Oneindig grote map in Windows 7

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-10 09:20
Deze week kreeg ik de vraag of ik naar een computer van familie wilde kijken.
Deze zeurde namelijk al een tijdje over te weinig schijfruimte. Dus even mee gekeken met teamviewer.

Al snel werd het probleem zichtbaar. Op het bureaublad staat een map C:\Users\XXX\Desktop\Outlook-Backup. Deze is ongeveer 1GB groot. Echter in deze map, staat wederom een map Outlook-Backup. Deze linkt echter naar de map C:\Users\XXX\Desktop\Outlook-Backup

Hierdoor krijg je dus een map die je oneindig kunt blijven aanklikken.
Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/rjGx4eyjQTQZaPQJOkMIrfea/full.png

File tree zegt het volgende over deze map:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/gEWtlzH9W1rChXxdgyzyn8pn/full.png

Heeft dit iemand al eens meegemaakt?
Puur theoretisch, is dit nog op te lossen?

Mede omdat er een Crypto locker infectie geweest is, heb ik voorgesteld om er verder geen tijd aan te verdoen. Ik denk namelijk zelf dat een verse installatie van Windows 7 het enige redmiddel hier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-10 18:14
Eehhmm...mapception? :P

Waar ergens is de data van de Outlook-backup map? Dus de gebackupde data? Dan kun je deze gewoon naar een nieuwe locatie verplaatsen en de dubbele outlook backup mapjes verwijderen.

Of bestaat de Outlook-backup map puur uit een snelkoppeling naar de Outlook-backup map? In dit geval gewoon verwijderen :P

(en hierna een nieuwe map maken outlookbackup_nieuw ofzo waar je dan een nieuwe outlook backup in maakt, deze kopieert naar een usb en de PC opnieuw installeerd ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
Misschien is het ook geen map loop inderdaad.
Het lijkt als de computer de map outlook-backup oneindig heeft gekopieerd.

Want inderdaad, in de eerste map /outlook-backup, daar staan een aantal files en 4 mappen.
Daarnaast staat er dus wederom outlook-backup. In deze map, staat dus een spiegel van bovenliggende files en mappen. /outlook-backup/outlook-backup. Hier staan dus wederom dezelfde files, die 4 mappen en weer de map outlook-backup.

Dit gaat dus inderdaad eeuwig door.

Ik kan inderdaad de echte outlook back up gewoon eruit kopieren. Alleen een nivea dieper, staat deze nogmaals. Verwijderen gaat niet, want dan is uiteraard het pad voor windows veel te lang. Daar geeft hij dan een error op. Ook renamen gaat om dezelfde manier niet. Op internet kom wel verhalen tegen, maar daar zit een einde aan de loop. Deze heb ik nog niet kunnen ontdekken. (er is geen "eind map" als het ware)

De data waar het om gaat is gelukkig ook niet belangrijk, dit betreft een relatief oude back-up. Tevens werkt het systeem verder redelijk normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raverty
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Raverty

rm -rf*

Je kan het in een keer verwijderen door de shift + del toets in te drukken als je de map verwijdert. Dan gaan de bestanden niet naar de prullenbak, maar is alles wel in een keer weg. Dat is de enige manier voor zo ver ik weet om iets te verwijderen met deze error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lijkt op een junction naar zichzelf. Wat als je een bestand aanmaakt in de map, zie je 'm dan 20 diep ook nog? En anders, Linux live cd opstarten, backup maken van alles en Windows opnieuw erop. Geef ze desnoods gelijk Windows 10, heb je dat ook weer gehad.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
Raverty schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:28:
Je kan het in een keer verwijderen door de shift + del toets in te drukken als je de map verwijdert. Dan gaan de bestanden niet naar de prullenbak, maar is alles wel in een keer weg. Dat is de enige manier voor zo ver ik weet om iets te verwijderen met deze error
Ook dit werkte niet, ik kreeg een error van windows. Al durf ik niet meer precies te zeggen welke, echter verwijderen ging niet.
Hero of Time schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:39:
Lijkt op een junction naar zichzelf. Wat als je een bestand aanmaakt in de map, zie je 'm dan 20 diep ook nog? En anders, Linux live cd opstarten, backup maken van alles en Windows opnieuw erop. Geef ze desnoods gelijk Windows 10, heb je dat ook weer gehad.
Dat is inderdaad een goede, dat zal ik nog een keertje proberen.
Zoals aangegeven in mijn eerste post, zie ik dat inderdaad ook als enige optie. Toch was in ik gewoon benieuwd naar hoe zoiets kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Waarschijnlijk was de Windows error dat het pad te lang was. Dit is "makkelijk" op te lossen door het met bijvoorbeeld 7-Zip te verwijderen. De logica erachter snap ik ook niet, maar het heeft me op werk al mee dan eens geholpen met het verwijderen van grote mappen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 22:27

Croga

The Unreasonable Man

Hero of Time schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:39:
En anders, Linux live cd opstarten, backup maken van alles en Windows opnieuw erop. Geef ze desnoods gelijk Windows 10, heb je dat ook weer gehad.
Als je toch van een Linux live CD opstart kun je net zo goed gewoon de map verwijderen. Linux interesseert het niet zo heel erg dat het windows path te lang is.

Overigens zou opstarten in safe modus zonder grafische interface ook gewoon moeten werken. Ook de command line trekt zich niet zo heel veel aan van de lengte van het pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Pittie schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 10:03:
[...]

Dat is inderdaad een goede, dat zal ik nog een keertje proberen.
Zoals aangegeven in mijn eerste post, zie ik dat inderdaad ook als enige optie. Toch was in ik gewoon benieuwd naar hoe zoiets kan gebeuren.
Dat kan dus gebeuren zoals ik omschreef: junction maken naar bovenliggende map en je bent er. In Linux kan je iets vergelijkbaars doen, maar dan is het een symbolic link en die kan je een stuk eenvoudiger verwijderen zonder nare gevolgen.

Het ook wel apart dat het pad in je adresbalk de oude DOS notatie is.
Croga schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 10:10:
[...]

Als je toch van een Linux live CD opstart kun je net zo goed gewoon de map verwijderen. Linux interesseert het niet zo heel erg dat het windows path te lang is.

Overigens zou opstarten in safe modus zonder grafische interface ook gewoon moeten werken. Ook de command line trekt zich niet zo heel veel aan van de lengte van het pad.
Dat doe je dan pas als je een backup hebt gemaakt. Niet is zo vervelend als een submap verwijderen en daarbij de inhoud van de huidige map erbij weggooien. En als je al de moeite neemt voor een backup, kan je net zo goed Windows er opnieuw opzetten vanwege de virusinfectie die is geweest. Je weet niet wat er nog over is gebleven. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Hero of Time op 09-07-2016 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNID
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als de map inderdaad naar zichzelf verwijst, dan heb je waarschijnlijk te maken met een symbolic link die aan het "rondzingen" is.

Controleren is het makkeelijkst met Junction, een (gratis) tool van Sysinternals.
Te vinden op: https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896768

In Desktop.ini kunnen ook nog rare verwijzingen zitten. Verwijder dit (Hidden, System) bestand ook voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

GNID schreef op zondag 10 juli 2016 @ 12:31:
Als de map inderdaad naar zichzelf verwijst, dan heb je waarschijnlijk te maken met een symbolic link die aan het "rondzingen" is.

Controleren is het makkeelijkst met Junction, een (gratis) tool van Sysinternals.
Te vinden op: https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896768

In Desktop.ini kunnen ook nog rare verwijzingen zitten. Verwijder dit (Hidden, System) bestand ook voor de zekerheid.
Je weet dat sinds Vista je het zonder extra tools zelf kan maken via het commando 'mklink'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNID
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 10 juli 2016 @ 12:45:
[...]

Je weet dat sinds Vista je het zonder extra tools zelf kan maken via het commando 'mklink'?
Jazeker! (of fsutil voor de hardlinks)

Ik vind junction "communicatiever" werken. Bovendien kun je met Junction ook daadwerkerkelijk links verwijderen, wat hier waarschijnlijk nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:43
Ik zou gewoon een bestandje aanmaken en kijken of het inderdaad gelijk in alle mappen zit. In dat geval zal het idd een junction, symbolic link, etc zijn. Scheelt weer zoeken naar tooltjes.
Pagina: 1