Schoonmaken glazen deur oven, ooit doorzichtig,nu bruinzwart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Ok, we zijn lui geweest. De afgelopen 5 jaar of zo nooit de deur van de oven goed schoongemaakt, enkel doekje erover en het vuil eraf maar nooit echt grondig.

Resultaat: de ovendeur die ooit doorzichtig glas was, is nu totaal, maar dan ook totaal bruinzwart. Onmogelijk er zelfs nog door te zien.

Is een conventionele heteluchtoven, geen magnetron, en wordt bijna dagelijks gebruikt.

Al geprobeerd te schrobben met "zachte" niet bijtende schoonmaakmiddelen (de naam ontsnapt me nu even), een uur aan een stuk keihard staan schrobben maar geen énkel verschil.

Is er iemand die een betere manier weet om het glas terug in oorspronkelijke, propere en doorzichtbare staat te krijgen, als dat überhaupt al mogelijk is??

Dank!

[ Voor 6% gewijzigd door demichel op 05-07-2016 19:00 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51
Hg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Zou die écht effectief werken als het glas echt in zo'n slechte staat is? Is werkelijk compléét zwart geblakerd, je kan er zelfs niks meer door zien (ik moest me schamen, ik weet het).

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Anders schoon branden (vuil verassen) met een gas brander. Glas zou daar zonder problemen tegen moeten kunnen, keramiek van de deur moet je voorzichtiger behandelen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb ooit een verkoolde oven weten te redden met azijn en dasty ontvetter. Vriendinnetje had het voor elkaar gekregen met de magnetronstand en het rekje er nog in er een broodje in laten ontbranden |:(. Volgens mij was het iets van bakje azijn er in laten verdampen door de oven aan te zetten. De restjes met dasty.

[ Voor 21% gewijzigd door SqnLdr op 05-07-2016 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
demichel schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:01:
Zou die écht effectief werken als het glas echt in zo'n slechte staat is? Is werkelijk compléét zwart geblakerd, je kan er zelfs niks meer door zien (ik moest me schamen, ik weet het).
Jazeker, ik krijg er zelfs zwarte platen mee schoon. Misschien extra opspuiten en een schuurspons (niet metaal) erbij.

Heb mijn ovendeur al vaker bewerkt, maar niet vanaf helemaal zwart, dat dan weer wel. :P

Handschoenen en eventueel mondkapje aan te raden. En de deur van de oven halen als dat kan.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-05 16:58

the mod man

iets van beeldmaker

Gewoon krabben met iets van metaal werkt ook. Beetje ovenreiniger van HG en met een metaal sponsje is waarschijnlijk het snelst en makkelijkste. Dat ene krasje dat het oplevert maakt denk ik weinig uit als je er al jaren niet doorheen kan kijken.

Ervaring hier met een studenten oven met het zelfde probleem.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Waarom zou je het glas gaan bekrassen als dat waarschijnlijk niet eens nodig is? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-05 20:34
Ik heb een Siemens hete lucht oven en deze heeft twee lagen glas waarbij het glas aan de binnenkant los gehaald kan worden.
Ik het ook het probleem met een vieze ruit maar het bleek aan de binnenkant te zitten en door het glas los te halen en schoon te maken was deze weer als nieuw :) .

Weet niet of dit bij jou ook misschien kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:30

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dasty! Goedkoper dan HG.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demichel
Toch nog wat verder gegoogled... deze video op Youtube ziet er interessant uit:

YouTube: 2 Ingredient Oven Glass Cleaner

Zou het zo eenvoudig zijn? Het glas van mijn oven ziet er nét zo uit als in de video...

[ Voor 14% gewijzigd door demichel op 05-07-2016 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Offtopic: Oi, jij weer hier? :)

Ontopic:
Probeer het gewoon :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
The Eagle schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 20:07:
Offtopic: Oi, jij weer hier? :)

Ontopic:
Probeer het gewoon :)
Oh, nooit weggeweest hoor (sorry hoor >:) ) alleen wat stiller dan gewoonlijk :)

Denk dat ik de Youtube manier maar eens probeer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Hou er maar rekening mee dat vijf jaar vervuiling iets moeilijker kan zijn dan 5 maanden.

Maar zolang je 'sopje' bruin blijft worden komt er zooi vanaf. Succes in ieder geval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 07:13

Reinier

\o/

Ik heb erg goede ervaringen met dit spul, K2r ovenreiniger (tube met borsteltje). Ik gebruik het voor m'n stoomoven want m'n andere oven heeft pyrolyse. Insmeren, nachtje wachten, afvegen, klaar. Evt. herhalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tYckY1zM6ewZgOua7FuyVyVc/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:53
cvheereveld schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:16:
Ik heb ooit een verkoolde oven weten te redden met azijn en dasty ontvetter. Vriendinnetje had het voor elkaar gekregen met de magnetronstand en het rekje er nog in er een broodje in laten ontbranden |:(. Volgens mij was het iets van bakje azijn er in laten verdampen door de oven aan te zetten. De restjes met dasty.
Dit. Azijn in een bakje en oven aan. Daarna nog een keer goed schrobben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 10:24
Ik maakte het raampje van de kachel altijd schoon met wasbenzine en dat oppoetsen met een oude krant... Werkt perfect!

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Natriumhydroxide is het toverwoord. Je hebt ovenreinigers waar het in zit (schuim)
Of je maakt een sterke oplossing met korrel gootsteenontstopper.

(wel handschoentjes aan doen, en niet op aluminium smeren :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:45
De raampjes van de kachel doen we altijd met de fijne as gemixt tot een dik papje en keukenpapier.
Geen chemicaliën, en het is perfect schoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:18

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Inzepen met groene zeep en bakje met amoniak een nacht ín de oven laten staan. Daarna kun je het vuil er zo vanaf vegen (of iig met een heel klein beetje schrobben).

Al meerdere keren gedaan. En is goedkoper dan Dusty of HG.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 05:57

TNW

AtomicShockwave schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 20:53:
Natriumhydroxide is het toverwoord. Je hebt ovenreinigers waar het in zit (schuim)
Of je maakt een sterke oplossing met korrel gootsteenontstopper.

(wel handschoentjes aan doen, en niet op aluminium smeren :) )
Inderaad, NaOH weet wel raad met bruine aanslag. Het zit ook in spuitbussen ovenreiniger.

Kijk wel uit met het mengen van NaOH en water, is een exothermische reactie dus de oplossing zal opwarmen, vaak boven wat mensen als handwarm beschouwen. Daarom gaat het ook zo borrelen bij het toevoegen van heet water als het als gootsteenontstopper wordt gebruikt.
Het reageert sterk met aluminium dus ga er geen branders van een fornuis mee schoonmaken.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ardana schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 21:40:
En is goedkoper dan Dusty of HG.
Maar moet je wel wachten , met Hg kan je meteen los. Dan maar wat duurder. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:54
Deur Invetten met groene zeep, oven heet maken, bakje water erin en laten dampen half uur. Huis stinkt, oven schoon 😀

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
MrMuscle ovenreiniger gebruiken!
€ 2.59 of zo in de supermarkt. Is een orange spuitbus.
Wij hadden onze oven ook al langere tijd niet goed schoon gemaakt.
Kan zowel binnen in de oven als op het raam. Inspuiten. 20 minuten weken en er zo met natte doek afvegen. Wel handschoentjes aan.Eventueel herhalen. Perfekt schoon!

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-05 13:37
Voor de perfect schone oven heb je nodig :
Baking Soda (Arm en hammer, te koop bij de Toko of de beter gesorteerde super)
Witte azijn.

Als eerste maak je een papje van de soda door er een beetje water doorheen te draaien. Als je dan een lekker papje hebt wat ook nog een beetje aanhangt in op de vertical delen van je oven is het goed. Smeer je oven in met dit papje, ook het raampje en laat dit vervolgens een nacht (12 uur) intrekken.

Na 12 uur pak je een vochtige doek en haal je daarmee de soda uit de oven. Je zal al zien dat er flink wat troep meekomt. Als de grove delen soda verwijderd zijn pak je een plantenspuit en vult deze met je azijn. Spuit vervolgens de oven in met azijn en dan echt goed op de plekken waar je niet lekker bij kunt komen, maar waar wel nog soda zit. Door de chemische reactie tussen zuur en soda begint het te bruisen en los je zo de soda op. Afnemen met doek en schoon is je oven.

Ik heb op dit moment nu al 3 ovens op deze manier gedaan. Je bent het langste bezig met wachten totdat de 12 uur verstreken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Eerst de dikke lage koek fysiek wegschrapen, bijvoorbeeld met zo'n keramischeplaatschraper of een hard stuk plastic. Daarna een degelijke ovenreiniger met natriumhydroxide of kaliumhydroxide erin gebruiken. Vervolgens met handschoenen aan met een schuurspons of zo'n glasplaatspons (niet-krassend) de rest van het vuil weghalen, dat gaat vrij gemakkelijk.

Dasty, ammonia, azijn, groene zeep, soda etc zijn leuke schoonmaakmiddeltjes voor oma, maar ze zijn niet bepaald effectief voor een echt vuile oven. Ik heb het in het verleden allemaal geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:28

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb ooit ovenreiniger van de Action gebruikt, ook van dat schuimspul. Dat werkte verrassend goed.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Niet online
demichel schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 18:58:
Ok, we zijn lui geweest. De afgelopen 5 jaar of zo nooit de deur van de oven goed schoongemaakt, enkel doekje erover en het vuil eraf maar nooit echt grondig.

Resultaat: de ovendeur die ooit doorzichtig glas was, is nu totaal, maar dan ook totaal bruinzwart. Onmogelijk er zelfs nog door te zien.

Is een conventionele heteluchtoven, geen magnetron, en wordt bijna dagelijks gebruikt.

Al geprobeerd te schrobben met "zachte" niet bijtende schoonmaakmiddelen (de naam ontsnapt me nu even), een uur aan een stuk keihard staan schrobben maar geen énkel verschil.

Is er iemand die een betere manier weet om het glas terug in oorspronkelijke, propere en doorzichtbare staat te krijgen, als dat überhaupt al mogelijk is??

Dank!
En, is je oven al schoon?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51
Als een man zegt dat hij wat gaat doen, doet hij dat ook. Daar hoef je hem echt niet elk half jaar aan te herinneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Niet online
418O2 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 10:37:
[...]

Als een mand zegt dat hij wat gaat doen, doet hij dat ook. Daar hoef je hem echt niet elk half jaar aan te herinneren
Ik bedoel: Waarmee heb je de oven uiteindelijk schoongekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demichel
cvheereveld schreef op zondag 24 juli 2016 @ 10:40:
[...]

Ik bedoel: Waarmee heb je de oven uiteindelijk schoongekregen?
Dag... net terug van deugddoende vakantie.

Net voor de vakantie pogen te reinigen. HG ovenreiniger deed gewoon niks...

Ben dan oven beginnen schrobben met mengsel van natriumbicarbonaat en water. Ben dan met een oestermes de zwarte plekken te lijf gegaan. Eerst uiterst voorzichtig en na een tijd stond ik er nogal uitbundig op te schrapen. Brokken kwamen los en géén krassen op het glas, heb ik dus goed gedaan...

Nu nog afwerken, er zijn nog wat plekjes die geschrobt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Dasty forever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quartje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 11:20
Reinier schreef op dinsdag 5 juli 2016 @ 20:37:
Ik heb erg goede ervaringen met dit spul, K2r ovenreiniger (tube met borsteltje). Ik gebruik het voor m'n stoomoven want m'n andere oven heeft pyrolyse. Insmeren, nachtje wachten, afvegen, klaar. Evt. herhalen.

[afbeelding]
Ik heb ook erg goede ervaringen met dit spul. Het lijkt online nergens meer verkrijgbaar te zijn. Heb jij nog ergens adresjes toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 07:13

Reinier

\o/

Quartje schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:36:
[...]

Ik heb ook erg goede ervaringen met dit spul. Het lijkt online nergens meer verkrijgbaar te zijn. Heb jij nog ergens adresjes toevallig?
Helaas niet... het huidige product (foam/spray) doet het ook goed maar is meer gehannes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Als die resten er echt niet af willen kan je altijd nog remmenreiniger proberen. Dat spul haalt zelfs teer van spullen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maar remmenreiniger op glas is niet echt een aanrader, tenzij je van een troebel beeld van je eten houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Dasty natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

Een glaskrabber :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puffino
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dasty.

Inspuiten, in laten trekken paar minuten, afvegen. Verkrijgbaar bij WIBRA (uitsluitend daar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 03:55

WhiteDog

met zwarte hond

Oven met pyrolyse functie kopen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Eerst een ovenschaal met schoonmaakazijn laten koken/dampen. Dat lost al veel vuil op. het laatste kun je met Dasty of MrMuscle of zo reinigen. dik laten schuimen en ff in laten trekken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb ik geprobeerd, maar geen één kunnen vinden waar de deur inpaste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-05 16:50
Ik maak mn ovenschalen en plateaus schoon door ze in een vuilniszak te doen, halve liter azijn erbij en een nachtje laten staan. Vervolgens veeg je alles er zo af. Doe wel handschoenen aan en probeer de damp niet in te ademen.
Dit werk natuurlijk alleen als je het glas los kan halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
kookplaatreiniger (die met schuur-poeder er in :D) + metalen schuursponsje, die ronde zachte staaldraad dingen. Werkt perfect, alles er mee schoongekregen. Eerst ff inwrijven met kookplaatreiniger, 15 minuutjes laten weken. Daarna aan t 'schrobben slaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Ik zit niet zo in de schoonmaak, maar mijn vrouw is helemaal weg van Jemako.
Goed spul is één ding, maar een goede schuurspons is ook belangrijk.
Met een metalen schuurspons krijg je je pannen, metaal- en glaswerk echt goed schoon, zonder krassen.
Voorbeeld: klik (marktplaats)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Collen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-04 12:28

Collen

Dude..

Wasbenzine
Soda (natrium bicarbonaat)+afwasmiddel
Azijn

Goed laten weken met heet water..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-05 16:44

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dit is wat ik gebruik om heel snel 90% van het vuil weg te halen, daarna werkt een ontvetter veel effectiever.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-05 16:35
Glaskrabber, heel erg veel ontvetter en zo'n metalen spons ding.

Hier al meerdere malen zo een 2e kansje nieuw laten lijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

(topic uit 2016?..)

[ Voor 80% gewijzigd door -36- op 24-02-2018 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
tijdje geleven ovenreiniger van W5 (lidl) gehaald... de vlekken op de bodem van mijn kleine oventje zijn inmiddels ( na een paar behandelingen met enige tijd er tussen ) bijna compleet weg..

binnenkort hem even op de kop zetten zodat de bovenkant ook goed in kan trekken.

en recent nog even gekeken wat het doet met olie vlekken op de beton tegels.. en zelfs daar werkt t nog op ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turtles3
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-07-2020
Ik heb bij de Jumbo een doosje met staalwol meegenomen. Ik weet niet of Brillo nog bestaat maar het is staalwol met zeep erin en kost bijna niets en geen vergif. De oven/magnetronschaal en het glas van de ovendeur ermee schoon gemaakt. De deur zo goed als nieuw na 12 jaar gebruik en de schaal bijna. De onderkant van de schaal is grover en daarom moeilijker schoon te krijgen. Het stalen rekje ook brandschoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 11:40
Krant nat maken door het as in je openhaard halen en daarna poets je met de natte krant zo alles er af.
Pagina: 1