Toon posts:

Gamen met een televisie.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In essentie zijn televisies gewoon monitors, maar eventueel met een andere verversingsfrequentie en wat extra software die je al dan niet kan uitschakelen en ze zijn relatief goedkoper aangezien de markt zoveel groter is. Ik heb begrepen dat er modellen zijn waarbij je die software voldoende kan uitschakelen via de menu's dat je er goed mee kan gamen, zonder last te hebben van een te grote inputlag.
Helaas lijkt het nog enkele jaren te duren voordat computermonitors eindelijk eens HDR krijgen terwijl televisies momenteel geen FreeSync hebben. Echter gaf iemand van AMD aan dat FreeSync binnenkort ook in televisies ingebouwd wordt. Het zou erg logisch zijn aangezien alle consoles een AMD-kaart gebruiken en consolegamers nu eenmaal graag met hun televisie in de living gamen.

Dat opent een interessante deur: een 4k-televisie met FreeSync en HDR. Vandaar mijn vraag aan jullie? Wie van jullie heeft positieve ervaringen met het gamen (met een PC) met een televisie in plaats van een monitor?
Stel dat televisies straks inderdaad standaard FreeSync krijgen (in ieder geval veel modellen), verwachten jullie dan dat het mogelijk is om een goed en klein model (27/30 inch) te vinden die HDR heeft en die het toestaat dat je allerlei software die lag veroorzaakt (interpolatie en zo) uitschakelt?
Het lijkt me in ieder geval een ontwikkeling die we met interesse moeten volgen. :)

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 18:05:
In essentie zijn televisies gewoon monitors, maar eventueel met een andere verversingsfrequentie en wat extra software die je al dan niet kan uitschakelen en ze zijn relatief goedkoper aangezien de markt zoveel groter is. Ik heb begrepen dat er modellen zijn waarbij je die software voldoende kan uitschakelen via de menu's dat je er goed mee kan gamen, zonder last te hebben van een te grote inputlag.
Helaas lijkt het nog enkele jaren te duren voordat computermonitors eindelijk eens HDR krijgen terwijl televisies momenteel geen FreeSync hebben. Echter gaf iemand van AMD aan dat FreeSync binnenkort ook in televisies ingebouwd wordt. Het zou erg logisch zijn aangezien alle consoles een AMD-kaart gebruiken en consolegamers nu eenmaal graag met hun televisie in de living gamen.

Dat opent een interessante deur: een 4k-televisie met FreeSync en HDR. Vandaar mijn vraag aan jullie? Wie van jullie heeft positieve ervaringen met het gamen (met een PC) met een televisie in plaats van een monitor?
Stel dat televisies straks inderdaad standaard FreeSync krijgen (in ieder geval veel modellen), verwachten jullie dan dat het mogelijk is om een goed en klein model (27/30 inch) te vinden die HDR heeft en die het toestaat dat je allerlei software die lag veroorzaakt (interpolatie en zo) uitschakelt?
Het lijkt me in ieder geval een ontwikkeling die we met interesse moeten volgen. :)
Er zijn maar een handjevol telivisies die een inputlag van 20ms hebben. En dan hebben we het over 1080p. Bij 4K telivisies zit je rond de 40ms al. En in reviews meten ze meestal alleen de inputlag.

Bij monitoren zie je dat TFTcentral ook de display Lag en Signal Processing meet.

Over een aantal maanden brengen ze ook 27 inch monitoren uit met 4K en 144hz. En aangezien OLED nog wel op zich laat wachten voor de gewone consument zou ik eerder voor een monitor kiezen.

Verwijderd

Topicstarter
ionn schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 18:22:
[...]

Er zijn maar een handjevol telivisies die een inputlag van 20ms hebben. En dan hebben we het over 1080p. Bij 4K telivisies zit je rond de 40ms al. En in reviews meten ze meestal alleen de inputlag.
Ik neem aan dat jij het hebt over televisies waarbij alle vertragende software die uitgeschakeld kan worden is uitgeschakeld? 40 ms wordt inderdaad wel fors groter. Wat is normaal gesproken de totale inputlag (muis/toetsenbord, moederbord, grafische kaart...)?
Dat hangt natuurlijk af van je hardware maar laten we even uitgaan van een mechanisch toetsenbord en een 'game'muis (in mijn geval Steelseries met maximaal 4000 dpi).

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2016 19:10 ]

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 19:08:
[...]

Ik neem aan dat jij het hebt over televisies waarbij alle vertragende software die uitgeschakeld kan worden is uitgeschakeld? 40 ms wordt inderdaad wel fors groter. Wat is normaal gesproken de totale inputlag (muis/toetsenbord, moederbord, grafische kaart...)?
Dat hangt natuurlijk af van je hardware maar laten we even uitgaan van een mechanisch toetsenbord en een 'game'muis (in mijn geval Steelseries met maximaal 4000 dpi).
Ja, want hierbij staat gaming mode aan. Muis en toetsenbord kan ik niet veel over zeggen, maar volgens mij is dat maar een paar ms.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eens even gekeken op Tweakers zelf. Ik weet niet in hoeverre Tweakers een volledig overzicht geeft maar hier zijn de kleinste gemelde HDR-schermen 40 inch en dan ook nog eens 50 Hz (ik weet niet of dat het echt 50 Hz is of 2 keer 25 Hz, het doet er weinig toe aangezien 50 Hz te laag is).
https://tweakers.net/cate...bQdSbWcJFo5UszYyMlWJra2sB
Dat wordt het niet. :/
Deze komt het dichtst in de buurt: pricewatch: LG 43UH668V Zilver
100 Hz, betaalbaar (700-800 euro) maar een beelddiagonaal van 43 inch.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2016 19:45 ]

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:14

deepvreezo

Redacteur
Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 19:37:
Deze komt het dichtst in de buurt: pricewatch: LG 43UH668V Zilver
100 Hz, betaalbaar (700-800 euro) maar een beelddiagonaal van 43 inch.
Erg 'high' zal de HDR op die tv toch niet zijn, want hij heeft een ips-paneel met een contrast dat voor normale content al aan de lage kant is (en van effectieve local dimming zal vanwege de edge-lit backlight ook geen sprake zijn). Daar komt nog bij dat de lagere series 4K-televisies van LG over minder subpixels beschikken dan een echt 4K-model. Lijkt me niet echt bevorderlijk voor de scherpte bij gebruik als monitor. De Samsung KS7500 (43", curved) komt wellicht het meest in de buurt. Maar ook die heeft geen optimale hdr-weergave. Daarvoor is bij lcd's uiteindelijk toch local dimming nodig, wat alleen op de duurdere series zit en die krijg je niet in dat formaat. Overigens heeft in ieder geval Samsung de inputlag van 4K-tv's dit jaar wel weten terug te dringen, die bedraagt bij de KS7500 bijvoorbeeld 20ms in de gamemodus, dus dat is het probleem niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
deepvreezo schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 13:55:
[...]

Erg 'high' zal de HDR op die tv toch niet zijn, want hij heeft een ips-paneel met een contrast dat voor normale content al aan de lage kant is (en van effectieve local dimming zal vanwege de edge-lit backlight ook geen sprake zijn). Daar komt nog bij dat de lagere series 4K-televisies van LG over minder subpixels beschikken dan een echt 4K-model. Lijkt me niet echt bevorderlijk voor de scherpte bij gebruik als monitor. De Samsung KS7500 (43", curved) komt wellicht het meest in de buurt. Maar ook die heeft geen optimale hdr-weergave. Daarvoor is bij lcd's uiteindelijk toch local dimming nodig, wat alleen op de duurdere series zit en die krijg je niet in dat formaat. Overigens heeft in ieder geval Samsung de inputlag van 4K-tv's dit jaar wel weten terug te dringen, die bedraagt bij de KS7500 bijvoorbeeld 20ms in de gamemodus, dus dat is het probleem niet meer.
Bottomline: HDR zit er voor gamen voorlopig nog niet in en als je HDR-televisie wil moet je ook nog veel betalen? En AMD loopt nogal op de zaken vooruit met HDR. ;)
Jammer, dan maar weer een extra tussenstap met de monitor en hopen dat ik ze in de toekomst nog kan verkopen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2016 14:37 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik game op m'n tv via m'n pc en dat gaat prima. Draadloos tobo en muis erbij. Ik kan geen enkele lag bespeuren, shooters gaan prima. Als je naar de getallen gaat kijken zit er vast een enorme lag in, maar daar heb je pas last van als je er... last van hebt.

Sowieso snap ik niet wat het verschil zou zijn met gamen op een tv via een console. Het is feitelijk hetzelfde.

FreeSync in tv's zou zeker welkom zijn idd :)

Verwijderd

Topicstarter
Aikon schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 14:48:
Sowieso snap ik niet wat het verschil zou zijn met gamen op een tv via een console. Het is feitelijk hetzelfde.
Vooral de afstand en het verschil in de kwaliteit van de hardware (typisch 30 fps bij consoles en in het gunstige geval 60-144 Hz bij de PC.
Door het verschil in afstand heb je voor gamen met een PC als je aan een tafel of bureau doet een kleiner scherm nodig, anders wordt de pixeldensiteit te laag.
Maar goed, het enige relevante verschil tussen televisies en monitors is de software die er extra op zit bij een televisie. Zo tekent die software bijvoorbeeld extra plaatjes die helemaal niet bestaan om een vloeiender beeld te krijgen. Niet aan mij besteed. :)
Je moet dus bij een televisie dit soort software kunnen uitschakelen omdat je anders wel een flinke lag krijgt: dat noemen ze de gaming mode. Tegenwoordig hebben veel televisiemodellen dat, bij de een is het beter uitgewerkt dan bij de ander.
Daarnaast moet je goed opletten wat de verversingsfrequentie is. Tegenwoordig zijn er ook televisies die een hogere verversingsfrequentie hebben (terwijl dit bij de monitor, tenzij die heel erg oud is, minstens 60 Hz is voor zo ver ik het weet) maar vroeger lag die vaak te laag. Het signaal wat een televisie krijgt is typisch afgerond 24 frames per seconde, veel televisies hadden een frequentie van ongeveer 50 Hz of 2 keer ongeveer 25 Hz waarbij elk plaatje dubbel werd getoond, zo'n scherm zou dus maximaal 25 fps ondersteunen en een veel grotere inputlag geven. Bottomline: als je gamet met een televisie dan moet je zorgvuldig het scherm uitzoeken.

Helaas blijkt het voor HDR nog te vroeg te zijn (de modellen die het bieden bieden een lage kwaliteit) en blijken er geen kleine televisies met een voldoende hoge resolutie met HDR te worden verkocht. AMD promoot de huidige generatie kaarten met het feit dat ze HDR ondersteunen maar dat lijkt hooguit relevant te worden als je 2 generaties later of verder in de toekomst nog steeds diezelfde kaart gebruikt. Een dode kat in de zak. :/
Toch kies ik voor AMD, er zijn genoeg goede redenen voor. ;)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 18:05:
In essentie zijn televisies gewoon monitors[..]
Helaas valt dat nogal tegen. In essentie hebben Televisies en Monitoren allebei TFT/LCD panelen, maar dat is het dan ook wel. De hardware tussen de stekker die je er in steekt en het scherm (tot aan het TCON bord toe) zijn dermate verschillend dat je eigenlijk geen vergelijking meer kan trekken.

Je hebt inderdaad op TV's extra software die met het beeld lopen te rommelen en geen rekening hoeven te houden met eventuele vertraging, en soms kan je dat verminderen of uit zetten. Maar als je het 'echt' als monitor zou willen gebruiken moet je eigenlijk het complete input/driver bord overslaan.

Nu kan je op ebay wel losse panel drivers krijgen, daar prik je dan het paneel op en dan heb je een echte 'monitor' zonder dat er nog gerotzooid wordt tussen de input en het paneel in.

Daarnaast zijn de panelen in TV's vaak 'slechter' om dat je het op kijkafstand toch niet kan zien. Meestal zijn ze zoals je al weet langzamer, zijn er vaker foutjes, is het ondersteunde aantal combinaties van resoluties en verversingssnelheden nogal matig en kan je ook last hebben van het backlight als die dynamisch op de inhoud aangepast wordt (scherm lijkt dan meer te flikkeren/stotteren).

Met consoles heb je dat minder of totaal niet om dat ze hoewel ze qua hardware steeds meer op PC's lijken niet als PC's gebouwd zijn, speciale firmware hebben en rekening houden met de 'lagere' output die je op een TV krijgt.

Een goede grote monitor is ook duurder dan een TV om de reden dat die het wel 'goed' doet, en niet de kantjes er van af loopt om dat je het toch niet gaat zien met TV-content zoals live TV, films, series of console spelletjes.

• Aikon
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 01:52:
[...]

Vooral de afstand en het verschil in de kwaliteit van de hardware (typisch 30 fps bij consoles en in het gunstige geval 60-144 Hz bij de PC.
Door het verschil in afstand heb je voor gamen met een PC als je aan een tafel of bureau doet een kleiner scherm nodig, anders wordt de pixeldensiteit te laag.
Maar goed, het enige relevante verschil tussen televisies en monitors is de software die er extra op zit bij een televisie. Zo tekent die software bijvoorbeeld extra plaatjes die helemaal niet bestaan om een vloeiender beeld te krijgen. Niet aan mij besteed. :)
Je moet dus bij een televisie dit soort software kunnen uitschakelen omdat je anders wel een flinke lag krijgt: dat noemen ze de gaming mode. Tegenwoordig hebben veel televisiemodellen dat, bij de een is het beter uitgewerkt dan bij de ander.
Daarnaast moet je goed opletten wat de verversingsfrequentie is. Tegenwoordig zijn er ook televisies die een hogere verversingsfrequentie hebben (terwijl dit bij de monitor, tenzij die heel erg oud is, minstens 60 Hz is voor zo ver ik het weet) maar vroeger lag die vaak te laag. Het signaal wat een televisie krijgt is typisch afgerond 24 frames per seconde, veel televisies hadden een frequentie van ongeveer 50 Hz of 2 keer ongeveer 25 Hz waarbij elk plaatje dubbel werd getoond, zo'n scherm zou dus maximaal 25 fps ondersteunen en een veel grotere inputlag geven. Bottomline: als je gamet met een televisie dan moet je zorgvuldig het scherm uitzoeken.

Helaas blijkt het voor HDR nog te vroeg te zijn (de modellen die het bieden bieden een lage kwaliteit) en blijken er geen kleine televisies met een voldoende hoge resolutie met HDR te worden verkocht. AMD promoot de huidige generatie kaarten met het feit dat ze HDR ondersteunen maar dat lijkt hooguit relevant te worden als je 2 generaties later of verder in de toekomst nog steeds diezelfde kaart gebruikt. Een dode kat in de zak. :/
Toch kies ik voor AMD, er zijn genoeg goede redenen voor. ;)
Ik bedoel dat er geen verschil is tussen gamen op een console of op een pc op dezelfde tv. Tussen tv's onderling zijn idd grote verschillen.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:24
Ik heb een 32" HDTV gebruikt als monitor. Het is net aan, ik denk dat 40-43 inch te groot is. Of je moet er 1,5 meter vanaf gaan zitten. Ik zou eerder opteren voor een mooie 27-30 inch monitor mocht je een groot formaat beeld hebben.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Aikon
  • Niet online
47" gaat prima hier hoor, gewoon op 3-4 meter afstand gaan zitten, oftewel op de bank ;)

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik game op mijn tv (46inch). ik ben niet veeleisend. ik speel dan ook met v-sync aan (60fps) anders krijg ik screen tearing. ik zou nooit terugwillen naar een bureau met een monitor.

[ Voor 22% gewijzigd door Farabi op 12-07-2016 10:04 ]

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:46
Speel zelf ook op de tv gaat prima .

Verwijderd

Topicstarter
Aikon schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 07:38:
[...]

Ik bedoel dat er geen verschil is tussen gamen op een console of op een pc op dezelfde tv. Tussen tv's onderling zijn idd grote verschillen.
Dat weet ik niet. Normaal gesproken halen PC's een hogere FPS en ik weet niet in welke mate bij VSync aan staat, ik vermoed dat dat meestal wel aan staat, hell, bij MS was het zelfs beleid om dat voor de PC te doen voor de spellen die van MS zijn (Quantum Break), totdat ze in de gaten kregen dat veel PC-gamers VSync haten.
De input lag zou voor de console dus meer voelbaar moeten zijn doordat ze al een extra inputlag hebben zonder die televisie. Of dat je van 30 naar 40 ms of van 10 naar 30 gaat maakt wel verschil voor de perceptie, lijkt mij. De getallen zijn fictief, slechts om het punt duidelijk te maken.
lennox-06 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 10:04:
ik game op mijn tv (46inch). ik ben niet veeleisend. ik speel dan ook met v-sync aan (60fps) anders krijg ik screen tearing. ik zou nooit terugwillen naar een bureau met een monitor.
Ga jij wel de volgende keer een scherm met FreeSync kopen? En dus een AMD-kaart? Het ziet er niet naar uit dat er televisies komen met G-Sync.
Als je in de living wil spelen en je het prima vindt om dat enkel met de controller te doen dan is zo'n groot scherm inderdaad prima. Of gebruik jij ook veel het toetsenbord en de muis met wat aangepast meubilair? Zo ja, wat?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2016 19:58 ]

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
nee, ik speel nooit met een toetsenbord maar lekker met mijn xbox controller op de bank. ik heb liever mijn huidige comfort ipv al die x-sync schermen.

• Beaudog
Precies speel zelf ook met een X1 controller
Op een 55 inch

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-01 10:54
Spelen op de TV gaat op zich prima, maar de beeldkwaliteit laat te wensen over.

Tot nu toe hebben alle betaalbare tv's waar ik op heb gespeeld hetzelfde probleem als de meeste MVA monitoren; door alle "beeldverbeterende" technologie, zie ik in sommige games heel duidelijk dat textures donkerder worden bij beweging, en weer wat lichter worden wanneer je stilstaat (geen enkel profiel kan hier oplossing voor bieden)

Dit is extreem storend en doet sterk af aan het spelplezier voor mij.

n.b. ik heb nog nooit op een tv van meer dan €1000 gespeeld, dus misschien is het daar beter, maar dan zou ik liever een goede monitor kopen.
n.b.2: ik weet ook niet hoe het op nieuwe tv's gaat, aangezien ik het heb over tv's tussen 4-7 jaar oud.

• Beaudog
Wat je boven beschrijft heb ik geen last van.
Maar is wel een duurdere tv .
De games spatten van het scherm .

Verwijderd

Topicstarter
Ik had dit nieuws toen der tijd (12/13 juli) helaas gemist maar het is eindelijk zo ver, er komt een HDR-monitor, uiteraard (AMD-kaarten ondersteunen HDR) met FreeSync.
https://linustechtips.com...0hz-hdr-freesync-monitor/
34" 21:9 size/aspect ratio
1500mm radius curve
3440x1440 resolution
Contrast: 3000:1
4ms VA panel
100hz
Quantum Dot technology used in Samsung's tv's to create HDR support
Adaptive Sync/AMD Freesync support (max 100hz, min hz not published, but hopefully under 50hz so it can utilize Low Framerate Compensation)
DisplayPort, and HDMI both support Freesync

Het enige nadeel wat ik zie - buiten dat de prijs allicht hoog gaat zijn in het begin (nog 1-2 jaar wachten?) is dat het scherm mogelijk wat aan de grote kant is voor de resolutie. Anderzijds, wie zit er te wachten op onleesbare tekst en belachelijk kleine icoontjes? Windows schaalt tegenwoordig eindelijk fatsoenlijk maar veel andere software maakt er nog een zooitje van, helaas weigeren ze vaak ook nog om vectorbased karakters (letters, cijfers) te gebruiken. Maar goed, een mooi scherm wat ik scherp in de gaten houd.

Ik weet er het fijne niet van maar wat ik ervan begrijp is dat het beeld sowieso beter is, ook als de films en spellen niet HDR ondersteunen. Natuurlijk verlies je dan nuances in de kleuren maar ook met 8-bit kleur (voor HDR minstens 10 bit, nu standaard 8 bit bij monitors en enkel voor professionele monitors 10 bit) zou het er toch beter uit moeten zien (beter contrast)?
Hoe dan ook, als het binnenkort wordt verkocht dan zal het in de komende jaren wel op gang gaan komen en langzaam maar zeker allemaal betaalbaar worden, dat is goed nieuws. :)
Ik heb niet vaak dat ik direct nieuwe technologie wil hebben (VR laat ik de komende jaren nog links liggen, al vind ik het wel interessant, met SSD heb ik erg lang gewacht) maar in goed geïmplementeerde HDR heb ik erg veel zin.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2016 00:34 ]

Pagina: 1