Lamp opgehangen, maar geen stroom meer.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 15:55

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Vandaag wilde ik een nieuwe lamp aansluiten. Daarvoor moesten een drietal gaten in het plafond worden geboord en dus de nieuwe lamp worden aangesloten. Met een klopboormachine in de beton gaten geboord (met de zaklamp bekeken en niets duid er op dat er een kabel is geraakt) en vervolgens de lamp aangesloten.

Uit het plafond komen een zware en een blauwe kabel. Mijn lamp heeft een L en een N. Dus de blauwe op de N aangesloten en de zwarte op de L.Vervolgens de stop omgedraaid maar helaas geen licht. Oude lamp terug gehangen, maar ook geen licht. Vervolgens beide lampen met een stekker aangesloten op een stopcontact en toen deden beide lampen het wel.

Het lijkt er dus op dat er "ergens" iets mis is. Op de groep zitten een aantal lampen en stopcontacten. De lamp in de eetkamer doet het dus niet meer, en een stopcontact (die op dezelfde groep zit) doet het ook niet meer. De lamp in de badkamer en toilet doen het wel en tevens doen de stopcontacten in de studio het ook (zitten ook op dezelfde groep).

Zojuist heb ik geconstateerd door middel van een multimeter dat er sowieso geen stroom meer op de kabels uit het plafond staat.

Ik heb een aantal foto's gemaakt van de kabels uit het plafond,

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/9BQjIow.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/iuWwdQo.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/Nc5G2vR.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/WbB7qCU.jpg

Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat de eetkamer lamp en het stopcontact in de woonkamer (die naast de eetkamer zit) het niet meer doen, maar andere lampen en stopcontacten wel?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:34
Je afbeeldingen doen het bij mij in elk geval niet. Waarschijnlijk heb je naast de centraaldoos geboord? En heb je de elektra leiding doorboord. Nieuwe draad trekken is de enige oplossing als de buis nog rond genoeg is om er nieuwe draad in te trekken..

Ooh jee dit zit er al langer in dan de dag van gisteren. Ik neem mijn woorden even terug. Ik heb geen ervaring met dergelijk oude installaties. Het verhaal van het doorboren zal vast kloppen maar ik zie hier aders met tape om omheen ? Gaan die überhaupt door een buis of zijn ze direct ingestort?

[ Voor 37% gewijzigd door Clifdon op 08-07-2016 23:11 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 01:46
(pfff ouwe teringzooi.. nog net geen katoen)

die groene op de laatste foto moet verder in die lasklem.
als er bij een lasklem koper zichtbaar is zit het niet goed, dan moet de draad er verder in gestoken worden, of hij is te lang aangestript (hoort een mm of 11 te zijn bij Wago's)

en je hebt waarschijnlijk stalen leidingen, boor je niet zomaar doorheen...

woon je soms in belgie? dat is namelijk een 5/8" trekdoos, en niet echt een "centraaldoos" (die zijn veel groter..)

en what's with the tape? tape heeft geen isolatiewaarde, als het draad beschadigd is hoort het vervangen te worden, lukt vaak ook wel met stalen buizen enzo..

[ Voor 27% gewijzigd door Japidoff op 08-07-2016 23:16 ]

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Je hebt waarschijnlijk toch echt iets geraakt. Waarschijnlijk zitten er in het doosje boven de lamp een paar lasklemmen met zowel de fase als nul draad, waar ook dat stopcontact op aangesloten zit. Heb je hard aan de blauwe kabel getrokken? Misschien heb je de lasklem van de aanvoer van de nul draad afgetrokken. Anders heb je toch echt iets geraakt (en goed ook) tijdens het boren. Kan ook de fase zijn dan, want die loopt vanuit dat doosje boven de lamp naar je schakelaar.

Eerst meten voor je in de buurt van leidingen gaat boren voortaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Maar de gaten zijn gewoon netjes wit. Ik zie nergens koper van draden of kleuren van kabelhoesjes. Morgen nog maar eens kijken als het licht is.
Heb je hard aan de blauwe kabel getrokken? Misschien heb je de lasklem van de aanvoer van de nul draad afgetrokken.
Dit zou wel goed kunnen. Is hier nog iets aan te doen dan?

[ Voor 40% gewijzigd door MrVegeta op 08-07-2016 23:17 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrVegeta schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 23:16:
Maar de gaten zijn gewoon netjes wit. Ik zie nergens koper van draden of kleuren van kabelhoesjes. Morgen nog maar eens kijken als het licht is.

[...]

Dit zou wel goed kunnen. Is hier nog iets aan te doen dan?
Nu doen de foto's het hier ook. Dat is het.

Kabel er weer hard in drukken en het is weer OK. Anders een nieuwe lasklem erop zetten. Kom je goed weg.

Op de eerste foto zie je dat er een kabel mist in je lasklem. Je ziet de kabel los in het doosje zitten. Je hebt waarschijnlijk geen PVC leidingen, want dit is heel erg oud.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 08-07-2016 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 23:19:
[...]

Nu doen de foto's het hier ook. Dat is het.

Kabel er weer hard in drukken en het is weer OK. Anders een nieuwe lasklem erop zetten. Kom je goed weg.
Welke kabel bedoel je precies?

(ik heb overigens wel gemeten met mijn black & decker detector bds202)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBItechnics
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-05 12:14
op foto 3 zie je een kabel die loshangt en aangezien dat dit waarschijnlijk een installatie is van voor dat er aarding bestond zal dit nog een nulleider zijn, dus moet deze terug in de wago gestoken worden (best even uitmeten voor alle zekerheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrVegeta schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 23:23:
[...]

Welke kabel bedoel je precies?

(ik heb overigens wel gemeten met mijn black & decker detector bds202)
Dan wist je dus al dat je niks geraakt kom hebben. Die detector had echt wel alarm geslagen als het fout was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 23:28:
[...]

Dan wist je dus al dat je niks geraakt kom hebben. Die detector had echt wel alarm geslagen als het fout was geweest.
Dat zei ik ook al op mijn OP.
(met de zaklamp bekeken en niets duid er op dat er een kabel is geraakt)
Had misschien iets duidelijker moeten zeggen dat er ook gemeten was.
DBItechnics schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 23:27:
Op foto 3 zie je een kabel die loshangt en aangezien dat dit waarschijnlijk een installatie is van voor dat er aarding bestond zal dit nog een nulleider zijn, dus moet deze terug in de wago gestoken worden (best even uitmeten voor alle zekerheid)
Doel je op die groene kabel die achter de zwarte kabel hangt?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/Nc5G2vR.jpg

Het lijkt er inderdaad wel op dat deze eerst vast zat maar niet zo stevig en dat die is los gegaan. Morgen even proberen. Thanks voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:54
Als je wilt kijken of je de kabel hebt geraakt is dat niet heel moeilijk...

Even de stop eruit draaien.
En dan aan die kabels trekken.
Als je met een stuk van 10cm kabel in je hand staat dan heb je die doorboord. Zo niet dan zijn ze waarschijnlijk nog wel heel.

Volgende stap is de afdekplaat bij je lichtknopje eraf halen (ik ga er wel even vanuit dat je niet vergeten bent het lichtknopje aan te doen bij je eerdere tests).
En dan kijken welke draden daar lopen.

En wat is die 3e draad? Staat daar ook geen spanning op? (als de stop erin zit en lichtknopje aan).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Het probleem lag inderdaad bij de lasklem. De groene kabel aangesloten en nu doet het stopcontact in de woonkamer het weer. De lamp zelf nog niet geprobeerd, maar ik ga er vanuit dat die het nu ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
Die groene draad is volgens mij gewoon blauw, maar een iets andere tint blauw vanwege ander merk/oud/goedkoop/etc. Lijkt namelijk verrekte veel op de andere blauwe draad die op je laatste foto in de lasklem zit. Dus waarschijnlijk is dat de nul-draad naar de meterkast toe. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hm ja, ik ben nog steeds kleurenblind dus het zou ook wel blauw kunnen zijn. Ik zie het niet zo goed.

Pagina: 1