• Fragmaser
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-01 07:34
Hey

Ik heb recent een 2de msi gtx 970 gaming op de kop kunnen tikken voor een mooie prijs. Nu wil ik een sli opstelling gaan gebruiken maar kunnen er problemen ontstaan door mijn cpu? (Bottleneck)
Mijn setup:
Asus sabertooth 990fx
Amd fx 8350 oc 4,3
Msi gtx 970 sli
Corsair vengeance 16gb ddr3 1600
Evga supernova 750W

Ik ben niet bang voor mijn voeding want normaal gezien moet mijn supernova dit mooi aankunnen. Alleen ben ik ben bang voor mijn cpu. Ik speel alle games op mijn sony kdl705 tv en dat op 1080p. Nu gaan er veel mensen afkomen dat intel veel beter is en bla bla bla maar ik wens nu nog niet te upgraden. In oktober komt normaal de amd zen uit en dan zal ik mijn trouwe fx 8350 vervangen.

Graag jullie gedachten.

Groetjes

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:36
750w is zelfs overkill, het is je cpu. De beste fx processor van amd is slechter dan de slechtse i5 van Intel. Dus ja, je zult hem moeten upgraden. Je zou natuurlijk kunnen wachten op amd zen, maar kan die wel op je moederbord? En is die wel beter dan Intel? Allemaal nog onbekend.

• Fragmaser
Moederbord moet er dan natuurlijk ook uit aangezien de zen een am4 socket zal gebruiken. Op dit moment wil ik niet echt upgraden aangezien kaby lake en zen voor de deur staat. Ik vraag me gewoon af of ik prestatie verlies zal hebben. Mijn pc kan nu alles gemakkelijk draaien met 1 gtx 970. Zal er toch wat winst op zitten met een sli opstelling of zal ik dit pas echt zien bij een upgrade?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:40

br00ky

Moderator Harde Waren
Aangezien je de boel al hebt, wat let je gewoon eens te gaan testen? Als je cpu bottleneckt, ga je die framedrops vanzelf wel ondervinden.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Je cpu is wat aan de zwakke kant om het maximale uit een SLI opstelling te halen (recente Intels kunnen dit vele malen beter ), maar het zou raar zijn als je performance zou afnemen na het plaatsen van de 2e kaart.
Dat zal wel loslopen allemaal.
Gewoon proberen dus, slopen kan je er niks mee, dus alle winst is meegenomen :)

• Fragmaser
Oke bedankt. Nu nog wachten op zen en kaby lake ergens in januari. :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Fragmaser schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:27:
...Nu gaan er veel mensen afkomen dat intel veel beter is en bla bla bla maar ik wens nu nog niet te upgraden. In oktober komt normaal de amd zen uit en dan zal ik mijn trouwe fx 8350 vervangen.
Tja, als je nu al weet dat de Zen uitkomt en beter zal zijn dan onze Intel-comments, dan preorder je toch een Zen?

Maar aangezien je dan alsnog je moederbord & geheugen moet gaan vervangen (Zen is zeer waarschijnlijk DDR4 RAM), lijkt het me zinvol om je vooroordelen over Intel vs. AMD opzij te zetten, budget te regelen en te wachten op de benchmarks in oktober.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Fragmaser
Ik heb geen vooroordelen... Ik weet dat De huidige intel cpu's beter werken met sli. Ik vraag me gewoon af of ik effectief wat prestatie winst zal hebben met mijn huidige setup. Waar zeg ik ook dat de zen beter zal zijn dan kaby lake??

• Fragmaser
Ik heb gewoon geen zin in comments dat intel beter is enzo, dat weet ik maar dit is ook mijn vraag niet...

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De IPC van je FX-8350 cores zijn helaas laag, dit zal in bepaalde games een beperkende factor kunnen worden. Zoals br00ky aangeeft is uittesten de enige optie. Je hebt gelukkig een moederbord met stevige stroomvoorziening die goed gekoeld wordt. Wat voor koeler heb je op je CPU zitten?

Of je moet wachten op Zen of Kaby Lake laat ik verder aan jou over, er is nog weinig bekend over beiden in ieder geval. Wat ik wel weet is dat Kaby Lake een vrij saaie opvolger voor Skylake gaat worden zonder al te veel prestatiewinst; vooral op iGPU gebied wordt hij weer stukken beter (performance, hardwarematige encoding etc.). Zen zal wel ergens in december worden gelanceerd als ik de geruchten moet geloven, maar ik houd m'n hart vast. Dit blijft echter gissen.

Terugkomend op je Amd fx 8350; de release hiervan was alweer bijna 4 jaar geleden. Je zal wel extra prestatiewinst krijgen met een tweede 970 GTX, maar of je ze ten volle gaat benutten.. Test, test & test :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
In sommige games denk ik dat die fx 8350 al met één gtx970 de 'beperkende / bottleneck' factor is, zeker op lage resolutie t/m 1080p. Upgraden naar skylake of wachten op wat AMD doet is zeker aan te bevelen met 2 van zulke kaarten.

• Fragmaser
Ik gebruik een coolermaster seidon ver2 waterkoeling voor mijn fx 8350. Volgende week stop ik de 2de kaart erbij en zie ik wel wat het geeft. Ik twijfel toch een beetje om vroeger over te schakelen naar intel. Mijn oog viel op de i5 6600 of de i7 6700 met een z170 mobo.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 15:24
Even uitgaande dat de Sony met een PC signaal niet boven de 60Hz gaat komen. Raad ik je aan om V-Sync aan te zetten. Dit verlaagt de load op je CPU aanzienlijk en je kan toch de settings omhoog schroeven. Je videokaarten hoeven dan namelijk niet volle bak te werken en ontlasten zo je CPU. Nou is dat niet het doel van SLI natuurlijk maar aangezien het scherm toch niet meer aan kan als 60Hz heb je iig geen last van screentearing maar wel altijd strak 60 FPS.

Heb zelf ook 970 in SLI staan (wel met een i7 dan) maar ik heb op 1440p ook vsync aanstaan want me scherm wilt gewoon niet meer doen dan 60Hz :)

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
Joenino schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 15:23:
Even uitgaande dat de Sony met een PC signaal niet boven de 60Hz gaat komen. Raad ik je aan om V-Sync aan te zetten. Dit verlaagt de load op je CPU aanzienlijk en je kan toch de settings omhoog schroeven. Je videokaarten hoeven dan namelijk niet volle bak te werken en ontlasten zo je CPU. Nou is dat niet het doel van SLI natuurlijk maar aangezien het scherm toch niet meer aan kan als 60Hz heb je iig geen last van screentearing maar wel altijd strak 60 FPS.

Heb zelf ook 970 in SLI staan (wel met een i7 dan) maar ik heb op 1440p ook vsync aanstaan want me scherm wilt gewoon niet meer doen dan 60Hz :)
mijn scherm red de 60 net niet dus als ik vsync aan zet heb ik nog steeds tearing :) Maar FTC to the rescue!

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 15:24
aminam schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 17:01:
[...]

mijn scherm red de 60 net niet dus als ik vsync aan zet heb ik nog steeds tearing :) Maar FTC to the rescue!
Mijn Dell scherm is ook maar 59 ;) en ook bij 60-61 FPS heb ik nog geen tearing.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Pagina: 1