Hallo mede tweakers,
Sinds een aantal dagen loopt mijn pc vast tijdens zowel de POST, in de bios en in windows zelf (als deze uberhaupt al tot het OS doorstart).
Ik heb stap voor stap alle componenten losgekoppeld en aangesloten en kom tot de volgende conclusie:
Als de videokaart aangesloten is en ik plaats een geheugenmodule in het 3e geheugen slot (vanaf de processor af gezien) dan blijft mijn scherm zwart (blijft op standby staan) of loopt de pc vast.
Als ik dan de geheugenmodule in het 1e, 2e of 4e slot plaats dan werk de pc wel naar behoren.
Als ik de videokaart loskoppel (dus scherm op het moederbord aangesloten) en de geheugenmodule in slot 3 plaats dan start deze ineens wel normaal op en blijft ook werken.
Het geheugen heb ik getest met memtest en daaruit komen geen fouten.
Kan ik nu concluderen dat de videokaart defect is?
Hieronder mijn setup:
(pc is nog niet zo oud, alleen videokaart is al wat ouder)
Alvast bedankt voor de hulp!
Gr Roel
Sinds een aantal dagen loopt mijn pc vast tijdens zowel de POST, in de bios en in windows zelf (als deze uberhaupt al tot het OS doorstart).
Ik heb stap voor stap alle componenten losgekoppeld en aangesloten en kom tot de volgende conclusie:
Als de videokaart aangesloten is en ik plaats een geheugenmodule in het 3e geheugen slot (vanaf de processor af gezien) dan blijft mijn scherm zwart (blijft op standby staan) of loopt de pc vast.
Als ik dan de geheugenmodule in het 1e, 2e of 4e slot plaats dan werk de pc wel naar behoren.
Als ik de videokaart loskoppel (dus scherm op het moederbord aangesloten) en de geheugenmodule in slot 3 plaats dan start deze ineens wel normaal op en blijft ook werken.
Het geheugen heb ik getest met memtest en daaruit komen geen fouten.
Kan ik nu concluderen dat de videokaart defect is?
Hieronder mijn setup:
(pc is nog niet zo oud, alleen videokaart is al wat ouder)
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-4690K Boxed | € 243,67 | € 243,67 |
1 | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 | € 159,- | € 159,- |
1 | Sapphire R9 290 4GB GDDR5 | € 0,- | € 0,- |
1 | Corsair Obsidian 450D | € 106,77 | € 106,77 |
1 | NZXT Kraken G10 Zwart | € 26,50 | € 26,50 |
1 | NZXT Kraken X31 | € 76,95 | € 76,95 |
1 | NZXT Kraken X61 | € 129,01 | € 129,01 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 45,- | € 45,- |
1 | Seasonic M12II Evo 620W | € 76,95 | € 76,95 |
1 | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Gelid Solutions Enhancement Kit of Rev. 2 ICY Vision for AMD R9 290 / 290X | € 5,54 | € 5,54 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 869,39 |
Alvast bedankt voor de hulp!
Gr Roel