Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:39
Sinds kort ben ik in het bezit van een mooi 4K scherm (4096*2160) en heb daar m'n 1080p schermen in portrait naast staan.

In het algemeen ziet dit er prima uit, maar in veel (zo niet alle) applicaties heb ik last van dat de fonts heel korrelig over komen.
Op het 4K scherm ziet alles er mooi strak uit, zoals ik het verwacht, maar wanneer ik een scherm op een van de 1080p schermen open, dan zijn de fonts allemaal korrelig.

Applicaties welke ik tot nu toe heb geprobeerd zijn: Word, Excel, Outlook, Spotify, Firefox, Verkenner, oude configuratiescherm.

Voorbeelden zijn op deze afbeeldingen te vinden (let op, groot!):
- Naast elkaar: https://mpoyqg-bn1306.fil...height=2976&cropmode=none
- 1080p scherm: https://ytw8wg-bn1306.fil...height=5344&cropmode=none
- 4K scherm: https://qldjza-bn1306.fil...height=5258&cropmode=none

Nu had ik al eens gelezen dat de ClearType uit kan worden gezet wanneer je HiDPI scherm hebt, maar wanneer ik dat doe ziet alles er nog slechter uit.
Ook zag ik in Windows onder Systeem -> Geavanceerd -> Prestaties dat de 'zachte randen' om de letters uit gezet kon worden, maar dat verbeterde ook niets.

Op dit moment weet ik even niet meer welke opties ik nog meer kan nakijken. Voorheen was alles prima leesbaar en 'scherp' op de 1080p schermen, maar sinds ik het 4K scherm heb aangesloten zie ik hier korrelige lettertypen op verschijnen.
Binnen Windows heb ik de scaling op de 1080p schermen trouwens op 100% staan, op het 4K scherm 150%, dus dat zou in principe gelijk gebleven moeten zijn.

Enig idee wat ik nog meer kan proberen?

edit:

Het nieuwe Settings scherm ziet er relatief goed uit op het 1080p scherm. Het zou dus best zo kunnen zijn dat de nieuwe apps wel goed om kunnen gaan met de combinatie 1080p & 4K. Toch had ik verwacht dat de 'oude' schermen het zeker goed zouden doen op een 'oude' resolutie.

[ Voor 9% gewijzigd door Jan_V op 06-07-2016 22:00 . Reden: applicaties ]

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als ze beiden op de zelfde videokaart zitten, is de resolutie van de 1080p wel juist in de instellingen?

Ik heb een 1440p monitor en een 1080p tv op dezelfde videokaart, als ze beiden aan staan, gebeurt er van alles met de resoluties, maar heb er nog niet echt naar gekeken.
wat gebeurt er als je de 4k uitzet?

Staat deze aan?
Afbeeldingslocatie: http://thewindowsclub.thewindowsclubco.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/09/performance-options-windows-8.jpg

O dat heb je al geprobeerd

Trouwens de fonts lijken goed uitgelijnd met de pixels.

[ Voor 33% gewijzigd door Manke op 06-07-2016 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:39
Een update van mijn kant voor mensen die dit topic in de toekomst zien.

Inmiddels heb ik de scaling uit gezet op m'n 4k scherm, waardoor deze weer op 100% staat.

Dit heeft blijkbaar ook gelijk effect op de andere schermen (of in ieder geval veel applicaties), want de applicaties zien er op de 1080p schermen nu ook weer strak uit.
Dus advies is om alle schermen op 100% scaling te zetten voor het mooiste resultaat. Nadeel is dat sommige/veel applicaties hier nog niet goed mee om kunnen gaan.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:03
Jan_V schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 15:39:
Nadeel is dat sommige/veel applicaties hier nog niet goed mee om kunnen gaan.
Het échte probleem is dat ze kennelijk aan Windows laten weten dat ze wél met scaling kunnen omgaan waardoor Windows dit niet voor ze doet. Daar is een oplossing voor, zie hier. Heb ik al een paar keer gebruikt voor de standaard RDP-client van Windows maar werkt ook voor andere toepassingen (de auteur van deze pagina gebruikt het voor Adobe-toepassingen).

Werkt als een zonnetje :) Op deze manier zien je applicaties er niet meer uit als Madurodam :P

[ Voor 5% gewijzigd door Carpento op 20-08-2016 15:44 ]