Ford Focus SYNC2 USB modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 241216

Topicstarter
Al enige tijd ben ik de eigenaar van het nieuwe type Ford Focus (MJ 2015) met een SYNC 2 entertainmentsysteem.

Nou heeft dat systeem een feature waarmee je onder andere een USB modem (dongel) kunt inpluggen, een verbinding opbouwen en die delen op de WLAN hotspot van het systeem. Het probleem is dat ik het USB mobiel internet delen met geen enkel USB modem dat ik heb kunnen bemachtigen tot dusver aan de praat heb gekregen (ik snap dat m'n smartphone ook gewoon hotspot kan spelen, maar het zou gewoon cool zijn als het in de auto zou werken). Eigenlijk alle modems die ik tot op heden heb geprobeerd (ZTE/Huawei) worden uberhaupt niet eens herkend. De SIM erin heeft geen PIN-code dus je ziet de dongel ook meteen op het netwerk inloggen, maar een connectie opzetten kan natuurlijk niet omdat de radio ze uberhaupt niet herkent.

Ik heb daar wat onderzoek naar gedaan, en eigenlijk vind je op Amerikaanse forums wat mensen die enkele Amerikaanse modems aan de gang hebben gekregen, maar die zijn hier niet te krijgen of werken uberhaupt niet op onze netwerken al zou je ze importeren (CDMA).

Ik heb hiervoor een mail aan Ford Nederland gestuurd, meerdere dealers benaderd en ook Ford getweet, en via geen enkele weg kom ik aan iets van informatie. De instructieboekjes zeggen er helemaal niets over (behalve dat de optie erin zit), en Ford heeft geen idee welke dongels uberhaupt zouden kunnen werken. Die unit draait onder water Windows, dus als ze zouden kunnen vertellen welke drivers aanwezig zijn dan kun je daar misschien nog wel een modem bij zoeken, maar nee.

Vraagstuk: er zijn vast mede-tweakers die een Ford hebben met SYNC 2, en toevallig ook nog wel een dongeltje hebben liggen. Ik zou het erg cool vinden als we misschien wat werkende types zouden kunnen vinden, zodat we hier in Europa ook iets kunnen met die feature!

Ik heb tot dusver kunnen testen (zonder succes):
Huawei E169
Vodafone ZTE K5008-Z
Vodafone Huawei K4510
Vodafone (Duitsland) Huawei K4203

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
Waarom geen MiFi oid? Dan kun je het buiten de auto ook nog gebruiken op de camping ofzo.

En is er wellicht een firmware update van de radio te downloaden? Misschien kun je dat bestand uit elkaar pulken en op die manier vinden welke drivers erin zitten en daarmee dus achterhalen welke stick ondersteund wordt.

[ Voor 55% gewijzigd door ThinkPad op 09-07-2016 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat zou zeker een optie kunnen zijn; zoals ik al aangaf kan m'n tellie natuurlijk gewoon voor hotspot spelen.

Eigenlijk gaat het ook puur om dat het erin zit - niet tot nauwelijks gedocumenteerd is - en het leuk zou zijn als het werkt :) dus vandaar de vraag hier omdat ik het een beetje duur vind om Russisch roulette dongels te gaan kopen XD

Firmware is ook een dingetje... In Amerika kun je 't m.b.v. je VIN downloaden, maar hier in Europa niet (al zit de optie wel in het menu van de unit). En als ik dan naar de dealers ga krijg je verschillende reacties, zoals dat het alleen geupdate mag worden wanneer echt nodig omdat het ook nieuwe problemen kan geven, dat er geen nieuwe software is (terwijl die er volgens het ETIS-systeem wel is), of dat het op aparte afspraak moet omdat ze het niet even willen doen omdat ze m'n auto niet willen bricken XD dus die update moet ik nog een keer uitgebreid moeite voor gaan doen, al stelt het niks voor naar mijn idee omdat het gewoon de radiounit is en er een optie in zit dat de consument het zelf kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Heb geen ervaring met de dongle voor de focus. Maar heb de laatste firmware versie eventueel wel voor je.

wat niet past, wordt gelast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:51
Voor de firmware zou je ook eens dit topic kunnen lezen:

http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=45250

Verder geen enkele ervaring met Sync2 helaas. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Xander schreef op zondag 10 juli 2016 @ 22:21:
Voor de firmware zou je ook eens dit topic kunnen lezen:

http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=45250

Verder geen enkele ervaring met Sync2 helaas. ;)
Cool, thanks :)! Ik heb hem gedownload, ga hem even installeren en zal dan even een update posten. Ik had echt de eerste versie met SYNC2 in Europa, dus het kan best zijn dat er verbeteringen zijn, al belooft de changelog niks qua hotspotachtige-features of verbeteringen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:51
Buiten het uitvoeren van de update, zou je met die bestanden in je bezit misschien ThinkPads suggestie nog eens kunnen proberen. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, succes :)! Update staat erop. Er zijn wel andere bugs opgelost, maar de dongels.. no change so far XD

Ik ga even stoeien met de cabjes, misschien dat daar iets uit te halen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De files die uit te pakken zijn bevatten vooral XML files, audio samples, PNG-files met iconen en POIs, GPS data, install scripts, etc. De OS image zelf (kleine 2GB) lijkt een encrypted .SEC file te zijn... En ik vind niet zo direct iets om daar makkelijk doorheen te komen...

So far heb ik de enige paar dongels uit Amerika gecheckt en heeft de meest recente confirmed ondersteunde een Qualcomm MDM8200 chipset, die in bijvoorbeeld hier de Vodafone K4505 zit of in de Huawei E182e...Nou zijn die dingen alleen al uit 2009 dus mja... Maar mocht iemand een idee hebben hoe je makkelijk in zo'n .SEC file komt hou ik me aanbevolen :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Overigens kwam ik er ergens online achter dat mijn K4510 dongel een MDM8200-serie chip zou moeten hebben; en ik las ook ergens een thread dat het kon zijn dat je modem niet herkend wordt omdat ie zich initieel als storage device (software installer) en SD kaart presenteert, en dat er pas een mode-switch gedaan wordt als driver de stick aanspreekt.

Ik heb via Putty al die features even uitgezet zodat de dongel zich meteen als modem/ndis device laat zien (en combinaties van ndis/serial modem/pcui/diag) maar overal hou ik helaas de melding "het aangesloten apparaat wordt niet ondersteund"...
Pagina: 1