Home Cinema 5.1 | 1000 - 1500 €

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-09 14:22
Hey iedereen,

ik heb momenteel een Bose Solo soundplate die ik aangesloten heb op m'n tv. Het was een leuke upgrade komende van m'n interne tv-speakers maar stilaan begin ik toch meer en meer zin te krijgen in iets dat echt deftig geluid produceert bij m'n films. Geluid is nu eenmaal 50% van de beleving naar mijn mening. De films zijn (zoals bij nog wat mensen hier zal zijn neem ik aan) 1:1 kopies van m'n blurays die ik via kodi afspeel op m'n htpc.

Alleen ken ik hier dus niets van, heb mij er nooit echt met bezig gehouden. Vandaar dat ik hier wat raad kom vragen.

Ik zoek een?
5.1 home cinema incl. av receiver (geen voorgekauwd pakket van sony, philips of consoorten).

Wat is je budget?
Ik heb een budget tussen de 1000 en 1500 euro. Ik hoop toch dat dit al wat voldoende is om toch iets leuks mee te doen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zou enkel gebruikt worden voor films en series via m'n htpc.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zoals ik al zei ken ik er totaal niets van. Ik heb wel al enkele receiver merken gevonden zoals Marantz en Denon. Speakers zijn al helemaal een ramp want ik zou totaal niet weten waarop ik moet letten

Welke vragen heb je hier nog over?

- Ik kijk ook heel veel youtube filmpjes via m'n htpc. Nu is 5.1 wat te zot en zou ik dan gebruik willen maken van de soundplate die ik al heb, is het mogelijk om dit te doen? Dus eigenlijk de speakers zelf kunnen bypassen als het waren wanneer ik dat wil.
- De receiver zou een slimline model moeten zijn vanwege niet al te veel ruimte.
- Tower speakers zou ik willen vermijden aangezien ik daar niet de ruimte voor heb en zo ook nog eens spuuglelijk vind.
- Als het kan zou ik graag speakers hebben die er wat modern uitzien. Dat het niet lijkt alsof ik hier speakers van de jaren 90 heb staan.

Ik hoop alvast dat jullie mij kunnen helpen in m'n zoektocht en mij wat de goede richting in kunnen duwen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Teufel system 4 thx misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:45

Theck88

If it's hard just KISS!

Marantz NR1607 of NR1507 in combinatie met een Monitor audi MASS 5.1 set zou moeten kunnen.

Daarnaast zijn er legio mogelijkheden en wellicht is het daarom verstandig om eerst te gaan luisteren naar luidsprekers.

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 14:58
Nieuw of 2dehands?

Wat voor speakers, melkpakjes (satteliet), bookshelf of vloerstaanders?

Wat voor eisen aan je versterker, streamen van audio (spotify ed), bedienen met een app? of puur versterker en coderen van het 5(.1) signaal.
Hoeveel HDMI apparaten ga je aansluiten (mediaspeler, STB, Spelconsole etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
Zoals ik al zei wil ik geen tower speakers, bookshelfs lijken me de ideale oplossing. De versterker moet puur het geluid voorzien, alles dat ik afspeel gebeurd via m'n htpcs.

Er worden 2 hdmi apparaten aangesloten, mijn htpc en de setopbox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:13
Binnen dat budget heb ik ongeveer 5 maanden geleden het volgende gekocht:
Denon X2200w
4x Q-Acoustics 3010 (bookshelf)
1x Q-Acoustics 3070 (center)
1x Klipsch 112sw

Ben er wel over te spreken! Denon receiver beviel me beter dan de Pioneer die ik kort heb gehad, met name omdat hij beter om ging met de andere apparatuur.

Ik vind de ingebouwde spotify zeer handig, verder werkt het eigenlijk zoals verwacht. Het geluid klinkt goed en is ook automatisch in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-10 22:13
Als je de set echt hoofdzakelijk voor films en series gaat gebruiken, dan zijn de center en subwoofer de belangrijkste speakers om in te investeren. De overige vier speakers worden meer surroundspeakers, waar hoofdzakelijk effecten en sfeergeluiden door weergegeven worden. In sommige gevallen kom je weg zonder center speaker, maar dat zal afhangen van de verhouding tussen de afstand van de frontspeakers onderling en de afstand van de frontspeakers tot de luisterpositie. Ik heb zelf enkele jaren zonder problemen zonder center gewerkt bij een verhouding van 1:2. (onderling:luisterpositie).

Verder zal iedereen zijn eigen favo set adviseren. Voor mij is dat de Dali zensor reeks. Voor €600,- haal je 4 goede speakers in huis (zensor 1) en voor €480,- vier zeer acceptabele (zensor pico). Voeg daar de zensor vokal aan toe en je hebt voor €760,- tot €880,- een goede 5.0 set. Met €480,- voor de receiver maakt dat je nog €140,- tot & €260,- over houdt voor de subwoofer. Dat is erg karig. Afhankelijk van jouw eisen en kamergrootte, mag je voor een degelijke subwoofer al snel €550,- of (veel) meer neerleggen (svs pb1000, pb2000, bk xxls400, bk monolith, om er maar een paar te noemen). Je kunt voor minder gaan, maar die kunnen wel eens hinderlijk blijken.

Gelukkig is een Denon x2100w ook niet verkeerd. En de Dali zensors zijn al even verkrijgbaar. Je zou zomaar eens een mooie tweedehands deal kunnen vinden, waardoor dit allemaal ineens binnen budget komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-10 19:58
Mijn 'budget' 5.1 setup had ik opgebouwd uit:
- Sony STR-DA1200ES (EUR 450,00)
- 4x JBL E80 (4x 150,00 = EUR 600,00)
- JBL EC25 (EUR 100,00 ofzo?)
Totaal: EUR 1150,00

Subwoofer niet perse nodig. De E80 kunnen diep genoeg (35hz volgens mij). Een goede losse sub kan uiteraard btere strakkere bass produceren maar ik kan het momenteel missen als kiespijn.

Hier maak ik nu bijna tien jaar gebruik van en ben nog steeds zeer tevreden. Momenteel zal waarschijnlijk nog wel wat beters op de markt zijn. Uiteraard kun je doormiddel van 2ehands nog een klasse hoger kijken.

[ Voor 19% gewijzigd door Sir_Hendro op 06-07-2016 22:39 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
Ik heb zelf ook eens iets in elkaar geknutseld:

Fronts: klipsch rp-160m
Center: klipsch rp-440c
Surround: klipsch reference II r14s
Sub: klipsch rp-110 sw

Hoe zijn de meningen hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Geen idee ga ze ergens beluisteren, dat is de beste optie natuurlijk.
subwoofer hoeft niet perse hetzelfde merk te zijn hoor, een svs pb1000 zou ook prima kunnen.
voor hoofdzaak films en series is een deftige sub een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
​Bon, ik denk dat ik er stilltjes aan uit ben, qua speakers:

fronts: 2 x klipsch rp-150m
center: 1 x klipsch rp-440c
surrounds: 2 x klipsch reference II r14s
sub: 1 x klipsch rp-110sw

En dan was ik qua receiver aan het denken aan de Denon x2200w.
Pagina: 1