Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 775193

Topicstarter
Binnenkort begin ik aan de opleiding Toegepaste Informatica aan HoGent en heb ik een geschikte "laptop" nodig. Later zou ik graag doorstromen naar Netwerken.

Mijn voorkeur gaat reeds uit naar de Surface Pro 4, aangezien deze krachtig genoeg is om relevante taken met gemak uit te voeren en ook zeer mobiel is.

Echter heb ik schrik dat deze niet geschikt zou zijn voor deze studiekeuze, bijvoorbeeld door een gebrek aan IO. (Geen ethernet-aansluiting, 1x USB, etc)

Zou de Surface Pro 4 (i5 / 8GB RAM / 256GB SSD) volstaan voor deze studiekeuze of zou ik beter uitkijken naar een officiële laptop?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Anoniem: 775193 op 07-07-2016 13:42)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-07 13:33

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 775193 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:37:
Dus de Surface zal dit zeker allemaal aankunnen?
Ah, remote labs...

Ja, Surface kan dit zonder problemen aan. Sterker nog, door de hoge resolutie, kan je bijvoorbeeld https://www.microsoft.com...oad/details.aspx?id=44989 installeren en meerdere RDP-sessies openzetten naar andere machines. Wil je serieuzer aan de slag met bijvoorbeeld RDP-gateways, SSH, Citrix en noem maar op, dan kan ik je RoyalTS aanraden als tool om al jouw verbindingen te configureren/beheren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:42
Je kan een USB ethernet adapter gebruiken als je om wat voor reden dan ook een ethernet-aansluiting nodig hebt. Verder kan je een standaard USB hub gebruiken als je tekort hebt aan één usb aansluiting, of als je wat meer geld hebt te besteden kan je er een Dock bij kopen.

Ik ken de opleiding verder niet, dus kan niet met zekerheid zeggen dat het gaat werken, maar ik zou eigenlijk niet weten waarom niet.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anoniem: 775193 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 00:26:
Binnenkort begin ik aan de opleiding Toegepaste Informatica aan HoGent en heb ik een geschikte "laptop" nodig. Later zou ik graag doorstromen naar Netwerken.
Voor netwerken wil je wellicht gaan virtualiseren, maar dan is geen enkele laptop optimaal. Dan kan je beter op afstand met een server gaan werken.

Zoals Ramon correct aangeeft kan je ethernet prima via USB aansluiten. Dat gebruiken wij regelmatig en werkt perfect. Ik werk wekelijks met Surfaces en vind het heerlijke apparaten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2016 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, mijn zorg gaat uit naar het feit dat de Surface Pro 4 misschien niet zo gebruiksvriendelijk is als een gewone laptop voor "informatica" gerichte taken mee uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anoniem: 775193 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 12:57:
Bedankt voor de reacties, mijn zorg gaat uit naar het feit dat de Surface Pro 4 misschien niet zo gebruiksvriendelijk is als een gewone laptop voor "informatica" gerichte taken mee uit te voeren.
In kantooromgevingen worden ze veelvuldig en naar tevredenheid gebruikt. Hoe zijn informatie-gerichte taken anders dan andere kantoortaken?

Er zijn prima situaties te verzinnen waarin je een laptop wilt in plaats van een Surface, maar dat zijn wel vrij specifieke situaties. Zonder nadere informatie valt daar dan ook relatief weinig over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik weet dat de Surface voor programmeren en dergelijke zeker en vast goed genoeg is.

Het gedeelte van Netwerken baart mij zorgen, ik denk wel dat er vanop afstand zal aangestuurd worden, maar ook zeker een server die lokaal op het apparaat zelf zal draaien. Gaat de Surface dit dan gemakkelijk aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Even nog my 2 cents; als je wil gaan virtualiseren en ook je netwerk virtueel wil maken, dan is er (vaak) geen enkele noodzaak om je VM's naar buiten te laten gaan over je eigen WiFi/NIC. Hiermee voorkom je in ieder geval dat bepaald verkeer zoals SMB, DHCP, SSL plaatsvindt tussen je virtuele machines en de rest van de omgeving (die waarschijnlijk niet altijd van jouw is).

Ongeacht of je gaat spelen met VMware of Hyper-V of Xen, kan je daarbinnen uitzonderlijk grote virtuele netwerken maken die "of alleen elkaar kunnen zien", "of alleen met je eigen machine kunnen communiceren", "of ook daadwerkelijk naar buiten kunnen communiceren".

We hebben hier op kantoor meer dan eens iemand zijn laptop afgepakt omdat 'ie een DHCP-server op het produktie-netwerk aan het virtualiseren was....
Anoniem: 775193 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:29:
Het gedeelte van Netwerken baart mij zorgen, ik denk wel dat er vanop afstand zal aangestuurd worden, maar ook zeker een server die lokaal op het apparaat zelf zal draaien. Gaat de Surface dit dan gemakkelijk aankunnen?
Hoezo "vanop afstand"? Mogelijk dat ik je niet begrijp door een andere woordkeuze per land maar iets zegt me dat je net niet helemaal weet wat de studie gaat doen en hoe je hiervoor hardware kan/moet gaan inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb reeds opgezocht wat deze richting zal inhouden: Databanken, webapplicaties, serverbeheer, etc.

Met vanop afstand bedoel ik: Ik zit in de klas, maar de server is een compleet andere computer met server gerichte hardware die zich bijvoorbeeld in een heel ander lokaal bevindt. Deze vanaf de Surface aansturen. Wat zeker mogelijk is aangezien de verwerking op de server plaatsvindt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ah, remote labs...

Ja, Surface kan dit zonder problemen aan. Sterker nog, door de hoge resolutie, kan je bijvoorbeeld https://www.microsoft.com...oad/details.aspx?id=44989 installeren en meerdere RDP-sessies openzetten naar andere machines. Wil je serieuzer aan de slag met bijvoorbeeld RDP-gateways, SSH, Citrix en noem maar op, dan kan ik je RoyalTS aanraden als tool om al jouw verbindingen te configureren/beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:17

Tarin

Just plain weird.

Jawel hoor. En als je twijfelt over het aantal USB-poorten en een ethernetaansluiting wil hebben: ik heb deze aan m'n Surface Pro 2 hangen, werkt prima. Bluetooth-muisje erbij en gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Tarin op 07-07-2016 13:44 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-07 17:27
Ik heb reeds opgezocht wat deze richting zal inhouden: Databanken, webapplicaties, serverbeheer, etc.

Met vanop afstand bedoel ik: Ik zit in de klas, maar de server is een compleet andere computer met server gerichte hardware die zich bijvoorbeeld in een heel ander lokaal bevindt. Deze vanaf de Surface aansturen. Wat zeker mogelijk is aangezien de verwerking op de server plaatsvindt.

Wederom, dat kan toch gewoon via wifi en anders een usb-ethernet adapter?

Mocht je een muis willen, neem dan een bluetooth muis, hoef je de usb poort ook niet op te offeren.

Ik gebruik dagelijks een surface en kom van een i7 ultrabook af en ik moet je zeggen dat ik liever de lichte snelle surface heb (ik heb ook de i5 / 8GB RAM / 256GB SSD). We gebruiken hem hier: video: De complexiteit van dataherstel - Op bezoek in Seagates Data Recovery Lab om alle cases te tracken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal!

Mijn keuze is gemaakt.
Pagina: 1