fxf r9 290 random reboot

Pagina: 1
Acties:

• DtrhBezoeker
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-12-2025
Goedemorgen tweakers,

Recent is mijn pc moeilijk gaan doen, hij valt opeens heel veel uit.
Hij valt alleen uit tijdens het gamen of bij het laden van spellen. Hierdoor denk ik dat het aan mijn PSU ligt of aan mijn GPU. Nu is/was het een bekend probleem van de r9 290 dat hij soms uitviel, mijn vraag is alleen hoe kan ik testen of het mijn GPU of PSU is. temperaturen van mijn CPU en GPU zijn goed CPU altijd onder 60 en GPU tussen 50-70(ligt eraan welke game).

systeem:

case : zalman z9
CPU : i5 4670k(niet overclocked)
GPU : xfx r9 290
mobo: MSI z87-g45
HDD : seagate barracuda 1tb
RAM : 2X 4gb crucial ballistix tactical
PSU : cooler master g750m

games waarbij hij uitvalt:
CS:GO(vrijwel altijd bij het laden al)
bf3(heel random kan 2 uur goed gaan, maar kan ook na 5 minuten al)
bf4
SMITE

mijn PSU heeft nog fabrieks garantie, maar als ik die wil versturen en laten testen door azerty ben ik +- 20 euro kwijt. Vandaar dat ik eerst zelf al het mogelijke zou willen testen, voordat ik (onnodig) geld uitgeef).

[ Voor 5% gewijzigd door DtrhBezoeker op 06-07-2016 11:58 ]

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-01 12:52
Bij het uitvallen, krijg je een BSOD of heeft de pc andere signalen af (leds op het Mobo of dergelijk)?

• DtrhBezoeker
nee, scherm gaat op zwart, alles valt uit in mijn pc(fans stoppen en geven geen licht). dan 1-3 sec niks en dan herstart ie.
krijg na het opstarten geen foutmeldingen/ de vraag of ik dump wil opsturen naar microsoft etc

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 21:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

die dump kun je met een tool uitlezen, waardoor er meer info uit komt.

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• DtrhBezoeker
ik had hem blijkbaar op kernel dump staan, moet ik hem op minidump zetten en hem nog een keer laten restarten/crashen?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
DtrhBezoeker schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:59:
ik had hem blijkbaar op kernel dump staan, moet ik hem op minidump zetten en hem nog een keer laten restarten/crashen?
Kernel dump is meestal 1-2GB, als die niet gemaakt wordt dan wordt het lastig want dan zal een minidump ook niet gemaakt worden (tenzij je nu al ruimte tekort komt).

Wat staat er in je eventlog over een eventuele oorzaak? Controleer de Systeem log op errors ....

https://discord.com/invite/tweakers

• DtrhBezoeker
redfoxert schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:04:
[...]

Kernel dump is meestal 1-2GB, als die niet gemaakt wordt dan wordt het lastig want dan zal een minidump ook niet gemaakt worden (tenzij je nu al ruimte tekort komt).

Wat staat er in je eventlog over een eventuele oorzaak? Controleer de Systeem log op errors ....
ruimte genoeg op mijn pc, dat zal het niet zijn.
en ik ben niet bekend met eventlogs en systemlogs. moet ik die hier uploaden of kan ik er zelf wijzer uit worden? ( ben op dit moment bezig met alles googelen)

• Martin.Air
Meestal zijn momenten van spontaan uitvallen voedings of GPU problemen. Er zit een interne videokaart in je CPU, zou je de XFX uit je systeem kunnen halen en kunnen testen of hij nog steeds uitvalt terwijl je je interne videokaart gebruikt?

• DtrhBezoeker
Martin.Air schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:30:
Meestal zijn momenten van spontaan uitvallen voedings of GPU problemen. Er zit een interne videokaart in je CPU, zou je de XFX uit je systeem kunnen halen en kunnen testen of hij nog steeds uitvalt terwijl je je interne videokaart gebruikt?
daar heb ik ook nog aan gedacht, maar die (interne videokaart) zal nooit zoveel kracht vragen van mijn PSU, dus is dat het testen wel waard?
want de pc valt alleen tijdens laden spel / tijdens gamen en de interne videokaart zal nooit zoveel vragen als de r9 290.

Verwijderd

Tijdens het laden van een spel is er nog niets intressants aan de hand met je GPU. Ik kan me niet voorstellen dat die het veroorzaakt.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
DtrhBezoeker schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:58:
[...]

daar heb ik ook nog aan gedacht, maar die (interne videokaart) zal nooit zoveel kracht vragen van mijn PSU, dus is dat het testen wel waard?
want de pc valt alleen tijdens laden spel / tijdens gamen en de interne videokaart zal nooit zoveel vragen als de r9 290.
Wat je nog kunt doen is Furmark starten en dan een load test gebruiken. Dat laadt nagenoeg niks (zoals een game wel volop doet) en knalt ineens de GPU naar full load.

Eventlogs van je machine kan je bekijken door eventvwr.exe te draaien op je systeem. Uploaden heeft weinig nut als je ze al niet weet te vinden.

https://discord.com/invite/tweakers

• Martin.Air
DtrhBezoeker schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:58:
[...]

Tijdens het laden van het spel laad hij meestal al textures in op de GPU, maar vraagt dit nauwelijks stroom van de PSU.
Dus als hij nogsteeds uitvalt zonder XFX maar op de interne kaart is mijn gok te zoeken bij de PSU, Mobo of CPU. Maar uit die drie opties doet spontaan uitvallen mij meer denken aan PSU.

Valt hij dan niet uit maar kun je gewoon het spel laden/spelen, dan is het waarschijnlijker dat het de XFX GPU is.

• DtrhBezoeker
redfoxert schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 20:13:
[...]

Wat je nog kunt doen is Furmark starten en dan een load test gebruiken. Dat laadt nagenoeg niks (zoals een game wel volop doet) en knalt ineens de GPU naar full load.

Eventlogs van je machine kan je bekijken door eventvwr.exe te draaien op je systeem. Uploaden heeft weinig nut als je ze al niet weet te vinden.
zodra ik op het knopje start druk bij stresstest knalt mn pc er weer uit.
Pagina: 1