Dennism schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 18:05:
[...]
Maar was is een schone lei in deze.
Stel ik werk 12 jaar, en heb dus 12 maand WW rechten opgebouwd. Nu raak ik werkloos en zit 2 maand in de WW voordat ik weer aan het werk raak. Ik verbruik dan 2 maand van mijn rechten, en zou er nog 10 over hebben. Daarna krijg ik weer een jaar contract en deze wordt na een jaar niet doorgezet en dus raak ik weer in de WW. Is mijn schone lei dan dat ik weer 11 maand WW rechten heb (10 die over waren + 1 maand van het jaar contract) of 13 maand (schone lei dus volledig werkverleden telt weer mee).
Als het eerste geval de juiste is in deze zou dan mijn inziens namelijk nu voor 2 weken 1 maand WW recht gebruiken mogelijk in de toekomst helemaal niet zo slim blijken. In het 2de geval natuurlijk wel.
Schone lei was meer iets wat ik gebruikte.
Je moet het eigenlijk zo zien. Zodra je werkloos raakt wordt bepaald op hoeveel maanden je recht hebt, daarvoor moet je
aan deze eisen voldoen. Nu is het zo dat wanneer je op het moment je werkloos raakt, en je hebt in de afgelopen 26 weken daaraan voorafgaand WW ontvangen, dat
je oude WW uitkering herleeft. Wanneer dit langer dan 26 weken geleden dan is er geen sprake van herleving van je oude WW. Je WW duur wordt dan bepaald adhv dezelfde normen als je aanvankelijke WW duur. Eventueel eerder genoten WW maanden hebben dan dus geen invloed meer.
Hier zijn wel uitzonderingen op. Zo dacht ik dat het jaar waarin je werkloos wordt niet meegeteld in de referteperiode voor bijv. de jaren- en/of wekeneis, maar kan even geen goede bron vinden. Daarnaast kan het zijn dat eea in je nadeel werkt, maar dan mag je oude maanden weer wel meenemen
volgens Judex.
Icephase schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 20:51:
[...]
O ben jij er zo één? Dus premie moeten betalen vind je prima zolang je het er maar 'uit' haalt? Wordt lekker als iedereen zo denkt, gatverdamme wat een misselijkmakende gedachtegang. Recht op WW heeft niets maar dan ook niets te maken met het feit of je al dan niet premie hebt betaald, en gelukkig maar!
"Ze mogen in hun handjes knijpen..." --> wie bedoel je in vredesnaam met "ze"? En waarom deze opmerking? Wees blij dat we als samenleving zorgen voor de mensen die dat -om wat voor reden dan ook- niet kán. Ik betaal liever 2 jaar voor iemand die niet kan werken dan 2 weken voor iemand die niet wil... (Disclaimer: ik zeg hiermee niet dat ik denk dat TS niet wil!)
Grappige post in combinatie met je
"Alle generalisaties zijn FOUT!" onder je avatar.
Recht op WW heeft overigens wel iets te maken met het feit dat je premie hebt betaald, het is immers een (verplichte) werknemersverzekering. Daarnaast begrijp ik je kritiek niet. Middels de verplichte werknemersverzekering heeft TS premie betaald tegen het risico van onvrijwillige werkloosheid. TS raakt onvrijwillig werkloos en claimt op de verzekering. Het "in zijn handen knijpen" slaat, zo ver ik dat kan beoordelen, op het gegeven dat 2 weken een relatief korte periode is in vergelijking met anderen.
[
Voor 23% gewijzigd door
rr7r op 09-07-2016 18:30
]