Rpi als (mifi/wifi) router ..en multimedia (sound primiar)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik ga op vakantie en neem mee .... ;)

Het doel is eigenlijk de volgende features
- Mifi (mobile data hotspot)
- wifi router (lees 1 verbinding met extended range)
- mp3 (via bluetooth)
- video (delen)
- veel features/maar ook gelimiteerd tot.... (het is vakantie!)
- datalimiet (handig om te beperken ..zodat men niet de hele dag internet bezoekt)

hardware
- raspberry pi (2de versie B+)
- 2x USB wifi adapters
- 1x 3g modem Huawei Technologies Co., Ltd. E173 3G Modem
- USB soundcard?
- 32 gb sd kaart + diverse usbsticks
- USB bluetooth adapter (of connector kabeltje)
- portable DVD speler schermpje (nog te overwegen)
- PICO UPS (rasberry PI addon)
- 1 zealot s1 speaker (speaker/battery/lamp)
- 3 poorts usb splitter (ikea)
-usb hub (misschien mod naar USB voeding)
- Dvb-t USB ding ????

software
- rasbian
- dhcp server (isc-dhcp-server)
- router (hostapd)
- firewall
- nat
-etc .. (help?)

het verhaal
Het is natuurlijk leuk om op een camping te gaan staan, maar met het vooruitzicht in het weer en daarnaast zijn er nog dingen die je wilt opzoeken in de omgeving. of genieten van de gemakken.
Voorheen had ik een mini laptop met een goeie USB ontvanger..(lees lange antenne met goed bereik) en bij gebrek aan, schakelde ik over naar een 3g verbinding via telefoon/usb modem.

Nu inmiddels zijn de wensen anders aan het worden, het hele gezin is onderhand aan "internet" toe teminste op vakantie :)

Dus ik ben begonnen met een raspberry pi,
hoofddoel is muziek in de vorm van mp3 of radio, met regen 1 of 2 films ..

Gezien mijn ervaringen met eerdere campings of zeg maar "publieke" ap's is dat ze alllerlei nasty meuk op de lijn gooien .. de 1ne limiteerd tot http toegang de andere is het gewoon verschrikkelijk traag, of je wordt geforceerd een prijs per KB te betalen ... en zelfs combo's .
(in het buitenland ben je zelfs de pineut als je mp3 download)

Muziek/radio is nog iets wat ik moet uitzoeken maar DAB+ en FM zou wel prettige toevoeging nog zijn .. iemand tips ?

Voor nu heb ik helaas 1 USB wifi (2de is onderweg) maar mijn 3g hauwai modem is na beetje prutsen online :) provider xs4all (wil je de /etc/wvdail.conf dm me )

Waar ik nog op zoek naar ben is hoe ga ik de data gebruik limiteren, misschien op het thuisfront een vpn/ssh verbinding preppen waarbij internet compressed en vooral heftig verwijderen van advertenties.. ;)
liefst zou ik een redelijk intelligente methode willen waarbij data heftige sites vermeden worden .. zonder al te veel config (lees youtube/facebook en andere zooi die niet aan vakantie gevoel toevoegen voornamelijk blokkeren

de UPS is meer bedoelt dat de Pi netjes afsluit, het schermpje (als het er komt) is bedoeld als vermaak voor onderweg.

de Pi overgens moet ook nog dienen als in car "audio" en toekomstig misschien nog als vervanger voor de navigatie systeem.

De pi hoewel multi functioneel zal uiteindelijk maar 1 doel per keer vervullen.

Heb je nog idee-en die ik of iedereen die ongeveer het zelfde wil doen laat je horen..

ps wij hebben beperkte data op onze gsm's .. en omdat FB nogal veel data slurpt .. is mijn vrouw er soms doorheen, daarvoor wil ik dan nog alleen whatsapp openzetten ;) op haar werk locatie.. maar goed dat is gewoon grappig ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En wat is nou je doel van dit topic? Je gaat op vakantie, wilt wat zooi regelen met je Pi en dan? Wat wil je hier ermee doen? Dat haal ik nou niet echt uit je OP. Wil je hulp in het opzetten/configureren? Wil je hier bijhouden hoe je het een en ander gaat doen (daar hebben we tweakblogs voor)?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Hero of Time schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:11:
En wat is nou je doel van dit topic? Je gaat op vakantie, wilt wat zooi regelen met je Pi en dan? Wat wil je hier ermee doen? Dat haal ik nou niet echt uit je OP. Wil je hulp in het opzetten/configureren? Wil je hier bijhouden hoe je het een en ander gaat doen (daar hebben we tweakblogs voor)?
Wat ik eigenlijk wil is gedachts /advies .. eventueel extra toevoegingen :) of juist aandachts puntjes ..

Ik zal wel een tweakblog maken, mits daar animo voor is..

De beren die ik nu op de weg zie/vind zijn:
- Hoe zet ik wifi door in bridge modus (1 to many .. ) de br0 interface kom ik wel uit .. maar hoe kan ik bv via android tablet --> Rpi een 1 to many op zetten op een relatief gemakkelijke manier .. zijn hier al oplossingen voor die ik kan gebruiken ..
ik heb nu wicd-cursus .. maar die is cmdline en crashed me te vaak..

-Welke xwindow of andere gui kan ik gebruiken die llightweight is zodat ik max performance heb voor een (vlc?) media speler .. voor afspelen van content ..

- DVD (bestanden) afspelen .. dit is me nog niet gelukt iets met coded/driver ofzo ..

"Clients" moeten via een proxy .. beperkt worden tot "text only" surven .. (lees wegens 250mb per maand datalimiet) wil ik voorkomen dat deze er doorheen gejaagd word.. dus text chat, en webserven ..
(er zal een aparte "full" internet" komen en/of een tussen variant..)

En meer hw gerelateerd .. ik zoek een usb hub die voorzien is van een accu
in ieder geval 1ntje die los van de RPI staat.. zodat als die accu leeg is dat de RPI een melding geeft :)
het liefst dat de USB porten geschakeld kunnen worden via een commando ..
ik wil namelijk niet dat de
- gprs
- beamer (yg300 projector) kan op powerbank
- wifi
- rtl-sdr radio
- bluetooth
- iets anders ?
De accu leegtrekt voor dat de pi netjes shutdown doet.

o ja
Uitgangs positie is dat je portable moet zijn zonder solderen ..
Als je het erna wilt verfraaien ofzo dat spreekt dan voor zich :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

vso schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 00:31:
De beren die ik nu op de weg zie/vind zijn:
- Hoe zet ik wifi door in bridge modus (1 to many .. ) de br0 interface kom ik wel uit .. maar hoe kan ik bv via android tablet --> Rpi een 1 to many op zetten op een relatief gemakkelijke manier .. zijn hier al oplossingen voor die ik kan gebruiken ..
ik heb nu wicd-cursus .. maar die is cmdline en crashed me te vaak..
Zoek naar access point software voor Linux. Genoeg voor te vinden.
-Welke xwindow of andere gui kan ik gebruiken die llightweight is zodat ik max performance heb voor een (vlc?) media speler .. voor afspelen van content ..
Dat zou dan iets als LXDE zijn, waar Raspian standaard mee geleverd wordt. Dit is toch geen horde om te nemen?
- DVD (bestanden) afspelen .. dit is me nog niet gelukt iets met coded/driver ofzo ..
Veel mensen zetten Kodi op de Pi. Waarom kies je hier niet voor?
"Clients" moeten via een proxy .. beperkt worden tot "text only" surven .. (lees wegens 250mb per maand datalimiet) wil ik voorkomen dat deze er doorheen gejaagd word.. dus text chat, en webserven ..
(er zal een aparte "full" internet" komen en/of een tussen variant..)
Genoeg programma's beschikbaar die dat kunnen. Een van de meest bekende is Squid. Dit is net als de vragen hierboven niet topicwaardig en makkelijk te vinden via Google.

Tot nu toe zie ik nog steeds geen reden voor dit topic. Zoek eerst eens welke software je wilt gebruiken en kom dan pas hier als het instellen niet wil lukken.
En meer hw gerelateerd .. ik zoek een usb hub die voorzien is van een accu
in ieder geval 1ntje die los van de RPI staat.. zodat als die accu leeg is dat de RPI een melding geeft :)
het liefst dat de USB porten geschakeld kunnen worden via een commando ..
ik wil namelijk niet dat de
- gprs
- beamer (yg300 projector) kan op powerbank
- wifi
- rtl-sdr radio
- bluetooth
- iets anders ?
De accu leegtrekt voor dat de pi netjes shutdown doet.
Nou dit is een goede vraag en wat je zoekt is een portable UPS die z'n status door kan geven via bijvoorbeeld een COM poort. Maar zoals je aangeeft, dit is een hardware vraag en past niet direct hier in Softe Goederen. ;) Maar goed, het aansturen hiervan past dan wel weer hier. Ga goed zoeken, misschien heeft de Pricewatch wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Hero of Time schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:18:
Dat zou dan iets als LXDE zijn, waar Raspian standaard mee geleverd wordt. Dit is toch geen horde om te nemen?
ik kan wel via commandline/vi of ander tekst editor gaan configen .. maar stilstaan of er niet betere oplossingen beschikbaar zijn kan toch geen kwaad ?

ligt er aan hoe je het bekijkt, windows en perforamnce is voor mij appeltje eitje... echter op linux/bsd gebied is het niet helemaal helder voor mij maar goed installatie is niet de issue ..
Veel mensen zetten Kodi op de Pi. Waarom kies je hier niet voor?
Waar is de fun en uitdaging van het wisselen van SD kaarten .. ? ik wil er wat van opsteken
Kodi doe ik wel bij me media center achter de tv als dat er komt :)
Genoeg programma's beschikbaar die dat kunnen. Een van de meest bekende is Squid. Dit is net als de vragen hierboven niet topicwaardig en makkelijk te vinden via Google.

Tot nu toe zie ik nog steeds geen reden voor dit topic. Zoek eerst eens welke software je wilt gebruiken en kom dan pas hier als het instellen niet wil lukken.
je antwoord doet met denken aan (let wel ik waardeer wel je reactie)
YouTube: Best builder's helper ever (i can do it,i'm not stupid) pr...

FYI squid is 10 jaar gelden door mij bekeken/gebruikt

Squid is synoniem voor proxy of het de beste oplossing is de vraag ..
Zijn er niet producten die beter zijn ?

het volgende bouw je niet zonder kennis en alle informatie van google te gebruiken ..
YouTube: 8 Computers to Virtualize them, 1 Hardware machine to bind them (Pow...

google is NOT your friend .. therefore ask the right question
(Goeie) vrienden helpen je op weg ..

Ik irriteer me een beetje aan "google it mentaliteit" dit is niet direct persoonlijk aan jou maar algemeen gesteld.
- als je verwijst naar google geef dan keywords en/of product hints .. waarbij je afvraagt of bv een antwoord al de revue is gepasseerd..
- google is niet almachtig en geeft je het juiste antwoord.. tenzij je weet wat je zoekt en de juiste keywords gebruikt.

case en point voer de eerder genoemde Youtube link, was alle informatie op google te reduceren tot 1 a 2 A4tjes .. waarvan nog veel alle kanten opwees en je de goeie maar moe(s)t gokken ..
Nou dit is een goede vraag en wat je zoekt is een portable UPS die z'n status door kan geven via bijvoorbeeld een COM poort. Maar zoals je aangeeft, dit is een hardware vraag en past niet direct hier in Softe Goederen. ;) Maar goed, het aansturen hiervan past dan wel weer hier. Ga goed zoeken, misschien heeft de Pricewatch wat je zoekt.
Nee dit is niet wat ik zoek .. UPS afkorting staat al voor wat anders, USB powerbank is dan handiger ;)
hoewel het HW gerelateerd is, zou je wegens RPI ook hier in dit subforum kunnen verwachten
over goole gesproken wel eens gezocht op portable UPS .. ga jij met een Smart UPS 2100 model slepen ?

Dit lijkt me een specifieke& mogelijk bestaande oplossing .. portable usb powered ub .. levert me veel hits op maar niet wat ik zoek .. google pagina 10 ergens ophehouden ..
op hackaday had laatst iemand iets dergelijks gemaakt (ex accu) maar ook daar niet veel meer intressante info ..
Er zijn meer users die dit vragen .. echter nog geen nuttig response gevonden ..

Juist hier op tweakers verwacht ik eigenlijk hits en tips zoals "check het volgende product eens met de bijbehorende vraag of dat aansluit.."

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

vso schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:07:
[...]

ik kan wel via commandline/vi of ander tekst editor gaan configen .. maar stilstaan of er niet betere oplossingen beschikbaar zijn kan toch geen kwaad ?
Je vraagt voor een GUI en komt met dit als reactie? Waar heb je het in vredesnaam over?
ligt er aan hoe je het bekijkt, windows en perforamnce is voor mij appeltje eitje... echter op linux/bsd gebied is het niet helemaal helder voor mij maar goed installatie is niet de issue ..
Wat is dan wel het issue? Dat is nog steeds niet duidelijk. Voor jou misschien, maar met je reacties hier niet voor ons.
[...]

Waar is de fun en uitdaging van het wisselen van SD kaarten .. ? ik wil er wat van opsteken
Kodi doe ik wel bij me media center achter de tv als dat er komt :)
Wat heeft wisselen van SD kaarten te maken met welke videospeler je moet gebruiken? Stel ik iets voor, is het niet goed. Wat wil je nou?
[...]

je antwoord doet met denken aan (let wel ik waardeer wel je reactie)
YouTube: Best builder's helper ever (i can do it,i'm not stupid) pr...
Ik snap de relatie niet met wat je hier zegt en ik voorstel.
FYI squid is 10 jaar gelden door mij bekeken/gebruikt

Squid is synoniem voor proxy of het de beste oplossing is de vraag ..
Zijn er niet producten die beter zijn ?
Dat is aan jou om uit te zoeken of er meerdere programma's zijn die hetzelfde doen. Ik geef een voorstel, ipv het af te schieten moet je met een tegenvoorstel komen. Doe je dat niet, dan heeft een discussie geen zin.
het volgende bouw je niet zonder kennis en alle informatie van google te gebruiken ..
YouTube: 8 Computers to Virtualize them, 1 Hardware machine to bind them (Pow...

google is NOT your friend .. therefore ask the right question
(Goeie) vrienden helpen je op weg ..
Sinds wanneer zijn wij vrienden? Nogmaals, kom met voorstellen ipv lui achterover zitten en wachten totdat mensen met antwoorden komen.
Ik irriteer me een beetje aan "google it mentaliteit" dit is niet direct persoonlijk aan jou maar algemeen gesteld.
- als je verwijst naar google geef dan keywords en/of product hints .. waarbij je afvraagt of bv een antwoord al de revue is gepasseerd..
- google is niet almachtig en geeft je het juiste antwoord.. tenzij je weet wat je zoekt en de juiste keywords gebruikt.

case en point voer de eerder genoemde Youtube link, was alle informatie op google te reduceren tot 1 a 2 A4tjes .. waarvan nog veel alle kanten opwees en je de goeie maar moe(s)t gokken ..
O.a. Google raadplegen is toch echt een van de zaken die we graag zien hier. Dat heet inzet tonen. Waarom zouden wij alles voor moeten kauwen als je zelf nauwelijks moeite toont?
[...]

Nee dit is niet wat ik zoek .. UPS afkorting staat al voor wat anders, USB powerbank is dan handiger ;)
hoewel het HW gerelateerd is, zou je wegens RPI ook hier in dit subforum kunnen verwachten
over goole gesproken wel eens gezocht op portable UPS .. ga jij met een Smart UPS 2100 model slepen ?

Dit lijkt me een specifieke& mogelijk bestaande oplossing .. portable usb powered ub .. levert me veel hits op maar niet wat ik zoek .. google pagina 10 ergens ophehouden ..
op hackaday had laatst iemand iets dergelijks gemaakt (ex accu) maar ook daar niet veel meer intressante info ..
Er zijn meer users die dit vragen .. echter nog geen nuttig response gevonden ..
Powerbanks leveren te weinig om al je apparaten die je noemt te kunnen aansturen. Als het al werkt, ben je hooguit een half uur online voordat de powerbank leeg is. Zit je ook niet op te wachten, want hoe portable is het dan? ;)
Juist hier op tweakers verwacht ik eigenlijk hits en tips zoals "check het volgende product eens met de bijbehorende vraag of dat aansluit.."
Tips e.d. kan je krijgen als je zelf duidelijk omschrijft wat je hebt gevonden, gedaan en waar je tegenaan loopt. Al vanaf je eerste post is dit meer een "dit zijn mijn wensen, ga aan het werk" topic. Zo werkt dat hier niet.

Ik verzoek je hierbij om echt meer moeite te steken in je probleem. Op deze hand doorgaan met vage reacties en overal om proberen te draaien gaat je niet helpen.

Pagina: 1