SSD met sata 600 in een externe behuizing van Sata 300

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:24
Beste,
Ik heb een iOmega Ultramax met 1TB harde schijf.
Nu ik al paar jaar SSD gewend ben, stoor ik me behoorlijk aan de harde schijf.
Ik wil dus de HDD eruit halen voor een SSD van 500GB.

Nu heeft de externe behuizing een sata 300 aansluiting en is de SSD (Samsung evo 850) een sata 600.
Dit gaat gewoon werken, dus dat is het probleem niet. Volgens de statistieken is de snelheid dan 3Gb/s.
Momenteel zit er een HDD in van 7200rpm, met USB 2.0 haal ik een snelheid waar ik me enorm aan stoor.

Mijn vraag is, ga ik stukken vooruit met de SSD die op Sata 300 zit? Hoeveel sneller is dit?
Of is het verschil minimaal en kan ik beter een andere behuizing kopen?
Ik vind de huidige behuizing nog steeds een van de mooiste, maar productiviteit is voor mij belangrijker dan paar tientjes verschil.

Mvg,
Kx22

Beste antwoord (via kx22 op 08-07-2016 00:31)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Een SSD aan USB2 is al geen goed plan.
USB2 is 480Mbps, theoretisch, ongeveer 50MegaBytes per seconde.
Laten we even zeggen dat dat realistisch is (ahum, kuch, ahum, de praktijk wijst anders uit).

Een SATA600 aansluiting (ookwel bekend als SATA3) is 6Gbps, ofwel 600MegaByte per seconde.
Sata300 (aka, SATA2) is 3Gbps, ofwel ongeveer 300MegaByte per seconde.

Kortom, je gaat al een factor 6 of 12 achteruit, puur omdat je USB2 gebruikt.
Dat hoeft niet erg te zijn als het apparaat wat er uiteindelijk aan hangt (de hardeschijf) trager is dan de eerstvolgende traagste schakel.

Maargoed, een beetje fatsoenlijke harddisk kan tussen de 75 en 175MegaByte per seconde verstouwen.
Die is dus reteveel sneller dan de USB2 interface die je gebruikt.
Pak dan eens een SSD. De meest recente modellen halen ruim 500MegaByte per seconde. Een SATA2/SATA300 model, zal rond de 250MegaByte per seconde zitten.
Honestly, ik denk niet dat je dat verschil echt zou merken (tussen SATA2 en SATA3 that is) bij een externe behuizing.

Kortom, stop die harddisk in een USB3.0 (5Gbps/500MBs) of 3.1 (10Gbps/1000MBs) behuizing, en zorg uiteraard dat je PC/laptop ook beschikt over een (of meerdere) USB 3.x aansluitingen.
Je gaat verstelt staan waartoe die harddisk in staat is, als hij niet meer tegengehouden wordt door USB2.

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 08-07-2016 00:14 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Een SSD aan USB2 is al geen goed plan.
USB2 is 480Mbps, theoretisch, ongeveer 50MegaBytes per seconde.
Laten we even zeggen dat dat realistisch is (ahum, kuch, ahum, de praktijk wijst anders uit).

Een SATA600 aansluiting (ookwel bekend als SATA3) is 6Gbps, ofwel 600MegaByte per seconde.
Sata300 (aka, SATA2) is 3Gbps, ofwel ongeveer 300MegaByte per seconde.

Kortom, je gaat al een factor 6 of 12 achteruit, puur omdat je USB2 gebruikt.
Dat hoeft niet erg te zijn als het apparaat wat er uiteindelijk aan hangt (de hardeschijf) trager is dan de eerstvolgende traagste schakel.

Maargoed, een beetje fatsoenlijke harddisk kan tussen de 75 en 175MegaByte per seconde verstouwen.
Die is dus reteveel sneller dan de USB2 interface die je gebruikt.
Pak dan eens een SSD. De meest recente modellen halen ruim 500MegaByte per seconde. Een SATA2/SATA300 model, zal rond de 250MegaByte per seconde zitten.
Honestly, ik denk niet dat je dat verschil echt zou merken (tussen SATA2 en SATA3 that is) bij een externe behuizing.

Kortom, stop die harddisk in een USB3.0 (5Gbps/500MBs) of 3.1 (10Gbps/1000MBs) behuizing, en zorg uiteraard dat je PC/laptop ook beschikt over een (of meerdere) USB 3.x aansluitingen.
Je gaat verstelt staan waartoe die harddisk in staat is, als hij niet meer tegengehouden wordt door USB2.

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 08-07-2016 00:14 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik zag bij diverse iomega nog andere poorten bijv. esata. welke heb jij?

Usb 2.0 kan max 480Mega bits/sec = 60Mega bytes/sec.
Voor optimale snelheden heb ik bijv voor macbookpro de inateck FEU3NS-1E E voor UASP protocol gekozen die kan 400M Bytes/s halen heeft ook usb 3.0. NIet alle usb 3.0 behuizingen halen dergelijke snelheden kijk naar reviews.
Uasp wordt door w8 en later ondersteund.

[ Voor 7% gewijzigd door EnderQ op 08-07-2016 00:21 ]

Verwijderd

USB2 is 28MB/s in de praktijk; er zit een groot verschil tussen bit en byte in dit geval, door diverse oorzaken. Bij SATA is dit ook wel het geval. 3Gbps = 375MB/s maar alleen al door het 10/8-bit encodingschema wordt dit verlaagd tot 300MB/s. Idem bij SATA 6Gbps, dat is 600MB/s, waarbij er geen ene triljardste seconde verloren gaat aan inefficiency, waarbij er even geen datacommunicatie is. In de praktijk is dat altijd wel, waardoor je iets van 250MB/s-270MB/s haalt bij SATA/300 en iets van 520-540MB/s bij SATA/600.

Afgezien van MB/s zijn zaken als latency enorm belangrijk, vooral bij SSDs. USB2 doet het daar niet goed. USB3 daarentegen is totaal anders en zeker in staat heel veel prestaties uit een SATA/600 SSD te persen.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:24
Ok bedankt voor de antwoorden. Ziet er na uit dat ik toch voor een andere behuizing zou moeten gaan.
Er zit idd seat op, maar ik wil liefst met zo min mogelijk kabels werken.