Garantie Playstation 4

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoi :)

Ik heb al een tijdje een Playstation 4, werkte altijd leuk maar sinds een paar maanden leest ie geen enkele disk meer, geen bluray, geen cd. Niks. Spuugt na 10 seconden de disk weer uit.
Net naar de winkel geweest waar die vandaan komt (GameMania) en die wist me vrolijk te vertellen dat er maar 1 jaar garantie via hun opzit en dat ik het na dat jaar zelf met Sony uit moet vechten. Ook zegt ie dat de kans op reparatie klein Is omdat ik zelf moet bewijzen dat ik het niet heb gesloopt.... whut!?

Iemand enig idee wat ik hier mee moet? De verkoper blijft toch verantwoordelijk?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 11:46
Ten eerst waarom maandagen wachten whut!?
Ten tweede je hebt een overeenkomst met Gamemania gewoon druk zetten en aangeven dat zij dit moeten regelen en niet jij Nederlandse wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:13
Eject bug is bekend. Gewoon contact opnemen met Sony.

Garantie van de winkel is alleen het eerste jaar toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:14
418O2 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:59:
Eject bug is bekend. Gewoon contact opnemen met Sony.

Garantie van de winkel is alleen het eerste jaar toch?
Nee, in Nederland is de verkoper juist ten alle tijden verantwoordelijk voor de conformiteit van het product tijdens de levensduur van het product, hiervoor is geen vast gestelde termijn van 1 of bijv de veel genoemde 2 jaar, afhankelijk van het soort product kan je ook na 3,4 of soms zelfs nog veel langer rechten hebben bij de verkoper.

Eventuele garantie via de fabrikant is in Nederland niet wettelijk vastgelegd en dus een gunst die een fabrikant aan kan bieden (en veel fabrikanten doen dit ook) maar waar ze zelf de voorwaarden voor mogen bepalen en die dus vaak ook minder gunstig zijn voor de consument dan de wettelijk vastgestelde voorwaarden ten aanzien van conformiteit waar de verkoper zich aan dient te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 06-07-2016 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
In Nederland heb je naar redelijkheid garantie. In praktijk betekend dat vaak 2 jaar voor consumentenelektronica. Dit dient altijd via de winkel te verlopen, want daar heb je recht op garantie.

Nadeel is wel dat winkels ze vaak verzamelen en dan naar het oostblok sturen zodat je met een beetje pech 2 maanden je apparatuur kwijt bent. Sommige fabrikanten geven soms coulance en bieden zelf ook garantie. Zij zijn vaak veel sneller en beter maar daar heb je in principe geen recht op. (bijv Seasonic en Gigabyte zijn hier heel sterk in en Asus is daar dan weer doof voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
DennusB schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:55:

Iemand enig idee wat ik hier mee moet? De verkoper blijft toch verantwoordelijk?
Hier staat een heleboel informatie die van toepassing is voor jou.
Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie

Zijn er verder nog vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:13
Dennism schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 10:04:
[...]

Nee, in Nederland is de verkoper juist ten alle tijden verantwoordelijk voor de conformiteit van het product tijdens de levensduur van het product, hiervoor is geen vast gestelde termijn van 1 of bijv de veel genoemde 2 jaar, afhankelijk van het soort product kan je ook na 3,4 of soms zelfs nog veel langer rechten hebben bij de verkoper.

Eventuele garantie via de fabrikant is in Nederland niet wettelijk vastgelegd en dus een gunst die een fabrikant aan kan bieden (en veel fabrikanten doen dit ook) maar waar ze zelf de voorwaarden voor mogen bepalen en die dus vaak ook minder gunstig zijn voor de consument dan de wettelijk vastgestelde voorwaarden ten aanzien van conformiteit waar de verkoper zich aan dient te houden.
Oke. In het geval van Sony zou ik gewoon contact met hun opnemen. Vaak is een winkel alleen maar trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 11:14
DennusB schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:55:
Hoi :)

Ik heb al een tijdje een Playstation 4, werkte altijd leuk maar sinds een paar maanden leest ie geen enkele disk meer, geen bluray, geen cd. Niks. Spuugt na 10 seconden de disk weer uit.
Net naar de winkel geweest waar die vandaan komt (GameMania) en die wist me vrolijk te vertellen dat er maar 1 jaar garantie via hun opzit en dat ik het na dat jaar zelf met Sony uit moet vechten. Ook zegt ie dat de kans op reparatie klein Is omdat ik zelf moet bewijzen dat ik het niet heb gesloopt.... whut!?

Hoelang heb je de ps4 al ?

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
418O2 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 10:14:
[...]

Oke. In het geval van Sony zou ik gewoon contact met hun opnemen. Vaak is een winkel alleen maar trager.
In het geval van Sony is dat goed mogelijk, heb zelf ook alleen maar goede ervaringen met Sony wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Mars18 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 10:15:
[...]

Hoelang heb je de ps4 al ?
Net 1,5 jaar !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hou er wel rekening mee dat de verkopende partij altijd het aanspreekpunt is. Ga je via de fabrikant, dan doe je op een aantal belangrijke punten afstand van rechten ten aanzien van de verkopende partij. GameMania maakt zich er hier wel heel makkelijk van af.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:41
Ik weet uit ervaring dat GameMania vrijwel altijd de klant adviseert om garantiekwesties zelf met de fabrikant af te handelen. Je volgt als klant exact hetzelfde proces als GameMania (zij gaan ook gewoon naar de Sony support site) alleen heb je eerder een werkende PS4 terug als je het zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinjoo1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-08-2017
ik heb van mensen gehoord dat als ze sony bellen ze gewoon te horen krijgen je heb maar 1 jaar garantie

http://valid.canardpc.com/efq7t2 mijn laptop(was) windows 10 pro http://valid.x86.fr/uqawwk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Net Sony gebeld en die zeggen inderdaad : "Je hebt 1 jaar garantie, je moet naar de winkel".
GameMania daarna weer gebeld en die zeggen "Helaas, zo werkt het niet. Je hebt bij ons maar 1 jaar garantie".

En nu? Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:57:
Net Sony gebeld en die zeggen inderdaad : "Je hebt 1 jaar garantie, je moet naar de winkel".
GameMania daarna weer gebeld en die zeggen "Helaas, zo werkt het niet. Je hebt bij ons maar 1 jaar garantie".

En nu? Iemand tips?
Gewoon laten opsturen door GM, en aangeven min. twee jaar garantie.
Geef daarna ook aan dat je nooit meer iets koopt daar en je vrienden/kennissen in de toekomst afraad om nog te kopen bij GM.

[ Voor 5% gewijzigd door HollowGamer op 06-07-2016 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
off topic: fijn bedrijf dat game mania. Note to self: xbox one s komt daar NIET vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
HollowGamer schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:00:
[...]

Gewoon laten opsturen door GM, en aangeven min. twee jaar garantie.
Geef daarna ook aan dat je nooit meer iets koopt daar en je vrienden/kennissen in de toekomst afraad om nog te kopen bij GM.
Net flink pissig aan de lijn gehangen met die vent van GameMania en die geeft aan "Ik wil hem best voor je opsturen, maar gaat je 150 euro kosten", heb gezegd dat ik daar niet mee akkoord ga.
Volgens de wet moet je een "deugdelijk" product hebben, ik vind niet dat na 1,5 jaar een console van ~400 euro er mee mag stoppen en de winkel hem dan weigert te repareren. Hij vond dat het niet gek was dat hij na 1 jaar kapot ging en je dan geen garantie meer hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Nou, het is vrij duidelijk waar ze hun sterren laten liggen:

https://tweakers.net/shopreview/8211/game-mania/shopreviews/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinjoo1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-08-2017
kan je niet naar je rechtsbijstand verzekering ?

http://valid.canardpc.com/efq7t2 mijn laptop(was) windows 10 pro http://valid.x86.fr/uqawwk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
http://www.consumentenbon...h-advies/voorbeeldbrieven

Kijk eens naar de garantie/ondeugdelijk product brief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 15:45

WCA

Als Sony de boel afhandelt, ben je alleen maar blijer. Lekker via hun doen dus.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
GreNade schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:52:
die willen het alleen niet doen lijkt het, zie de een na laatste post van DennusB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Die zeggen dat er maar 1 jaar fabrieksgarantie zit op een PS4 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
DennusB schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:20:
[...]

Die zeggen dat er maar 1 jaar fabrieksgarantie zit op een PS4 |:(
Fabrieksgarantie is geen recht. Dus zelfs dat ene jaar dat ze bieden is al netjes ;)

Ik zou de verkoper die voorbeeldbrief die ik eerder noemde sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:29
Zoals al vaak beschreven hier op het forum... FOUT!

Als Sony het doet, vervalt je garantie bij de verkoper mogelijk en dan ben jij bij een volgend defect de lul sigaar. Dat Sony het niet wil doen is geheel terecht omdat ze dat ook niet hoeven doen (ze zijn geen partij in je koopovereenkomst met GM)

Er is een overeenkomst met GM en de wet verschikt met hun AV. Gebruik de eerder genoemde voorbeeldbrief en laat ze het voor je oplossen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gadgeteer op 06-07-2016 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 15:45

WCA

Gadgeteer schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:23:
[...]

Zoals al vaak beschreven hier op het forum... FOUT!

Als Sony het doet, vervalt je garantie bij de verkoper mogelijk en dan ben jij bij een volgend defect de lul sigaar. Dat Sony het niet wil doen is geheel terecht omdat ze dat ook niet hoeven doen (ze zijn geen partij in je koopovereenkomst met GM)

Er is een overeenkomst met GM en de wet verschikt met hun AV. Gebruik de eerder genoemde voorbeeldbrief en laat ze het voor je oplossen.
Wettelijk gezien hoeven ze het niet te doen, en ze zitten niet fout. Gamemania moet het in dit geval inderdaad oplossen als sony dat niet wil doen.

Heb je hier je serienummer al een keer ingevuld? https://hardware.support.eu.playstation.com/#/

Als ik garantie ergens wil aanvragen probeer ik ALTIJD eerst de fabrikant, zijn vaak een stuk meer bereid om te helpen, in dit geval helaas niet. Nooit geschoten, altijd mis. Dat de garantie dan bij de winkelier vervalt maakt niet zo veel uit als je ook direct bij de fabrikant terecht kan.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:12:
[...]

Net flink pissig aan de lijn gehangen met die vent van GameMania en die geeft aan "Ik wil hem best voor je opsturen, maar gaat je 150 euro kosten", heb gezegd dat ik daar niet mee akkoord ga.
Volgens de wet moet je een "deugdelijk" product hebben, ik vind niet dat na 1,5 jaar een console van ~400 euro er mee mag stoppen en de winkel hem dan weigert te repareren. Hij vond dat het niet gek was dat hij na 1 jaar kapot ging en je dan geen garantie meer hebt..
Ik denk dat het niet onverstandig zou zijn om de situatie even op schrift te stellen. Sony heeft in essentie gelijk met het terugwijzen naar de verkopende partij. Vergeet niet dat er in Nederland geen regeling ten aanzien van fabrieksgarantie is buiten de hier aanwezige kaders. De enige aan te spreken partij hier is en blijft hoe dan ook GameMania.

Op schrift stellen is handig om voor jezelf het verhaal duidelijk te maken. Daarnaast kun je het gebruiken om GameMania er op te wijzen. Bellen is leuk, maar het zet geen zoden aan de dijk. Je zal hen er op moeten wijzen dat ze hun verplichtingen niet mogen afwijzen. Prima dat ze dat met een verhaaltje doen, misschien weet de persoon waar jij mee gesproken hebt ook niet meer dan wat hem of haar intern verteld is, echter daar houdt het niet mee op. Los daarvan, je loopt nu het risico op een kastje-versus-muur scenario. Als je dan niets op papier hebt waar naar te verwijzen is voor data en verloop, dan houdt het al snel op.

Leg de situatie voor aan de Consuwijzer (zie hier voor informatie t.a.v. Garantie), hen opbellen heeft wel nut: 088 - 0 70 70 70.

En ja, wat zij jou aanreiken is prima bruikbaar om bij schriftelijk communicatie met GameMania op tafel te leggen. Dan houdt het hele gedoe van verhaaltjes op, en zal men zich moeten beraden op de vraag hoe er mee om te gaan.

Let wel, GameMania zal hier moeten doen wat jij zelf in principe tijdens een periode van fabrieksgarantie ook zou kunnen doen. Die periode is echter voorbij, en de fabrikant verwijst je - correct - naar de verkoper. Het zal dus tijd gaan kosten.

Misschien is het echt een idee om Consuwijzer te bellen, uit te printen wat zij jou aanreiken en daarmee naar de winkel zelf te gaan. In persoon, met papier op tafel, is iets heel anders dan de afstandelijke telefoon. Lukt dat nog niet? Dan zal je echt zaken op papier moeten gaan communiceren.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
Ehh, heb je dit of dit al eens geprobeerd. Voordat je misschien voor jan l*l je PS4 gaat opsturen.
Hier een hele pagina's met leesvoer.

Mocht je dit gedaan hebben dan rest je natuurlijk niets anders dan verder te gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door LocK_Out op 07-07-2016 02:26 ]

Pagina: 1