Toon posts:

Ernstige logische-schijffout

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Pas had ik opeens een heel schrale fout op mijn ma's computer (gelukkig niet de mijne!). Om te beginnen gaf Win98 Scandisk een directoryfout aan, die niet gerepareerd kon worden wegens een fysieke fout. Rebooten, dacht ik; misschien heeft Windows zichzelf weer eens in de knoop gedraaid.
Tot mijn schrik kwam bij het booten de melding: 'Geen systeemdiskette. Vervang diskette' enz.
Booten met een bootflop leerde mij, dat alleen de Win98-directory en Scandisk.log, beiden in de root, en nog wat directories in de Win98-directory bestonden. DOS-scandisk op de bootflop gaf aan, dat er 5 Gb aan data in verloren clusters op de HD stond.
Volgens mij is de root-directory ernstig beschadigd. Van het DOS-tijdperk weet ik nog, dat Norton Diskedit voor het handmatig repareren nuttig kan zijn. Ook met Unerase kunnen nog bestanden tevoorschijn getoverd worden.
Probleem is alleen (naast het feit, dat ik die tools even niet bij de hand had), dat dezen geen FAT32 ondersteunen.

Weet één van jullie misschien een nieuwe versie van deze tools? Of een andere tool, waarmee het ook kan? Budget = minimaal, dus gratis tool is een pre.
Of kan ik Scandisk gewoon alle lost clusters laten omzetten in FILEXXXX.CHK-bestanden? Heb ik dan al mijn data terug (zij het in 1 grote kluit van 31800 .chk-bestanden)?

Wie mij helpen kan?

Johannes

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
volgens mij kan je die chk files omzetten, dus door de exentie te veranderen

wordt een heel karwei hoor, maar als je geluk hebt kom je je docs ofzo die je moet bewaren wel tegen

meer kan ik zo niet bedenken :'(

suc-6 ermee!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:45
Ik had begin februari een soortgelijk probleem. M'n HDD's zaten beide (Maxtor 40GB 7200) op de onboard Promise ATA-100 controller van m'n toenmalige Asus CUBX-E, en ineens allemaal van dit soort SHIT.

Toen ik ze op de GEWONE controller heb gehangen (ATA-33) en FLOEPIE , Probleem Opgelost !!

Zou dit bij jou niet een idee zijn om te checken. Kheb die schijven nu weer in m'n ouwe puter hangen, en doen het altijd nog perfect.

De fout lag dus aan de CONTROLLER op het MOBO, niet in de schijven zelf!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maarre . . . om te beginnen heb mijn ma maar een 8 Gb HDD. Niet zo'n nieuwe dus.
En hoe bedoel je, gewone controller? Als er een onboard controller in zit, zit er toch niet ook nog een gewone controller in?