Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:44
Mijn vraag
Gisteren heb ik voor mijn neefje een game pc in elkaar gezet met de onderstaande hardware. In principe draait de pc prima. Zolang je de standaard drivers van Windows gebruikt is het beeld ook perfect scherp. Zodra Windows zelf de Nvidia drivers installeerde, werd tekst onscherp en leken de kleuren ook minder. Ik heb toen die drivers verwijderd en de nieuwste van de site van Nvidia gedownload. Hetzelfde resultaat.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gigabyte GA-H110M-S2H
Intel Core i3-6100
Crucial 8 GB geheugen
Crucial BX200 240 gb SSD
KFA2 GTX 750 Ti
Q media 1080p TV met HDMI

Windows 10
Nvidia drivers.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb online gezocht en een aantal mogelijke verklaringen gevonden. Ik heb drie verschillende drivers geprobeerd. De oudste waren van juli 2015, daar tussen drivers uit oktober 2015 en dus de nieuwste van de site van Nvidia. Alle drie gaven hetzelfde resultaat. Tussendoor heb ik de drivers verwijderd met een tool van Guru3D om het systeem weer zo schoon mogelijk te krijgen. Tussendoor geeft de Windows Basic Driver mooi scherp beeld.
Daarna heb ik naar de instellingen van Nvidia gekeken. Ik heb geprobeerd de schaling aan te passen, maar in principe is het beeld gewoon goed geschaald. Geen van de drie modus gaf goed resultaat. Ook schaling uit niet. Verder heb ik naar de kleurinstellingen gekeken, maar ook daar geen winst. In Windows 10 staan de instellingen gewoon op 100% (dus geen grotere tekst en afbeeldingen).

Heeft iemand nog een briljant idee om het beeld weer scherp te krijgen? Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt het ding aan een TV hangen? Doet die nog iets met scaling? Veel TVs hebben een nogal gare manier van renderen (hoewel het tegenwoordig gelukkig wel wat beter is).

Als je het ding digitaal hebt aangesloten dan zou ik er vanuit gaan dat het gewoon scherp zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Hij hangt inderdaad aan een kleine TV. Met de Windows Basic Driver is hij dus wel scherp op dat scherm. Het probleem treedt dus echt alleen op onder de Nvidia drivers. Ik heb nog wel gekeken naar de instellingen van die TV, maar kon daar niet veel instellen behalve de aspect ratio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
Misschien kan je proberen in nvidia control panel naar change resolution te gaan, dan customise en dan bij output dynamic range full klikken.
Heeft bij mij eerder een keer geholpen het was ook onscherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Volgens mij kun je Dynamic range ook direct instellen. Heb ik volgens mij wel geprobeerd. Opties waren volgens mij full en limited. Ik zal voor de zekerheid nog een keer kijken.

[ Voor 26% gewijzigd door AgeOfPanic op 06-07-2016 12:27 ]