DennusB schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:12:
[...]
Net flink pissig aan de lijn gehangen met die vent van GameMania en die geeft aan "Ik wil hem best voor je opsturen, maar gaat je 150 euro kosten", heb gezegd dat ik daar niet mee akkoord ga.
Volgens de wet moet je een "deugdelijk" product hebben, ik vind niet dat na 1,5 jaar een console van ~400 euro er mee mag stoppen en de winkel hem dan weigert te repareren. Hij vond dat het niet gek was dat hij na 1 jaar kapot ging en je dan geen garantie meer hebt..
Ik denk dat het niet onverstandig zou zijn om de situatie even op schrift te stellen. Sony heeft in essentie gelijk met het terugwijzen naar de verkopende partij. Vergeet niet dat er in Nederland geen regeling ten aanzien van fabrieksgarantie is buiten de hier aanwezige kaders. De enige aan te spreken partij hier is en blijft hoe dan ook GameMania.
Op schrift stellen is handig om voor jezelf het verhaal duidelijk te maken. Daarnaast kun je het gebruiken om GameMania er op te wijzen. Bellen is leuk, maar het zet geen zoden aan de dijk. Je zal hen er op moeten wijzen dat ze hun verplichtingen niet mogen afwijzen. Prima dat ze dat met een verhaaltje doen, misschien weet de persoon waar jij mee gesproken hebt ook niet meer dan wat hem of haar intern verteld is, echter daar houdt het niet mee op. Los daarvan, je loopt nu het risico op een kastje-versus-muur scenario. Als je dan niets op papier hebt waar naar te verwijzen is voor data en verloop, dan houdt het al snel op.
Leg de situatie voor aan de Consuwijzer (
zie hier voor informatie t.a.v. Garantie), hen opbellen heeft wel nut: 088 - 0 70 70 70.
En ja, wat zij jou aanreiken is prima bruikbaar om bij schriftelijk communicatie met GameMania op tafel te leggen. Dan houdt het hele gedoe van verhaaltjes op, en zal men zich moeten beraden op de vraag hoe er mee om te gaan.
Let wel, GameMania zal hier moeten doen wat jij zelf in principe tijdens een periode van fabrieksgarantie ook zou kunnen doen. Die periode is echter voorbij, en de fabrikant verwijst je - correct - naar de verkoper. Het zal dus tijd gaan kosten.
Misschien is het echt een idee om Consuwijzer te bellen, uit te printen wat zij jou aanreiken en daarmee naar de winkel zelf te gaan. In persoon, met papier op tafel, is iets heel anders dan de afstandelijke telefoon. Lukt dat nog niet? Dan zal je echt zaken op papier moeten gaan communiceren.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.