Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrsOne
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-07 09:50
Mijn vraag
Sinds een tijdje laadt mijn laptop Toshiba U940 de batterij niet meer op (melding ‘Plugged in, not charging’). Daarnaast valt de laptop ook uit wanneer ik de kabel uit het netstroom haal, ook al geeft het systeem aan dat de batterij 53% capaciteit heeft (deze capaciteit zakt overigens elke dag met 1 a 2 procent). Ik merkte al dat de batterij laatste tijd abnormaal snel leeg ging (binnen een half uur tot 1 uur).

Ik dacht dat het aan de batterij lag, dus ik had een nieuwe exemplaar besteld. Echter bleek dat deze nieuwe batterij ook niet werd opgeladen door mijn laptop. Lijkt mij sterk dus dat het aan de batterij ligt.

Ik heb al meerdere stappen ondernomen (zie onder). Op internet zie ik dat meerdere mensen hiervan last hebben met Toshiba, met geen echte oplossing. Weet iemand hier misschien meer van? Kan dit probleem bij de moederbord liggen? Zo ja, wat zal het kosten om dat te repareren? Ik vind het zonde om een 4 jaar oude laptop weg te gooien door dit *** probleem wat ik vermoed dat het aan Toshiba ligt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Toshiba U940
- Windows 8

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Uitschakelen, uit de netstroom en batterij eruit halen, 30 seconden power button ingedrukt houden (om batterij te resetten).
- Deinstalleren van ‘Microsoft ACPI-compliant control’ en andere relevante accu drivers via device manager.
- Nieuwe batterij uitgeprobeerd (wat 0% capaciteit had) incl. de bovenstaande twee stappen.

[ Voor 4% gewijzigd door KrsOne op 06-07-2016 01:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en als je je laptop uitzet.. gaat die dan ook niet laden :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrsOne
SMSfreakie schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 23:31:
en als je je laptop uitzet.. gaat die dan ook niet laden :?
Nope, LED brand ook niet wanneer de laptop uitgeschakeld is

[ Voor 13% gewijzigd door KrsOne op 06-07-2016 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Ik gok op een hardwareprobleem, ergens tussen batterij en chargecontroller. Geen garantie meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrsOne
rvanpruissen schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:40:
Ik gok op een hardwareprobleem, ergens tussen batterij en chargecontroller. Geen garantie meer?
Nee, helaas niet. Wat zal reparatie kosten denk je? Op zich kan ik deze laptop nog goed gebruiken voor school/werk. Enige minpunt is weer dat het constant aan de lader moet en uitvalt zodra het uit de netstroom ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
controller zit vaak op het moederbord en die wordt dan gewoon vervangen.. en dat kost als ze hem nog hebben gegarandeerd een beste duit :(

Alternatief: vind zelf een vervangend moederbord en bouw de hele zooi over..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrsOne
SMSfreakie schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 20:53:
controller zit vaak op het moederbord en die wordt dan gewoon vervangen.. en dat kost als ze hem nog hebben gegarandeerd een beste duit :(

Alternatief: vind zelf een vervangend moederbord en bouw de hele zooi over..
Bij laptops heb ik vrij weinig verstand van. Maar als ik jouw reactie goed begrijp, zijn de componenten van mijn laptop compatibel met een andere moederbord en zijn moederborden voor laptops universeel net als bij PC's?

Zou ik dit voor onder de 200 EUR kunnen laten repareren (incl. vervangende mobo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

KrsOne schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:23:
[...]

Bij laptops heb ik vrij weinig verstand van. Maar als ik jouw reactie goed begrijp, zijn de componenten van mijn laptop compatibel met een andere moederbord en zijn moederborden voor laptops universeel net als bij PC's?

Zou ik dit voor onder de 200 EUR kunnen laten repareren (incl. vervangende mobo)?
Nee, modelspecifiek.

Soms is er een los powerboard, maar meestal niet.

Wat ik echter eerst nog zou proberen is een andere adapter gebruiken. Wanneer de oude beschadigd, versleten of wat dan ook is, en niet genoeg vermogen levert, kan de chargecontroller ook uit beveiligingsoverweging het laden uitschakelen. Gebeurd ook veel bij Dell laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Moederborden zijn ook te repareren als je een handige reparateur in de buurt hebt. Adapter proberen lijkt me een goede eerste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrsOne
Mijn vader heeft ook een Toshiba laptop. Wellicht kan ik zijn adapter gebruiken om te testen.
Dan moet ik met deze twee punten rekening houden? En wat kunnen de gevolgen zijn als niet aan deze eisen wordt voldaan en toch wordt aangesloten?
- Voltage op nieuwe adapter moet gelijk zijn aan oude adapter
- Ampere op nieuwe adapter mag hoger zijn, maar niet lager dan mijn oude adapter.

Weten jullie wellicht ook een reputabele laptop reparateur in Apeldoorn of Rotterdam en omgeving? Zou mooi zijn als de mobo gerepareerd kon worden (uitgaand dat het daar aan ligt) zonder dat deze vervangen hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik lees overigens ook eea over dat bij de toshiba een bios update dit probleem kan verhelpen

Op de pagina van je model staat zelfs:

Q: My battery is not charging, even though the adapter is plugged in

A: Removing the battery and adapter for about one minute will resolve this most of the time.

Dat is NA de biosupdate er bij gezet. Zou het toch even proberen :) Meest recente versie is 1.3 zie ik. Weet niet welke je nu hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrsOne
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:49:
Ik lees overigens ook eea over dat bij de toshiba een bios update dit probleem kan verhelpen

Op de pagina van je model staat zelfs:

Q: My battery is not charging, even though the adapter is plugged in

A: Removing the battery and adapter for about one minute will resolve this most of the time.

Dat is NA de biosupdate er bij gezet. Zou het toch even proberen :) Meest recente versie is 1.3 zie ik. Weet niet welke je nu hebt?
Ik heb als het goed is al de laatste bios update. Ik zal even voor de zekerheid nachecken. Heb je misschien een link waar je dat heb gevonden? Ik kan het namelijk niet vinden

EDIT: hier staat ook eea over BIOS updaten. Ik heb deze checklist doorlopen, maar het heeft helaas geen effect gehad.
http://www.toshiba.nl/generic/yoko-home/

[ Voor 10% gewijzigd door KrsOne op 06-07-2016 22:16 ]

Pagina: 1