Hulp bij Dell H200

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik heb een zelfbouw server draaien met de volgende componenten:
Asrock B75 Pro3-m
Intel i5 3330
32GB Ram
1TB Samsung SSD (als ESXi datastore)
3x3TB en 3x4TB in passtrough naar ZFSguru VM.

Aangezien de beschikbare ruimte op de ZFSguru VM op begint te raken wil ik de data pool uitbreiden. Hiervoor had ik eerst de Delock 10 SATA kaart voor gekocht: http://www.delock.com/produkte/G_89384/merkmale.html
Maar helaas blijkt deze niet te werken met ZFSguru. Nu had ik dus de keuze om om te schakelen naar ZOL, of om naar een andere controller te zoeken.
Mijn keuze is gevallen op de Dell PERC H200 (lekker goedkoop). Deze heb ik bij serverhome.nl besteld. Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat deze kaart te flashen is naar it mode, en daarmee geschikt is voor ZFSguru.
Gisteren heb ik de kaart binnen gekregen, maar ik krijg hem niet werkend. Als ik de kaart in de server steek, dan gebeurt er niks. Er komt bij het opstarten geen splash screen van de kaart, en ook ESXi herkent de kaart niet. Ik heb toen een Freedos usb stick gemaakt en de server daarmee opgestart. Maar ook sas2flash kan de kaart niet vinden (beide PCI-e poorten geprobeerd).
Toen heb ik de kaart in een desktop pc gestoken, en precies hetzelfde probleem. De kaart wordt niet herkend, en ook sas2flash ziet de kaart niet. Daarna nog een desktop pc geprobeerd, en hetzelfde.

Ik vermoed dat de kaart die ik van serverhome.nl gekregen heb dus kapot (DOA) is. Maar volgens serverhome.nl werkt de kaart alleen in Dell servers??

Kan iemand met ervaring met deze kaart mij vertellen of de kaart die ik heb kapot is, of dat ik iets anders moet doen om hem werkend te krijgen? Of dat ik het gewoon verkeerd begrepen heb en de kaart is niet geschikt voor mijn server?

Alle reacties

• Johnnygo
Niemand die weet of die kaart gewoon zou moeten werken in mijn systeem?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij moet je bij zo'n kaart het SMBus signaal onderbreken door PCIe pin B5 en B6 af te dekken. Google is your friend.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Bigs schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 17:54:
Volgens mij moet je bij zo'n kaart het SMBus signaal onderbreken door PCIe pin B5 en B6 af te dekken. Google is your friend.
Ja
Afbeeldingslocatie: https://techmattr.files.wordpress.com/2013/08/300_8881.jpg

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Johnnygo
Bedankt voor de tip. Ik heb gelezen dat dat voor de H310 nodig is, maar ook voor de H200?? Ik ga het morgen even proberen.

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:10
Laat het zeker weten... Ik wacht helaas nog op wat andere hardware voor ik het zelf kan uittesten (heb ook een H200 gekocht)

Edit: welke versie heb je gekocht? de http://www.serverhome.nl/dell-perc-h200-use.html?

[ Voor 26% gewijzigd door azerty op 08-07-2016 09:42 ]

• Johnnygo
Ik heb zojuist geprobeerd de pinnetjes af te plakken. Maar helaas met hetzelfde resultaat. :-(

@azerty: zie jij kans om jouw kaart in een pc te steken om te kijken of die wel teken van leven geeft? (heb idd de kaart die jij gelinkt hebt)

[ Voor 9% gewijzigd door Johnnygo op 08-07-2016 19:44 ]

• azerty
Johnnygo schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 19:43:
Ik heb zojuist geprobeerd de pinnetjes af te plakken. Maar helaas met hetzelfde resultaat. :-(

@azerty: zie jij kans om jouw kaart in een pc te steken om te kijken of die wel teken van leven geeft? (heb idd de kaart die jij gelinkt hebt)
Het moederbord is vandaag verzonden, dus met wat geluk kan ik maandag testen.

NB: mijn kaart(en) zijn niet afkomstig van serverhome, maar van ebay.

• amddave
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-07-2024
Heb in mijn Dell R610 een H200 hangen.

Deze boot gelijk vanaf het begin, of geeft info van de schijven die aangesloten zijn.
Denk dat als je niks ziet vanaf het booten dat deze kaart niet fris is.

• mhofstra
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb ook een h200 van serverhome. Deze doet het bij mij ook prima in een niet-dell systeem (asrock een Asus moederbord). Tevens naar IT mode geflasht. Enige probleem wat ik nog heb is dat de schijven aan deze controller niet automatisch spindown doen (onder Windows), dit schijnt zo te horen volgens LSI....

• azerty
Update van mijn kant:

De kaarten werken gewoon zonder modificatie in mijn systeem...

Nu echter nog uitvissen hoe ik het kan flashen (guides volgen werkt zo te zien niet altijd) :+

1/3 2/3 alle 3 met succes geflasht :)

[ Voor 13% gewijzigd door azerty op 13-07-2016 18:58 ]

• Johnnygo
De mijne heb ik zojuist retour gestuurd naar serverhome.nl. Die gaan de kaart nakijken en indien nodig vervangen.

• azerty
Johnnygo schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 17:22:
De mijne heb ik zojuist retour gestuurd naar serverhome.nl. Die gaan de kaart nakijken en indien nodig vervangen.
Hopelijk is het inderdaad een slechte kaart die ze kunnen vervangen :)

Edit:

Ter info, mijne komen hier vandaan (iets duurder zo te zien):

http://www.benl.ebay.be/i...216J-047MCV-/181794105541

Edit2:

Het flash proces:

Afbeeldingslocatie: https://cihs.cf/6z

[ Voor 30% gewijzigd door azerty op 14-07-2016 00:59 ]

• Johnnygo
Ik heb inmiddels een nieuwe kaart gekregen, en deze werkt naar behoren (wordt wel loei heet, goede airflow is echt nodig).
Ik heb de kaart nu ook geflashed, en de Firmware en NVDATA zijn nu hetzelfde als hierboven. Alleen staat daar bij BIOS N/A, terwijl ik daar nog een versie heb staan. Geen idee of dat nog voor problemen kan zorgen, maar de kaart lijkt verder prima te werken nu. oOo

• azerty
Johnnygo schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:50:
Ik heb inmiddels een nieuwe kaart gekregen, en deze werkt naar behoren (wordt wel loei heet, goede airflow is echt nodig).
Ik heb de kaart nu ook geflashed, en de Firmware en NVDATA zijn nu hetzelfde als hierboven. Alleen staat daar bij BIOS N/A, terwijl ik daar nog een versie heb staan. Geen idee of dat nog voor problemen kan zorgen, maar de kaart lijkt verder prima te werken nu. oOo
Ik heb besloten om geen bios te behouden zodat de server wat sneller opstart, anders moet je bij opstarten eerst nog langs het bios. In mijn geval is het toch niet nodig, en moest het nodig zijn, flash ik ze wel opnieuw :+

Qua airflow heb ik deze ochtend het volgende gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://cihs.cf/71

Afbeeldingslocatie: https://cihs.cf/72

Ik ga nog zien hoe dat uitdraait in de praktijk, maar volgens anderen zou dat de temps binnen de perken moeten houden in een (non)server case

[ Voor 7% gewijzigd door azerty op 19-07-2016 14:33 ]

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
azerty schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 14:32:
[...]

Ik heb besloten om geen bios te behouden zodat de server wat sneller opstart, anders moet je bij opstarten eerst nog langs het bios. In mijn geval is het toch niet nodig, en moest het nodig zijn, flash ik ze wel opnieuw :+

Qua airflow heb ik deze ochtend het volgende gedaan:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik ga nog zien hoe dat uitdraait in de praktijk, maar volgens anderen zou dat de temps binnen de perken moeten houden in een (non)server case
ik heb ook een dell h200 met een fan erop. alleen ik heb de fan nog niet aangesloten. kun je de fan met een adapter-kabel aansluiten op die zwarte-connector rechts onder op de h200 zelf? en hoe dan? bestann er van die adapter-kabels? of ben je zelf met dat stanley-mes in de weer geweest?

ben heel erg benieuwd hoe dit jou gelukt is

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Die zwarte connector is een UART, geen fan connector. Waarom sluit je die fan niet met een verloopje aan op een molex of sata power connector?

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-12-2025
http://yannickdekoeijer.b...6-sas-raidcontroller.html

dit had ik ook en nu werkt het wel ....

• azerty
ari2asem schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 23:53:
[...]
ik heb ook een dell h200 met een fan erop. alleen ik heb de fan nog niet aangesloten. kun je de fan met een adapter-kabel aansluiten op die zwarte-connector rechts onder op de h200 zelf? en hoe dan? bestann er van die adapter-kabels? of ben je zelf met dat stanley-mes in de weer geweest?

ben heel erg benieuwd hoe dit jou gelukt is
De fan is niet aangesloten op de h200 zelf, maar (ik weet het niet exact meer, en heb geen zin om de server open te schroeven :+ ) ofwel op het moederbord, ofwel via molex.

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
azerty schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:55:
[...]

De fan is niet aangesloten op de h200 zelf, maar (ik weet het niet exact meer, en heb geen zin om de server open te schroeven :+ ) ofwel op het moederbord, ofwel via molex.
ik heb hem indd op molex aangesloten. die molex--naar-fan kabeltje had wel 2 metalen pinnetjes i.p.v. 3 zoals de noctuna fan op de H200. maar de fan draait nu wel goed, controller is niet meer zo warm

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

ari2asem schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:54:
[...]

ik heb hem indd op molex aangesloten. die molex--naar-fan kabeltje had wel 2 metalen pinnetjes i.p.v. 3 zoals de noctuna fan op de H200. maar de fan draait nu wel goed, controller is niet meer zo warm
Dat is op zich logisch: een molex-aansluiting kan enkel stroom leveren, en de derde pin van de fan levert feedback naar een fancontroller over de snelheid van de fan.
Pagina: 1