Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 791051

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Ik heb een account aangemaakt om de volgende vraag aan jullie te stellen, aangezien wij met de handen in het haar zitten en wij binnenkort pas een afspraak hebben met de hypotheekadviseur.

Wij wonen in een huurhuis (nieuwbouw) a 710 euro kale huur per maand. Vriendin werkt (horeca) 1500 NETTO gemiddeld per maand en ik ga waarschijnlijk afgekeurd worden en ontvang een schamele 800 NETTO per maand van het UWV.

Nu houden wij maandelijks amper geld over door de hoge huur. Toen wij erin kwamen net 600 euro overigens en was ik nog volledig werkzaam.

Wij zijn dus op zoek gegaan naar een goedkopere woning om in te wonen en die hebben wij gevonden in een koophuis hier vlakbij. Sociale huurwoningen zijn niet te vinden onder de 650 euro helaas in een straal van 50 kilometer.

Het koophuis heeft een vraagprijs van 125.000 euro en is in zeer goede staat (verbazend voor dit bedrag) en ik verwacht dat er nog 10-15.000 euro speling is (bankverkoop en dit had de verkopende partij ook aangegeven).

Na een aantal gesprekken met banken en dergelijke kwamen wij tot een maximale hypotheek van 70.000 euro gebaseerd op mijn vriendin haar inkomen (mijn inkomen neemt men niet mee omdat het een uitkering betreft en het nog niet zeker is of dit daadwerkelijk een IVA-uitkering gaat worden, zelfs een WIA neemt men niet mee).

Een starterslening bovenop de 70.000 euro zit er helaas niet in (gemeente heeft een wachtlijst van 21 personen en slechts 1 lening beschikbaar en deze pot gaat ook niet aangevuld worden, maar alleen met terugbetalingen van de startersleningen).

Nu zaten wij te denken aan een garantstelling van haar ouders en eventueel mijn ouders ook, indien nodig. Nu is de vraag; Zit hier een maximum aan? En is een kleine 3.000 euro NETTO (ouders inkomen) ruimschoots voldoende om dit rond te krijgen?

Het is voor ons van levensbelang aangezien wij dan naar een hypotheek gaan van 450-500 EURO per maand bruto en zo 3.000 EURO op jaarbasis gaan besparen.

Alvast hartelijk dank voor jullie tips!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Anoniem: 791051 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 04:35:
Wij wonen in een huurhuis (nieuwbouw) a 710 euro kale huur per maand. Vriendin werkt (horeca) 1500 NETTO gemiddeld per maand en ik ga waarschijnlijk afgekeurd worden en ontvang een schamele 800 NETTO per maand van het UWV.

[...]

Na een aantal gesprekken met banken en dergelijke kwamen wij tot een maximale hypotheek van 70.000 euro gebaseerd op mijn vriendin haar inkomen (mijn inkomen neemt men niet mee omdat het een uitkering betreft en het nog niet zeker is of dit daadwerkelijk een IVA-uitkering gaat worden, zelfs een WIA neemt men niet mee).
Het is niet onmogelijk om een hypotheek te krijgen als je een WIA uitkering hebt. Het probleem is vooral dat je dan moet aantonen voor je geldschieter dat je permanent bent afgekeurd. Gezien dat je nu waarschijnlijk afgekeurd gaat worden naar je eigen zeggen zal niemand daar nog in gaan stappen. De uiteindelijk hoogte van je uitkering is nog onbekend en je zal in de jaren hierna meerdere malen opnieuw voor keuring naar het UWV moeten. Je loopt dan elke keer kans om goedgekeurd te worden daardoor je de uitkering (deels) verliest.

De WIA kom je niet makkelijk meer in en in de WIA blijven is nog moeilijker gemaakt.
Een starterslening bovenop de 70.000 euro zit er helaas niet in (gemeente heeft een wachtlijst van 21 personen en slechts 1 lening beschikbaar en deze pot gaat ook niet aangevuld worden, maar alleen met terugbetalingen van de startersleningen).

Nu zaten wij te denken aan een garantstelling van haar ouders en eventueel mijn ouders ook, indien nodig. Nu is de vraag; Zit hier een maximum aan? En is een kleine 3.000 euro NETTO (ouders inkomen) ruimschoots voldoende om dit rond te krijgen?

Het is voor ons van levensbelang aangezien wij dan naar een hypotheek gaan van 450-500 EURO per maand bruto en zo 3.000 EURO op jaarbasis gaan besparen.
Startersleningen zijn doorgaans ongunstiger dan dat ze lijken. Per maand kunnen die nogal duur uitpakken om af te betalen, plus dat je geen renteaftrek geniet over deze leningen. Als je van de bank geen 70K extra krijgt wie zegt dat de partij van de startersleningen er dan wel in wil stappen?

Ik vrees dat je sowieso je plan zal moeten bijstellen. Misschien is een huis geen haalbare kaart en zal je naar de aanschaf van een flat moeten kijken. Zo te merken zijn jullie toch met zijn tweeën dus zou dat moeten kunnen. Alternatief kan je onderzoeken of je recht hebt of gaat krijgen op huurtoeslag. Bij de Belastingdienst kan je dit uitrekenen.

Nog een alternatief is gaan bezuinigen. Kijk kritisch naar je uitgavenpatroon. Het Nibud kan je daarbij tips geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:38
Of een garantstelling werkt, zul je bij de hypotheekverstrekker moeten informeren. Die garantstelling is maatwerk en natuurlijk afhankelijk van de lasten van de ouders.

Wat CMD-Snake zegt is ook wel van belang. Je zit op 2300 netto, dat is ongeveer het dubbele van de bijstandsnorm. Je hebt - kennelijk - te maken gehad met een terugval in inkomen en je zult dus je uitgaven bij moeten stellen. Wellicht dat je op dat punt hulp kunt zoeken als het niet lukt, want volgens mij moet het mogelijk zijn je budget zo samen te stellen dat je met dit inkomen rond kunt komen.

Eén van de zaken die ik veel doe is WSNP en dan maak ik mensen mee die een vergelijkbare huur betalen en op een VTLB, dus netto inkomen, van rond de 1600 zitten. En dan vertellen die mensen mij dat ze daarmee rond kunnen komen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02
710 euro is afaik sociale huur. Als je inkomen daadwerkelijk wordt wat je stelt ga je ook huurtoeslag ontvangen.

Koophuis is mooi, maar verkijk je niet op de lasten. Je wordt ineens zelf verantwoordelijk voor onderhoud, je rente gaat na de rentevast periode weer stijgen, behalve rente betaal je ook aflossing en als je inkomen laag is, is de hypotheekrenteaftrek dat ook.
Verder zit je nu in nieuwbouw, weet niet wat voor huis je op het oog hebt, maar al gedacht aan de energierekening?

Edit: vergeet ook niet de overdrachtsbelasting en notariskosten bij aankoop.

[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 07-07-2016 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
1. Ga naar een hypotheek adviseur. RABO/ABN zijn vaak duurder en kun je dus minder lenen.
2. Zoals ik het zie, en ik ben geen expert, zou je de rest moeten krijgen van je ouders. Boven de 5k moet daar helaas wel belasting over betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:22
Garantstelling door je ouders hoeft niet eens op basis van hun inkomen, maar kan ook op basis van overwaarde. Zoals het een goede babyboomer betaamd hebben ze in het guldentijdperk een huis gekocht en is dat dan nu in euro's bijvoorbeeld het dubbel of meer waard, dat stuk overwaarde kan dan helpen in de garantstelling of zelfs opgenomen worden.

Kom je daarna wel terug op de grote hamvraag: is het dan echt wel te dragen voor jullie. Ik vind overigens een 70k koopsom voor 1500,- netto inkomen ook apart. Voor 1500 netto zou je zo'n 2300,- bruto moeten verdienen, dat is 30.000,- per jaar, dit zou een hypotheekbedrag x 4,5 kunnen opleveren en is aanzienlijk meer dan 70k. Andersom gerekend nemen ze blijkbaar in jullie berekening maar zo'n 1200-1300 bruto per maand mee ofzo? Hoe zit dat dan - is zoveel salaris variabel, bijvoorbeeld in de vorm van fooi?

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Nopheros schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 08:29:
1. Ga naar een hypotheek adviseur. RABO/ABN zijn vaak duurder en kun je dus minder lenen.
2. Zoals ik het zie, en ik ben geen expert, zou je de rest moeten krijgen van je ouders. Boven de 5k moet daar helaas wel belasting over betaald worden.
Voor eenmalige schenking voor aankoop huis mag nog steeds 53k geschonken worden.

Verkijk je bij een eigen huis niet op onderhoud. 1,5% van WOZ waarde is normaal, maar gezien de lage WOZ waarde en de toch vaak hoge beginkosten van onderhoud weet ik niet of dat voldoende is. Van die 3k besparing blijft dan niet meer zo veel over. Dan heb je nog de eenmalige kosten zoals notaris, aktes, eventueel NHG garantie... Houd er rekening mee dat je de eerste 3 jaar in elk geval niets gaat besparen t.o.v. nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Ik woon in mn eentje tegen dezelfde huur en verdien netto minder dan jullie bij elkaar en kom prima rond. Wellicht eens kijken naar je vaste lasten of dat niet wat minder kan. Daarbij; verkijk je niet op een netto hypotheeklast van maar 450 euro. Daar komt nog van alles bij kijken waarmee je echt al snel op dezelfde maandlasten zit als waar je nu op zit. Kopen zou je moeten doen omdat je ergens lang wil wonen en in wil investeren, niet puur omdat het goedkoper (lijkt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Zoals enkele anderen al aangeven, moet je niet alleen kijken naar de netto hypotheeklasten.

Enkele andere kostenposten bij je nieuwe huis:
  • je woont nu in een nieuwbouwhuis. Over het nieuwe huis vertel je niet wat het bouwjaar is. Als dat huis ouder is, is het vermoedelijk slechter geïsoleerd en gaan je energiekosten omhoog. Dat kan zo 50 tot 100 euro in de maand schelen.
  • in een huurhuis hoef je je geen zorgen te maken om onderhoud. In een koophuis wel. Daar moet je minimaal 100 euro per maand als gemiddelde voor rekenen, kan afhankelijk van de huidige staat van het huis nog flink hoger liggen.
  • je gaat meer belasting betalen. Eigenwoningforfait, OZB-belasting en hogere gemeentelijke heffingen. Check bij je nieuwe gemeente hoe hoog die zijn voor een woningeigenaar.
  • naast een inboedelverzekering heb je met een koopwoning ook een opstalverzekering nodig, kost een paar tientjes per maand.
Ik zou uitgaan van minimaal 250 euro extra per maand in vergelijking met een nieuwbouw-huurhuis, dus dan ben je al net zo duur uit als nu. Daarnaast heb je nog eenmalige kosten, voor bijvoorbeeld de notaris, de taxateur en de verhuizing. Al met al is het maar de vraag of je met dat koophuis wel echt goedkoper uit bent dan nu met je huurhuis. Lees je daar serieus goed op in voordat je besluit te gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holl
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-04 17:37
Banken/verzekeraars mogen een maximale hypotheek verstrekken op basis van normen van toezichthouders (oa Nibud normen).

Een hypotheek die hoger is dan de norm, mag alleen bij hoge uitzondering worden versterkt.

Wordt een hogere hypotheek verstrekt en kan de lener op een later moment niet terugbetalen, moet de bank/verzekeraar de hogere hypotheek verantwoorden. Bij een rechtszaak moet worden bewezen dat de zorgplicht is nagekomen. Daarnaast reputatie risico (die bank heeft een te hoge lening gegeven omdat ze meer willen verdienen..)

Dit alles is moeilijk als jullie inkomen onzeker is op het moment van het verstrekken van de hypotheek.

Om deze problemen te voorkomen, denk ik niet dat jullie ipv een max. hypotheek van 70k een hypotheek van 120k kunnen krijgen, ondanks garanties

Samengevat: om consumenten te beschermen mogen zij geen hoge hypotheek krijgen, ook al is de hypotheek goedkoper dan de huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:10
CMD-Snake schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 06:49:
[...]
Startersleningen zijn doorgaans ongunstiger dan dat ze lijken. Per maand kunnen die nogal duur uitpakken om af te betalen, plus dat je geen renteaftrek geniet over deze leningen. Als je van de bank geen 70K extra krijgt wie zegt dat de partij van de startersleningen er dan wel in wil stappen?
[...]
In het geval dat je de rente nog niet kan dragen (starter) dan betaal je deze ook niet dus heb je ook geen hypotheekrenteaftrek voor dit deel. Echter zodra je rente gaan betalen aan SVN, dan is deze gewoon aftrekbaar.

Overigens is een starterslening van 55.000 euro flink zo niet onhaalbaar. Het is niet zo dat je maar alles kan lenen via een starterslening wat je eigenlijk niet kan veroorloven. Snelle schatting van wat je kan lenen ligt zo rond de 25.000 euro. Maar is ook weer afhankelijk van de aanschafwaarde van het huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Heb je het al eens helemaal doorgerekend?

Je hypotheek (120 K) kost netto ongeveer 450 euro (bij een reguliere hypotheek)
Je betaald nu 710 huur minus ong. 160 euro huurtoeslag(?) is 550 euro.

Daar zit 100 euro verschil tussen, waar je extra verzekeringen en onderhoud van betaald moet worden... Onder de streep lijkt het dan ook weinig op te leveren.

Ik zou dan ook zeker eerst de kosten eens goed op een rijtje gaan zetten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:18
Vaak is het met startersleningen dat je de eerste 3 jaar niks hoeft te betalen. Daarna gaat het starten en het bedrag zal maandelijks omlaaggesteld worden a.d.h.v de maandelijkse aflossing.

De rente is vrij hoog bij startersleningen in tegenstelling tot de hypotheekrente.. zo heb ik in het verleden enkele jaren geleden gewoon 5% gehad op de starterslening..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Vraag van de TS is of zijn ouders garant kunnen staan.
Ik zie veel (goed bedoelde en vaak terechte) adviezen over kosten van een koophuis en wat er allemaal bij komt kijken.

Maar volgens mij heeft alleen StevenK het bij het rechte eind met betrekking tot de vraag van TS: "Of een garantstelling werkt, zul je bij de hypotheekverstrekker moeten informeren. Die garantstelling is maatwerk en natuurlijk afhankelijk van de lasten van de ouders."
Dat is namelijk precies het geval: de hypotheekverstrekker zal een loonstrook willen zien van je ouders, willen weten welke vaste lasten zij hebben en aan de hand daarvan bepalen of je ouders garant kunnen en mogen staan (nog los van de regeltjes die de hypotheekverstrekker zelf heeft). En vraag is: willen je ouders wel garant staan?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 165683

Hoe kan het dat je maar nauwelijks geld overhoudt in de maand? Je zou na je huur nog (1500+800-710) 1590 euro per maand moeten hebben voor andere lasten. Dat zou in de meeste gevallen genoeg moeten zijn toch? Ik heb jarenlang in een vergelijkbare situatie gezeten qua inkomen en huurprijs en hield makkelijk een paar honderd euro per maand over om te sparen. Zoals anderen al zeiden zijn er dus misschien andere kosten waar je nog op kan bespraen.

Als je toch graag wil kopen moet je uiteindelijk gewoon je hypotheekadviseur vragen, wij hebben bij lange na niet genoeg gegevens om een goede inschatting van de situatie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nopheros schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 08:29:
Vergeet even niet dat een toko als "De Hypotheker" met droge ogen minstens 3K rekent voor advies & passeren voor 200K hypotheek terwijl de ABN dat voor 1800 Euro doet bij 350K hypotheek. Dat is dus al bijna 6 maanden "besparing" die de topicstarter denkt te halen door te gaan kopen.

Wat natuurlijk ook nog een mogelijkheid is maar dat zouden beider ouders onderling moeten regelen en vastleggen met elkaar, notaris en bank: de ouders worden de eigenaar van het nieuwe huis en de hypotheeklasten komen volledig bij hun te liggen (zeg maar, voor hun is het een tweede huis). Dat huis wordt dan verhuurd aan de kinderen. Dit is ook een constructie die je voorheen veel zag dat (rijke) ouders een huis kochten voor studerende kinderen in een andere stad. Ik ken de actuele regelgeving hieromtrent helaas niet uit mijn hoofd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:58

Theo

moederbord

Je hebt het over je vriendin, dus jullie zijn niet getrouwd. Dit kan best erg voordelig zijn voor het ontvangen van huurtoeslag. Kijk daar eerst even naar, voordat je een huis wil kopen.

Het betalen van een hypotheek is 1 ding. Maar zoals ook al gezegd; jaarlijks heb je zeker 1.5% van de woningwaarde nodig voor onderhoud (zoals nieuwe CV ketel, buitenkant verven, opknappen keuken, verstopt riool) Ofwel, je hebt zeker 150 euro per maand nodig hiervoor. Dit komt bovenop je hypotheek.

Komt daarbij ook nog je opstalverzekering en hogere gemeentebelastingen. Samen ongeveer 50 euro per maand meer dan wat je nu doet.

Dus waar je nu 710 euro aan huur betaal zul je zo 650 euro aan hypotheek, onderhoud en andere kosten betalen. Niet echt de moeite waard lijkt mij...

En als je een woning koopt voor 125K dan komen daar ook nog de volgende kosten bij:
- overdrachtbelasting: 2.500 euro
- Notariskosten: 1.500 euro
- Hypotheek afsluitkosten: 2.000 euro
- Taxatie woning (verplicht): 350 euro
- NHG fonds (verplicht) 1.250 euro

Verder heb je zeker ook nog 2.000 euro nodig voor verhuizing en het inrichten van je nieuwe woning (laminaat, verf, lampen, kleine reparaties). Hierdoor heb je bijna 10.000 euro MEER nodig dan je woningwaarde.

Je hypotheekwaarde mag maximaal 102% zijn van je woningwaarde. (ongeacht je inkomen) Stel je koopt de woning voor 125K, dan mag je hypotheek niet hoger zijn dan 127K5 euro. Hierdoor heb je zelf 7.000 euro aan eigen vermogen nodig om een verhuizing mogelijk te maken. Heb je dit niet dan kun je geen woning kopen.

Ik ken jullie financiele situatie niet, maar kijk er eens kritisch naar en beantwoord twee vragen:
- heb jij 7.000 euro aan besteedbaar spaargeld?
- Wil jij dat gebruiken om maximaal 60 euro per maand te besparen?

Als jij 'nee' antwoord op 1 van de vragen dan is een koophuis geen optie. Nu niet en volgend jaar ook niet.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:04
Anoniem: 165683 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 12:06:
Hoe kan het dat je maar nauwelijks geld overhoudt in de maand? Je zou na je huur nog (1500+800-710) 1590 euro per maand moeten hebben voor andere lasten. Dat zou in de meeste gevallen genoeg moeten zijn toch? Ik heb jarenlang in een vergelijkbare situatie gezeten qua inkomen en huurprijs en hield makkelijk een paar honderd euro per maand over om te sparen. Zoals anderen al zeiden zijn er dus misschien andere kosten waar je nog op kan bespraen.

Als je toch graag wil kopen moet je uiteindelijk gewoon je hypotheekadviseur vragen, wij hebben bij lange na niet genoeg gegevens om een goede inschatting van de situatie te maken.
Dit. Wij betalen nagenoeg evenveel huur en verdienen ook ongeveer hetzelfde. En wij, als gezin, kunnen hier gewoon van rondkomen. Ik zegt niet super deluxe, maar ik hoef ook niet elke Euro om te draaien. Dus ik vraag me af waar het bij jullie dan allemaal aan op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:30

Basszje

Reisvaap!]

Tehh schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 08:38:
[...]
Voor eenmalige schenking voor aankoop huis mag nog steeds 53k geschonken worden.
Volgend jaar is dat trouwens weer 100K voor een jaar.

De huurgrens is momenteel trouwens 710,86 euro dus het kan zijn dat je er net binnen of net buiten valt, het is wel waard om dat te onderzoeken. Alhoewel ik me afvraag of je veel gaat krijgen met jouw situatie.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:59

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Jullie verdienen bij elkaar 2300 euro netto. Jullie houden dus net geen 1600 euro netto over per maand en jullie hebben problemen??
Dan vraag ik mij serieus af waar al dat geld naartoe gaat want dit moet makkelijk kunnen...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-02 14:44
Je kunt beter kijken of je via de ouders niet aan wat eigen geld kunt komen om erin te stoppen.
Garantstellingen doen ze tegenwoordig niet meer aan volgens mijn hypotheekadviseur. In 2014 hebben wij ons nieuwe huis gekocht waarbij de wajong uitkering van mijn vriendin voor de helft is meegenomen en ik zelf zelfstandig ondernemer ben. Dat ging om een lening van 2 ton met daarbovenop 15000 eigen geld.
Het gaat overigens om de bruto bedragen bij een bank.
Een goede hypotheekadviseur is echt nodig wanneer je geen standaard situatie hebt die ze met hun oogkleppen op kunnen beoordelen.
Zo'n beslisboom is heel beperkt, wanneer ze geen antwoord op het ene vakje kunnen geven, kom je niet in een volgend vakje maar aan het einde, oftewel geweigerd. Laat een adviseur er dus naar kijken want die weet welke gevolgen ieder antwoord heeft om er uiteindelijk doorheen te kunnen komen.
Het eerste gesprek is gratis, doe dat dus bij 2 of 3 onafhankelijke adviseurs en ga voor degene die denkt het voor elkaar te krijgen en ook kundig overkomt.
Wij hadden een van de betere in onze stad en die heeft er zeker meer voor gedaan dan in een standaard situatie, maar wel gelukt dus ondanks dat de ontbindende voorwaarden al 2x verschoven en uiteindelijk verlopen waren. Mislukt het uiteindelijk toch, ben je de adviseur nog steeds geld schuldig.
Ik heb er nogal wat grijze haren van opgelopen die erna ook niet meer weggegaan zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johncheese002
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

johncheese002

Life is a zero sum game.

Nyarlathotep schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 18:16:
Jullie verdienen bij elkaar 2300 euro netto. Jullie houden dus net geen 1600 euro netto over per maand en jullie hebben problemen??
Dan vraag ik mij serieus af waar al dat geld naartoe gaat want dit moet makkelijk kunnen...
Of je moet in Wassenaar wonen, zonder supermarkt in de buurt- alleen een traiteur en wijnhandel in de straat en daar je boodschappen doen :') lekker de hele dag caviaar en bubbels... :9

[ Voor 46% gewijzigd door johncheese002 op 07-07-2016 18:34 ]

Terrified, mortified, petrified, stupified....by you! J. Nash "A Beautiful Mind."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacejockey
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-04 10:21
Theo schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:26:
Notariskosten: 1.500 euro
- Hypotheek afsluitkosten: 2.000 euro
Notaris hoeft niet meer dan 900 te kosten. En wat bedoel je precies met afsluitkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 15:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Spacejockey schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 23:47:
[...]

Notaris hoeft niet meer dan 900 te kosten. En wat bedoel je precies met afsluitkosten?
Kosten voor het hypotheekadvies waarschijnlijk...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 23:05
Misschien mis ik iets, maar met het inkomen wat jullie samen hebben lijkt me een kale huur van 710 niet extreem veel.
Zoals eerder gezegd komen er bij kopen ontzettend veel extra kosten bij. Er draait als het ware een hele industrie om de koop heen van hypotheekadvies, makelaars (aan de verkoperskant), overdrachtsbelasting etc. Daarnaast moet je echt minimaal 1000 euro rekenen om een huis wat je in trekt enigszins woonbaar te maken. Denk aan sullige dingen als lampen, een douchegordijn hier, een matje daar, een andere tafel + stoelen omdat deze niet past...
Het lijkt allemaal weinig maar ik zou dit niet onderschatten.

Wij zijn in januari dit jaar verhuist en zonder één keer naar de winkel te gaan was ik zo maar 5400 lichter, en dan heb ik nog best goed opgelet op een goedkopere (maar erg goede) hypotheekadviseur, en een budget notaris.

Daarnaast brengt een koophuis een hoop risico's met zich mee waarvan ik het gevoel heb dat jullie die niet zonder meer zouden kunnen dragen; zeker als je om financiele redenen zou verhuizen.

Wat ik eerder zou doen is eens goed naar je financien kijken. Met netto 2300 samen zou je dit bedrag best op moeten kunnen brengen maar wellicht op wat andere zaken besparen. Er zijn zat standaard lijstjes met besparingen op vaste lasten die je af kan gaan, denk aan telefoonabonnementen, een internet snelheid langzamer, een pluspakket, een tijdschrift, een dure auto wellicht.

[ Voor 8% gewijzigd door TweakMDS op 09-07-2016 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-04 14:46
Waarom heb ik het vermoeden dat TS zich niet meer gaat laten zien omdat de antwoorden die hij krijgt niet de antwoorden zijn die hij wou? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:15
TS was een kloonaccount, dus daar ga je inderdaad niks meer van horen. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Dan gooi maar een slotje op het topic :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Pagina: 1