2 mail-servers voor 1 domein

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sannie1213
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-06 17:37
Mijn vraag
Ik wil graag voor 1 domeinnaam 2 mailservers. Dit zodat ik voor de vaste gebruikers, in dit geval personeel, een account op Google Apps kan aanbieden. Maar daarnaast moeten er binnenkort ook wat tijdelijke minder luxe accounts komen. Daarvoor maak ik gebruik van Zoho mail. Ik zou echter willen als er gemaild word op Naam.Achternaam@domein.nl dat die bij Google verwerkt word, en als er word gemaild op stagiair@domein.nl dat Zoho die dan verwerkt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb volledige DNS access.
Gebruik Google Apps, en Zoho mail.
Beide geconfigureerd met DKIM en SPF.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al geprobeerd om de MX records van beide erin te zetten.
Echter zorgde dit er niet voor dat het werkte.

Is er iemand die hier een oplossing voor weet?
Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Kees op 06-07-2016 14:39)

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
sannie1213 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:43:
Mijn vraag
Ik wil graag voor 1 domeinnaam 2 mailservers. Dit zodat ik voor de vaste gebruikers, in dit geval personeel, een account op Google Apps kan aanbieden. Maar daarnaast moeten er binnenkort ook wat tijdelijke minder luxe accounts komen. Daarvoor maak ik gebruik van Zoho mail. Ik zou echter willen als er gemaild word op Naam.Achternaam@domein.nl dat die bij Google verwerkt word, en als er word gemaild op stagiair@domein.nl dat Zoho die dan verwerkt.
(…)
Wat jij wilt heet Gesplitste bezorging/Split Delivery en kun je instellen binnen de Admin Console van Google Apps:
Gesplitste bezorging - Hiermee worden berichten naar één locatie of naar een andere locatie gestuurd. Als u bijvoorbeeld niet-geregistreerde Google Apps-gebruikers heeft, kunt u berichten voor die gebruikers routeren naar een e-mailserver op locatie. U kunt ook gesplitste bezorging instellen voor geregistreerde gebruikers in verschillende organisatie-eenheden.
Op die pagina wordt het onder 'Voorbeelden en casussen van het gebruik van routing' en dan 'Standaardrouting - Gesplitste bezorging gebruiken voor het routeren van niet-geregistreerde Google Apps-gebruikers naar een lokale mailserver.' precies uitgelegd hoe je jouw situatie kunt instellen.

Je kunt ook even kijken om bij Zoho een incoming/inbound gateway in te stellen. Zo voorkom je dat berichten worden gereject of gefilterd. Zie https://www.zoho.com/mail...onsole/email-routing.html

Bovenstaande gaat uit dat je de MX records instelt op de records voor Google Apps. Dat lijkt mij in jouw geval het beste, maar je kunt eventueel ook de Split Delivery vanaf Zoho instellen.
base_ schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:55:
Voor een domein kan je meerdere mailservers opgeven, echter worden deze willekeurig gebruikt als bestemming, dit is dus alleen bedoeld als backup indien er een server niet bereikbaar is. (…)
Kleine aanvulling, het is niet volledig willekeurig. Je geeft bij een MX record een preference (priority) op en dat bepaalt welke server als eerste wordt geprobeerd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-10 00:56
Je zou een catch all address kunnen maken op google, waar Zoho weer naar kijkt om de berichten op te halen en onder te verdelen naar de secundaire adressen.
Of in google forwards van de specifieke stagaire adressen naar 1 google adres waar Zoho in kijkt.

Het is dus zo dat je per domein maar 1 mail server echt aan kan wijzen ( failover daar gelaten ).
Wat ons dan gelijk bij het volgende brengt, je zou een tweede domein ( of misschien zelfs een sub domein ) kunnen gebruiken voor de extra mail adressen, dan kan die in 1x naar Zoho wijzen zonder tussen komst van google mail server.

Dus dan krijg je Naam.Achternaam@domein.nl en stagiair@sub.domein.nl ( zou volgens mij moeten kunnen werken )

[ Voor 8% gewijzigd door cossy nl op 06-07-2016 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neokarasu
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
cossynl heeft gelijk. Als je dit via DNS wilt regelen dan zal je met een subdomein moeten werken. Anders is het technisch niet mogelijk 2 mailservers in te stellen in je DNS die elk voor specifieke mail-adressen verantwoordelijk zijn.

Meerdere MX-records is alleen nuttig voor een mailserver en een backup mail-server voor als je eerste eruit ligt.

In the land of the blind, the one-eyed man is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 10:12
cossy nl schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:55:
Je zou een catch all address kunnen maken op google...
Catchall is een spamhell, wat je kunt doen is beide mailservers email laten accepteren bijvoorbeeld een transport mapping voor de specifieke mailadressen naar de andere server maken (postfix ref: http://www.postfix.org/transport.5.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-10 00:56
base_ schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:18:
[...]
Catchall is een spamhell, wat je kunt doen is beide mailservers email laten accepteren bijvoorbeeld een transport mapping voor de specifieke mailadressen naar de andere server maken (postfix ref: http://www.postfix.org/transport.5.html)
Je hebt gelijk base_. Dat is het zeker, de vraag is echter of de google service the transport accepteerd / ondersteunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Voor een domein kan je meerdere mailservers opgeven, echter worden deze willekeurig gebruikt als bestemming, dit is dus alleen bedoeld als backup indien er een server niet bereikbaar is. Google zal geen transports toestaan, kan je de betreffende adressen niet bij google forwarden?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
sannie1213 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:43:
Mijn vraag
(…)
Wat jij wilt heet Gesplitste bezorging/Split Delivery en kun je instellen binnen de Admin Console van Google Apps:
Gesplitste bezorging - Hiermee worden berichten naar één locatie of naar een andere locatie gestuurd. Als u bijvoorbeeld niet-geregistreerde Google Apps-gebruikers heeft, kunt u berichten voor die gebruikers routeren naar een e-mailserver op locatie. U kunt ook gesplitste bezorging instellen voor geregistreerde gebruikers in verschillende organisatie-eenheden.
Op die pagina wordt het onder 'Voorbeelden en casussen van het gebruik van routing' en dan 'Standaardrouting - Gesplitste bezorging gebruiken voor het routeren van niet-geregistreerde Google Apps-gebruikers naar een lokale mailserver.' precies uitgelegd hoe je jouw situatie kunt instellen.

Je kunt ook even kijken om bij Zoho een incoming/inbound gateway in te stellen. Zo voorkom je dat berichten worden gereject of gefilterd. Zie https://www.zoho.com/mail...onsole/email-routing.html

Bovenstaande gaat uit dat je de MX records instelt op de records voor Google Apps. Dat lijkt mij in jouw geval het beste, maar je kunt eventueel ook de Split Delivery vanaf Zoho instellen.
base_ schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:55:
Voor een domein kan je meerdere mailservers opgeven, echter worden deze willekeurig gebruikt als bestemming, dit is dus alleen bedoeld als backup indien er een server niet bereikbaar is. (…)
Kleine aanvulling, het is niet volledig willekeurig. Je geeft bij een MX record een preference (priority) op en dat bepaalt welke server als eerste wordt geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Handig om te weten dat google split delivery ondersteunt, is een beetje een equivalent van transport imho. Prio MX weet ik, maar kan je niet altijd op vertrouwen ;)
Pagina: 1