Zoekmachine Google Custom Search, afgedwongen door beheerder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• R en N
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-03 10:39
Aan iedereen die mij kan helpen:

Sinds kort kan ik niet meer gebruik maken van de 'gewone' google zoekmachine in Chrome via de adresbalk. Op een of andere manier wordt automatisch door gelinkt naar Google Custom Search. Dit is niet aan te passen via de gewone instellingen helaas. 'Afgedwongen door beheerder', dit ben ik alleen zelf.
Via verschillende andere fora zie ik dat het vaak om een virus of malware gaat maar helaas lukt het mij dit niet te vinden op mijn eigen pc.

Wat ik al heb geprobeerd:
- verschillende virus scans, er zijn bedreigingen gevonden en deze zijn verwijderd. (AVG, Malwarebites, KPN Veilig)
- Chrome verwijderd en weer geïnstalleerd.

Laptop waar het om gaat is een Samsung NP355V5C

Daarnaast was eerder mijn startpagina ook aangepast naar yourtv.link, dit kon ook niet zo maar worden veranderd. Dit is via een van de virus scanners opgelost.

Wie kan mij helpen toch weer normaal te kunnen zoeken en dus mijn pc op te schonen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Draai ook even Spybot: Search & Destroy en maak even een logje via Hijackthis.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:58

Detmer

Professioneel prutser

Probeer eens met Hitman Pro (http://www.surfright.nl/nl/hitmanpro)

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:39
Hier staan de stappen met de benodigde tools ook goed bescreven:
https://malwaretips.com/blogs/remove-yourtv-link/

Vooral ADWCleaner is een goede tool, heeft mij vaak geholpen om diverse pc's goed schoon te krijgen

[ Voor 28% gewijzigd door Melantrix op 06-07-2016 11:33 ]

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:07
Ik zou gelijk met een oplossing beginnen: Schone Windows installatie. Eventueel een kale Windows zonder bloatware van Samsung.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Herinstallatie van Windows noem ik geen oplossing, het werkelijke probleem los je dan niet op laat staan dat je dan de oorzaak achterhaalt, zodat je daarop ook maatregelen kan nemen.

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:07
CH40S schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:41:
Herinstallatie van Windows noem ik geen oplossing, het werkelijke probleem los je dan niet op laat staan dat je dan de oorzaak achterhaalt, zodat je daarop ook maatregelen kan nemen.
Tuurlijk is dat wel een oplossing. De geïnfecteerde Windows wordt vervangen door een schone, niet geïnfecteerde. De gebruiker is zelf verantwoordelijk voor wat binnenkomt.

Zon malware/virus/trojan programma draaien is niet 100% betrouwbaar. Als ik bijv schadelijke software zou maken dan zou ik het zo hardnekkig, onherkenbaar, onvoorspelbaar en onherstelbaar maken als het maar kan.

Programma x geeft aan: "niets gevonden, computer schoon". Maar het probleem bestaat nog steeds. Wat schiet je daar mee op? Makkelijkste is opnieuw beginnen met een schone installatie en goed uitkijken waar je op klikt of binnen haalt.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Davetc schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:11:
Tuurlijk is dat wel een oplossing. De geïnfecteerde Windows wordt vervangen door een schone, niet geïnfecteerde. De gebruiker is zelf verantwoordelijk voor wat binnenkomt.
Dat snap ik, voor een zakelijke machine zou ik ook zo doen als ik de beheerder was, maar als particulier echter niet. Dan is een herinstallatie een laatste redmiddel om een probleem op te lossen.
Zon malware/virus/trojan programma draaien is niet 100% betrouwbaar. Als ik bijv schadelijke software zou maken dan zou ik het zo hardnekkig, onherkenbaar, onvoorspelbaar en onherstelbaar maken als het maar kan.
Tja, opnieuw installeren brengt ook voldoende kopzorgen met zich mee, zeker als je het installatie medium 'ergens' van het internet hebt geplukt. Ook dan heb je geen 100% zekerheid dat er niet mee geknoeid is.
Programma x geeft aan: "niets gevonden, computer schoon". Maar het probleem bestaat nog steeds. Wat schiet je daar mee op? Makkelijkste is opnieuw beginnen met een schone installatie en goed uitkijken waar je op klikt of binnen haalt.
Dat zoiets de makkelijkste oplossing betekend niet dat zoiets de beste oplossing is, herinstallatie betekend immers ook dat je alles opnieuw moet installeren, denk dan aan (stuur)programma's e.d. Lijkt me wel wat veel moeite, voor een probleem welke wellicht alleen binnen Chrome zit ipv de gehele PC.

Jij wil dus een complete motor vervangen als blijkt dat er een rotte accu in de auto zit? Dat is een beetje mijn punt. ;)

• R en N
Bedankt voor de tips.
Helaas heeft geen van de programma's een virus oid gevonden. Het probleem is er dus nog.
Tussen door nog geupdate naar Windows 10 maar dit had helaas ook geen effect

Ik zal dan toch gaan kijken naar een herinstallatie van Windows. Hier moet ik even naar gaan zoeken. Zo goed ben nog net niet hiermee.
Of heeft iemand toevallig een gemakkelijke uitleg met een veilige download er bij?

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

R en N schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:27:
(...)
Ik zal dan toch gaan kijken naar een herinstallatie van Windows. Hier moet ik even naar gaan zoeken. Zo goed ben nog net niet hiermee.
Of heeft iemand toevallig een gemakkelijke uitleg met een veilige download er bij?
Heel forum-deel vol, hier: Windows Clients

En ik zou de download gewoon bij Microsoft ophalen (zie boven)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Davetc schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:11:
[...]

Da's een lapmiddel, wat nou als bepaalde (nodige) software dit doet?... Dan heb je een hoop tijd verspilt...
Zou eerst proberen de oorzaak te vinden, is dat malware dan idd een herinstall/backup, dan weet je in ieder geval waarom het gebeurde en waar je voortaan op moet letten.

Fixing things to the breaking point...

• R en N
RGAT schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 15:07:
[...]

Da's een lapmiddel, wat nou als bepaalde (nodige) software dit doet?... Dan heb je een hoop tijd verspilt...
Zou eerst proberen de oorzaak te vinden, is dat malware dan idd een herinstall/backup, dan weet je in ieder geval waarom het gebeurde en waar je voortaan op moet letten.
Daar heb je inderdaad gelijk in. Grote kans dat het snel weer terug komt als alles weer is geïnstalleerd, ik ben niet van plan in eens andere programma's te gebruiken.
Helaas heb ik het probleem ondertussen ook nog niet gevonden. Verschillende opties geprobeerd maar lopen allemaal op niks uit.
- Zoeken naar een .pol bestand en deze verwijderen, geen .pol bestand te vinden.
- GroupPolicys map is te vinden maar deze is leeg.
- Reason Core Security, full scan maar helaas geen resultaat. In eerste instantie wel geïnfecteerde bestanden gevonden en deze verwijderd, maar de cse.google.com blijft de zoekmachine.
- Net nog een herinstallatie van chrome geprobeerd maar zelf zonder dat ik inlog en mijn eigen gegevens ophaal staat de zoekmachine al op custom search.

Wie heeft er nog ideeën om dit wel te veranderen/verwijderen/op te lossen?

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:50
Heb je wellicht gekeken naar je host file (meestal op C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts) of daar rare zaken in staan?

Om eerlijk te zijn, als je geen idee hebt waarom je dit host-bestand beter even handmatig controleert, dan is het aan te raden om een verse Windows install te doen.
En ik zou na de install, schone versies van gewenste software/programma's downloaden.
Controleer de hashes van de software (met 'Hashtab' bijv.) en download je OS bij Microsoft zelf, zoals al door JesterNL geadviseerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Baserk op 12-07-2016 11:30 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Geen plugins in Chrome? Mogelijk in je userfolder die dus na herinstallatie van Chrome blijven staan?

Fixing things to the breaking point...

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-11 17:59
Deze redirect word veroorzaakt door bepaalde policies die op de een of andere manier in Chrome zijn ingevoerd... als je erop googled dan vind je vele manieren om dit op te lossen.
- Delete from the registry - Computer\HKEY_LOCAL_MACCHINE\SOFTWARE\Policies\Google\Chrome
- Delete file - C:\Windows\System32\GroupPolicy\Machine\registry.pol
- Restart computer and the problem gets solved

• R en N
Het probleem is opgelost.
Reset van windows heeft het opgelost. Helaas de oorzaak niet kunnen vinden.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1