Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vreemd netwerkprobleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen.

Mijn naam is Gerjan van Oenen en ik ben op dit moment ten einde raad met een netwerk probleem die ik al enkele maanden heb. Ik zal hier een poging doen om het probleem zo duidelijk mogelijk te beschrijven en alle relevante hardware te noteren.

Het probleem: Ik heb al langere tijd problemen gehad van sporadisch uitval van mijn netwerk. Op bepaalde momenten valt de netwerk verbinding van mijn computer weg, maar niet alleen die van mij maar van elk apparaat verbonden met mijn router.
Wanneer ik kijk naar het wireless icoon onderin de taakbalk zie ik af en toe dat alleen de internet verbinding is weggevallen en soms zie ik het icoon van een rood cirkel met een witte kruis daarin. Op dit moment heb ik even geen betere naam/beschrijving van dit icoon, excuses.
Het probleem lijkt zich voor te doen wanneer er een nieuw apparaat (dat automatisch verbinding kan maken met mijn netwerk) in de buurt komt en verbinding probeert te maken met mijn netwerk. Soms gebeurt het echter zonder enkele reden.

Tot op het heden heb ik geen oorzaak van het probleem kunnen vinden. Ik vermoed dat alle apparaten "teveel vragen" van mijn internet verbinding (standaard ziggo internet) of dat mijn Dreambox het probleem veroorzaakt. Dit baseer ik op het feit dat wanneer het beeld van mijn televisie "vastloopt" de internet verbinding ook wegvalt. Het kan echter ook omgekeerd zijn en dat de reden dat mijn televisie vastloopt juist komt omdat mijn internetverbinding wegvalt.

Hardware die ik op dit moment gebruik:
Ubee EVW321B modem
Asus RT-AC66U router
2x dm500 dreambox (bekabeld aan Asus router)
TP link usb wifi dongle (wireless connection Asus router)
Sitecome homeplug LN-55 (?) (verbonden aan Ubee modem)

Binnen het huis zijn er verschillende telefoons verbonden met de Asus router verdeelt over de 2 banden. Stuk of 5 telefoons. Verder is er een chromecast verbonden met de Asus router.

Oplossingen die ik heb geprobeerd.
Alle firmware is up-to-date.
Ubee modem in bridged mode gezet.
Limiter op telefoon verbindingen geplaatst.

Nog een klein beetje achtergrond om toe te voegen. De Sitecom Homeplug wordt gebruikt voor mijn vader zijn pc. Voordat ik deze heb aangesloten maakte hij gebruik van een sitecom wifi dongle die verbinding had met de Asus router. Op het moment dat ofwel mijn computer ofwel die van mijn vader verbinding had met het internet, en de andere verbinding zocht, trad het probleem vrijwel meteen op.

Hieronder een kopie van het logbestand van de Asus router, mocht het behulpzaam zijn.

Jul 5 21:10:44 miniupnpd[444]: version 1.9 started
Jul 5 21:10:44 miniupnpd[444]: HTTP listening on port 33622
Jul 5 21:10:44 miniupnpd[444]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
Jul 5 21:10:44 rc_service: ntp 440:notify_rc restart_upnp
Jul 5 21:10:44 miniupnpd[444]: shutting down MiniUPnPd
Jul 5 21:10:44 miniupnpd[453]: version 1.9 started
Jul 5 21:10:44 miniupnpd[453]: HTTP listening on port 38250
Jul 5 21:10:44 miniupnpd[453]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
Jul 5 21:10:44 rc_service: ntp 440:notify_rc restart_diskmon
Jul 5 21:10:44 disk_monitor: Finish
Jul 5 21:10:44 disk monitor: be idle
Jul 5 21:11:11 crond[251]: time disparity of 489310 minutes detected
Jul 5 21:22:05 syslogd started: BusyBox v1.17.4
Jul 5 21:22:05 rc_service: httpd 249:notify_rc restart_time;restart_upnp
Jul 5 21:22:05 syslogd exiting
Jul 5 21:22:05 kernel: klogd started: BusyBox v1.17.4 (2016-05-07 18:08:37 CST)
Jul 5 21:22:05 start_nat_rules: apply the nat_rules(/tmp/nat_rules_eth0_eth0)!
Jul 5 21:22:05 hour monitor: daemon is starting
Jul 5 21:22:05 hour monitor: daemon terminates
Jul 5 21:22:05 miniupnpd[572]: version 1.9 started
Jul 5 21:22:05 miniupnpd[572]: HTTP listening on port 39782
Jul 5 21:22:05 miniupnpd[572]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
Jul 5 21:24:02 rc_service: httpd 249:notify_rc restart_httpd
Jul 5 21:24:02 RT-AC66U: start httpd - SSL
Jul 5 21:24:02 RT-AC66U: start httpd

Op dit moment denk ik aan het gebruik van statische ip adressen om te zien of dit eventueel verandering brengt. Omdat de oorzaak van het probleem nog niet helemaal duidelijk is.ben ik bereid om vanalles te proberen.

Elke hulp is gewenst. Excuses voor het gebrek aan opmaak en de slordigheid qua opbouw van de post. Ik zal kijken of ik de post kan bewerken en de opbouw wat structuur mee kan geven.

Alle reacties

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Hi,

Ik begrijp dat je het heb over een wireless probleem? Heb je ook bekabelde apparatuur waar je dit zelfde probleem mee heb? Dan kan je je focussen met op WiFi / ergens anders :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

Bedankt voor je reactie.

Ik heb alleen mijn twee Dreamboxen bekabeld aangesloten op mijn Asus router. verder zijn alle apparaten wireless aangesloten. De dreamboxen vertonen ook een enkele klachten van stilstaand beeld. Het is echter niet duielijk of dit komt door het verlies van de connectie in de router. Of dat de dreambox juist de oorzaak is van het probleem.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 22:34:
[...]

Tot op het heden heb ik geen oorzaak van het probleem kunnen vinden. Ik vermoed dat alle apparaten "teveel vragen" van mijn internet verbinding (standaard ziggo internet) of dat mijn Dreambox het probleem veroorzaakt. Dit baseer ik op het feit dat wanneer het beeld van mijn televisie "vastloopt" de internet verbinding ook wegvalt. Het kan echter ook omgekeerd zijn en dat de reden dat mijn televisie vastloopt juist komt omdat mijn internetverbinding wegvalt.
Waarom verdenk je je internetverbinding? Wat je hier beschrijft is dat alle verbindingen op je LAN wegvallen en daar heeft (zeker bij modem in bridge mode en losse router) de internetverbinding niets mee te maken :o

Dat de Dreambox wegvalt is wel relevant: aangezien het bedraad aangesloten is geeft het aan dat geen WiFi-probleem hebt maar dat alle verbindingen op de router wegvallen.
[...]

Oplossingen die ik heb geprobeerd.
Alle firmware is up-to-date.
Wat is "up-to-date" - de Asus AC66U heeft in de GUI een updatefunctie, maar dat ding werkt nagenoeg nooit en geeft aan dat je de meest recente firmware draait al loopt het jaren achter :X

Welke versie draai je exact? Op de site van Asus is 3.0.0.4.380.3264 de meest recente. Als je iets anders draait, probeer die eens.
Als je een eigen router draait is dat sowieso handig, maar brengt me op een idee...
Limiter op telefoon verbindingen geplaatst.

Nog een klein beetje achtergrond om toe te voegen. De Sitecom Homeplug wordt gebruikt voor mijn vader zijn pc. Voordat ik deze heb aangesloten maakte hij gebruik van een sitecom wifi dongle die verbinding had met de Asus router. Op het moment dat ofwel mijn computer ofwel die van mijn vader verbinding had met het internet, en de andere verbinding zocht, trad het probleem vrijwel meteen op.
Is dat ding toevallig een Sitecom LN-555? Eentje met ingebouwde WiFi-AP?

Zo ja heb ik een vermoeden wat het probleem zou kunnen zijn. Dat ding is via IP benaderbaar, om precies te zijn per default op 192.168.0.1. En dat is uitgerekend ook het default IP van de Asus AC66U. Twee apparaten met zelfde IP op een netwerk gaat niet goed. Als het inderdaad eentje met WiFi is, probeer het IP ervan eens te veranderen. Mogelijk dat dat eea oplost.
Hieronder een kopie van het logbestand van de Asus router, mocht het behulpzaam zijn.

[...]
Mooie log, maar je zegt er niet bij wanneer het probleem optrad. Hoe laat was dat exact in deze tijdsspanne :?
Op dit moment denk ik aan het gebruik van statische ip adressen om te zien of dit eventueel verandering brengt. Omdat de oorzaak van het probleem nog niet helemaal duidelijk is.ben ik bereid om vanalles te proberen.

Elke hulp is gewenst. Excuses voor het gebrek aan opmaak en de slordigheid qua opbouw van de post. Ik zal kijken of ik de post kan bewerken en de opbouw wat structuur mee kan geven.
Voor een eerste post op GoT verdient deze anders een pluim - erg veel relevante en duidelijke info :D

Als het probleem niet een IP conflict is met de AP in de PLC-adapter, en je draait inderdaad de firmware versie die ik noemde op je AC66U, dan is er nog iets wat je kunt proberen: draai de rollen om tussen de EVW321 en AC66U. Laat de modem weer router zijn en stel de AC66U in als AP (iirc heeft dat ding een optie om dat eenvoudig te doen). Als het probleem een compatibility issue is met de AC66U heb je dan een kans dat het verdwijnt.

Dat gezegd, de router chips van zowel de EVW321 als AC66U zijn erg vergelijkbare Broadcom-modellen, dus als het probleem in de Broadcom basecode is schiet je er alsnog niet zoveel mee op.

Oslik blyat! Oslik!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Goede tips van dion_b, probeer dat eerst uit vooral het aanpassen van de IP adressen.

Mocht dat niet werken, laat dan eens een paar pings mee lopen op de achtergrond, 1 naar je router en 1 naar internet.

in windows : start --> CMD
ping -t <ip adress van je router of 8.8.8.8 (google DNS server = internet)
Ga gewoon doen wat je altijd doet en wanneer het probleem optreed, kijk dan naar je pings.
Liggen ze er beide uit (hoge ping of time outs, dan zit het in je eigen netwerk
Ligt alleen die naar 8.8.8.8 er uit, dan is het waarschijnlijk toch het modem.
Heb toevallig net zoiets gehad bij mijn schoonvader (internet valt heel kort weg) waar we uiteindelijk zijn oude ubee modemrouter hebben vervangen door een cisco om het probleem op te lossen, ondanks dat alle signaal waardes enz. goed leken en daarvoor dus ook al alles verder was vervangen. Daarbij was die ubee net nieuw als vervanger van een nog oudere ubee modem (zonder router) die ook problemen gaf (ziggo had hem ooit bij de verhuizing een nieuwe modem gestuurt, maar hij was toen gewoon de oude blijven gebruiken, vandaar dat hij die ubee modemrouter nog had staan.)

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Sitecome homeplug LN-55 (?) (verbonden aan Ubee modem)
Als modem in bridge mode staat, mag je alleen de Asus router er op aansluiten.

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Dav1d haalt een heel goed punt aan.
Als je modemrouter in bridge staat, inderdaad alleen asus er aan hangen (lanpoort 1 van ubee naar WAN poort van je asus) in router modus en alles daar aan hangen. Geen extra dingen op de ubee aansluiten (ook niet met een switch er tussen of iets).

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-11 09:50
Wanneer je ziggo modem in Bridge staat kun je inderdaad geen andere apparaten meer aansluiten buiten een eventuele telefoonaansluiting.

De tips van VVV om twee lopende pings uit te voeren in combinatie met het instellen van vaste ip adressen daarnaast zijn ook erg nuttige informatie om vervolgens eventueel te delen met ons hier.

Naar mijn idee neigt het sterk naar een ipconflict tussen je router en de ziggo modem. Krijgt je router aan de buitenkant een dhcp adres van de ziggo modem? Dit zou (indien bridge) een publiek ip adres moeten zijn ipv een 192.168.x.x. Mocht dit een 192.168 adres zijn dan lijkt mij de bridgemode niet goed te werken.

Wellicht dat je met de volgende website van Ziggo nog wat extra informatie heb met betrekking tot bridge;
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/bridge-modus/

[ Voor 0% gewijzigd door Blankinho op 06-07-2016 16:07 . Reden: grammatica ]

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
Haal die homeplug er eens uit voor een dag en kijk of het zich dan nog voordoet.

Ik had hetzelfde probleem maar dan met een WiFi repeater. Gemiddeld 4 keer per dag viel het netwerk voor een paar secondes weg. Ik had alle geprobeerd. Uiteindelijk 2 merken geprobeerd maar hielp niets. Toen maar een T4u WiFi dongle gekocht en probleem was daarmee opgelost.

Aangezien de Sitecom ook een hotspot kan opzetten zou dit wellicht voor problemen kunnen zorgen. Worth a try.

[ Voor 13% gewijzigd door [Remmes] op 06-07-2016 21:49 ]

ja, daag.

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-11 12:47
Ben benieuwd naar de bevindingen van de topicstarter, staat bruikbare tips tussen.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• glenn456
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:43
Zelf ook soort gelijk probleem tegen gekomen bij vrienden. Ook met dezelfde netwerkplug. Daarin zit standaard een dhcp server die aan staat. Schakel die uit en je bent van het probleem af.
Pagina: 1