Van 3 apparaten naar 1 apparaat (voor games en HTPC)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• freak-me-baby
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-01 15:54
Besten,

IK heb wat hulp nodig met een aantal losse eindjes.
Ik sta op het punt om een nieuwe game pc samen te stellen welke in de woonkamer komt te staan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 180,95€ 180,95
1ASRock H110M-ITX/ac€ 74,95€ 74,95
1XFX Radeon RX 480 Core Edition 4GB€ 248,90€ 248,90
1Fractal Design Node 304 Wit€ 79,95€ 79,95
2Microsoft Xbox One Wireless Controller (V1) + kabel voor Windows Zwart€ 42,95€ 85,90
1Microsoft Xbox Wireless Adapter for Windows Zwart€ 18,99€ 18,99
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 61,95€ 61,95
1Cooler Master GM G450M€ 52,-€ 52,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 143,-€ 143,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 946,59

Deze game pc wordt op mijn tv aangesloten middels HDMI zodat er op de TV games gespeelt kunnen worden, maar ook wil ik middels een Steam Link games doorsturen naar een ander scherm in de kamer.
So far so good.

Echter, ik heb momenteel ook een synology DS213+ als NAS en een Zotac zbox nano AD10 (met OpenElec). Deze beide apparaten zorgen voor mijn HTPC ervaring. Dit alles bestuur ik met mijn LOgitech Harmony One advanced afstandbediening

Het lijkt mij een overkill om al deze apparaten in de woonkamer te hebben staan en volgens mij moet het mogelijk zijn om alles enkel via de nieuwe pc te laten verlopen.

Wat ik dus nog zoek is een juiste oplossing voor het volgende
1. De nieuwe PC kunnen bedienen met mijn harmony one advanced (IR)
- Oplossing: een usb IR receiver aanschaffen?IS dit de beste oplossing?Kan het niet intern op de 1 of andere manier, zoals ook het geval is bij de Zotac Zbox nano?

2. Dual boot voor Windows en Openelec, default boot op Openelec
- Oplossing lijkt simpel, maar als ik via de Steam Link wil gamen dan wordt de PC via WOL aangeslingerd, maar dan wordt Openelec gestart. Is hier een manier voor te vinden dat je via je afstandbediening het juiste OS kan booten?

Hebben meerdere mensen zo'n setup?Of kan het anders en zie ik iets over het hoofd?
IK wil het zo simpel mogelijk houden. IK heb een gezin die nu eenvoudig de HTPC kunnen bedienen (1 klik op de afstandbediening) en dat wil ik graag zo houden ;-)

Alvast reuze bedankt voor enige input vanuit de community

Alle reacties

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-02 11:15
De HTPC en game machine zou je kunnen combineren, maar ik zou je NAS behouden en dan ergens uit de weg zetten. Je kunt die schijven in je Node 304 zetten, maar je spreekt al van dual booten en WOL terwijl een NAS toch eigenlijk een always on apparaat is... En schijven delen via 2 verschillende OS'en geeft ook problemen, wat doe je met file systems bv? Ga je hardware of software RAID gebruiken? Ik veronderstel dat je je schijven mirrort aangezien je een dual bay NAS hebt.

Met die voeding kun je overigens geen (lange) videokaart gebruiken in een Node 304, de modulaire stekkers gaan daarvoor in de weg zitten. Je moet over naar een niet-modulair exemplaar of een Seasonic G serie, in elk geval moet de voeding korter zijn dan 160mm.

In verband met vraag 1:
Ik gebruik Unified Remote (voor Android) om mijn (Windows) pc's te bedienen via mijn smartphone/tablet. Ik heb ook nog wel een FLIRC USB liggen (https://flirc.tv/) waarmee je Windows/Linux/Kodi etc kunt bedienen via IR. Niet de mooiste ontvanger maar werkt wel goed.

In verband met vraag 2:
Waarom zou je eigenlijk Openelec gebruiken als je op Windows Kodi kunt openen? Start de PC met WOL en laat die altijd in Windows booten, wijs een knop op je afstandsbediening aan om Kodi te starten. Voor het geval je dat nog niet wist, Kodi is gewoon exact dezelfde mediacenter applicatie waarrond Openelec gebouwd is, en is beschikbaar op een hele schare aan operating systems. Een andere mogelijkheid is om Windows bij het opstarten automatisch Kodi te laten starten (maak daarvoor een taak aan of zet een snelkoppeling naar Kodi in je automatisch starten map). Wil je gamen, dan kun je vanuit Kodi Steam starten in Big Picture Mode (met deze plugin http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=157499). Zo blijf je de hele tijd in een huiskamer vriendelijke omgeving.

Nu als je dus niet gaat dual booten, kun je eventueel wel die schijven in de Node 304 plaatsen. Hoe je dan van Windows een degelijke NAS maakt is dan wel aan jou, zonder daarbij de mediacenter en game ervaring in de weg te zitten..

[ Voor 8% gewijzigd door MacPoedel op 08-07-2016 12:31 ]

• freak-me-baby
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-01 15:54
Bedankt voor de uitgebreide reply

Voor wat betreft de voeding heel erg bedankt. IK zal op zoek gaan naar een andere. IK d8 dat er in de behuizing een ATX voeding kon die idd maximaal 160mm in diepte was.

Goeie tip dat FLIRC. IK zal het eens verder bekijken. Mooi hoeft het niet te zijn, ik maak gebruik van zo'n marmitek IR repeater, dus de usb kan ook aan de achterkant komen te zitten

Misschien is tegenwoordig alles anders, maar een 3-tal jaar geleden voordat ik de overstap van Kodi naar Openelec maakte, werkte ik ook met WIndows. Op zich werkte dat wel redelijk, maar het gebeurde toch vaak dat je het HTPC gevoel kwijt was. Of windows kwam met een melding of er was altijd wel iets (en meestal gebeurde dat als ik niet thuis was en anderen wilden film kijken ;-)) Waardoor je windows te zien kreeg en niet Kodi. Ook was je afhankelijk van third parties om in Kodi op te starten.
Openelec is hierin superieur en snel in het opstarten, vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar Openelec. Daarvan weet je iig zeker dat het altijd juist opstart ;-)

Overall, als ik het zo lees, dan kan ik misschien beter de zaken gescheiden houden voor de meest prettige ervaring, als ik daarmee toch niet zoveel win (enkel de Zotac die dan weg kan :-))

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kijk hier eens naar: YouTube: Use your Gaming PC's Extra Power as a NAS Ultimate Guide

Verder werkt een draadloze muis prima direct op de bank i.p.v. een afstandbediening, maar of je dat wilt is een tweede.

[ Voor 29% gewijzigd door Aikon op 08-07-2016 14:42 ]