• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-12 23:59

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hallo,

Na verschillende sites en artikelen te hebben gelezen heb ik het nog niet volledig scherp tussen M.2 (PCI Express), mSATA (SATA maar dan compacter) en SATA Express (SATA connector die via de PCI Express wordt gestuurd).

Volgens mij....
- SATA Express is sneller dan regulier SATA III en daarom aan te raden qua snelheid maar minder compact.
- Als ik het goed begrijp heeft M.2 de plek van mSATA ingenomen wat betreft desktops, omdat deze meer doorvoer kan opleveren en klein formaat mogelijk maakt.

Klopt het dat een mSATA-SSD niet aan te sluiten is op een M.2-slot en hiervoor eventueel een convertor voor nodig is?

Als ik kijk naar dit moederbord wordt M.2 genoemd. Gaat dit dan de kosten van het totale aantal PCI lanes, wat voor je GPU nadelig kan zijn?

http://rog.asus.com/13322...he-differences-explained/

[ Voor 9% gewijzigd door Eagle Creek op 08-07-2016 12:16 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Verwijderd

mSATA past niet in een m2 slot, daarvoor zijn adapters te koop http://www.onlinekabelsho...JO4sbbS480CFQeVGwodJk8Jow maar let op, mSATA is breder en past niet altijd binnen de ruimte op het moederbord waar het M2 slot zit.

Een M2 PCI-e slot gebruikt chipsetlanes en heeft dus geen nadelige gevolgen voor de videokaart die cpulanes gebruikt.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-12 09:30

afterburn

No more...

En dan moet je ook nog onderscheid maken tussen M.2 SATA en M.2 nvme. De eerste is gewoon SATA over een M.2 connector en niet sneller als gewone SATA; de tweede is PCIe storage en qua snelheid vergelijkbaar met SATA Express (beiden 30Gb/s). Een nvme capable slot is compatible met m.2 sata kaartjes, maar andersom werkt het niet. Dit heeft overigens niet zo zeer te maken met het slot alswel de firmware van het bord waar het op zit die nvme moet ondersteunen.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs