Ik zoek een nieuwe NAS
Mijn huidige NAS is een WD My Book Live, oud beestje, en die begint slijtage te vertonen (voor de insiders die bekend zijn met dit product: Load Cycle Count 279905
)
Ik ben gaan zoeken naar een vervanger voor deze NAS. Wat ik er mee wil is:
- files opslaan (foto\video\muziek)
- foto, video en muziek remote kunnen raadplegen (liefst via een app)
- video\muziek kunnen streamen binnenshuis (naar TV en receiver)
- DNS filtering (ik gebruik nu openwrt om DNS filtering te doen, maar die wordt op termijn vervangen en daar is nog geen openwrt voor)
- IP camera koppelen
- data redundantie via 2 disks of via offsite backups (andere NAS, hoeft geen synology te zijn, of in de cloud)
- VPN
Wat is je budget?
Het budget is alles onder de 200 euro, maar met de juiste argumenten wil ik ook best 250 uitgeven.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben erg gecharmeerd van de mogelijkheden van Synology DSM. Ik heb dat bij een paar vrienden mogen bekijken en de mogelijkheden zijn eindeloos.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De NAS komt aan mijn interne netwerk te hangen, alles is 1 gbps en mijn internetverbinding is glas 50/50.
Eigen onderzoek en overwegingen
Uiteraard heb ik de nodige reviews bekeken, filmpjes op youtube, dit forum en datasheets op internet.
De opties zijn momenteel (open voor suggesties):
- DS216j (€165)
- DS216 (€257)
- DS116 (€156)
Alles in een handige wenslijst
Ze hebben alle drie een Marvell Armada 385 88F6820 aan boord, maar de kloksnelheden lopen uiteen:
- DS216j 1.0 GHz, 512 MB
- DS216 1.3 GHz, 512 MB
- DS116 1.8 GHz, 1 GB
Wat ik niet snap is dat de 1 bay versie betere specs heeft, terwijl hij minder kost. Iemand?
Gezien mijn wens voor data redundantie zou de 1 bay afvallen, maar ik heb gezien dat je een encrypted backup in de cloud kan maken met DSM. Met deze optie heb je lokaal veel meer processing power, terwijl je data veilig is.
Of zie ik iets over het hoofd met dit idee?
Zou het ook kunnen om een rsync (oid) backup te kunnen maken naar een andere (niet-synology) NAS?
Ik zie tijdens het schrijven van dit topic dat de DS116 veel jonger is dan zijn broertjes. Wellicht is dat de reden voor goedkoper & sneller?
Kan ik van jullie expertise gebruik maken om een goede keuze te maken?
Mijn huidige NAS is een WD My Book Live, oud beestje, en die begint slijtage te vertonen (voor de insiders die bekend zijn met dit product: Load Cycle Count 279905
Ik ben gaan zoeken naar een vervanger voor deze NAS. Wat ik er mee wil is:
- files opslaan (foto\video\muziek)
- foto, video en muziek remote kunnen raadplegen (liefst via een app)
- video\muziek kunnen streamen binnenshuis (naar TV en receiver)
- DNS filtering (ik gebruik nu openwrt om DNS filtering te doen, maar die wordt op termijn vervangen en daar is nog geen openwrt voor)
- IP camera koppelen
- data redundantie via 2 disks of via offsite backups (andere NAS, hoeft geen synology te zijn, of in de cloud)
- VPN
Wat is je budget?
Het budget is alles onder de 200 euro, maar met de juiste argumenten wil ik ook best 250 uitgeven.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben erg gecharmeerd van de mogelijkheden van Synology DSM. Ik heb dat bij een paar vrienden mogen bekijken en de mogelijkheden zijn eindeloos.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De NAS komt aan mijn interne netwerk te hangen, alles is 1 gbps en mijn internetverbinding is glas 50/50.
Eigen onderzoek en overwegingen
Uiteraard heb ik de nodige reviews bekeken, filmpjes op youtube, dit forum en datasheets op internet.
De opties zijn momenteel (open voor suggesties):
- DS216j (€165)
- DS216 (€257)
- DS116 (€156)
Alles in een handige wenslijst
Ze hebben alle drie een Marvell Armada 385 88F6820 aan boord, maar de kloksnelheden lopen uiteen:
- DS216j 1.0 GHz, 512 MB
- DS216 1.3 GHz, 512 MB
- DS116 1.8 GHz, 1 GB
Wat ik niet snap is dat de 1 bay versie betere specs heeft, terwijl hij minder kost. Iemand?
Gezien mijn wens voor data redundantie zou de 1 bay afvallen, maar ik heb gezien dat je een encrypted backup in de cloud kan maken met DSM. Met deze optie heb je lokaal veel meer processing power, terwijl je data veilig is.
Of zie ik iets over het hoofd met dit idee?
Zou het ook kunnen om een rsync (oid) backup te kunnen maken naar een andere (niet-synology) NAS?
Ik zie tijdens het schrijven van dit topic dat de DS116 veel jonger is dan zijn broertjes. Wellicht is dat de reden voor goedkoper & sneller?
Kan ik van jullie expertise gebruik maken om een goede keuze te maken?
[ Voor 2% gewijzigd door BdB op 07-07-2016 14:17 . Reden: Super handige wenslijst toegevoegd ]
Drommels!