uitbreiden sonos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelKolio
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-03-2021
Hallo,

Graag jullie mening over het volgende (vertrouw jullie mening toch meer dan die van al de winkel verkopers):

Ik heb onlangs mijn kelder laten verbouwen tot "thuisbioscoop".
Een mooi scherm in de muur laten maken met een goede beamer.
Nu wil ik hier ook een goede geluidsinstalatie bij voor het gewenste bioscoopeffect.
Momenteel heb ik in de huiskamer een TV met sonos playbar en sub.

De sub gebruik ik voor het kijken van films dus deze wil ik verhuizen naar de kelder maar wat moet ik nu bijkopen?
een tweede playbar en 2x play 1 speakers?
of de play5/2 speakers met play 1 speakers? (dan kan ik dit allemaal op elkaar aansluiten bij een feestje)
of raden jullie zelfs een andere opstelling aan..

Ik hoor het graag van jullie

ter info: De kelder is ongeveer 20m2 groot

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-07 22:41
Ik denk dat je niet ontkomt aan een tweede Playbar icm met 2 surroundspeakers omdat je anders de line-in van de Play:5 moet gebruiken voor het geluid, met (waarschijnlijk) vertraging in het geluid als gevolg. En omdat je dan nog geen Dolby 5.1 hebt.

Maar wellicht is het voor dat bedrag ook interessant om naar een ander merk/systeem te kijken omdat je bij Sonos natuurlijk ook betaalt voor het handige systeem en je dit in je kelder niet nodig hebt omdat je daar alleen maar films gaat kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Technisch is het wel mogelijk om een "surroundsysteem" op te bouwen met Sonos, maar eigenlijk is dat totaal ongeschikt voor home theater.

Sonos hardware heeft geen HDMI-connectiviteit, en het systeem ondersteunt alleen basic Dolby Digital (géén DTS, TrueHD, Atmos, etc.).

Om het echte "bioscoopeffect" te bereiken moet je denken aan een 5.1/7.1 surroundsysteem met een losse receiver.

Qua kosten is 5.1 Sonos waarschijnlijk duurder dan een deftige 5.1 home theater setup.

Sonos functionaliteit (voor muziek) kun je achteraf nog toevoegen aan je systeem met de Sonos Connect.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelKolio
Dank voor de snelle reactie.

Dus eigenlijk kan ik het beste een compleet nieuwe 5/7.1 set kopen en het sonos systeem in de huiskamer laten staan?...

Wanneer ik dit koop heb ik die surroundset het liefst wel draadloos. Hebben jullie aanbevelingen qua merk/tupe enz enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-07 22:41
DelKolio schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 12:32:
Dus eigenlijk kan ik het beste een compleet nieuwe 5/7.1 set kopen en het sonos systeem in de huiskamer laten staan?...
Eerlijk gezegd zou ik inderdaad iets anders nemen. Ik ben groot Sonos fan en heb zelf ook een Playbar met 2 Play:1's hoor, maar dat is ook mede door het prettige systeem en het feit dat je de speakers overal kunt inpluggen en geen kabels hoeft te trekken.
Maar als ik een thuisbioscoop in mijn kelder had en puur hiervoor een 5.1 set zocht, zou ik iets anders kiezen. Volgens mij is er voor je budget genoeg leuks te koop, ook met jouw eisen. En er zijn hier vast mensen die je daarover kunnen adviseren :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 22:32
Wat wil je draadloos, de bediening of echt alles ook de speakers ed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelKolio
dan wacht ik daar even op. Betaal liever iets meer voor iets goeds dan inleveren op kwaliteit voor een euro.

Punt is alleen dat ik geen draden meer wil trekken. Alles is net gestukadoord en heb een hekel aan draden in het zicht.Het liefst dus alleen een draadje van mijn beamer/mediabox naar het systeem maar geen draden tussen speakers.

[ Voor 19% gewijzigd door DelKolio op 08-07-2016 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 22:32
Achter de plinten zou je ook een boel kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Draadloos in een echte HT opstelling is wel echt uit den boze volgens mij, kwaliteits-verlies, haperingen, vertragingen etc. Ik zou toch maar kijken of je achter je plinten niet paar kabeltjes kwijt kan

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:18

CeesKees

I rest my Kees

Sorry hoor, maar de persoon die je HT heeft gebouwd had je niet even verteld dat het handig kon zijn om loze leidingen voor speakerkabels aan te leggen?

En zelf had je ook niet zoiets van... Het kan wel handig zijn om niet alleen beeld, maar ook geluid in een thuisbioscoop te hebben?

[ Voor 30% gewijzigd door CeesKees op 08-07-2016 13:33 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelKolio
er liggen masief marmeren plinten dus helaas kan ik het niet in de plinten kwijt.
Het idee was om het draadloos aan te pakken. ik heb alleen 2 stopcontacten aan de "schermkant".

Alle apparatuur (beamer/mediabox) zit achter/boven me. Er is indd niet aan gedacht om dus leidingen te trekken.
Het idee was ook om het draadloos met een Sonos systeem aan te pakken.
Het orginele idee was om via een signaalzender het signaal naar een soundbar te doen (dit is toch je frontspeaker) en dan via de normale draadloze weg je sub en sideboxen te connecten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Misschien denk ik te simpel hoor, maar met alleen twee stopcontacten in de schermkant, dan ga je het toch sowieso niet redden; hoe wil je je achter speakers (indien draadloos) dan van stroom voorzien?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelKolio
achter me zit wel vanalles. stopcontacten, beamer, mediabox, ps4 enz enz daar is stroom genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 16:13
Als draadloos een absolute voorwaarde is heb je ook weinig andere interessante keuzes dan sonos... Zeker als je al een playbar hebt. Maar voor de ervaring is het echt niet optimaal inderdaad.

Wel zonde dat alles net verbouwd is, beter eerst je apparatuur vaststellen en dan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelKolio
Misschien het dolby surround dan creeren met 2x play5/2 en 2x play1?

of toch een extra soundbarretje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 16:13
DelKolio schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 17:29:
Misschien het dolby surround dan creeren met 2x play5/2 en 2x play1?

of toch een extra soundbarretje?
Een playbar is essentieel in deze constructie. De play 5 heeft wel een aux in, maar de play 1 heeft dit niet. Je zou in theorie een receiver met analoge output en digitale input kunnen inzetten met alleen maar play 5's en de play 5's via de aux aan de analoge output kunnen hangen maar dan kan je beter gewone speakers installeren en is het niet draadloos.

Je kunt alleen een surroundopstelling creëeren met de playbar die een optische ingang heeft en de play 1 of play 5 gen 2.

[ Voor 4% gewijzigd door Irminsul op 08-07-2016 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Is dit geen optie ? Geen idee of het geluid goed is

http://www.homecinemacent...-cinema-sets.html?51944=Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Blijft allemaal behelpen.

Ik zou echt de mogelijkheid onderzoeken om kabels te trekken voor je luidsprekers en een knappe receiver en ditto luidsprekers kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kabelgoten plakken is ook geen optie? Als je die deftig langs de randen van de kamer plakt stoort dat echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad een gemiste kans, want voor 1500-2000eu kan je best een aardige HT set bij elkaar zoeken.

Het gemis van dolby atmos, true, DTS, etc. hoeft voor deze toepassing geen groot probleem te zijn.

Sonos werkt gewoon, hoog gebruiksgemak, mogelijkheid om de set in beide kamers modulair op te bouwen (voor bijv. een feestje) en het is draadloos.

Ik zou gewoon lekker voor een 2e Playbar gaan met 2x Play1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Alle apparatuur (beamer/mediabox) zit achter/boven me.
Om 5.1 te doen met Sonos ben je beperkt tot één optische aansluiting op de Playbar, er zal dus altijd een signaalkabel van achter naar voren aangelegd moeten worden...

Voor dat Sonos gedoe moet alle apparatuur (Bluray/Mediaplayer/HTPC/TV-ontvanger) die je gaat gebruiken ook beschikken over een optische geluidsuitgang. Om meer dan één apparaat tegelijkertijd aan te kunnen sluiten heb je ook een Toslink switch nodig. Niet handig dus.

Je betaalt straks gigantisch veel voor een setup die niet handig werkt en suboptimaal presteert.

Bite the bullet en trek gewoon kabels, een wit kabelgootje boven de plint valt niemand op.

/dev/null

Pagina: 1