een opdracht voor Wiskunde

Pagina: 1
Acties:

• eGo2K
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:43

eGo2K

De vraag .. (zie sig)

Topicstarter
Beste Tweakers...

Voor de 2e Fase klas 5 (gym.) moeten we een site maken betreft kans, en kansspel(jaja!.. een site...). Voor mij opzich geen probleem, ik kan wel HTML-en... maar waar ik eerder mee zit is dit: Het kansspel zelf:
Die moet je zelf maken! Ik vraag me af hoeveel leerlingen dit WEL kunnen. In ieder geval zit ik met het probleem dat ik pas met PHP begin. Ik denk dat PHP in dit geval beter is want PERL kan moeilijk random-getallen genereren.

Wat wij wouden maken is dit:
De computer kiest 20 van de 100 getalen (randomly). Maar die worden nog niet geshowed aan de user. In plaats daarvan moet de user 4 keer 5 dobbelstenen gooien. Als de user heeft gegooid mag ie kiezen of de getallen laat zoals ze zijn of ze bijelkaar optellen (dit in verband met de hogere getallen die door de PC zijn gekozen). Hoe meer getallen er overeen komen (en ook hoe hoger de getallen zijn), hoe meer er te "verdienen" valt.

Nogmaals...

ik vraag jullie niet om dit voor mij te maken..
ik vraag of jullie mij in die richting willen helpen.

Grtz..

eGo

... die alle andere vragen overbodig maakt: BIERTJUH?!

Verwijderd

eGo2K: In ieder geval zit ik met het probleem dat ik pas met PHP begin. Ik denk dat PHP in dit geval beter is want PERL kan moeilijk random-getallen genereren.

Misschien dat PHP voor jou een betere keuze is maar Perl kan prima random getallen maken hoor.

Ik vraag jullie niet om dit voor mij te maken.. ik vraag of jullie mij in die richting willen helpen.

Misschien is dan iets meer info wel handig? :)

Verwijderd

Dus je moet een spelletje in een site maken. Dan zou ik zeggen: Java, of Flash 5. Zeker met Flash 5 kan je tegenwoordig best aardig scripten, een paar randoms berekenen kan er in ieder geval zeker mee.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-02 01:50

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

perl kan slechter random getallen genreren dan PHP ?

nee beiden kunnen geen random getallen genereren, php heeft wel een functie die op basis van timestamps getallen genereert (en dan wel zorhgen dat je hem seed met millisecs), maar dat kun je met Perl ook

maar als je kort na elkaar die getallen genereert is er een grote kans dat de werkelijke random-waarde nogal twijfelachtig is en er patronen verschijnen (al of niet van invloed op je kansberekening)

je zult je dus ook moeten concentreren op het maken van een goede random-getal-generator.
onlangs in een java-applicatie werden random strings aangemaakt door een mouse-move generator, op basis van gebruikersinput werd zo een meer random methode gebruikt, misschien kan je iets soortgelijks maken, maar nu op basis van een separate random-getal-genereator die apart bij iedere request getallen genereert en in een file stopt, hiermee kun je een constant wisselende rij getallen in een file krijgen die meer random zijn dan de php functie rand()

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op dinsdag 26 juni 2001 12:05 schreef eGo2K het volgende:
Beste Tweakers...
Ik denk dat PHP in dit geval beter is want PERL kan moeilijk random-getallen genereren.
code:
1
2
srand;
$num = int (rand 100);

code:
1
2
srand ((double) microtime() * 1000000);
$num = rand(100);

Wat is moeilijker :?

[edit]
Zie dat ik beetje laat ben...

Maar goed, de eerste vind ik makkelijker omdat je niet verplicht ben een seed mee te geven (in dat geval wordt er automatisch eentje gegenereerd). Je mag zelf uitvogelen welke code perl en welke PHP is...

Maar RM-rf heeft uiteraard gelijk, echt random een nummer genereren kan geen enkele chip-based computer.

• eGo2K

eGo2K

De vraag .. (zie sig)

Topicstarter
*lol* :o

Nu zien jullie niet alleen dat ik NewB met PHP met maar ook met Perl :P

Ok... Ik vond het al zo raar dat Perl niet zo functie had!...
hmmm..
eens denken... FLASH?... Het enige wat ik daarmee kan is plaatjes laten bewegen... maar scripten ben ik niet echt geweldig... (overigens blink ik nergens uit.. alleen misschien met.. uhh... nou.. ik weet het zo ff niet ;))

En het antwoord op vraag 1 is:
De Perl code is:
code:
1
2
srand;
$num = int (rand 100);

:)

maar goed...
ennuh..
echt waar?...
kunnen de computers geen randomgetallen kiezen?...
weird...

Verwijderd

Ehh Whoooooooooooooo jongens!! ho ff!! gezien de aard van het probleem en de gezien dat dit een school opdracht is lijkt het me sterk dat het de bedoeling is dat het serverside gescript wordt, dit kan toch best met javascript client side? zullen we 'm niet die kant op sturen?

• tomato
  • Niet online
eGo2K:
ennuh..
echt waar?...
kunnen de computers geen randomgetallen kiezen?...
weird...

Wat is er random in het leven? Kun jij een random getal genereren?

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

Op dinsdag 26 juni 2001 12:33 schreef Yarvieh het volgende:
Ehh Whoooooooooooooo jongens!! ho ff!! gezien de aard van het probleem en de gezien dat dit een school opdracht is lijkt het me sterk dat het de bedoeling is dat het serverside gescript wordt, dit kan toch best met javascript client side? zullen we 'm niet die kant op sturen?
Ja, idd, alemaal gedoe met PHP en Perl terwijl dit makkelijk in Javascript is op te lossen..

Verwijderd

JavaScript lijkt mij inderdaad ook beter, ze kunnen op een school niet van je verwachten dat je voor wiskunde PHP oid gaat leren. Zelfs JavaScript lijkt mij al sterk, dat hoeven wij (5VWO) met informatica nog niet eens...

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-01 08:59
Na in flash5 is het ook makkelijk en dan ken je der meteen een wat leukere grafisch schil bij maken (geloof mij dat vinden ze onderhand nog belangrijker dan het programmeren zelf :( zelfs op de hts) Maarja voor alle talen kan je iets maken in de trend van..

rij = new Array();
teller1 1 t/m 4 do
{
teller2 1 t/m5 do
{
rij[teller1, teller2] = Random(100)+1
}
}
Dan heb je je tabelletje met random getallen tussen de 1 en de 100..
En dan op key of mouse pressed of released de getallen laten weer geven..
daarna kan je gewoon uit de tabel getallen op tellen enz..

Nou ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is hoe je het het makkelijste aan kan pakken en veel succes...

Currently playing: MTG Arena (PC)

• eGo2K

eGo2K

De vraag .. (zie sig)

Topicstarter
word up tomato...

maar goed...
ik snap idd. niet dat ze sowieso vragen om zoiets te maken...
de opdracht moest je op een floppy inleveren.. maar ik zeg gewoon dat ie het kan checken op i-net....

hmmm...
nou in ieder geval..
bedankt voor de reacties iedereen en als ik nog hulp nodig heb, post ik het wel hier!

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Zelfs JavaScript lijkt mij al sterk, dat hoeven wij (5VWO) met informatica nog niet eens...
in die klas had ik een leraar informatica die nauwelijks de aan/uit knop van de computer kon vinden... mwa, twee uur in de week doom/quake was ook wel leuk.

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

Verwijderd

Rare wiskunde in 5 VWO..

• tomato
  • Niet online
Op dinsdag 26 juni 2001 16:44 schreef Infinitive het volgende:

[..]

in die klas had ik een leraar informatica die nauwelijks de aan/uit knop van de computer kon vinden... mwa, twee uur in de week doom/quake was ook wel leuk.

[Dit bericht is gewijzigd door Infinitive op 26-06-2001 17:02]
Toch vreemd dat Topix, stoere wijzigingen krijgen weer wel een 'gewijzigd-notice'... :?

:+

Verwijderd

Op dinsdag 26 juni 2001 18:54 schreef tomato het volgende:
Toch vreemd dat Topix, stoere wijzigingen krijgen weer wel een 'gewijzigd-notice'... :?
Wijzigingen binnen 5 minuten krijgen 'm niet, wijzigingen daarna wel dacht ik..

• Knutselsmurf
  • Laatst online: 21:28

Knutselsmurf

LED's make things better

Op dinsdag 26 juni 2001 18:56 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Wijzigingen binnen 5 minuten krijgen 'm niet, wijzigingen daarna wel dacht ik..
Volgens mij ook wijzigingen die groter zijn dan een bepaald percentage van de post. Zodat het wijzigen van een seplfaud niet wordt getoond als een wijziging maar het verwijderen van een hele alinea wel.

- This line is intentionally left blank -

• tomato
  • Niet online
Nee, ze hebben geprobeerd iets met similar_text() oid te doen, maar dat is een beetje geflopt :D

• Knutselsmurf
  • Laatst online: 21:28

Knutselsmurf

LED's make things better

Dan had ik alleen gehoord van de plannen. Dat het geflopt was wist ik niet. Is het trouwens geflopt of gecrashed? >:)

- This line is intentionally left blank -

Pagina: 1