Toon posts:

Verschil tussen 3D-kaart en 'gewone' VGA-kaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Ik vraag me nog altijd af, wat voor nut heeft een snelle VGA-kaart (zoals een Riva TNT2 Ultra) tegenover een langzame zoals een SiS 4 mb AGP. Echt gamen kan je toch niet met een Riva TNT2 Ultra en het verschil tussen de twee kaarten in Windows zie je toch niet. Wanneer komt het verschil dan echt tot zijn recht?

Het verschil tussen 3D-kaarten merk je wel goed en die 3D-kaarten komen in spellen vaak goed tot hun recht.

Trouwus zijn de karten zoals de Riva TNT2 Ultra kaarten die gericht zijn op 2D ipv 3D en wat is 2D eigenlijk precies? Kun je er een voorbeeld van geven.

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
Ten eerste: met een TNT2 Ultra kan je -prima- gamen. Ik heb er zelf een en zie nog steeds geen reden om up te graden. Alleen moet je geen FSAA willen natuurlijk.

Maar dat is niet het punt hier.

Matrox kaarten zijn heel goed in 2d, echt heel scherp beeld. Qua 2d snelheid maakt het al een aantal jaar niet uit welke kaart je hebt, je merkt het ook gewoon niet meer.

Verder kunnen sommige kaarten hogere refresh rates op hele hoge resoluties aan (is afhankelijk van de RAMDAC).

Maar de moeite waard om een nieuwe kaart ervoor te kopen ? Tenzij je in DTP zit, nee. En als je daar wel in zit wist je al dat je een Matrox wou. :)

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 22:31

mvds

Totally awesome!

Alle kaarten zijn 2D/3D kaarten tegelijk hoor. Er zijn geen echte 2D en echte 3D kaarten meer. En de TNT2Ultra kan nog best meekomen met de wat normale spellen (geen T&L effecten enzo) Ik speel Quake3 nog steeds soepel op mijn TNT2 Ultra in 1280x1024 32 bits kleur hoor.

En 2D is alles wat iets plats moet voorstellen, dus bijvoorbeeld een stuk papier in Word, 3D is alles wat een vorm heeft wat niet plat is. Dus een poppetje in een spel kan in 3D zijn. Ik zeg kan, want het hoeft niet, poppetjes kunnen ook vooraf gerenderd zijn en dan is het nog steeds 2D.

Verschil tussen dure (snelle) en goedkope (langzamere) kaarten merk je pas bij zware spellen en als je veel frames per seconden wilt hebben.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:56

Lordy79

Fundamentalist

Vlasbaard
Qua 2d snelheid maakt het al een aantal jaar niet uit welke kaart je hebt, je merkt het ook gewoon niet meer.
I disagree. Ik ben net van een geforce2 gts naar een voodoo 5 5500 overgestapt en 2d-beeldopbouw is verhoogd.
Echt gamen kan je toch niet met een Riva TNT2 Ultra en het verschil tussen de twee kaarten in Windows zie je toch niet.
Riva TNT2 Ultra kun je inderdaad prima mee gamen. Ik ken eigenlijk nog geen spel dat niet goed draait met zo'n kaart. Uiteraard niet in allerhoogste resolutie, maar ook een Geforce2 GTS kan niet elk spel op 1280x1024 32bit kleur soepel laten draaien.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof