Heb een vreemd probleempje met een 3TB schijf. Ik gebruik 'm al jaren naar tevredenheid als opslag als tweede schijf in een machine met Windows. Werkt prima. Nu dacht ik hem in een externe behuizing te schuiven, wat ook prima werkt. Echter, zodra ik hem op een Linux bak aansluit (heb er nu twee geprobeerd, zelfde probleem), kan ik niet mounten met de foutmelding: "Can't have a partition outside the disk".
Met fdisk en parted kan ik echter wel gewoon de schijf zien. Hieronder de parted output:
Terwijl de partities juist herkend worden (grootte, type locatie kloppen allemaal, had inderdaad wat extra ruimte voor de grote partitie vrij gehouden), gaat het mis doordat de grootte van de schijf verkeerd herkend wordt: 802GB.
Nu vind ik heel wat problemen met mensen die 3TB schijven en Linux proberen samen laten te werken, maar ik zie niemand terug waar parted op zich de juiste partitie info geeft. Ook is het soms de externe behuizing die schuldig is, maar desondanks wordt dus wel de juiste partitie gelezen, en ik Windows werkt ie prima.
Iemand enig idee?
Met fdisk en parted kan ik echter wel gewoon de schijf zien. Hieronder de parted output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Model: TOSHIBA USB 3.5"-HDD (scsi) Schijf /dev/sdc: 802GB Sectorgrootte (logisch/fysiek): 512B/512B Partitietabel: gpt Schijfvlaggen: Nummer Begin Einde Grootte Bestandssysteem Naam Vlaggen 1 17.4kB 134MB 134MB Microsoft reserved partition msftres 2 30.1GB 3001GB 2970GB ntfs Basic data partition msftdata |
Terwijl de partities juist herkend worden (grootte, type locatie kloppen allemaal, had inderdaad wat extra ruimte voor de grote partitie vrij gehouden), gaat het mis doordat de grootte van de schijf verkeerd herkend wordt: 802GB.
Nu vind ik heel wat problemen met mensen die 3TB schijven en Linux proberen samen laten te werken, maar ik zie niemand terug waar parted op zich de juiste partitie info geeft. Ook is het soms de externe behuizing die schuldig is, maar desondanks wordt dus wel de juiste partitie gelezen, en ik Windows werkt ie prima.
Iemand enig idee?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos