ik ga op vakantie en neem mee ....
Het doel is eigenlijk de volgende features
- Mifi (mobile data hotspot)
- wifi router (lees 1 verbinding met extended range)
- mp3 (via bluetooth)
- video (delen)
- veel features/maar ook gelimiteerd tot.... (het is vakantie!)
- datalimiet (handig om te beperken ..zodat men niet de hele dag internet bezoekt)
hardware
- raspberry pi (2de versie B+)
- 2x USB wifi adapters
- 1x 3g modem Huawei Technologies Co., Ltd. E173 3G Modem
- USB soundcard?
- 32 gb sd kaart + diverse usbsticks
- USB bluetooth adapter (of connector kabeltje)
- portable DVD speler schermpje (nog te overwegen)
- PICO UPS (rasberry PI addon)
- 1 zealot s1 speaker (speaker/battery/lamp)
- 3 poorts usb splitter (ikea)
-usb hub (misschien mod naar USB voeding)
- Dvb-t USB ding ????
software
- rasbian
- dhcp server (isc-dhcp-server)
- router (hostapd)
- firewall
- nat
-etc .. (help?)
het verhaal
Het is natuurlijk leuk om op een camping te gaan staan, maar met het vooruitzicht in het weer en daarnaast zijn er nog dingen die je wilt opzoeken in de omgeving. of genieten van de gemakken.
Voorheen had ik een mini laptop met een goeie USB ontvanger..(lees lange antenne met goed bereik) en bij gebrek aan, schakelde ik over naar een 3g verbinding via telefoon/usb modem.
Nu inmiddels zijn de wensen anders aan het worden, het hele gezin is onderhand aan "internet" toe teminste op vakantie
Dus ik ben begonnen met een raspberry pi,
hoofddoel is muziek in de vorm van mp3 of radio, met regen 1 of 2 films ..
Gezien mijn ervaringen met eerdere campings of zeg maar "publieke" ap's is dat ze alllerlei nasty meuk op de lijn gooien .. de 1ne limiteerd tot http toegang de andere is het gewoon verschrikkelijk traag, of je wordt geforceerd een prijs per KB te betalen ... en zelfs combo's .
(in het buitenland ben je zelfs de pineut als je mp3 download)
Muziek/radio is nog iets wat ik moet uitzoeken maar DAB+ en FM zou wel prettige toevoeging nog zijn .. iemand tips ?
Voor nu heb ik helaas 1 USB wifi (2de is onderweg) maar mijn 3g hauwai modem is na beetje prutsen online
provider xs4all (wil je de /etc/wvdail.conf dm me )
Waar ik nog op zoek naar ben is hoe ga ik de data gebruik limiteren, misschien op het thuisfront een vpn/ssh verbinding preppen waarbij internet compressed en vooral heftig verwijderen van advertenties..
liefst zou ik een redelijk intelligente methode willen waarbij data heftige sites vermeden worden .. zonder al te veel config (lees youtube/facebook en andere zooi die niet aan vakantie gevoel toevoegen voornamelijk blokkeren
de UPS is meer bedoelt dat de Pi netjes afsluit, het schermpje (als het er komt) is bedoeld als vermaak voor onderweg.
de Pi overgens moet ook nog dienen als in car "audio" en toekomstig misschien nog als vervanger voor de navigatie systeem.
De pi hoewel multi functioneel zal uiteindelijk maar 1 doel per keer vervullen.
Heb je nog idee-en die ik of iedereen die ongeveer het zelfde wil doen laat je horen..
ps wij hebben beperkte data op onze gsm's .. en omdat FB nogal veel data slurpt .. is mijn vrouw er soms doorheen, daarvoor wil ik dan nog alleen whatsapp openzetten
op haar werk locatie.. maar goed dat is gewoon grappig ..
Het doel is eigenlijk de volgende features
- Mifi (mobile data hotspot)
- wifi router (lees 1 verbinding met extended range)
- mp3 (via bluetooth)
- video (delen)
- veel features/maar ook gelimiteerd tot.... (het is vakantie!)
- datalimiet (handig om te beperken ..zodat men niet de hele dag internet bezoekt)
hardware
- raspberry pi (2de versie B+)
- 2x USB wifi adapters
- 1x 3g modem Huawei Technologies Co., Ltd. E173 3G Modem
- USB soundcard?
- 32 gb sd kaart + diverse usbsticks
- USB bluetooth adapter (of connector kabeltje)
- portable DVD speler schermpje (nog te overwegen)
- PICO UPS (rasberry PI addon)
- 1 zealot s1 speaker (speaker/battery/lamp)
- 3 poorts usb splitter (ikea)
-usb hub (misschien mod naar USB voeding)
- Dvb-t USB ding ????
software
- rasbian
- dhcp server (isc-dhcp-server)
- router (hostapd)
- firewall
- nat
-etc .. (help?)
het verhaal
Het is natuurlijk leuk om op een camping te gaan staan, maar met het vooruitzicht in het weer en daarnaast zijn er nog dingen die je wilt opzoeken in de omgeving. of genieten van de gemakken.
Voorheen had ik een mini laptop met een goeie USB ontvanger..(lees lange antenne met goed bereik) en bij gebrek aan, schakelde ik over naar een 3g verbinding via telefoon/usb modem.
Nu inmiddels zijn de wensen anders aan het worden, het hele gezin is onderhand aan "internet" toe teminste op vakantie
Dus ik ben begonnen met een raspberry pi,
hoofddoel is muziek in de vorm van mp3 of radio, met regen 1 of 2 films ..
Gezien mijn ervaringen met eerdere campings of zeg maar "publieke" ap's is dat ze alllerlei nasty meuk op de lijn gooien .. de 1ne limiteerd tot http toegang de andere is het gewoon verschrikkelijk traag, of je wordt geforceerd een prijs per KB te betalen ... en zelfs combo's .
(in het buitenland ben je zelfs de pineut als je mp3 download)
Muziek/radio is nog iets wat ik moet uitzoeken maar DAB+ en FM zou wel prettige toevoeging nog zijn .. iemand tips ?
Voor nu heb ik helaas 1 USB wifi (2de is onderweg) maar mijn 3g hauwai modem is na beetje prutsen online
Waar ik nog op zoek naar ben is hoe ga ik de data gebruik limiteren, misschien op het thuisfront een vpn/ssh verbinding preppen waarbij internet compressed en vooral heftig verwijderen van advertenties..
liefst zou ik een redelijk intelligente methode willen waarbij data heftige sites vermeden worden .. zonder al te veel config (lees youtube/facebook en andere zooi die niet aan vakantie gevoel toevoegen voornamelijk blokkeren
de UPS is meer bedoelt dat de Pi netjes afsluit, het schermpje (als het er komt) is bedoeld als vermaak voor onderweg.
de Pi overgens moet ook nog dienen als in car "audio" en toekomstig misschien nog als vervanger voor de navigatie systeem.
De pi hoewel multi functioneel zal uiteindelijk maar 1 doel per keer vervullen.
Heb je nog idee-en die ik of iedereen die ongeveer het zelfde wil doen laat je horen..
ps wij hebben beperkte data op onze gsm's .. en omdat FB nogal veel data slurpt .. is mijn vrouw er soms doorheen, daarvoor wil ik dan nog alleen whatsapp openzetten
Tja vanalles