Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• hurthonkey365
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-08-2024
Dag Tweakers,

Ik heb een vraag over DNS op Windows server 2012.

In onze forward lookup zone staan heel wat oude (a) records van pc's welk allang niet meer actief geweest zijn of verwijderd zijn.

Nu kan ik ze natuurlijk allemaal handmatig gaan verwijderen maar dat wil ik niet.

Is er een optie dat dit allemaal in 1 keer automatisch kan?

Wij gebruiken DNS versie 6.2.9200.16384 op een Windows server 2012.

Ik heb al het een en ander gevonden op het internet zoals het wissen van de cache maar dit doet niet wat ik wil. Ook heb ik de TTL tijd al gecontroleerd. Dit is 1 uur.

Als ik naar de eigenschappen van een record ga kijken staat Delete this record when it become stale aan met de tijd 10-3-2016. Maar dat is in mijn weten al lang geweest?!

Iemand enig idee of tips?

Alle reacties

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
2 woorden: DNS Scavenging.
Google dat maar eens ;)

edit: OK, iets meer nuttige info.
Begin eens met dit door te nemen:
Technet blog oud maar nog steeds relevant
Best goed KB artikel van Dell
nog eentje dan

[ Voor 90% gewijzigd door Meekoh op 07-07-2016 17:58 ]

Computer says no

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

hurthonkey365 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 16:50:
Als ik naar de eigenschappen van een record ga kijken staat Delete this record when it become stale aan met de tijd 10-3-2016. Maar dat is in mijn weten al lang geweest?!
Dan moet ik de aanname doen dat je in NL/CET-notatie werkt? Want 3 oktober 2016 moet nog komen dus pas over 3 maanden is dat record weg...

Zoals gezegd zou je DNS Scavenging kunnen gaan configureren; let er wel op dat je even wat best practices van Microsoft moet doornemen om dit correct (en altijd) te laten werken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• hurthonkey365
Meekoh schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 17:44:
2 woorden: DNS Scavenging.
Google dat maar eens ;)

edit: OK, iets meer nuttige info.
Begin eens met dit door te nemen:
Technet blog oud maar nog steeds relevant
Best goed KB artikel van Dell
nog eentje dan
MAX3400 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 17:47:
[...]

Dan moet ik de aanname doen dat je in NL/CET-notatie werkt? Want 3 oktober 2016 moet nog komen dus pas over 3 maanden is dat record weg...

Zoals gezegd zou je DNS Scavenging kunnen gaan configureren; let er wel op dat je even wat best practices van Microsoft moet doornemen om dit correct (en altijd) te laten werken.
Dankjewel, hier kan ik denk ik al een heel eind mee komen. Ik ben van plan komende week mij te gaan verdiepen in de stof en dan te kijken wat handig is in onze omgeving om te realiseren.

Ik laat weten wat het uiteindelijk is geworden.

• hurthonkey365
Een hoop gelezen op het internet, ik zal het eens proberen in mijn eigen woorden uit te leggen.

Een werkstation doet een registratie bij de DNS server. De DNS server registreert deze. De No-refresh gaat in werking, als voorbeeld de standaard 7 dagen. In deze 7 dagen kan het werkstation zich niet opnieuw registreren. Het werkstation probeert zich standaard elke 24 uur te registreren. Nadat de 7 dagen no-refresh zijn afgelopen gaat de refresh periode in. In deze periode mag het werkstation zich weer registreren. Stel hij staat de eerste 2 dagen uit kan het de derde dag nog. Heeft hij zich opnieuw geregistreerd gaat het proces weer vooraan beginnen bij de no-refresh. Reageert het werkstation niet in de 7 dagen van de refresh periode gaat de scanveing periode in. nadat deze periode is afgelopen wordt het verwijderd uit de DNS database.

Nu heb ik hier een paar vragen over wat mij niet duidelijk wordt op het internet.
- Wat als het werkstation een ander IP krijgt tijdens de no-refresh periode?
- Hoelang duurt de scavening periode? en wat gebeurt hier eigenlijk?
- Waarom zou het werkstation niet mogen registreren tijdens de no-refresh tijd?
- Klopt het dat de no- en refresh tijd het best afgesteld kan worden op de lease time van de DHCP? leastime is 8 dagen dus resfresh en no refresh 9 dagen?

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-11 12:46
Naast DNS scavaging aanzetten is het ook goed om een AD account in te stellen in de DHCP server om de DNS registraties te kunnen doen.

• hurthonkey365
rookie no. 1 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:07:
Naast DNS scavaging aanzetten is het ook goed om een AD account in te stellen in de DHCP server om de DNS registraties te kunnen doen.
Wat bedoel je hier precies mee? Als ik zo snel even lees op het internet is dit standaard al als de dhcp server zich op de domain controller bevindt.

of bedoel je de taak DHCP-"manager" aan iemand uitdelen?

[ Voor 6% gewijzigd door hurthonkey365 op 11-07-2016 21:39 ]

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-11 12:46
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/mor2o.png
Pagina: 1