Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:51
Met mijn neefje ben ik zijn eerste Game-PC aan het samenstellen. We twijfelen wat over de onderstaande builds:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral schietspellen. Call of Duty games en H1Z1/Counter Strike.

Wat mag het systeem gaan kosten?
We gaan zelf bouwen, dus geen assemblagekosten. Het budget is ~ 600 euro inclusief randapparatuur

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een kast is er al. In afwachting op de RX480/GTX1060 gebruiken we een GTX560TI

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een leuke monitor, al is daar weinig budget voor. Verder twijfelen we vooral tussen de processor. Uit de BBG van Juli komt de AMD naar voren. Echter ben ik bang dat deze snel een bottleneck kan vormen voor de videokaart. Is dat terecht? of zit er weinig verschil tussen de AMD Athlon X4 845 en de Intel i3 6100?

Wat verwacht je van ons?[i]
Wat is wijs voor deze builds? De AMD optie vanwege binnen het budget blijven? Of toch "doorsparen" voor de i3 6100 om minder snel tegen een bottleneck aan te lopen? En nog tips mbt de voeding of andere imbalans in het systeem?

AMD

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 845 Boxed (low noise cooler)€ 61,80€ 61,80
1ASRock FM2A68M-DG3+€ 39,95€ 39,95
1XFX Radeon RX 480 Core Edition 4GB€ 229,-€ 229,-
1Acer K222HQL (Geen HDMI) Zwart€ 84,-€ 84,-
1CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo€ 26,95€ 26,95
1Crucial CT102464BA160B€ 31,95€ 31,95
1Corsair VS450€ 37,53€ 37,53
1Kingston SSDNow UV400 240GB€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 571,08

INTEL
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 114,95€ 114,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 51,95€ 51,95
1Corsair VS450€ 37,53€ 37,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 636,23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
De i3 is gewoon een hele klap sneller.. Plus je kan heel makkelijk upgraden. Verwacht niet teveel van het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch. V
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-06 18:11
Op dit budget is een AMD build misschien net iets beter. Ik weet niet of jullie systeem een beetje stil moet zijn, maar AMD staat niet echt bekent om hun stille stock koelers. misschien is het handig om een aftermarket koeler te halen en die te gebruiken. Tevens koelt dit vele male beter dan de stock koeler. Op dit budget is een Pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo heel mooi.

De voeding in beide builds is een beetje outdated. ook is deze niet modulair waardoor je alle onnodige kabels weg moet douwen in je behuizing. Een Pricewatch: Corsair CX450M is qua prijs-kwaliteit heel erg goed en is ook nog kwalitatief goed.

Ik zie ook dat je qua opslag alleen een SSD van 240GB hebt. Met dit budget is een Pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB in mijn ogen gezien een betere keuze. Ik weet niet hoeveel games je op je pc hebt staan, maar 240GB is in de meeste gevallen echt te weinig.

Dit hierboven kost allemaal natuurlijk extra geld, en komt waarschijnlijk net iets boven het budget uit. Echter zijn dit wel dingen die echt grote veranderingen zullen maken. Als je echt niet boven de 600 euro zou willen uitkomen, zou ik alleen de voeding aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Puddi Puddin schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 20:27:
De i3 is gewoon een hele klap sneller.. Plus je kan heel makkelijk upgraden. Verwacht niet teveel van het scherm.
i3 is zeker een klap sneller. ~ een kwart single thread in Passmark zag ik. Echter: gaat dat de bottleneck vormen? het is wel 60 euro extra op het budget... Mijn gevoel zegt ook: extra uitgeven voor de i3. Maar heb zelf een i7 + gtx1070 dus ben ook verwend. Hij komt van PS4 dus is eerder tevreden.
Geluid is op zich geen issue. Hij is de oude PS4 gewend, en dat is echt een stofzuiger kwa geluid... Daarnaast gamed die altijd met een headset op. Hij gamed echt best veel en daarom wilde die ook naar PC. Plus met koeler gaat die al snel richting de i3 6100 die toch wel sneller is.

Voeding zal ik naar kijken. Op zich non-modulair is geen ramp, de case heeft wel iets van kabelmanagement en is mijn oude case. In mijn eigen zit ook een non-modulaire voeding en dat werkt ook prima. Wel wat meer werk, maar wel makkelijk verdient. Als het maar een goede voeding is... dus niet Imtec kwaliteit :P

240GB leek mij eerst voldoende. Hij heeft slechts 1 PC game nog. In de toekomst kan die simpel upgraden als het echt te weinig is. Maar een slome harde schijf lijkt me geen echt fijne optie. 1x in de zoveel tijd een game de-installeren leek mij persoonlijk makkelijker dan elke dag een langzame pc. Maar dat kan aan mij liggen :+ als men daar anders over denkt hoor ik het graag! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Een AMD x4 845 is een flinke bottleneck voor een RX 480, waardoor je de kaart lang niet ten volste kan benutten. Verder is hij ook amper te upgraden naar een betere CPU later, of je moet moederbord, CPU en ram gaan vervangen. Beetje zonde dus.

Een i3 6100 zal het inderdaad al een stuk beter doen in de meeste games, maar zal ook nog wel een bottleneck vormen in een aantal gevallen. Voordeel is dat deze nog te upgraden is naar een i5 of i7 later mocht het nodig zijn, al dan niet tweedehands voor een leuke prijs over een paar jaar ofzo.

De Corsair VS450 is geen aanrader, dat hij niet modulair is is nog niet eens persé een nadeel, de levensduur en het rendement zijn gewoon erg laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Oke dan wordt het dus een upgrade van de voeding :) en ga dan toch denk ik maar voor de Intel. Op zich kan die komende maand gewoon mijn oude videokaart gebruiken... dus dan kan die kijken wat voor videokaart die wil en dan dalen de prijzen (en misschien 2e hands opties) ook nog.

Dit is dan het eindresultaat
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 114,95€ 114,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 51,95€ 51,95
1Corsair CX450M€ 51,57€ 51,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 650,27

waarbij we met de videokaart nog even wachten dus...

[ Voor 83% gewijzigd door Waah op 05-07-2016 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
De i3 zal geen verschrikkelijke bottleneck zijn. Er zijn genoeg video's en reviews op het internet die dit aanduiden. Er zijn genoeg mensen die nog steeds gamen op een 860k en een FX6300 in combinatie met een GTX960 of andere kaart rond dat niveau. De i3 doet het echt enorm veel beter. Wat ik je aanraad is let vooral op je settings, sommige vereisen veel CPU kracht in plaats van de GPU en laat dat nou net de mindere kant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Puddi Puddin schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 21:34:
De i3 zal geen verschrikkelijke bottleneck zijn. Er zijn genoeg video's en reviews op het internet die dit aanduiden. Er zijn genoeg mensen die nog steeds gamen op een 860k en een FX6300 in combinatie met een GTX960 of andere kaart rond dat niveau. De i3 doet het echt enorm veel beter. Wat ik je aanraad is let vooral op je settings, sommige vereisen veel CPU kracht in plaats van de GPU en laat dat nou net de mindere kant zijn.
Bedankt voor je bevestiging :) Het is wat boven budget, maar denk dat die hier meer aan heeft. Heb ondertussen de onderdelen besteld. Heb wat extra neergelegd (wat ik voor hem betaal natuurlijk) zodat die morgen de onderdelen al heeft ipv na het weekend. Zodra de PC draait zal ik wel even het resultaat plaatsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Het geheugen uit het lijstje is overigens DDR3 en gaat niet passen op een DDR4 moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Anoniem: 683497 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 21:59:
Het geheugen uit het lijstje is overigens DDR3 en gaat niet passen op een DDR4 moederbord.
Die kwam idd uit het lijstje van de BBG van de AMD. Inmiddels vervangen door een reepje Crucial met 8gb 2133 mhz ddr4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-07 09:14
Zijn nieuwe componenten eigenlijk een vereiste? Voeding zou ik in elk geval nieuw kopen, moederbord eventueel, voor de rest kun je wel zaakjes doen.

- Een socket 1155 Core i5 (Sandy Bridge of Ivy Bridge) vind je voor €100 of minder. Het is dan wel een beetje zoeken naar een geschikt moederbord. Een socket 1150 Core i5 kan voor minder dan €150 en daarvoor kun je nieuw nog wel een goedkoop moederbord kopen. En om zeker binnen budget te blijven, een socket 1150 Core i3 zou je ook kunnen kopen, ik zie er eentje voor €70 op V&A: V&A aangeboden: Intel Core i3-4160 Boxed.

- Een R9 290 kun je vinden voor €150 (liefst met goede koeler zoals een Sapphire Tri-X). Niet zoveel goedkoper dan een RX 480 en ongeveer even snel, maar je moet dan in elk geval niet wachten op een non-reference model van de RX 480 (al vind ik die heisa over de PCIe power delivery wat overrated). Met de bespaarde €80 moet je dan wel een iets betere voeding nemen (en er is nog iets over voor die CPU upgrade).

- Er worden veel monitors aangeboden, met wat zoeken heb je wel iets beter dan Acer en waarschijnlijk voor minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
MacPoedel schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:06:
Zijn nieuwe componenten eigenlijk een vereiste? Voeding zou ik in elk geval nieuw kopen, moederbord eventueel, voor de rest kun je wel zaakjes doen.

- Een socket 1155 Core i5 (Sandy Bridge of Ivy Bridge) vind je voor €100 of minder. Het is dan wel een beetje zoeken naar een geschikt moederbord. Een socket 1150 Core i5 kan voor minder dan €150 en daarvoor kun je nieuw nog wel een goedkoop moederbord kopen. En om zeker binnen budget te blijven, een socket 1150 Core i3 zou je ook kunnen kopen, ik zie er eentje voor €70 op V&A: V&A aangeboden: Intel Core i3-4160 Boxed.

- Een R9 290 kun je vinden voor €150 (liefst met goede koeler zoals een Sapphire Tri-X). Niet zoveel goedkoper dan een RX 480 en ongeveer even snel, maar je moet dan in elk geval niet wachten op een non-reference model van de RX 480 (al vind ik die heisa over de PCIe power delivery wat overrated). Met de bespaarde €80 moet je dan wel een iets betere voeding nemen (en er is nog iets over voor die CPU upgrade).

- Er worden veel monitors aangeboden, met wat zoeken heb je wel iets beter dan Acer en waarschijnlijk voor minder geld.
Hij is al besteld :+
Tweede hands wel naar gekeken. Voor een videokaart durf ik dat nog wel aan op zich, maar gezien de kleine meerprijs voor DX12 leek het mij geen gekke investering om die ook nieuw te halen.

Garantie is op zich wel belangrijk. Als ik wat koop 2e hands en het gaat na 4 weken stuk... swah...
Maar met een krantenwijkje een PC bij elkaar sprokkelen en dan de pech hebben dat iets stuk gaat... das een stuk vervelender.

Met de nieuwe gen houd ik de optie om wat makkelijker te upgraden in de toekomst. Tegen de tijd dat die echt tegen de bottleneck aanloopt kan die altijd nog een 2e hands Skylake+evt mobo halen.

Monitor ga ik kijken of het wat is. Zo niet gaat die gewoon terug naar de MM. 8) Maar als hij er tevreden mee is... dan ga ik niet moeilijk doen. 2e hands in de buurt zit ook op 50-60 euro voor monitors die ook gewoon simpele TN panelen zijn. Dus dat is de moeite niet echt.

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 06-07-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-07 09:14
Ik had eigenlijk ook verwacht dat er meer te besparen was toen ik aan mijn post begon, vooral op de videokaart dan, maar de RX 480 heeft op dat punt de prijzen toch wel wat door elkaar gegooid.

Wat ik wel had overwogen was om die tweedehands Haswell Core i3 te nemen, met een processor kan weinig verkeerd gaan (ik heb er toch nog geen stuk gehad, en kan me alleen bedenken dat àls die stuk zou zijn dat het komt door een defect of onvoorzichtigheid met het moederbord). Dat platform is eigenlijk bijna even upgradebaar als een Skylake systeem. De upgrade van een Core i3 6100 naar een Core i5 6600 is bijna dezelfde als de upgrade van een Core i3 4160 naar een Core i5 4670. Dan komt het budget net weer terug bij €600 (of kun je een betere voeding nemen). Maar goed ik was te laat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mefra85
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-08-2024
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien is het al geopperd. Als monitor zou ik een Freesync monitor nemen. Kijk eens bij LG. Dan heb je voor 130 euro een ips paneel met Freesync.
Pagina: 1