Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Ik heb onlangs een nieuw game pc tje gebouwd specs:

i5 6600k
DDR4 geheugen 'reeds getest in memtest geen problemen gezien'
GTX960 4gb
Twee SSD s "Crucial MX200 500gb en Intel 535, games staan dus ook gewoon op een SSD'

Nu was ik voorheen een i7 3770k, 16gb gewoon (deze is doorgeschoven naar workstation pc) enIk maak me nog niet al teveel zorgen maar ik merkte plots op 'in taakbeheer' dat tijdens het gamen de i5 wel erg snel richting de 90 a 100 procent load ging. Totnogtoe zijn volgende games uitgeprobeerd 'wel telkens onder hoogste settings':

- GTA5
- World of Warships
- Total War
- World of Tanks

De temp blijft op zich wel lekker stabiel 'warmste core is totnogtoe naar 43 graden gegaan (volgens coretemp) eerlijkheidshalve is hij wel overgeclockt op 4.2ghz.

Nu to the point de eigenlijke vraag omdat ik dit nog nooit voorgehad heb met gelijk welke pc in het verleden 'en ook niet met men i7 3770k' ...; Is dit normaal? Licht dit aan de games en gebruiken deze gewoon zoveel CPU waardoor ik mij zorgen maak om niks of moet ik toch echt op zoek naar een mogelijk falend onderdeel en/of verkeerde software instelling/driver enz. ?

Alvast bedankt voor enige feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je zou de overklok er eens af kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de processor 100% belast is betekent dat doorgaans dat deze harder moet werken dan de GPU. De GPU is meestal het trage van de twee en is dan 100% belast, hier lijkt het andersom. Dat kan komen door lagere visuele instellingen; als de PC veel relatief simpele frames moet berekenen dan heeft de CPU het zwaarder dan de GPU. Als er minder frames van hoge kwaliteit geeist worden dan heeft de GPU het zwaar, terwijl de CPU minder frames voor zijn kiezen krijgt.

Een andere mogelijkheid is dat de genoemde spellen alleen daadwerkelijke cores gebruiken en de extra 'hyperthreads' links laten liggen. Dan zie je dus maar een belasting van 50% terug in taakbeheer, terwijl je daadwerkelijke rekencores wel degelijk 100% belast zijn. Bij een i5 zijn deze spookthreads er niet en zie je de daadwerkelijke 100%

Je hoeft je ook niet echt zorgen te maken; hardware die niets doet is weggegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beetje snel om te oordelen maar net de cpu terug standaard gezet 'oc eraf' en in world of warships draait ie nu 45 procent gemiddeld tov. 99 procent voorheen.

Slechte OC of CPU ? Vind het een beetje raar al dank ik wel voor de tip van Reepje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een overclock zorgt er ook weleens voor dat de energiebesparende functies van de CPU uit worden gezet, waardoor hij altijd full speed draait. Merk je ook verschil in performance tussen wel en geen OC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 20:39:
Een overclock zorgt er ook weleens voor dat de energiebesparende functies van de CPU uit worden gezet, waardoor hij altijd full speed draait. Merk je ook verschil in performance tussen wel en geen OC?
Ik ga inderdaad denken aan energiebesparende functies. Die zijn leuk als je energie wilt besparen, maar niet als je de maximale performance wil.

Sowieso snap ik niet goed waarom iemand die zijn hardware optimaal benut zich zorgen maakt, maar vooruit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad.

TS, kijk niet naar CPU util maar naar performance. In WoT zie je bovenin links FPS, bij WoWs vast ook. Doe even een practice session oid waar je iedere keer exact zelfde in beeld kunt krijgen. Hoe is FPS met OC vs zonder?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maak me niet echt zorgen maar gewoon vond het erg raar '
Is al niet men eerste pc en ook niet men eerste OC en plots .... die load wat ik niet gewend was en mij dus vragen over stelde of dit wel kon.

Nu vermoed ik dat het toch ergens een Bios setting moet geweest zijn wie weet de energiebesparende zooi aangezien ik hem eerst teruggezet heb op default settings en geen problemen zag en nu een nieuwe OC op 4.3 ghz heb ingesteld en de temps blijven stable 'onder 50 graden al is ie nu nog bezig met stress testen in Prime'

Load is nu dus wel plots regio 40 a 50 procent in taakbeheer tov de 99 voorheen.

FPS is overigens stabiel en vrij gelijkwaardig in alle drie de opstellingen. Gemiddeld 72 zonder OC 73 met die enorme load OC en 74 a 75 met de huidige OC, alle drie op een soortgelijke situatie en settings, nu goed tis niet dat het erg grote verschillen heeft of niet lekker speelbaar was. .

In elk geval allemaal bedankt voor het meedenken en bedankt Reepje om mij in de richting van de OC te gooien 'was zowat enigste dat ik nog niet bekeken had'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:16
Stel anders een fps cap van 60 in. Dat zou kunnen voorkomen dat de cpu / gpu onnodig veel werk doen.
Pagina: 1