Onstabiele computer -> wat nu te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:12
Hallo tweakers,

Een jaar of 2/2,5 geleden heb ik zelf een custom pc samengesteld bij 4Launch en daar ook gekocht met het geld wat ik verdient heb bij mijn toenmalige bijbaantje. De eerste paar maanden ging dit prima. Tot dat ik last kreeg van crashende beeldscherm drivers. De eerste keer niks gevonden, tweede keer bleek dat de videokaart kapot was en kreeg ik kosteloos een nieuwe. Dit is een hele tijd goed gegaan.

Tot dat ik geupgrade ben naar Windows 10. Opnieuw crashende drivers, opnieuw 4Launch gecontacteerd; niks gevonden natuurlijk. Daarna ben ik teruggegaan naar Windows 7 omdat het toen destijds het stabielst draaide. Maar tot deze week ging het prima. Maar heb vandaag opnieuw 2 crashes (FIFA, beeld viel weg -> reboot) gehad en 1 freeze (FSX). Daarnaast als ik wilde opstarten, blijft het beeld een tijd zwart en soms komt het terug, maar op andere momenten is de enigste optie een reboot.

Uiteraard kan ik nu weer terug naar 4Lauch en claimen dat het onstabiel is, maar omdat het zo random de crashes ontstaan en omdat mijn garantie verlopen is vraag ik me af of het nog nut heeft om daar mijn verhaal opnieuw te doen. Ik heb zelf het vermoeden dat er ergens een bottleneck ontstaat bij de videokaart, maar helemaal zeker weten doe ik dit niet.

Edit:
Zojuist ook crashes in GTA V, waarmee het beeld wegvalt, maar nog wel geluid e.d. heb.

Wat kan ik nu het beste doen?

Alvast bedankt!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus PH77-I i77€ 91,-€ 91,-
1Asus GTX760-DC2OC-2GD5€ 325,90€ 325,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 92,48€ 92,48
1Scythe GentleTyphoon 120mm, 1450rpm€ € 17,99€ € 17,99
1Samsung DVD Brander SH-224DB/BEBE 24x, SATA Bulk (zwart)€ € 18,90€ € 18,90
1Scythe Gentle Typhoon 120mm High-RPM 4250RPM, 120mm€ 0,-€ 0,-
1Corsair CX750M€ 93,95€ 93,95
1Samsung 840 series SSD 128GB€ 110,64€ 110,64
1Kingston 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, HyperX Genesis€ € 70,90€ € 70,90
1Western Digital Harddisk 3.5" Green WD10EZRX 1TB€ € 60,99€ € 60,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 622,97

Helaas staat niet alles meer in de Tweakers Pricewatch, dus de rest is handmatig aangevuld

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 08:45
Zo te horen lijkt er een probleem met je videokaart of monitor. Althans de aansturing hiervan.

Heb je al geprobeerd om alle belangrijke drivers te bij te werken en te kijken in het Event Log naar mogelijke meldingen van de crash?

Ik zou beginnen met het updaten van je videodrivers via de Geforce Experience tool van Nvidia.
(http://www.geforce.com/geforce-experience)

Daarna via de AutoDetectie tool van Intel je chipsetdrivers en andere intel componenten bijwerken.
(http://www.intel.nl/content/www/nl/nl/support/detect.html)

Zorg verder dat je alle Windows updates hebt geinstalleerd om zeker te zijn dat het zo stabiel mogelijk is.

Test het een aantal dagen na deze stappen en laat ons weten of je nog steeds crashes hebt.
Heb je nog crashes, kijk dan in het EventLog van Windows of je meldingen kan vinden over de crashes
(Start->Uitvoeren->Eventvwr.msc en dan onder tabje Systeem en Toepassing)

Succes!

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
Bedankt voor je antwoord! Ik heb inderdaad mijn drivers geupdatet. Maar had kort daarna problemen bij het opstarten. Veel lag en trage reactie snelheid bij m'n muis. Die Auto Detectie tool kan ik helaas niet meer testen. Heb mijn computer nu naar een lokale computer winkel gebracht om hem volledig na te laten kijken. Ik hoor helaas pas maandag meer. Ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
Een update; de lokale computer winkel heeft gebeld en ze zeggen dat ze meerdere (4) infecties gevonden hebben en dat mijn Windows 7 beschadigd is en dat de oplossing is om de computer opnieuw te installeren. Tevens was er volgens hun de hardware in orde. Dus ik ben helaas geen stap verder gekomen. Wat ik opvallend vind is dat er een haast verse Windows 7 installatie, die er nog maar 4 weken op zit al beschadigd kan zijn.

Ik ga nu zelf maar wat benchmarks draaien en dan maar naar Windows 10 upgraden, en dan kijken we wel. Maar ik word hier wel moedeloos van.