Nieuwe onderdelen kapotte pc ouders

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilsin
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-03-2021
Omdat de computer van mijn ouders gisteren is overleden (deze is al ruim 6 jaar oud) hebben ze mij gevraagd of ik nieuwe onderdelen voor hun kon bestellen.

Het enigste waar mijn ouders de computer voor gebruiken is het dagelijkse email checken, websites kijken en internetbankieren. Hierdoor is er dus geen krachtige setup nodig en ik heb de volgende onderdelen gevonden:

CPU
Intel Core i3-6100 Boxed
https://tweakers.net/pricewatch/464888/intel-core-i3-6100-boxed/specificaties/

Mobo
Gigabyte GA-H110M-S2H
https://tweakers.net/pricewatch/464482/gigabyte-ga-h110m-s2h.html

Geheugen
Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8
https://tweakers.net/pricewatch/437098/kingston-hyperx-fury-hx421c14fbk2-8/specificaties/

De huidige voeding werkt nog prima.

Mijn vraag is dus: Werken deze onderdelen goed samen? (ik denk het wel maar ik hou ervan om het toch nog even na te vragen.)

Of zijn er betere alternatieven op de markt? het budget ligt rond de 200 euro voor deze 3 onderdelen

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09 10:45
Voor die taken is een i3 flink overkill. Een skylake Celeron voldoet al makkelijk. Dan heb je mogelijk nog geld over voor een ssd, waar je veel meer profijt van hebt als je deze nog niet hebt. Wat is er precies overleden aan de computer?

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 14:34
Wat shadvet zegt: moderne celeron/pentium + SSD zal sneller aanvoelen dan een i3 en een HDD. Moeerbord is prima, ga je niet veel goedkoper vinden, geheugen kan eventueel wel nog iets goedkoper: pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213

Dan zal je onder de 150 euro uitkomen en heb je genoeg ruimte voor een SSD ;)

Wat is er inderdaad precies stuk gegaan? Verder: Welke onderdelen (Kast, voeding, schijf, etc) gaan er mee naar het nieuwe systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitch. V
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-09 20:59
Als ze echt niks anders doen dan hun e-mail checken, beetje internetten enzovoort, heb je nooit een i3 nodig. misschien is het een idee om een Pricewatch: Intel Celeron G3900 Boxed te kopen. met het geld dat je dan bespaart kan je een SSD kopen waardoor de pc lekker snel opstart. er zijn er veel, heel veel, maar ik raad deze aan: Pricewatch: Kingston SSDNow V300 120GB

En je hebt natuurlijk ook nog een kast nodig, maar aangezien je daar niks over heb gezegd kan ik je daar op dit moment niet mee helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Besef wel, dit is een SSD uit 2012 en kan echt niet meer tippen aan de huidige SSD's. Het is wel een redelijk betrouwbaar ding gebleken.

De opvolger is stukken beter, en iets goedkoper.
pricewatch: Kingston SSDNow UV400 120GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch. V
Die zag ik even over het hoofd blijkbaar. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 09:38
Reepje schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 13:54:
[...]

Besef wel, dit is een SSD uit 2012 en kan echt niet meer tippen aan de huidige SSD's. Het is wel een redelijk betrouwbaar ding gebleken.

De opvolger is stukken beter, en iets goedkoper.
pricewatch: Kingston SSDNow UV400 120GB
ik zou nu geen 120gb meer aanraden, de prijs per gb is zo slecht voor dat formaat. bijna 2 tientjes meer en je hebt 240 gb
pricewatch: Kingston SSDNow UV400 240GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilsin
de onderdelen die momenteel meegaan zijn de kast en de voeding. Het is inderdaad wel een goed idee om misschien een minder krachtige CPU te halen en daarnaast ook een SDD erbij te kopen. nu zit er een low speed HDD in van 8 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Niet van het een of ander, maar een veel voorkomende oorzaak van computerfalen is de voeding.
Ik weet natuurlijk niet hoe het mogelijk is dat alles stuk is gegaan behalve de voeding, maar evengoed zou je kunnen denken de voeding heeft de boel gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 14:34
Evilsin schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 13:58:
de onderdelen die momenteel meegaan zijn de kast en de voeding. Het is inderdaad wel een goed idee om misschien een minder krachtige CPU te halen en daarnaast ook een SDD erbij te kopen. nu zit er een low speed HDD in van 8 jaar oud.
Dat had ik door, maar welke voeding en kast? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilsin
als ik de computer nu opstart krijg ik een zwart scherm, geen piep van het moederbord en de fans draaien langzaam. Ik heb al een andere voeding geprobeerd en alle onnodige zaken afgekoppeld (HDD's, branders en zelfs het geheugen eruit gehaald) en hetzelfde resultaat. Ik denk dat het probleem bij het moederbord of de CPU ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:15
Of grafische kaart. Maar dat is gokwerk zonder te weten wat de huidige pc aan onderdelen heeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilsin
hij maakt gebruik van de onboard grafische kaart. er zit geen losse grafische kaart in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:15
Dan wordt dat moeilijk testen, behalve als je een simpele grafische kaart hebt liggen om mee te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilsin
omdat ik dat niet kan testen en omdat de hardware al stokoud is wil ik daarom liever nieuwe hardware aanschaffen waardoor mijn ouders weer even vooruit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilsin
Het enige probleem is dat ik nu niet weet of de voeding de boosdoener is geweest waardoor het MOBO e.d. kapot is gegaan. ik zal zo even de hardware van de huidige pc posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch. V
weet je toevallig van welk merk de voeding is? als je dat niet weet, kan je dan een foto maken van de zijkant van je voeding waar alle voltages, ampères en wattage staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilsin
Voeding
Enermax elt620awt

MOBO
Asus AM3 M4N78 PRO

CPU
AM3 AMD Phenom2 X4 955 125W 3.20/BOX

geheugen
2x 4096MB DDR2/ 800 Kingston CL5 KIT

Geen losse videokaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarn00bje
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-07 18:59
als je ouders alleen email checken en een beetje internetten kunnen ze ook overweg met een amd a8 die zijn slechter als een i3 maar een i3 is echt overkill. een celeron is ook een optie of pentium maar i3 is wel een beetje te

J.H

Pagina: 1