Hoe moet dit in Excel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:50
Aller eerst, ik weet niet 100% zeker of dit wel onder Programming hoort.

Ik wil graag een simpel Excel bestand maken die bijhoudt hoeveel uur een koe buiten loopt. Bijgevoegd zit een link waar het Excel bestand staat mocht dit handig zijn.

Zoals op onderstaande twee foto's te zien is kun je in blad 2 eenmalig de RFID-tag koppelen aan een naam. Daarna wordt in Blad 1 onder het kopje 'Card' de tag gescand. Hieruit volgt een naam wat te zien is in kolom 3 'Name'. In kolom 2 wordt de tijd van scannen gegeven.

Nu is het probleem dat tijd in de vierde kolom verkeerd wordt berekend. De tijd dat koe 1 buiten is geweest is maar 7+15=22 seconde, en geen 41 seconde. De formule die in D6 staat is:

code:
1
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A6;$A$5:B5;2;0));;B6-VERT.ZOEKEN(A6;$A$5:B5;2;0))

Hoe kan ik deze goed schrijven dat je kunt zien hoeveel uur de koe buiten is geweest en niet het totaal van buiten + binnen?

Alvast bedankt!

Blad 1 Excel

Blad 2 Excel

*snip* Link naar Excel bestand weg

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 06-07-2016 17:14 ]

Beste antwoord (via Maarten2212 op 06-07-2016 19:58)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pvO6OGiJVuh5zc5AToejCJ42/full.png

Zoiets? :)
En ja, hier wordt de binnentijd ook berekend. Waarom niet? Alleen maar makkelijker. ;)
Maarten2212 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 16:49:
[...]
En over je tweede punt; mensen mogen ook uitleggen wat er fout is en hoeven de fout zelf niet te 'repareren'.
De uitleg staat twee posts hoger...

[ Voor 42% gewijzigd door Lustucru op 06-07-2016 19:39 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Maarten2212 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 16:39:
Aller eerst, ik weet niet 100% zeker of dit wel onder Programming hoort.
Dan kun je altijd even kijken in Waar hoort mijn topic? ;)

Dit is, IMHO, wel heel erg een Kan iemand even...?-topic, maar ik zal 't aan de CSA mods laten wat ze hiermee willen.

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 06-07-2016 16:46 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten2212
RobIII schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 16:46:
[...]

Dan kun je altijd even kijken in Waar hoort mijn topic? ;)

Dit is, IMHO, wel heel erg een Kan iemand even...?-topic, maar ik zal 't aan de OFF mods laten wat ze hiermee willen.
Bij je eerste link had ik ook gekeken en dit leek me de meest logische plek, maar misschien is er ook nog een aparte Excel-pagina die ik niet kon vinden. En over je tweede punt; mensen mogen ook uitleggen wat er fout is en hoeven de fout zelf niet te 'repareren'. Ik ben al begonnen met een online cursus Excel programmeren maar zijn meer dan 100 afleveringen en ben nog niet erg lang bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De formule zoals je die hebt, zoekt bij elke regel de eerste regel in de tabel die bij dezelfde koe hoort en trekt die twee van elkaar af.

Dat werkt prima, zo lang je aanneemt dat een koe als eerste naar buiten gaat en daarna 1x terug naar binnen. Zodra een koe meerdere keren wisselt van buiten/binnen, dan gaat die aanname niet meer op. Je wilt eigenlijk bij elke "naar binnen" actie, de vorige "naar buiten" actie vinden en dan die twee tijdstippen van elkaar aftrekken. Succes met uitvogelen hoe je dat met excel formules voor elkaar kan boxen. Ik zou zo 1-2-3 geen idee hebben in welke richting je moet denken. Wellicht dat een simpele macro makkelijker is.

PS: je screenshots zijn nogal verwarrend, omdat daar de regel en kolomnummers niet te zien zijn en er een aantal lege regels buiten beeld valt, daardoor kon ik geen touw vastknopen aan je formule. In het excel bestand dat je linkte werd het me wel duidelijk. Dus maak even fatsoenlijke screenshots.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten2212
Bedankt voor je reactie Orion84, ik heb een fatsoenlijke screenshot erbij gedaan.
Wat jij zegt klopt inderdaad. Ik was er zelf ook al bang voor dat het moeilijk gaat worden. Over een marcro had ik ook nagedacht maar wist niet hoe dat dan zou moeten. Ik zit nu in tutorial 14 van 114 over Excel VBA moet ook nog flink wat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Csa modjes zijn leiv...

Anyway, nee, moeilijk is het niet. tenminste, als je ervan uit mag gaan dat elke Koe binnen begint en de tabel chronologisch gesorteerd is. Je zoekt dan op elke regel naar een eerstvolgende registratie van de koe. Is die er niet, dan huppelt Clara nog buiten rond. Is er die wel, dan trek je die twee tijden van elkaar af.
Orion84 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 17:09:
[...] Je wilt eigenlijk bij elke "naar binnen" actie, de vorige "naar buiten" actie vinden en dan die twee tijdstippen van elkaar aftrekken.
Anders gezegd: je zoekt bij elke aktie de eerstvolgende aktie en dat is triviaal. Door te tellen hoevaak Bella in de lijst voorkomt voor de aktieve regel kun je bepalen of het in of uit is. Op het laatst nog een som als of een draaitabelletje en klaar is Clara. Kun je alles aflezen, totaal in, totaal uit, beweeglijkheid, gemiddelden etc.

[ Voor 38% gewijzigd door Lustucru op 06-07-2016 19:11 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten2212
Lustucru schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 19:05:
Csa modjes zijn leiv...

Anyway, nee, moeilijk is het niet. tenminste, als je ervan uit mag gaan dat elke Koe binnen begint en de tabel chronologisch gesorteerd is. Je zoekt dan op elke regel naar een eerstvolgende registratie van de koe. Is die er niet, dan huppelt Clara nog buiten rond. Is er die wel, dan trek je die twee tijden van elkaar af. Op het laatst nog een som als of een draaitabelletje en klaar is Clara.
Je kunt er inderdaad van uit gaan dat alle koeien binnen beginnen. Het deel met een draaitabel gaat ook prima denk ik. Het punt waar het vastloopt is dat Excel moet gaan zoeken naar de laatste registratie van een specifieke koe en ik weet niet hoe dat moet. Ook moeten de gegevens van een specifieke koe om en om wel en niet worden gebruikt. Dit omdat je alle oneven keren de tijd berekent dat een koe buiten is (d.m.v. verschil in tijd) en alle even keer berekent Excel de tijd dat een koe binnen is geweest, dit getal heb je niet nodig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pvO6OGiJVuh5zc5AToejCJ42/full.png

Zoiets? :)
En ja, hier wordt de binnentijd ook berekend. Waarom niet? Alleen maar makkelijker. ;)
Maarten2212 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 16:49:
[...]
En over je tweede punt; mensen mogen ook uitleggen wat er fout is en hoeven de fout zelf niet te 'repareren'.
De uitleg staat twee posts hoger...

[ Voor 42% gewijzigd door Lustucru op 06-07-2016 19:39 ]

Pagina: 1