Vraag

• jorde
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-02 17:20
Nadat ik de l Artic 240 liquid cooling op m'n cpu heb gemonteerd krijg ik steeds BSODs. Ik heb het boekje gevolgd, de connector die aan de koeler bij cpu zit op de chassis header gedaan. De koelers aan de radiator op de cpu header. Koeler sluit goed aan op de cpu (uiteraard met koelpasta ertussen). Wat kan het probleem nu zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
620w 80-plus brons voeding
256GB Samsung 830
I5-3570K
Asrock Z77E-itx
16GB g.skill ares ddr3
AMD 6850 HD
Bitfenix prodigy kast

Werkte prima (maar luid) met de stock koeler. Fans spinnen wel gewoon met de nieuwe koeler. Cpu word voelbaar heet. Ik vermoed dat de pomp dus niet werkt, maar weet niet hoe ik dat uit kan sluiten.

BSOD errors:
- WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
- MACHINE_CHECK_EXCEPTION

Gezien de cpu erg heet is geworden laat ik deze nu eerst afkoelen. Voltage gecontroleerd in de bios, die staat gewoon op default.

Al geprobeerd:
Cpu connector op chassis header en visaversa. Hand op de pomp gehouden om te voelen of die werkt, maar kan het niet goed voelen.

Bij voorbaat dank voor de hulp.

Beste antwoord (via jorde op 06-07-2016 19:45)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ardjee schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 18:32:
Mogelijk wordt de moederbord te heet wanneer je waterkoeler egbruikt ipv de stock koeler. Hoe is de rest van de airflow van je case?
Het moederbord mag best heet worden hoor. Daar komt dit probleem echt niet vandaan. Ik heb jaren lang met waterkoeling gedraait zonder enige koeling op het moederbord en dat gaat probleemloos. Je verbrand je vingers aan de VRM heatsinks, maar uren gamen is geen probleem.

@TS.

Kijk eens in de BIOS of de pomp draait. Als je de RPM kabel aansluit kan je dat prima zien. Als je dan toch in de BIOS bent even kijken wat de temps doen. Als de temps snel naar 80+ gaan weet je waar het probleem zit.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 06-07-2016 18:37 ]

Alle reacties

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-02 14:02
Werkt die wel weer gewoon met je oude cpu koeler?

Mogelijk wordt de moederbord te heet wanneer je waterkoeler egbruikt ipv de stock koeler. Hoe is de rest van de airflow van je case?

Acties:
  • Beste antwoord

• PilatuS
  • Niet online
Ardjee schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 18:32:
Het moederbord mag best heet worden hoor. Daar komt dit probleem echt niet vandaan. Ik heb jaren lang met waterkoeling gedraait zonder enige koeling op het moederbord en dat gaat probleemloos. Je verbrand je vingers aan de VRM heatsinks, maar uren gamen is geen probleem.

@TS.

Kijk eens in de BIOS of de pomp draait. Als je de RPM kabel aansluit kan je dat prima zien. Als je dan toch in de BIOS bent even kijken wat de temps doen. Als de temps snel naar 80+ gaan weet je waar het probleem zit.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 06-07-2016 18:37 ]

• jorde
Mobo blijft tussen 30-40 graden, cpu schiet echter richting 90+

Snel weer uitgezet aangezien de cpu 99 bereikte, chassis koeler gaf echter N/A en cpu zat tussen de 1000-1200 rpm. De pomp heeft ook maar een drie pins connector.

[ Voor 56% gewijzigd door jorde op 06-07-2016 18:42 ]

• PilatuS
  • Niet online
jorde schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 18:38:
Mobo blijft tussen 30-40 graden, cpu schiet echter richting 90+
90+ is niet goed nee. Dan is de kans wel groot dat de pomp niet draait. Moet je bij deze koeler niet meer aansluiten voor de pomp ? Meestal zit er een Molex of SATA connector aan voor de voeding van de pomp en is de RPM kabel alleen voor de readout van de pomp.

• jorde
Heb mijn bovenstaande reactie aangepast. De pomp heeft maar 1 drie pins connector. Dit is het schema wat er bij zit. https://imgur.com/a/PR72Y

• PilatuS
  • Niet online
Weet je zeker dat het contact met de CPU en koeler goed is ?

Edit: Plastic van de onderkant ook afgehaald ?

[ Voor 29% gewijzigd door PilatuS op 06-07-2016 18:49 ]

• jorde
Zojuist gecontroleerd, die maakt goed contact. kan ik de pomp nog apart testen? (Wellicht dat het moederbord niet genoeg kan leveren?)

Zit geen plastic op, dat heb ik er eerst afgehaald :) (altijd leuk om te doen)

Edit:

Ik heb zojuist al het non-essentiele losgekoppeld, opnieuw de boel aangesloten en nu geeft hij bij de Chassis pomp 5k RPM aan en stroomt het water voelbaar! CPU temperatuur ook weer goed. Dit specifieke probleem lijkt dus opgelost te zijn.

Bedankt voor de snelle reacties en de hulp.

[ Voor 63% gewijzigd door jorde op 06-07-2016 19:44 ]

Pagina: 1