Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024
Beste mensen,

Ik heb nu iets meer dan een half jaar een Atag One thermostaat met een Atag 325EC ketel. Tot nu toe geen problemen mee gehad echter sinds een paar dagen verlaagt de thermostaat de doel temperatuur af en toe in eens naar de laagste stand (4 graden). Aangezien het zomer is wordt er niet gestookt maar ik vind het vreemd.

De thermostaat staat op handmatige bediening, doeltemperatuur 15 graden.
Ik gebruik de atag one app op mijn ipad en android telefoon.
Ik zie geen foutmeldingen in de log of op de ketel.
De verlaging vind voor zover ik nu kan nagaan niet op een vast tijdstip plaats (lastig te controleren aangezien ik niet 24/7 met mijn neus op de thermostaat sta).

Ik heb hier niets over kunnen vinden op het internet.

Voordat ik de installateur bel, weet iemand wat dit probleem zou kunnen zijn?

Alle reacties

• NMA
Helaas geen reacties meer op dit item gehad. Wellicht zijn er geen andere Tweakers met hetzelfde probleem.

Indien er in de toekomst nog mensen met hetzelfde probleem op deze post komen, dit is hoe het uiteindelijk is afgelopen:

Via de installateur is er contact geweest met Atag. Deze gaven aan dat het probleem zich af en toe voordoet en waarschijnlijk softwarematig is. Aangezien het niet te verhelpen is, is Atag langs geweest om de thermostaat te vervangen.

• NMA
Zoals eerder aangegeven heeft Atag de thermostaat vervangen voor een nieuwe aangeIen het volgens hen een software probleem betrof dat niet gemakkelijk is op te lossen. Inmiddels heb ik met de nieuwe thermostaat wederom hetzelfde probleem, zei het minder regelmatig. Tijd om Atag maar weer langs te laten komen...

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Nou ken ik de ATAG ONE privé (helaas) niet doordat mijn ATAG A244C ketel nét een jaartje te oud is, en dus precies de controller mist welke hier minimaal voor noodzakelijk is, maar het klinkt alsof de software ergens in storing valt door een verkeerde meting en het spul zichzelf dus veiligheidshalve terug zet naar een waarde waarbij het water in je leidingen nét niet kan bevriezen.

De controller is overigens onderdeel van het moederbord in je ketel.... Ding kost ± €500,- incl. BTW. (maar dat zal ATAG wel netjes op gaan lossen).

Toevallig onlangs een onweersbui gehad waarbij er een bliksem inslag mogelijk was?

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 19-09-2016 22:17 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Ik las dat er ook via een update aanwezigheidsdetectie bij de thermostaat komt.
Geen idee of dit al aanwezig is maar ik zou daar toch me twijfel bij hebben.
Helaas is hierover weinig te lezen hoe dit werkt in documentatie.
Misschien dat de thermostaat denkt dat je afwezig bent en hem hierdoor lager zet?

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DJKroon schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:07:
Ik las dat er ook via een update aanwezigheidsdetectie bij de thermostaat komt.
Geen idee of dit al aanwezig is maar ik zou daar toch me twijfel bij hebben.
Helaas is hierover weinig te lezen hoe dit werkt in documentatie.
Misschien dat de thermostaat denkt dat je afwezig bent en hem hierdoor lager zet?
Dat zou érg slecht zijn als dat zo geprogrammeerd zou zijn. Met een vloerverwarming wil je bijvoorbeeld al niet hebben dat er (té) grote schakel verschillen kunnen gaan ontstaan. De thermostaat en ketel dienen zich aan de wensen van de bewoner en "verwarming" aan te passen, niet aan d'r eigen "denkwijze".

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

wimmel_1 schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:12:
[...]

Dat zou érg slecht zijn als dat zo geprogrammeerd zou zijn. Met een vloerverwarming wil je bijvoorbeeld al niet hebben dat er (té) grote schakel verschillen kunnen gaan ontstaan. De thermostaat en ketel dienen zich aan de wensen van de bewoner en "verwarming" aan te passen, niet aan d'r eigen "denkwijze".
Daar ben ik het met je eens.
Aanwezigheidsdetectie vindt ik ook erge onzin op een thermostaat. Idee is leuk bedacht, maar de praktijk laat zien dat het niet erg handig is. Een gezellige filmavond kan daardoor erg kill worden.
Of als een thermostaat aan de muur hangt waar een deur in open stand voor zit werkt ook niet.

Nogmaals, ik weet niet of die functie al actief is in de Atag One of dat dit nog komt, maar vaak verklaren dat soort functies wel rare uitschakelingen of temperatuur veranderingen.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Verwijderd

Die van mij gaat vanzelf omhoog.
Waar kan dat aan liggen.

• NMA
Zoals aangegeven is ee een Atag monteur bij mij langs geweest en heeft de Atag One vervangen voor een nieuwe echter, de problemen bleven zich voordoen. Na een nieuwe melding is er wederom een Atag monteur langsgeweest en die vroeg of ik wellicht een zendamateur in de buurt heb wonen. Dat is inderdaad het geval (2 huizen verder). Hij gaf aan dat dit waarschijnlijk het probleem is.

Na contact met de betreffende buurman lijkt mij het goed mogelijk. De problemen zijn ontstaan op het ogenblik dat hij zijn zendhobby is begonnen. Het vreemde is dat er geen directe correlatie lijkt te zijn tussen de momenten waarop hij zend/de. ender aanstaat en ik problemen ervaar.

Ik heb nu samen met hem een aantal ferrietklemmen tussen de cv en de atag one en in de cv ketel geplaatst en het merendeel van de problemen is daarna verdwenen.

@wimmel_1 ik denk dat je er dus niet heel ver naast zat en dat die zender wellicht toch iets met de controller doet.
Pagina: 1