Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Signaal over ethernet versterken

Pagina: 1
Acties:

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:22

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
EDIT: Update. Waarschijnlijk is het een plugje geweest wat niet goed contact maakte. Momenteel provisorisch opgelost en ik kijk even aan hoe de situatie zich nu houdt. Daarnaast geldt dat onderstaand genoemde versterker nutteloos geweest zou zijn aangezien 'ie ca. halverwege het te overspannen traject geplaatst zou moeten worden, wat hier geen optie is.

Ik merk de laatste tijd dat m'n Cisco-switch de link naar m'n router op de begane grond regelmatig terugzet naar 100mbit ipv 1000mbit. Wellicht een probleem dat de oude kabel wat storingsgevoeliger is, of iets in die geest. Is namelijk in 1999 gelegd toen kabelinternet van het destijdse @Home werd aangelegd. Een Cat5e kabel.

Normaliter geen probleem zou je zeggen, kabel vervangen door een Cat6-kabel en voila. Maar helaas... in 1999 waren het nog plafondplaten die je opzij kon schuiven en dan was het eenvoudig geweest. Maar jaren geleden is het plafond vervangen en is nu één geheel: ik kan niet meer bij de kabel zonder het plafond te slopen. Gezien de route die de kabel nu aflegt is een trekveer ook niet echt een optie...

Aldus zat ik te denken aan een signaalversterker. Net zoals er voor WiFi versterkers zijn, dacht ik dat die er ook wel voor LAN zouden zijn. Dat blijkt te kloppen ja... maar ik zie zo 1-2-3 nergens gigabit ethernet extenders (zoals ze genoemd worden) die een beetje betaalbaar zijn.

De goedkoopste fatsoenlijke die ik zo 1-2-3 kan vinden is van Enable-IT, de 828A: https://ethernetextender....igabit-ethernet-extender/

Afbeeldingslocatie: https://enableit.com/wp-content/uploads/Products/828A/Enable-IT-828A-600x350.png

Staat PoE bij, maar kan geschakeld worden om zonder PoE te werken.

Maar ja... vanuit het buitenland en dan ga ik qua kosten al snel richting de €350...

Weet iemand een goedkopere gigabit ethernet extender, of eventueel een andere oplossing?

[ Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 07-07-2016 15:39 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:24

Tazzios

..

een gigabit switch doet hetzelfde. ;)

ow wacht, het apparaat wat je hebt gevonden plaats je aan beide eindes om het te versterken?
Mijn idee van een switch was, plaats heb ergens in het midden van de huidige kabel.

[ Voor 71% gewijzigd door Tazzios op 07-07-2016 14:09 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Tazzios schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 14:06:

ow wacht, het apparaat wat je hebt gevonden plaats je aan beide eindes om het te versterken?
Mijn idee van een switch was, plaats heb ergens in het midden van de huidige kabel.
De kabel gaat van de router naar het plafond, ik kan dus nergens bij om iets "er tussen" te plaatsen...

Die gigabit ethernet extender die ik had gevonden versterkt het signaal, er gaat een sterker signaal over de kabel heen.

[ Voor 22% gewijzigd door Wildfire op 07-07-2016 14:11 ]

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
Tazzios schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 14:06:
Wat Tazzios zegt. ik heb zelf ook wel eens een datacenter een switch gebruikt als repeater / media convertor, koste alleen maar €20,000 :+

maar goed, dat werkt dus niet. Ik vraag me af of the versterker wel gaat werken, aangezien het wellicht een rotte kabel is?

[ Voor 17% gewijzigd door xelnaha op 07-07-2016 14:12 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou eerder eens kijken of de stekkertjes nog in orde zijn. Kan best zijn dat een of meer aders die noodzakelijk zijn voor gigabit niet lekker contact maken.

Die "ethernet versterkers" zijn bedoeld om grotere afstanden te overbruggen. Ze versterken (volgens mij) niet zozeer het signaal, maar ontvangen gewoon de pakketjes en zetten die aan de andere kant weer "vers" op de lijn. Die plaats je normaal gesproken dus ergens halverwege een lange verbinding. Weinig nut om die aan het begin van je kabel toe te voegen, daar is het signaal immers al vers.

Zie ook het plaatje op de site die je linkt:
Afbeeldingslocatie: https://ethernetextender.com/wp-content/uploads/2015/03/828.png

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 07-07-2016 14:13 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Plak een nieuwe CAT6-kabel aan de oude CAT5e-kabel, even trekken en je hebt een mooie nieuwe kabel ;)

• Tazzios
  • Laatst online: 12:24

Tazzios

..

Wildfire schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 14:10:
[...]

De kabel gaat van de router naar het plafond, ik kan dus nergens bij om iets "er tussen" te plaatsen...

Die gigabit ethernet extender die ik had gevonden versterkt het signaal, er gaat een sterker signaal over de kabel heen.
Als ik bij diagrams kijk moet het door jou gevonden apparaat ook in het midden van de kabel.
De vraag is echter of het sowieso wel een oplossing is voor jou probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 07-07-2016 14:15 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Orion84 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 14:12:
Ik zou eerder eens kijken of de stekkertjes nog in orde zijn. Kan best zijn dat een of meer aders die noodzakelijk zijn voor gigabit niet lekker contact maken.

Die "ethernet versterkers" zijn bedoeld om grotere afstanden te overbruggen. Ze versterken (volgens mij) niet zozeer het signaal, maar ontvangen gewoon de pakketjes en zetten die aan de andere kant weer "vers" op de lijn. Die plaats je normaal gesproken dus ergens halverwege een lange verbinding. Weinig nut om die aan het begin van je kabel toe te voegen, daar is het signaal immers al vers.

Zie ook het plaatje op de site die je linkt:
[afbeelding]
Ik zie het ja... dat heeft dan idd geen enkel nut, omdat ik er op de benodigde plek toch niet bij kan.

Wat stekkertjes betreft... damn, dat zou wel eens kunnen. Besef me net dat bij het plugje wat hier in de switch gaat, het plastic klemmetje ontbreekt.

Crappy is... ik ben een nitwit wat zelf stekkertjes aanbrengen betreft. Heb er ook geen kabeltang voor ofzo...

Heb nu maar even als een soort test een stukje papier tussen geduwd om de stekker sterker aan te duwen en daardoor beter contact te laten maken... eens kijken of dat effect heeft. Indien zo toch maar eens kijken hoe ik het plugje vervangen krijg...

[ Voor 34% gewijzigd door Wildfire op 07-07-2016 14:21 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zo'n tang kost niet veel en er zijn op internet genoeg handleidingen te vinden. Probeer het eerst een paar keer uit (stekkertjes zijn ook niet duur) op een kort kabeltje, zodat je kan testen of je het goed onder de knie hebt, voor je de oude stekkers er af knipt. (of vind iemand die het voor je kan doen).

Alternatief is om toch gewoon even door te bijten en een nieuwe kabel te trekken. Daarbij zou ik die oude kabel als die daadwerkelijk moeilijk los te halen is gewoon lekker laten zitten en via de makkelijkste route een nieuwe kabel trekken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-11 15:41
Als de connectoren zelf op de kabel geknepen zijn, dan is het goed om ook even te checken of er niet toevallig stugge kabel is gebruikt. Op stugge kabel kan je niet (goed) connectoren knijpen. Dan heb je soepele kabel nodig. Stugge kabel monteer je op een LSA strook/wandcontactdoos af

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
kabel door laten meten door iemand met de juiste apparatuur dan kan je het probleem vinden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Een nieuwe kabel trekken zou sowieso mijn voorkeur hebben, zeker met het oog op de toekomst. Maar ja...

Situatie is dus dat aan de voorkant van het huis de coaxkabel binnenkomt, het modem en de router staan ook in die hoek. Vanuit de router gaat dus de originele Cat5e-kabel van het destijdse @Home via de muur naar het plafond, dan over het plafond naar de achterkant van het huis, door de vloer naar de kamer hier en van daaruit de switch in.

Omdat we nu dus niet meer bij de ruimte boven het plafond kunnen komen, is een nieuwe kabel trekken volgens mij onbegonnen werk... jammer genoeg. Stom dat destijds bij het vervangen van het plafond niet meteen een nieuwe kabel is gelegd, toen was het makkelijk met plafondplaten die je gewoon opzij kon schuiven...

Ik ga nu iig het log van m'n switch goed in de gaten houden. Nu de plug flink steviger in de aansluiting zit hoop ik dat het goed gaat. Eerder vandaag zag ik in het log iig nog een heleboel "link down, link up"-meldingen staan dus op die manier kan ik het nu even in de gaten houden.

[ Voor 27% gewijzigd door Wildfire op 07-07-2016 14:29 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoezo? Hele idee van kabel trekken is dat je niet hele traject hoeft open te breken, maar gewoon de kabel door de bestaande leiding trekt, in dit geval met de bestaande kabel als trekkabel. Hoeft niets meer voor open.

Maar goed, sluit eerst eens je connectoren uit. Veel waarschijnlijker dat daar je probleem zit, los je het zo op dan hoef je sowieso niets te trekken.

Oslik blyat! Oslik!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Frogmen schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 14:25:
kabel door laten meten door iemand met de juiste apparatuur dan kan je het probleem vinden.
Dit dus. Misschien zit de storing wel op een plek waar je nog net wel bij kunt, dan kan de kabelboer het defecte stuk "vervangen." Het is niet optimaal, maar vaak kun je nog wel hoge snelheden eruit persen.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 14:30:
Hoezo? Hele idee van kabel trekken is dat je niet hele traject hoeft open te breken, maar gewoon de kabel door de bestaande leiding trekt, in dit geval met de bestaande kabel als trekkabel. Hoeft niets meer voor open.

Maar goed, sluit eerst eens je connectoren uit. Veel waarschijnlijker dat daar je probleem zit, los je het zo op dan hoef je sowieso niets te trekken.
Er ligt geen leiding... de kabel ligt in principe gewoon los op het plafond.

Misschien toch maar eens kijken. Eens overleg plegen hier thuis. :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor de volgende keer: *nooit* kabels los laten slingeren, altijd in een leiding leggen. Kost marginaal meer moeite als je bezig bent maar scheelt enorm veel gedoe achteraf. Zoals dit.

Oslik blyat! Oslik!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 14:40:
Voor de volgende keer: *nooit* kabels los laten slingeren, altijd in een leiding leggen. Kost marginaal meer moeite als je bezig bent maar scheelt enorm veel gedoe achteraf. Zoals dit.
Die kabel is origineel in 1999 gelegd, toen had ik er nog weinig verstand van. :P

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Over wat voor lengte praten we ? Ik denk dat je het meer in de aansluitingen moet zoeken en dus even verse stekkers moet knijpen en klaar bent. Probeer anders eerst even een andere ingang op je switch (vies, koperoxidatie?) en die van je router te reinigen met pure alcohol en een wattenstaafje.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Als ie daadwerkelijk los over het plafond ligt, dan kan je hem misschien nog steeds gewoon doortrekken. Ik ging er even van uit dat ie compleet ingebakken zat in de nieuwe plafondconstructie (op basis van je eerdere posts).

En anders gewoon vanuit de meterkast een gat door het plafond en verdiepingsvloer boren (mits dat op een gunstige plek uitkomt) en dan op de verdieping de kabel op een of andere manier netjes naar de plek van bestemming leggen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:25
Als je overigens wel kabel trekt, strip dan de oude kabel aan de kant van waar hij de muur in getrokken gaat worden.
Dan moet je even goed alle losse draden knopen aan de nieuwe kabel. Bij beide dus een eind van de buitenmantel strippen zodat je de losse draadjes ziet.
Die dan aan elkaar knopen zodat je een stevige verbinding hebt en dan aan de andere kant trekken en iemand de kabel laten voeren zodat er zo min mogelijk kracht op komt te staan.

Zo hebben wij het ook toen gedaan. Zeker goed te doen omdat er geen buizen liggen en dus eigenlijk nergens de kabel vast kan komen te liggen, maar inderdaad, kijk eerst naar de stekkers.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Beter trek je met de oude kabel een trekveer of een sterk touwtje of zo door. Dan kan je wat meer heen en weer sjorren waar nodig zonder je nieuwe kabel om zeep te helpen. En zowel een trekveer als een sterk touwtje krijg je makkelijker doorgetrokken als een kabel. Dan kan je daarna daarmee de nieuwe kabel doortrekken. Als je het nog meer fail safe wilt doen kan je ook een paar touwtjes doortrekken, zodat je meerdere pogingen hebt.

Hoe dan ook blijft dat een riskante operatie als de boel niet door een leiding ligt. Als het mislukt ben je klaar en is de kans dat ie iets van het ene naar het andere gat geduwd krijgt minimaal. Dus zorg in elk geval voor een backup plan voor het compleet opnieuw trekken van een kabel.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik ga eerst maar eens kijken hoe de situatie zich houdt nu ik hier het plugje in de switch steviger heb zitten door het te laten klemmen met wat papier. Provisorische oplossing, maar de plug klemt stevig en tot nu toe blijft de link op een gigabit staan. Als het zo goed blijft zal het gewoon een keer het plugje vervangen worden.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:12

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik begrijp niet helemaal in wat voor huis je zit maar..
Wildfire schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 14:27:
Situatie is dus dat aan de voorkant van het huis de coaxkabel binnenkomt, het modem en de router staan ook in die hoek. Vanuit de router gaat dus de originele Cat5e-kabel van het destijdse @Home via de muur naar het plafond, dan over het plafond naar de achterkant van het huis, door de vloer naar de kamer hier en van daaruit de switch in.
... kan je niet het eerste deel opnieuw trekken onder de vloer door je kruipruimte ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
je zegt dat een trekveer geen optie is maar kan je niet gewoon heel simpel de nieuwe kabel aan elkaar knopen en deze voorzichtig terugtrekken ?

• SinergyX
  • Laatst online: 09:15

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

RenaldoN schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 15:19:
je zegt dat een trekveer geen optie is maar kan je niet gewoon heel simpel de nieuwe kabel aan elkaar knopen en deze voorzichtig terugtrekken ?
Dat was mijn eerste idee, desnoods met tussenstopjes waar je er wel bij kan. Desnoods met een nylon trekveer ipv stalen/geveerde variant.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 15:15:
Ik begrijp niet helemaal in wat voor huis je zit maar..

[...]

... kan je niet het eerste deel opnieuw trekken onder de vloer door je kruipruimte ?
Er is geen sprake van een kruipruimte, omdat de kabel over het plafond loopt. Ziggo coax komt in een hoek de woonkamer binnen, in die hoek staan ook de TV, modem, router, etc. Vandaar loopt er meteen een kabel naar de muur, omhoog, dan over het plafond naar de andere kant van het huis en door de vloer komt het dan op de kamer hier uit.
SinergyX schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 15:23:
[...]

Dat was mijn eerste idee, desnoods met tussenstopjes waar je er wel bij kan. Desnoods met een nylon trekveer ipv stalen/geveerde variant.
Er is geen plek waar ik er bij kan. Op de begane grond gaat 'ie het plafond in, de eerstvolgende plek waar ik er weer bij kan is aan de andere kant van het huis op de 1e verdieping waar de kabel uit de vloer komt.

Maar zoals ik al zei, ik ga nu even aankijken hoe het gaat nu het plugje hier stevig vastgeklemd zit in de aansluiting. Als dat inderdaad de oplossing blijkt te zijn zal ik er op termijn weleens een nieuw plugje opzetten.

[ Voor 37% gewijzigd door Wildfire op 07-07-2016 15:35 ]

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
dion_b schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 14:40:
/offtopicish

ik kom er achter dat dat helaas voornamlijke alleen in Nederland geldt, hier in Engeland ligt alles vrolijk los in de muur, inclusief electra :S

ff nieuwe kabel trekken is er niet bij, waar dat in NL rete simpel is. |:( |:(

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:12

DukeBox

loves wheat smoothies

Wildfire schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 15:23:
Er is geen sprake van een kruipruimte, omdat de kabel over het plafond loopt.
Ja, daarom de vraag of je wel een kruipruimte hebt zodat je daar een nieuwe kabel kan trekken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 16:32:

[...]

Ja, daarom de vraag of je wel een kruipruimte hebt zodat je daar een nieuwe kabel kan trekken.
Hebben we an sich wel, niet dat we er bij kunnen zonder de halve vloer te slopen. Daarnaast nutteloos want de kabel moet naar boven dus bij het eventueel nieuwe kabel plaatsen moeten we toch via de oude kabel de nieuwe er doorheen trekken...

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:09

Garyu

WW

Over wat voor afstanden hebben we het eigenlijk? Want Gb-Ethernet werkt in principe tot een afstand van ca. 100m. Je hebt het over een woonsituatie, dus dan is het plaatsen van een extra 'versterker' (repeater, switch, whatever...) niet heel zinvol als de kabel of zijn connectoren gaar zijn.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wildfire schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 16:35:
[...]

Hebben we an sich wel, niet dat we er bij kunnen zonder de halve vloer te slopen. Daarnaast nutteloos want de kabel moet naar boven dus bij het eventueel nieuwe kabel plaatsen moeten we toch via de oude kabel de nieuwe er doorheen trekken...
De nieuwe kabel hoeft natuurlijk niet per se dezelfde route te volgen. Als je een makkelijke manier had gehad om via de kruipruimte naar de andere kant van het huis te gaan en dan daar simpel omhoog had gekund met 1 nieuw gat door het plafond, dan was dat een mooi alternatief geweest. Maar als de kruipruimte niet toegankelijk is valt dat dus inderdaad af.

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 16:54
Ik heb deze en ben er tevreden van (zijn ook helemaal zo duur niet): http://www.planet.com.tw/en/product/product.php?id=36956

Uiteraard moet je er zoals reeds aangehaald nog steeds voor zorgen dat geen enkel kabelsegment langer is dan 100 meter.

Nu moet je natuurlijk wel de juiste vraag stellen: waarom valt die verbinding terug op 100 Mbps? Is de kabel langer dan 100 meter? (dit heb ik je nog niet zien bevestigen) Is de kabel minstens cat5? Zijn de connectors goed geknepen?
Vermoedelijk kom je al erg ver door aan beide kanten een nieuwe connector te knijpen.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Zoals al eerder geconcludeerd, is het waarschijnlijk een connector-issue. Op dit moment provisorisch verholpen om te kijken of het effect heeft.

De ingebouwde kabeltest van de Cisco-switch geeft een geschatte 15 meter aan. Zou best wel eens kunnen kloppen. Is een Cat5E kabel. Mocht het vervangen er toch ooit van komen, dan gaat er Cat6 of Cat7 komen.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Wildfire schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 17:47:
Zoals al eerder geconcludeerd, is het waarschijnlijk een connector-issue. Op dit moment provisorisch verholpen om te kijken of het effect heeft.

De ingebouwde kabeltest van de Cisco-switch geeft een geschatte 15 meter aan. Zou best wel eens kunnen kloppen. Is een Cat5E kabel. Mocht het vervangen er toch ooit van komen, dan gaat er Cat6 of Cat7 komen.
Die afstand mag geen enkel probleem vormen. Knijp maar nieuwe connectors :)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Tot nu toe blijft de link stabiel op 1000mbit draaien, lijkt er idd dus op dat het een connector-issue was. Zal binnenkort eens kijken om er een nieuwe op te zetten.

Bedankt allemaal :)

Pagina: 1