Coax kabel -> internetkabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMuijs
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-06-2023
Beste tweakers,

Ik weet niet of ik onder het juiste topic plaats maar kon geen toepasselijker forum vinden.

Wij wonen op het platteland in een afgelegen gebied waardoor ons internet echt drie keer ruk is, maar dat even ter zijde. De router die beneden staat geeft niet het beste signaal en daarom hebben we een versterker boven op gehangen. Maar omdat het internet zo traag is werkt dat eigenlijk alleen voor de mobiele telefoon. Dus wil ik een internetkabel van de meterkast waar onze router hangt naar boven trekken zodat ik straks mijn laptop en computer op het best mogelijk internet heb draaien.

Nu lopen alleen alle snoeren bij ons door de vloer en lijkt het me een beetje een gepriegel om er een internetkabel bij te trekken. Er ligt echter ook nog door het hele huis tv kabels van de vorige bewoners. Daarmee bedoel ik van deze Coax kabels: Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/030454/files/012483049/hirschmann-coax-kabel-fekab-759-500.jpg

Nu is mijn vraag of er een mogelijkheid is om via deze kabels het internet te laten lopen. De kabels worden niet meer gebruikt en liggen dus los door het hele huis.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:38
Misschien niet het beste antwoord maar heb wel eens gelezen dat internet ook via je stopcontact kan doorgeven. dan hoef je geen extra kabels door het huis te trekken. kijk hier eens naar: productreview: TP-Link AV1200 Gigabit Powerline met stopcontact startset TL-P.... zelf geen ervaring mee maar misschien een goed alternatief. succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MoCa is hier de oplossing denk ik :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:45
Zelf geen ervaring mee maar dit kan idd via MoCa / MoKa / Internet over Coax / Media converters.
Zoiets als dit:
https://netwerkproducten....-coaxkabel-p-4271100.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53
Trekveer aan de coax binden eruit trekken en cat6 aan de trekveer binden en door de leiding trekken. Klaar is Ronald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:15
Moka inderdaad, bijvoorbeeld deze.

Werkt beter dan Powerline, sneller en vooral stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMuijs
Maar bij moka moet de coax kabel nog wel zijn aangesloten? Bij ons is die boven in de meterkast 10 jaar geleden afgeknipt. Deze kan ik dan toch ook niet in de router stoppen? Ik dacht net als pacificocean dat ik aan beide kanten van de coax kabel een cat6 maak en het dan is opgelost maar ik wist niet of dat mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53
RonaldMuijs schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 16:23:
Maar bij moka moet de coax kabel nog wel zijn aangesloten? Bij ons is die boven in de meterkast 10 jaar geleden afgeknipt. Deze kan ik dan toch ook niet in de router stoppen? Ik dacht net als pacificocean dat ik aan beide kanten van de coax kabel een cat6 maak en het dan is opgelost maar ik wist niet of dat mogelijk was.
Dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel dus de hele coax kabel vervangen door cat6 kabel. Dat is echt de meest stabiele oplossing. Bij alle andere oplossingen weet ik de inhoud van het volgende topic al.

[ Voor 9% gewijzigd door pacificocean op 05-07-2016 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMuijs
pacificocean schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 16:26:
[...]

Dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel dus de hele coax kabel vervangen door cat6 kabel. Dat is echt de meest stabiele oplossing. Bij alle andere oplossingen weet ik de inhoud van het volgende topic al.
Ja dat was in eerste instantie ook mijn bedoeling maar de kabels zijn door de vloer heen gehaald en ik heb nog niet gevonden waar ze de vloer uitkomen. Ik heb het idee dat ze naar beneden lopen via de muur en ik hier dus amper tot niet bij kan komen, waardoor ik er niet zo een kabel bij stop. Maar ik ga denk maar gewoon een nieuw gat door de vloer boren. Is denk de simpelste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RonaldMuijs schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 16:23:
Nee, je kunt niet zomaar een CAT6-stekker op een coaxkabel plakken...

Kijk eens goed ernaar: een coaxkabel heeft één (dikke, goed afgeschermde) geleider, een CAT6-stekker vraagt om 8 smalle geleiders 8)7

Voor MoCA is enige eis dat de coax van A naar B gaat, dus in dit geval van meterkast tot kamer waar je netwerkverbinding wilt. Er hoeft geen TV-signaal op te staan. MoCA staat daar sowieso los van (het werkt ook op totaal andere frequenties).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMuijs
dion_b schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 16:37:
[...]

Nee, je kunt niet zomaar een CAT6-stekker op een coaxkabel plakken...

Kijk eens goed ernaar: een coaxkabel heeft één (dikke, goed afgeschermde) geleider, een CAT6-stekker vraagt om 8 smalle geleiders 8)7

Voor MoCA is enige eis dat de coax van A naar B gaat, dus in dit geval van meterkast tot kamer waar je netwerkverbinding wilt. Er hoeft geen TV-signaal op te staan. MoCA staat daar sowieso los van (het werkt ook op totaal andere frequenties).
Maar dan moet de coax kabel in de router? In dit geval een KPN experiabox zte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Nee, er gaat een netwerkkabel van de router naar moca kastje 1, vanaf daar een coax naar boven waar moca kastje 2 staat, vanaf daar een netwerkkabel naar een extra switch/accesspoint/PC, whatever.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 09:38
Orion84 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 16:47:
Nee, er gaat een netwerkkabel van de router naar moca kastje 1, vanaf daar een coax naar boven waar moca kastje 2 staat, vanaf daar een netwerkkabel naar een extra switch/accesspoint/PC, whatever.
Klopt als een bus. Je hebt dus 2 MoCa kastjes nodig, beide rond de 60 tot 70 euro per stuk. De link die Polster geeft is een oude versie (standaard 16) er is inmiddels een standaard 32. Stuk stabieler en sneller.

https://www.installatieva...sg412mHIK_elTgaAv1r8P8HAQ

Je moet dus wel aan beide zijden van de coaxkabel een stekker erop zetten. En wel zeker weten dat je aan beide einden dezelfde kabel te pakken hebt. En uit je vorige post maak ik op dat dat nog wel eens een probleempje kan worden....

[ Voor 20% gewijzigd door Barre73 op 05-07-2016 17:05 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMuijs
Barre73 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 17:01:
[...]

Klopt als een bus. Je hebt dus 2 MoCa kastjes nodig, beide rond de 60 tot 70 euro per stuk.

Je moet dus wel aan beide zijden van de coaxkabel een stekker erop zetten. En wel zeker weten dat je aan beide einden dezelfde kabel te pakken hebt. En uit je vorige post maak ik op dat dat nog wel eens een probleempje kan worden....
Klopt als en bus omdat de vorige eigenaar ze dus allemaal door de grond heeft laten lopen bij het bouwen van het huis, en ze dus verdwijnen en in de meterkast alleen een paar uiteindes te voorschijn komen en de vorige eigenaar geen idee heeft hoe het ookalweer allemaal zat. Ik gok dat ik maar beter een nieuwe internetkabel kan leggen wat dan ook heel geneuzel bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Als het leggen van een UTP kabel echt heel veel werk is en je voorkeur toch uitgaat naar het (her)gebruiken van de COAX kabel kun je met een simpele toongenerator deze ook 'uitpiepen'.

Zo weet je zeker dat je aan beide kanten dezelfde kabel te pakken hebt.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:49
Waarom niet gewoon zoals pacificocean zegt een CAT 5e/6 vastmaken aan de Coax en die er door trekken?
Je kan toch simpelweg ff met 2 man kijken welke kabel welke is, 1 bij de meterkast en 1 op de kamer waar de kabel uitkomt. Die in de kamer trekt even rustig aan de kabel en degene in de meterkast ziet toch de kabel bewegen? (bij gebrek aan een toongenerator).
Zo zou ik het in ieder geval doen.

PS wat bedoel je met "ze lopen door de vloer" ? Ik neem aan wel gewoon door leidingen getrokken?
Dan is die coaxkabel vervangen door een CAT kabel echt een eitje.

[ Voor 17% gewijzigd door Arjant2 op 06-07-2016 09:08 ]

Pagina: 1