Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NKbestK
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-11-2024
Mijn vraag
Ik heb laatst de HP Pavilion G7-1120sd van mijn vriendin een grondige beurt gegeven, en één van de dingen waar ze van tevoren altijd over klaagde was dat 'ie stond te loeien als een vliegtuig terwijl ze The Sims 3 speelde.

Dat wilde ik zelf weleens zien, dus ik heb dat ding opgengemaakt, de broodkruimels verwijderd (god save her als ze er nog boven eet vanaf nu), stof weggehaald, moederbordje er even uit en koelpasta vervangen. Alles weer netjes in elkaar en W10 erop, mooi schoon machientje weer.

Het probleem is dat haar laptop inderdaad wel oververhit lijkt te raken. Als ik met Speccy kijk, dan zit 'ie met 0% processor- of schijfgebruik op de 40-45 graden, maar met een Youtube filmpje loopt het al op naar 55-60 graden, en toen ik daarnet Windows Defender een full scan liet doen, vloog alles naar 90 graden, met vliegtuig geluiden included.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/dR9ohh2.jpg
Suicide Squad trailer in Youtube

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/wx68ATc.jpg
Windows Defender scan

Dit lijkt me toch wel enigzins vreemd eigenlijk. Ik ben geen expert met koelpasta, maar heb niet echt teveel en niet te weinig gedaan, dus het lijkt me niet dat dat het probleem veroorzaakt. Zijn dit normale temperaturen van een laptop, of is er iets anders aan de hand? :?

Beste antwoord (via NKbestK op 07-07-2016 00:01)

• frankym
  • Laatst online: 26-09-2024
NKbestK schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 20:53:
[...]

Ja, ik heb alles schoongemaakt. Visueel is er geen stof rond de ventilator te herkennen. Of bedoel je achter de ventilator, op plekken waar je (zelfs als het moederbord uit de laptop is gehaald) niet kan zien?

[...]

That makes sense ja, over zoiets moet ik dan nog maar eens nadenken misschien. Zal hem binnekort nog eens open maken, kijken of ik echt niet te gek heb gedaan met die koelpasta, en kijken of ik er zoiets tussen kan zetten. Eerst even uit zoeken waar je die shims kan halen, ik kom niet zo vaak in bouwmarkten, dus weet niet of je dat soort spul in Nederland kan krijgen.. :+
Ik bedoel idd achter de ventilator.
Althans IN de ventilator. Deze kan je namelijk openenmaken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:47

Esumontere

Floep, banaan.

Hoeveel is niet teveel of te weinig koelpasta?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:42

Nogne

>.<

Alle drivers zijn geïnstalleerd?

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NKbestK
Esumontere schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:45:
Hoeveel is niet teveel of te weinig koelpasta?
Haha, zoals ik zeg ben ik geen expert dus :$ Dit was een rechthoekig oppervlak, dus ik heb aan de korte zijde aan één kant een streep pasta gemaakt met mijn tube, en die uitgesmeerd met het bijgevoegde kaartje, tot het hele oppervlak bedekt was.

Is dat zo goed? Als je foto's of iets dergelijks hebt, van hoe dik die laag moet zijn kan ik zien of ik teveel of te weinig heb gedaan..
Nogne schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:48:
Alle drivers zijn geïnstalleerd?
Dat heeft voor zover ik weet W10 allemaal geregeld al. In Apparaatbeheer zag ik zelf geen niet-herkende devices staan. Hij heeft zelf onder meer de Intel Graphics driver, touchpad drivers, Realtek netwerk drivers, etc. geinstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:22

auto660

1991 240 GL Brick

NKbestK schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:52:
[...]

Haha, zoals ik zeg ben ik geen expert dus :$ Dit was een rechthoekig oppervlak, dus ik heb aan de korte zijde aan één kant een streep pasta gemaakt met mijn tube, en die uitgesmeerd met het bijgevoegde kaartje, tot het hele oppervlak bedekt was.

Is dat zo goed? Als je foto's of iets dergelijks hebt, van hoe dik die laag moet zijn kan ik zien of ik teveel of te weinig heb gedaan..
Mijn ervaring met laptops is dat de mounting pressure van de koeler erg laag is. Ik smeer de koelpasta daarom ook van tevoren uit over de hele core en houd het dan ook op een heel dun laagje. Laptop koeler zitten vaak niet strak genoeg vast om er een flinterdun laagje van te maken dus dat moet je dan zelf vooraf al doen. En na het monteren van de koeler druk ik er zelf altijd nog even extra hard op zodat de meeste overbodige koelpasta er wel tussen uit is.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:47

Esumontere

Floep, banaan.

NKbestK schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:52:
[...]

[...]

Dat heeft voor zover ik weet W10 allemaal geregeld al. In Apparaatbeheer zag ik zelf geen niet-herkende devices staan. Hij heeft zelf onder meer de Intel Graphics driver, touchpad drivers, Realtek netwerk drivers, etc. geinstalleerd.
Dat is véél te veel. Het is puur bedoeld om gaatjes en oneffenheden te vullen, er hoeft geen laag tussen te zitten. Een rijstkorrel op te processor is al zat. Op Youtube staan tientallen filmpjes met beschrijvingen hoe je het beste koelpasta kunt aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NKbestK
auto660 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:58:
[...]
Mijn ervaring met laptops is dat de mounting pressure van de koeler erg laag is. Ik smeer de koelpasta daarom ook van tevoren uit over de hele core en houd het dan ook op een heel dun laagje. Laptop koeler zitten vaak niet strak genoeg vast om er een flinterdun laagje van te maken dus dat moet je dan zelf vooraf al doen. En na het monteren van de koeler druk ik er zelf altijd nog even extra hard op zodat de meeste overbodige koelpasta er wel tussen uit is.
Ja de koeler is een soort koperen staaf die naar een fan loopt, die ernaast gemonteerd zit. Hij zit met vier van die schroeven met een veer erin op de core vast, dus dat is niet heel erg goed misschien nee. Goede tip van dat aandrukken!
Esumontere schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:58:
[...]
Dat is véél te veel. Het is puur bedoeld om gaatjes en oneffenheden te vullen, er hoeft geen laag tussen te zitten. Een rijstkorrel op te processor is al zat. Op Youtube staan tientallen filmpjes met beschrijvingen hoe je het beste koelpasta kunt aanbrengen.
Ah, dan heb ik het principe verkeerd begrepen! Ik dacht dat je een laag moest vormen, omdat de overdracht van hitte tussen de twee stukken metaal ineffcient was, en die koelpasta een goede geleidingslaag gaf. Ik heb ook wel meer dan een rijst korrel gedaan, ook niet belachelijk veel meer, maar wel iets van 3 rijstkorrels eerder..

Toen ik hem open maakte was de oude koelpasta ook helemaal ernaast gelopen, dus die hadden behoorlijk wat gedaan dacht ik, en daarom heb ik zelf ook maar een laagje gedaan.

Is dat het dan denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 12:10
Esumontere schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:58:
[...]

Het boeit eigenlijk vrij weinig, zie ook de test van LinusTechTips:
YouTube: Thermal Paste Application Methods - Which one is best? - The Workshop

Komt erop neer: Niet te weinig (alsin; nagenoeg niets, waardoor de verdeling en opvulling van de deukjes/butsjes niet goed genoeg werkt), maar verder maakt het eigenlijk heel weinig uit.

Het stuk in de video dat ik quote is wanneer hij "veel teveel" (alsin; 10 rijstkorrels oid) erop gooit, en de temperaturen zijn niets anders dan de temperaturen bij de andere methodes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-08 21:32
NKbestK schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:06:

Toen ik hem open maakte was de oude koelpasta ook helemaal ernaast gelopen, dus die hadden behoorlijk wat gedaan dacht ik, en daarom heb ik zelf ook maar een laagje gedaan.

Is dat het dan denk je?
Nee, dat denk ik niet, er staan ook net zoveel filmpjes op youtube dat het een mythe is dat je teveel pasta kunt gebruiken....
LinusTechTips heeft al eens een hele tube op een processor leeg gedrukt en getest, Jayztwocents heeft dat ook al eens gedaan met een videokaart, en de temperaturen veranderden niet.

De pasta word er toch wel tussenuit gedrukt, en zolang je geen oude koelpasta gebruikt die nog wel stroom geleid, alle nieuwe koelpasta's doen dat niet meer, maakt het niet uit dat er pasta naast de chip terecht komt.
Fabrikanten doen dat inderdaad zelf ook, zoals je gezien hebt.

Daarbij heeft de I5 Mobile processor uit de laptop geen heatspreader erop zitten zoals de desktop versie dus is het wel degelijk belangrijk dat je het oppervlak van de chip helemaal bedekt.
Een rijstkorrel in de midden word uitgedrukt tot een cirkel, waardoor je op elke hoek een stuk mist en de warmte overdracht een stuk minder is.

Maar hoeveel word de processor belast door de Sims, bekijk dat eens in taakbeheer?
Als de CPU het gewoon erg druk heeft word hij warm, en met de beperkt koelopties in een laptop is daar niet zoveel aan te doen.

Edit : Overigens staat mijn laptop, een HP Probook met een I5 processor erin nu ook gewoon 47'c te zijn

[ Voor 3% gewijzigd door Roel_1983 op 06-07-2016 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NKbestK
Roel_1983 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:17:
[...]

Nee, dat denk ik niet, er staan ook net zoveel filmpjes op youtube dat het een mythe is dat je teveel pasta kunt gebruiken....
LinusTechTips heeft al eens een hele tube op een processor leeg gedrukt en getest, Jayztwocents heeft dat ook al eens gedaan met een videokaart, en de temperaturen veranderden niet.

De pasta word er toch wel tussenuit gedrukt, en zolang je geen oude koelpasta gebruikt die nog wel stroom geleid, alle nieuwe koelpasta's doen dat niet meer, maakt het niet uit dat er pasta naast de chip terecht komt.
Fabrikanten doen dat inderdaad zelf ook, zoals je gezien hebt.

Daarbij heeft de I5 Mobile processor uit de laptop geen heatspreader erop zitten zoals de desktop versie dus is het wel degelijk belangrijk dat je het oppervlak van de chip helemaal bedekt.
Een rijstkorrel in de midden word uitgedrukt tot een cirkel, waardoor je op elke hoek een stuk mist en de warmte overdracht een stuk minder is.

Maar hoeveel word de processor belast door de Sims, bekijk dat eens in taakbeheer?
Als de CPU het gewoon erg druk heeft word hij warm, en met de beperkt koelopties in een laptop is daar niet zoveel aan te doen.
Ik heb deze pasta, nog minder dan een jaar geleden gekocht, is die ok?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/86URmfE.jpg

Edit: Hoe werken plaatjes hier bij Tweakers.net, zet hij ze er niet in?
Edit2: Ah, zo dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_1983
NKbestK schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:22:
[...]

Ik heb deze pasta, nog minder dan een jaar geleden gekocht, is die ok?
Die Coolermaster pasta is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NKbestK
Ik vond de suggestie van Roel_1983 goed, en heb dus na het draaien van een image die Windows Defender scan nog een keer gedaan (sorry, The Sims 3 nog niet geinstalleerd!), en kreeg deze resultaten:

(basically, alles boven de 45%-50% cpu usage geeft een temp van >85 graden, alles boven de 10% usage geeft 70 graden, geen cpu usage geeft rond de 40-50 graden)

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/ciF946Wm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/gitR9Uqm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/y024EMXm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/AJwUP87m.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/il7uNeBm.jpg

Is dit echt niet wat vreemd? :-(

[ Voor 20% gewijzigd door NKbestK op 06-07-2016 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_1983
Hij zit wel erg snel aan die temperaturen ja.
Ik heb dezelfde processor in mijn probook zitten en ook die loopt makkelijk naar de 65-70 graden toe, maar niet met 10% gebruik.

Waar heb je de chip en de koeler mee schoongemaakt ?

En komt er ook wel veel lucht uit de koeler ?
Ik weet niet hoe de luchtstroom loopt, maar vaak komt de verse lucht van onder de laptop, of door sleufjes in het toetsenbord.
Staat de laptop op een bureau o.i.d. en ligt er niks op het toetsenbord zodat er mogelijk geen lucht meer aangezogen kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Er zijn een hoop series van HP die problemen met de koeling hebben. Er zijn er ook een aantal waarbij een paar extra plaatjes van koper het probleem kan oplossen.

Kijk hier maar eens naar: YouTube: How to repair laptop from overheating with copper shims from Banggood

[ Voor 33% gewijzigd door PilatuS op 06-07-2016 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb een koperen plaatje op de GPU van mijn laptop :-D die extra laag koelpasta doet het beter dan de thermal pad die er eerst op lag :X zit 0,8mm ruimte zat er.. (voelermaatjes <3 )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NKbestK
Roel_1983 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 19:18:
[...]

Hij zit wel erg snel aan die temperaturen ja.
Ik heb dezelfde processor in mijn probook zitten en ook die loopt makkelijk naar de 65-70 graden toe, maar niet met 10% gebruik.

Waar heb je de chip en de koeler mee schoongemaakt ?

En komt er ook wel veel lucht uit de koeler ?
Ik weet niet hoe de luchtstroom loopt, maar vaak komt de verse lucht van onder de laptop, of door sleufjes in het toetsenbord.
Staat de laptop op een bureau o.i.d. en ligt er niks op het toetsenbord zodat er mogelijk geen lucht meer aangezogen kan worden?
Nadat ik de koeling met fan eraan eraf heb gehaald, heb ik met babydoekjes alle oude koelpasta weggehaald. Dit zijn dus een soort vochtige, zachte doekjes..

De koeling van de cpu bestaat dus uit een koperen staaf die naar een fan loopt, maar er blaast helemaal niet zoveel lucht uit eigenlijk, dat viel me gisteren ook al op. Gisteravond toen het probleem me opviel heb ik de achterkant van de laptop op een boek geplaatst, zodat 'ie naar voren helde, en de luchtstroom eronder vrije doorgang had, zo heeft 'ie tijdens al deze testen ook gestaan. Aan de onderkant zit ook nog wat luchtgaten, maar daar komt ook niet superveel lucht uit..
PilatuS schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 19:24:
Er zijn een hoop series van HP die problemen met de koeling hebben. Er zijn er ook een aantal waarbij een paar extra plaatjes van koper het probleem kan oplossen.

Kijk hier maar eens naar: YouTube: How to repair laptop from overheating with copper shims from Banggood
Oke, zoiets had ik nooit verwacht, ik ga je filmpje eens even kijken! Nu had ik eigenlijk moeten kijken of er ruimte zat tussen de core en de koeling, kan ik straks weer heel dat ding open gaan maken :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het probleem is dat de druk van de koeling op de core niet hoog genoeg is waardoor het contact slecht is en daardoor de warmteoverdracht slecht is. Door zo'n shim te plaatsen word de druk een stukje hoger waardoor de warmteoverdracht veel beter word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
En dan nu mijn vraag.

Heb je de ventilator van binnen al schoongemaakt?

De lucht wordt van onder aangezogen, en wordt naar buiten geblazen .
Achter het koellichaam gaat zich een dikke laag stof vormen (vilt)

Wist je dat de i5-2430m op 100graden mag werken .
http://ark.intel.com/m/nl...z#@product/specifications.

Er zit namelijk verschil tussen een desktop en een laptop Processor.

Ik heb hier een laptop die makkelijk 90 graden wordt tijdens zware taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NKbestK
frankym schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 20:35:
En dan nu mijn vraag.

Heb je de ventilator van binnen al schoongemaakt?

De lucht wordt van onder aangezogen, en wordt naar buiten geblazen .
Achter het koellichaam gaat zich een dikke laag stof vormen (vilt)

Wist je dat de i5-2430m op 100graden mag werken .
http://ark.intel.com/m/nl...z#@product/specifications.

Er zit namelijk verschil tussen een desktop en een laptop Processor.

Ik heb hier een laptop die makkelijk 90 graden wordt tijdens zware taken.
Ja, ik heb alles schoongemaakt. Visueel is er geen stof rond de ventilator te herkennen. Of bedoel je achter de ventilator, op plekken waar je (zelfs als het moederbord uit de laptop is gehaald) niet kan zien?
PilatuS schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 20:32:
Het probleem is dat de druk van de koeling op de core niet hoog genoeg is waardoor het contact slecht is en daardoor de warmteoverdracht slecht is. Door zo'n shim te plaatsen word de druk een stukje hoger waardoor de warmteoverdracht veel beter word.
That makes sense ja, over zoiets moet ik dan nog maar eens nadenken misschien. Zal hem binnekort nog eens open maken, kijken of ik echt niet te gek heb gedaan met die koelpasta, en kijken of ik er zoiets tussen kan zetten. Eerst even uit zoeken waar je die shims kan halen, ik kom niet zo vaak in bouwmarkten, dus weet niet of je dat soort spul in Nederland kan krijgen.. :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• frankym
NKbestK schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 20:53:
[...]

[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Waar de fan door de heatsink heen blaast is de belangrijkste plek. Vaak gaat er op de heatsink een complete mat stof zitten. Ik heb vaak genoeg een matje van 7cm bij 2cm er in 1 geheel uitgehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NKbestK
Oke thanks guys, dit zijn ook goede suggesties, ik zal 'm toch nog een keer openmaken en eens even gaan kijken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankym
Laat maar weten wat je hebt aangetroffen na het open maken, ben wel benieuwd 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik begon over de shims omdat ik er vanuit ging dat je het stof bij de heatsink al wel zou hebben weg gehaald. Als dat nog niet gedaan is dan sowieso dat eerst doen. Bij zowat iedere laptop bouwt daar stof op waardoor de boel heet word. Sommige laptops zijn alleen gemaakt met goede koeling waarbij een beetje stof geen kwaad kan, andere laptop's zitten vanuit de fabriek al hoog qua temps waardoor een kleine verandering al te veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 20:15

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

PilatuS schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:05:
Waar de fan door de heatsink heen blaast is de belangrijkste plek. Vaak gaat er op de heatsink een complete mat stof zitten. Ik heb vaak genoeg een matje van 7cm bij 2cm er in 1 geheel uitgehaald.
Yep, zojuist nog gedaan bij een dv6. Scheelt twee slokken op een borrel!

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
ElMacaroni schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 22:12:
[...]

Yep, zojuist nog gedaan bij een dv6. Scheelt twee slokken op een borrel!
Heb dit vaak genoeg opgelost zonder de laptop open te maken. Fan tegenhouden met een paperclip en de compressor vol op de plek waar de lucht uitkomt. Dit blaast 90% van het stof er uit. Vervolgens zit het ergens in de laptop maar dat boeit opzich niet heel veel. Vaak genoeg geen zin een laptop helemaal uit elkaar te halen om de fan te verwijderen. Genoeg laptop's waarbij het complete moederbord er uit moet om bij de fan te komen, dan maar op deze manier oplossen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Had ik al gepoogd, maar de vilten mat blokkeerde de fan en liet zich er niet uitpulken.
Disassembly and reversal was de enige oplossing...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NKbestK
PilatuS schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 22:01:
Ik begon over de shims omdat ik er vanuit ging dat je het stof bij de heatsink al wel zou hebben weg gehaald. Als dat nog niet gedaan is dan sowieso dat eerst doen. Bij zowat iedere laptop bouwt daar stof op waardoor de boel heet word. Sommige laptops zijn alleen gemaakt met goede koeling waarbij een beetje stof geen kwaad kan, andere laptop's zitten vanuit de fabriek al hoog qua temps waardoor een kleine verandering al te veel is.
frankym schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:01:
[...]

Nou het mysterie is opgelost! Ik ben lang niet zo goed met computers als ik dacht, haha:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/Pk9niVv.jpg

Ik zet al jaren mijn eigen desktops in elkaar, en het was me compleet ontschoten dat dit ding natuurlijk ook een heatsink had. Heb ook nog even netjes opnieuw koelpasta gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/z8biSvJ.jpg

En het resultaat stelt me weer helemaal gerust, bij opstarten krijg ik netjes:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/oanX7lc.jpg

Met flink pushen:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/kUFXTPB.jpg

Jullie hebben me allemaal fantastisch goed geholpen, en daar ben ik jullie allen enorm dankbaar voor. Ik heb hier weer enorm veel van geleerd, en kan nu mijn meisje weer blij maken met haar schone laptop! O+

Fijne avond nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Mooi matje hoor :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Het grote probleem van deze matjes is dat als er eenmaal een begin is, het heel snel dikker groeit.
Als het te dik is trek je het niet meer door de ventilator en het roostertje heen met een stofzuiger.
Dan moet je de boel opereren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
ElMacaroni schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 00:18:
Het grote probleem van deze matjes is dat als er eenmaal een begin is, het heel snel dikker groeit.
Als het te dik is trek je het niet meer door de ventilator en het roostertje heen met een stofzuiger.
Dan moet je de boel opereren...
Met de compressor er op is het geen probleem om weg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
Top dat je eff een foto hebt gemaakt , en ons deze stuurt.
Fijn om te horen dat je laptop weer perfect werkt!
Pagina: 1