Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freubelaarisbak
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-07 19:26
Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van de TZ100 van panasonic. Eerste ervaringen zijn erg positief. De dingen die mij tegenvallen komen overeen met datgene dat je na kunt lezen in de reviews, te weten: wat minder scherpte bij volledig inzoomen en vrij gemakkelijk onbedoeld aanraken van het touchscreen met je duim.

Kijkend naar de eerste foto resultaten zijn de foto's prima en zeker ook scherp aan de wijde kant van het spectrum. Wat ook een verademing is is de sterk afgenomen scherptediepte, vooral vergeleken met mijn eerdere travelzoom. Dit geeft veel meer creatieve mogelijkeheden.

Toch zie ik iets dat ik even aan mijn mede tweakers wil voorleggen. Ik merk dat bij een equiv. focal length van 55 a 60 mm de fotos aan de rechterkant haarscherp zijn, maar naarmate ik meer naar links kijk wordt het waziger. Hierbij is het onderwerp op dezelfde afstand vanaf de lens, dus aan verkeers scherpstellen kan het niet liggen. Ik twijfel dus of ik ermee terugmoet ja of nee. Hieronder een foto met daaronder een 2 tal crops.

Je ziet duidelijk het verschil. Ervaren andere TZ100 bezitters dit ook zo of heb ik een maandagochtend exemplaar.... ?
Hele foto

Hele foto op 61 mm

Rechter zijde
https://tweakers.net/ext/f/imCe6DB8sX5r0ZOWVBVWoOTW/full.jpg

Linkerzijde
https://tweakers.net/ext/f/noVXujnKdjNKSu08EBJZB8Ag/full.jpg

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en advies.

Modbreak:Afbeeldingen verkleinen graag!

[ Voor 5% gewijzigd door Ventieldopje op 05-07-2016 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Aan de foto kun je het amper zien. Maak eens een foto van een muur op een meter of 10 afstand (om scherpte-diepte uit te sluiten). Doe dit vanaf statief en met een diafragma van f/5.6 (iig niet lager dan f/4 en niet hoger dan f/8). Uiteraard ook zorgen dat je recht tegenover de muur staat.

Pas dan kunnen we beoordelen of er ook echt een probleem is.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freubelaarisbak
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-07 19:26
Ventieldopje schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 18:30:
Aan de foto kun je het amper zien. Maak eens een foto van een muur op een meter of 10 afstand (om scherpte-diepte uit te sluiten). Doe dit vanaf statief en met een diafragma van f/5.6 (iig niet lager dan f/4 en niet hoger dan f/8). Uiteraard ook zorgen dat je recht tegenover de muur staat.

Pas dan kunnen we beoordelen of er ook echt een probleem is.
Hoi maarten, Je ziet het op de crop van de linker en de rechterzijde. Het jordanian toestel en de gebouwen er achter op de linkercrop zijn niet bepaald scherp. Ook het klm toestel is blurry aan die kant ( focusafstand oneindig ) als je naar de rechterkant kijkt, zie je dat de gebouwen wel scherp zijn en ook de paal er voor. Ook de achterkant van het vliegtuig is scherp.

Het probleem doet zich vooral voor met verafgelegen onderwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
Er zijn hier ook heatwaves van de straalmotoren en warme asfalt in het spel. Dus niet echt bruikbaar om te beoordelen of je echt een probleem hebt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindcrimeNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 11:31
freubelaarisbak schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 17:50:
De dingen die mij tegenvallen komen overeen met datgene dat je na kunt lezen in de reviews, te weten: wat minder scherpte bij volledig inzoomen en vrij gemakkelijk onbedoeld aanraken van het touchscreen met je duim.
Je weet dat je de touchscreen kunt uitschakelen via het menu? Je kunt ook enkele losse features van de touchscreen uitschakelen

Enabling/disabling the touch operation
→ [Custom] → [Touch Settings]
[Touch Screen]
All touch operations. When set to [OFF], only button and dial operations
can be used.
[ON] / [OFF]
[Touch Tab]
Operation to display the touch icons by touching tabs such as [ ]
displayed on the right of the screen.
[ON] / [OFF]
[Touch AF]
Operation to optimise the focus or both the focus and brightness for a