Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik vraag het me al een tijdje af, en heb nog geen oplossing gevonden. Met mijn Fujifilm X-T10 met Samyang 12mm heb ik met het onweer laatst deze foto gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7664/27774070772_5c0c1d5671_z_d.jpg

Echter, zoals te zien in de hoeken links- en rechtsonder, zijn de verticale schuin en naar het centrum van de foto gebogen. Hoe kan ik dit corrigeren?

Met Lightroom krijg ik het alleen recht door de foto met de lenscorrectie verticaal bij te trekken. Echter gebeurt dan natuurlijk bij de hoeken links- en rechtsboven het tegenovergestelde, daar wordt het erger. En om dan alles wat buiten het frame gaat vallen weg te snijden... Schiet ook niet op. Hoe pakken jullie dit aan? Of laten jullie het zo? Dank :)

[ Voor 13% gewijzigd door TKroon op 08-07-2016 12:10 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-09 17:10

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Trapeziumcorrectie, en dan ontkom je er niet aan om de schuine delen af te snijden.

Tijdens het schieten kan je het voorkomen door je lens horizontaal te houden.

Zodra je de lens omhoog of omlaag kantelt bij het fotograferen ga je in de hoeken de UWA vervorming zien.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."