Alternatief oud type transistor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Omdat ik nog wel eens met een soldeerbout in m'n handen zit, kreeg ik van de week 2 doosjes in m'n handen gedrukt met de vraag of ik deze kan repareren. Het is een stroom verdeler voor gitaar-effect-pendalen Het gaat om, denk ik wel, een ontzettend eenvoudig stukje electronica. Het is alleen een beetje oud.

Een aantal van de 5 poorten werken niet meer. Met m'n simpele basis kennis kan ik vertellen dat iedere poort z'n eigen voltage regulator circuit heeft. 12v DC komt binnen, en 5 keer 9v DC komt eruit. Het voltage word gereguleerd met een C1815 transistor, een 1k weerstand en een diode. Daarna gefilterd (?) met een condensator en nog een ander component waarvan ik niet weet wat het is. Daar staat 104K op, ik neem aan, ook een bepaald type condensator.

Nu lijkt me dat de transistor het gene is wat stuk is, aangezien dat vaak gevoelige componenten zijn. Op de transistor staat C1815. Omdat het een oud type is en omdat er veel andere type nummers op lijken kon ik niet direct vinden wat de specificaties zijn van de transistor. Ik kwam er wel achter dat je hem kan vervangen voor een uit de BC serie. Ergens kom ik tegen dat je hem kan vervangen met een BC547B. Mij lijkt dat raar, aangezien ik lees dat een BC574 maar 100mA kan hebben, en op het doosje zelf staat MAX 250mA.

Heeft iemand met iets meer kennis een goed advies. Wat is een goed alternatief voor een oude C1815 transistor?

Afbeeldingslocatie: https://soonmedia.nl/media/IMG_6019_s.jpg Afbeeldingslocatie: https://soonmedia.nl/media/IMG_6018_s.jpg Afbeeldingslocatie: https://soonmedia.nl/media/IMG_6021_s.jpg Afbeeldingslocatie: https://soonmedia.nl/media/IMG_6022_s.jpg

Hallo!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Op het doosje staat 'max 250mA'. Dat is in totaal ;) Je hebt 5 transistoren die ieder 50mA moeten afregelen.
Gitaar effect pedalen verbruiken ook nauwelijks stroom. Die gaan weken mee op een stom 9v batteritje waar maar 150 tot 250mAh in zit.
Een BC547B is dus forse overkill, en zou prima moeten zijn hier voor.

Vergeet trouwens niet dat condensatoren vaak een vloeistof bevatten, en die kan uitdrogen naarmate ze ouder worden. Best kans dat daar een probleem in zit.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:29

BoAC

Memento mori

McKaamos schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 00:19:
Op het doosje staat 'max 250mA'. Dat is in totaal ;) Je hebt 5 transistoren die ieder 50mA moeten afregelen.
Gitaar effect pedalen verbruiken ook nauwelijks stroom. Die gaan weken mee op een stom 9v batteritje waar maar 150 tot 250mAh in zit.
Een BC547B is dus forse overkill, en zou prima moeten zijn hier voor.

Vergeet trouwens niet dat condensatoren vaak een vloeistof bevatten, en die kan uitdrogen naarmate ze ouder worden. Best kans dat daar een probleem in zit.
Dan had die amperage bij input gestaan. De output per poort is 9V, ik begrijp niet waar je nu ineens die batterij vandaan haalt :?

Is het deze of deze (lijken mij dezelfde)?
Ik denk dat je met name moet kijken naar de verschillen in karakter eigenschappen (NF en FT), maar daar heb ik minder verstand van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:47

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Volgens deze sheet is het 150mA max:
http://www.quartz1.com/price/techdata/2SC1815.pdf

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Weet je wel zeker dat de transistoren stuk zijn. Zo gevoelig vind ik ze vaak niet. zeker als ze veilig in een doosje zitten zou hitte zijn enige vijand zijn. En de print geeft me in eerste instantie niet heel veel tekenen van grote warmteontwikkeling. Dan zie je namelijk vaak donkere verkleuringen rondom het warme onderdeel.

Verder is het een extreem simpele lineaire voeding trouwens, Je zou de hele handel ook kunnen vervangen door een rijtje 7809 lineaire regelaars. Dan kun je de zenerdiode en weerstand achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het zijn juist bijna altijd de condensatoren die gaar zijn. Daar zou ik als eerste mee beginnen, en gewoon allemaal vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Waarom altijd die condensatoren?

De schakeling zal wel zoiets zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.radio-electronics.com/info/data/semicond/zener-voltage-reference-diodes/zener-psu-series-transistor.gif

Geen kortsluitbeveiliging en zo.... dus 1 foute belasting en poef.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Lijkt me wel heel bijzonder dat alle 5 de kanalen dan kapot zijn.

Het is niet onmogelijk, maar wel redelijk onwaarschijnlijk.

Maar zou de elco ook niet snel verdenken in dit geval. ze drogen wel uit, maar dan gaan ze over het algemeen niet in kortsluiting. Dat zou ik eerder van die rode gevallen denken (maar weet niet of dat het juiste type is daarvoor).

Misschien wel die diode bij de ingang, die krijgt alle power over zich heen.

Maar meten is weten.
Is er kortsluiting op de print? (even aan de ingang en alle uitgangen meten).
Zo nee, voeding aansluiten op de ingang.
Voeding nog aanwezig na die diode?
zo nee, die diode of weerstand (geen idee wat die daar doet) stuk oid
Daarna meten per uitgang of ze het doen.

Lijkt me een goed begin.

Raar scenario kan ook zijn dat iemand voeding omgepoold op een uitgang heeft gezet. Als het een schema is zoals memphis laat zien kan er dan grote stroom lopen via de zener en de basis van de weerstand. daar gaat het ook wel stuk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

http://www.newtone-online...ath=31_32&products_id=545

koop ff 5 nieuwe; die € 1,45 zal je de kop niet kosten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Als eerst thx voor alle reacties!

Wat McKaamos zegt lijkt me voor nu wel de simpelste oplossing. Ik denk dat ik daarvoor ga. Ik heb nog even nagezocht en zo'n gitaar pedaal trekt zo'n 10mW per stuk. Ruim binnen de marges dus lijkt me prima. En daarnaast zal ik ook uit voorzorg de condensatoren vervangen.

Kan iemand me vertellen wat dat oranje/bruine onderdeel is? Er staat 104k op en staat het zelfde in het circuit als de condensator.

@BoAC, in zo'n gitaar effect pedaal kan je meestal ook 9v blokje doen om hem te voeden. Meestal heeft een gitarist meerdere pedalen in gebruik, dan is zo'n kastje best handig.

@memphis: Bij mijn weten zijn condensatoren voor het voorkomen van storingen en opvangen van pieken e.d. In zo'n beetje elke voedig zitten wel een aantal condensatoren voor deze functie.

@timberleek: Niet alle poorten zijn stuk, bij de ene werken er 2 en bij de andere nog 3. Ik meet op de uitgang van elk kanaal, gek genoeg, wel 9 volt. Bij de andere meet ik op de defecte poorten niks. Ik heb de kastjes nu niet bij de hand en ga dit weekend weg, dus zal erna even je meet tips uitchecken. Thx.

@Brahiewahiewa: Super nice! Thx voor de link, lijkt me nog een betere oplossing.

Ik ben verder niet van plan de voeding om te bouwen zodat hij beveiligt is tegen kortsluiting o.i.d. De beste man waarvan de kastjes zijn gaat ze inbouwen in een rack, wat dus grotendeels vast blijft zitten. Dat komt wel goed. Ik ga ook even kijken of ik een test pedaal kan regelen. Misschien dat ik onder load andere dingen meet.

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Die oranje dingen zijn gewone condensatoren. 104 wil zeggen dat ze 10 x 10^4 pF aan waarde hebben, dus 100nF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Yoram schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:44:
De beste man waarvan de kastjes zijn gaat ze inbouwen in een rack, wat dus grotendeels vast blijft zitten.
In dat geval, smijt dit ding aan de kant en regel een nieuwe 9V adapter? Zoals door meerdere mensen opgemerkt is dit een heel simpel en primitief schakelingetje. Elektronica doen we tegenwoordig anders (en beter, die strenge regelgeving voor voedingen hebben we niet voor niks) dus het nut om dit systeem -wat duidelijk over z'n levensduur heen is- in stand te houden ontgaat mij volledig, je gitaareffect gaat er echt niet beter van klinken ofzo.
Pagina: 1