Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop gezocht voor opleiding ICT-Beheerder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mees789
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-01-2024
Goedendag,

Zoals velen anderen zoek ik een geschikte laptop voor mijn opleiding die in september begint.
Ik kan ervoor kiezen om met korting een laptop via de school te kopen, maar ik weet niet of dit de beste optie is...
Er wordt 'zware' software gedraaid op de laptop, dus het moet geen simpele zijn voor huis-tuin-keuken gebruik.
Ik moet behalve de specificaties rekening houden met een fatsoenlijk formaat om hem mee te nemen, en ik moet er 3 jaar mee kunnen volhouden.

Minimale specificaties
-i5 of i7 CPU, liefst 4e, 5e of 6e generatie.
-8GB of meer aan RAM
-Voorkeur naar een SSD, 256GB.

Voorstel van school
HP Elitebook 840 G3:
1680 EUR - 50% korting =840 EUR

Er zijn ook duurdere varianten van hetzelfde model, met iets betere specificaties voor een iets hogere prijs.

Is de voorstel van de opleiding de beste keus of zouden jullie iets anders aanraden?

Alvast bedankt _/-\o_

Alle reacties

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik zou naar een Dell Latitude E7470 kijken. Wij gebruiken deze notebooks nu op de zaak en ik moet zeggen dat ze erg goed bevallen. Ook hebben wij HP Probooks gehad, maar dat is het net niet IMO (kwaliteit, ondersteuning etc.).

De latitude wordt geleverd met 3 jaar garantie. Hij is echter wel een stuk duurder dan de aanbieding die jouw school doet. ;)

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:19
Dat is een 'neppe' i5 (u).
2 cores 4 threads, dus max 3 VM's.
Uit ervaring als systeembeheerder (opleiding) weet ik dat je veel VM's moet draaien.

Deze:
pricewatch: MSI GE62 6QC-235NL

Heeft er 4 met 8 threads. Dus dat zijn al 7 vm's. (of 3x 2 core).

Zelf gamede we ook regelmatig op school, dus iets waarmee je een spelletje kan spelen is ook wel prettig.

Zit ook geen SSD in. Zijn wel modellen met SSD's maar dit zijn vrij "budget" ssds.
Geef liever de voorkeur om er zelf een Samsung M.2 ssd in te gooien.

Is wel wat dikker als de gemiddelde laptop :P

[ Voor 45% gewijzigd door Clavis op 08-07-2016 16:40 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Clavis schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 16:35:
Dat is een 'neppe' i5 (u).
2 cores 4 threads, dus max 3 VM's.
Uit ervaring als systeembeheerder (opleiding) weet ik dat je veel VM's moet draaien.
Hoe kom je er bij dat je met 4 threads maar 3 VM's kunt draaien? Alsof een VM continu 1 CPU core claimt. Zo werkt het dus niet. Je limitatie in virtualisatie zit in de regel meer in het beschikbare geheugen dan in je CPU power. De hypervisor schakelt zelf hoeveel cpu cycles een VM van de host krijgt op basis van beschikbaarheid en vraag vanuit de andere VM's.

In theorie zou je zo prima 100 VM's op een Atom kunnen draaien...

https://discord.com/invite/tweakers

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:19
redfoxert schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 16:40:
[...]

Hoe kom je er bij dat je met 4 threads maar 3 VM's kunt draaien? Alsof een VM continu 1 CPU core claimt. Zo werkt het dus niet. Je limitatie in virtualisatie zit in de regel meer in het beschikbare geheugen dan in je CPU power. De hypervisor schakelt zelf hoeveel cpu cycles een VM van de host krijgt op basis van beschikbaarheid en vraag vanuit de andere VM's.

In theorie zou je zo prima 100 VM's op een Atom kunnen draaien...
Mijn fout dan..

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
@TS: De Elitebook 840 serie zijn erg fijne laptops. Probeer de geheugen configuratie uit te zoeken. Als dit 1x8GB is kan je er zelf nog 1x8GB bij prikken om tot het maximum van 16GB te komen. Daarmee kan je icm de SSD genoeg VM's draaien.

https://discord.com/invite/tweakers

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 20:04
Ik zou een Dell Latitude E74xx van vraag&aanbod scoren. Deze hebben meestal nog garantie, zijn lekker licht en snel zat voor wat je er mee wilt. Hoeft niet zoveel te kosten als het voorstel van school. (Ik heb liever Dell dan HP)

while (! ( succeed = try ()));

• Mees789
Dankjewel iedereen!
Ik heb nog geen vaste beslissing maar dit heeft me zeker verder geholpen!
Meer suggesties zijn nog steeds welkom natuurlijk :)

• Mees789
Zitten er grote verschillen tussen deze 2 in kracht en kwaliteit?
1: https://tweakers.net/pric...510-15isk-80sr00dymh.html
2:https://tweakers.net/pric...ebook-840-g3-t9x55ea.html

Het lijkt me van niet gezien ze beide over een i5-6200u, 8gb ram en een 256GB ssd beschikken, maar ik vraag het toch maar voor de zekerheid

• sjun
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-01 12:18
Ik zou voor de Elitebook gaan waaraan je nagenoeg alles kan vervangen. Bovendien kan de Elite serie tegen een stootje een ander alternatief zou een MacBook Pro voorzien van minimaal 16Gb werkgeheugen en een SSD van zo'n 500GB kunnen zijn om tenminste even vooruit te kunnen. Core i7 en 16GB werkgeheugen is welhaast noodzakelijkelijk om vlot met meerder VM's te kunnen werken.

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-10 14:32
de elitebook is een leuk ding, maar in de prijsvergelijk momenteel wel overdreven geprijst.

heeft bijvoorbeeld dezelfde specs als deze ideapad, maar de ideapad is 0,5 kg lichter en 1inch kleiner scherm.

pricewatch: Lenovo Ideapad 710S-13ISK 80SW0037MH

zo zijn er ook laptops met grotere schermen en nog steeds minder gewicht. de ideapad heeft volgens mij een nvidia 940m gpu wat niet in de prijsvergelijker staat.

• sjun
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-01 12:18
Als het goedkoop moet kijk dan eens voor een 2e hands HP Elitebook. Voor onderweg heb ik zo een 12" HP2540p met Core i7 gescoord voor krap € 200,= Daar heb ik tot aasn 8GB werkgeheugen in geprikt en er komt nog een mSata SSD van 500GB of 1TB in om het af te maken.
Pagina: 1