Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasvane
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-10-2024
Binnenkort verhuis ik. Ik heb het geluk dat ik alles kon bepalen wat er gebouwd kan worden ook het aanleggen UTP kabels een aansluitingen. Ik heb een idee hoe ik het wil inrichten.

Mijn vraag. Kunnen jullie aan de hand van bijgevoegde schema aangeven welke benodigdheden ik het beste kan nemen. Ik heb het volgende al.

-Tweak glasvezel
-NAS Synology DS216 +II

Graag advies over huidige plaat, camera's en switch.

Alvast bedankt.Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hqcwh5nm6tnlo.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 18:33
Minimaal nog 1 UTP kabel tussen de router en switch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:32

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ik zou alle apparatuur welke veel cq. vaak met de NAS communiceerd achter dezelfde switch hangen als waarop de NAS zelf zit aangesloten. Dan hoeft de uplink (en je router op je tekening in dit geval) niet onnodig te worden belast met verkeer welke anders 'achter' de switch blijft.

Zelfde voor je IP Camera's, als je een NVR gebruikt, plaats deze dan ook achter dezelfde switch zodat het verkeer niet het hele pad over moet.

Verder is er voor de huis-tuin en keuken situatie niet echt veel op aan te merken wat mij betreft.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Inderdaad er mist een UPT zoals Uncle Mel al aangeeft. Verder zie ik geen extra accespoint? Kun je het met de WiFi van de tweak router alleen af (kun je die centraal plaatsen?) zeker bij glasvezel zit je vaak vast aan de plaats waar de kabel het huis in komt. Mogelijk dat je nog een AP bij wilt plaatsen voor betere wifi dekking.

Daarnaast moet je bij tweak je IPTV boxen OF rechtstreeks op het modem aansluiten, OF samen op 1 (of 2) aparte switch en van daar naar het modem. Je hebt dus voor de Sparql IPTV boxen apparte kabels nodig naast eventule kabels voor de overige apperatuur (voor je smart TV moet je dus 2 kabels hebben, 1 voor the IPTV box en een 2e voor het smart gedeelte van de TV, zelfe voor android mediaplayers). (van de TWEAK blog, heb het zelf niet, dus weet niet of het eventueel samen zou kunnen mitst er de juiste switches gebruikt worden).

Daarnaast sluit ik me ook aan bij de tips van MisteRMeesteR

Ik zie ook sparql 7x staan. Zijn dat je IPTV boxen? check even of dat uberhaubt wel kan (ik dacht namelijk dat je er maximaal 5 kon hebben).

[ Voor 27% gewijzigd door VVV-007 op 05-07-2016 13:24 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik weet niet hoe groot je nieuwe woning is maar het is zeer waarschijnlijk dat de wifi van de meegeleverde router niet voldoende zal zijn waardoor je eventueel een accesspoint nodig zult zijn. Afhankelijk van je budget is kun je overwegen om een dedicated router tussen provider en je LAN te hebben, Ikzelf vind dit persoonlijk altijd fijn omdat ik dan in control ben en ook niet afhankelijk van een provider mocht ik willen switchen in de loop der jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
Blankinho schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 13:41:
Ik weet niet hoe groot je nieuwe woning is maar het is zeer waarschijnlijk dat de wifi van de meegeleverde router niet voldoende zal zijn waardoor je eventueel een accesspoint nodig zult zijn. Afhankelijk van je budget is kun je overwegen om een dedicated router tussen provider en je LAN te hebben, Ikzelf vind dit persoonlijk altijd fijn omdat ik dan in control ben en ook niet afhankelijk van een provider mocht ik willen switchen in de loop der jaren.
In dit geval is dat niet zomaar op te zetten omdat er ook IPTV geleverd gaat worden volgens TS. Je kan de router dan wel vervangen, maar dan moet je zelf alle instellingen enz. zelf gaan doen. Volgens mij is de router van Tweak zelf verder wel gewoon open, dus ik zie ook geen reden om dit te doen.

Een router plaatsen achter de door de provider geleverde router is zeker niet aan te raden. Je zit dan met dubbel NAT op je netwerk en dat levert vaak allemaal problemen op (bijvoorbeeld chromcasts die niet kunnen verbinden zonder zelf poorten te moeten instellen op je routers) of connectie issues met online games/ game consoles enz.

Extra AP voor betere WiFi is zeker aan te raden (mag ook een router in AP modus zijn) maar een extra router (in router modus) kun je beter niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
VVV-007 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 14:11:
[...]
In dit geval is dat niet zomaar op te zetten omdat er ook IPTV geleverd gaat worden volgens TS. Je kan de router dan wel vervangen, maar dan moet je zelf alle instellingen enz. zelf gaan doen. Volgens mij is de router van Tweak zelf verder wel gewoon open, dus ik zie ook geen reden om dit te doen.
Hier heb je een goed punt! Ik heb op dit moment mijn glasvezel via een trunk op een management switch geplaatst en vanaf daar breek ik het op naar de overige poortjes met een vlan voor tv en internet (naar eigen firewall met pppoe connectie)
Ik ben zo niet op de hoogte of tweakdsl zoiets ook ondersteund maar in mijn eerdere voorstel zou topicstarter wel gewoon zijn iptv bekabeld op de modem kunnen aansluiten en dan het overige via interne router.
Een router plaatsen achter de door de provider geleverde router is zeker niet aan te raden. Je zit dan met dubbel NAT op je netwerk en dat levert vaak allemaal problemen op (bijvoorbeeld chromcasts die niet kunnen verbinden zonder zelf poorten te moeten instellen op je routers) of connectie issues met online games/ game consoles enz.
Naar mijn idee ben je juist dan in control doordat je weet wat je hebt opgezet en wat er open staat. Maar goed dat is een verschil van inzicht welicht en mijn opzet vereist initieel wat meer configuratie en kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasvane
@Uncle Mel ;-) touwtje vergeten.
@VVV-007 Plaatje is een beetje uit zijn verband. Er moeten er 2 staan.

Allen bedankt voor het tot nu toe geven feedback. Ik kan daar veel mee om het plaatje compleet te maken. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

VVV-007 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 13:16:
IInderdaad er mist een UPT zoals Uncle Mel al aangeeft. Verder zie ik geen extra accespoint? Kun je het met de WiFi van de tweak router alleen af (kun je die centraal plaatsen?) zeker bij glasvezel zit je vaak vast aan de plaats waar de kabel het huis in komt. Mogelijk dat je nog een AP bij wilt plaatsen voor betere wifi dekking.
Dit is incorrect. Vanaf de FTU naar de modem sluit je gewoon UTP aan. Dit mag prima een metertje of 20 zijn. Als je graag je modem niet er direct naast wil aansluiten maar in je woonkamer kan dit prima. Natuurlijk zit je 'vast' aan, gezien het aansluitpunt(FTU) niet te veranderen is en er vanaf daar een kabel moet komen naar de modem maar er is zeker wel meer mogelijk dan mogelijk zou zijn met bijvoorbeeld xDSL via koper.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remondoo
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-05 12:59
Betreft de camera's kun je eens kijken naar Hikvision erg goede beeld kwaliteit en ondersteuning voor POE. Hier een lijst met geschikte camera's.
Uiteraard een switch met POE ondersteuning.

Houdt er wel rekening mee dat je bij >2 camera's een licentie moet kopen bij synology.

[ Voor 10% gewijzigd door remondoo op 05-07-2016 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasvane
Ik heb een nieuw plaatje. En meer info. Het huis is vrij groot, een vrijstaand huis. Alle aansluitingen TV, Sparql, Android TV, Laptop, Imac hebben UTP uit de muur.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5g7yscc98abnp.png

Ps... plaatje laad niet lekker in waardoor de verbindingen een beetje krom zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Volgens tweak moeten je 2 SPARQL's rechtstreeks naar je router van tweak. je NAS zou je eventueel op je switch kunnen aansluiten zodat connecties van je PC's naar je nas niet over je router hoeven, maar het kan best zijn dat het kwa plaatsing handiger is om de NAS naast je router te zetten.

True geeft hierboven aan dat je de router weliswaar kan verplaatsen, echter is dat vaak niet praktisch omdat de kabels naar de rest van het huis vaak ook uitkomen bij de plaats waar de glasvezel binnen komt. Om de router dan te verplaatsen heb je 2 kabels nodig (1 van glasvezel modem naar je router, en 1 terug van de router richting je glasvezel aansluitpunt waar je dan een switch moet plaatsen om de rest van de kabels aan te sluiten. Dit is natuurlijk afhankelijk je huis, maar in veel gevallen zal het hier op neer komen.
Blankinho schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 14:48:
[...]
Naar mijn idee ben je juist dan in control doordat je weet wat je hebt opgezet en wat er open staat. Maar goed dat is een verschil van inzicht welicht en mijn opzet vereist initieel wat meer configuratie en kennis.
Je blijft op deze manier zitten met 2 routers. Je kunt je eigen router wel in de DMZ plaatsen van je provider router, maar dan nog is dat niet ideaal. Afhankelijk van het provider modem/router heb je dan nog steeds problemen met bepaalde zaken (zoals eerder genoemde chromcast bijvoorbeeld).
2 routers in 1 netwerk is daarom niet aan te raden vanwege eerder genoemde mogelijke problemen. Je kan dan beter de hele router vervangen en alles zelf gaan doen (moet je wel wat kennis voor hebben i.v.m. IPTV, maar netwerkje.com en het forum hier is behulpzaam). Tweak geeft je wel je SIP gegevens, dus telefonie kun je eenvoudig overzetten naar je eigen router (in tegenstelling tot KPN).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
pasvane schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:51:
Ik heb een nieuw plaatje. En meer info. Het huis is vrij groot, een vrijstaand huis. Alle aansluitingen TV, Sparql, Android TV, Laptop, Imac hebben UTP uit de muur.

[afbeelding]
Je moet echt gaan kijken naar 1 of 2 echte accesspoints dan aangezien je het over een groot en nieuw huis hebt. Neem bijv eens een kijkje in het ubiquity topic voor informatie over de Unifi AP's. Je sluit de AP dan ook gewoon aan op een switch (kan ook op POE) en dan bijvoorbeeld eentje op zolder en eentje op de begane grond. Je zou het altijd eerst met 1 AP kunnen proberen.
VVV-007 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 16:16:
Je blijft op deze manier zitten met 2 routers. Je kunt je eigen router wel in de DMZ plaatsen van je provider router, maar dan nog is dat niet ideaal. Afhankelijk van het provider modem/router heb je dan nog steeds problemen met bepaalde zaken (zoals eerder genoemde chromcast bijvoorbeeld).
2 routers in 1 netwerk is daarom niet aan te raden vanwege eerder genoemde mogelijke problemen. Je kan dan beter de hele router vervangen en alles zelf gaan doen (moet je wel wat kennis voor hebben i.v.m. IPTV, maar netwerkje.com en het forum hier is behulpzaam). Tweak geeft je wel je SIP gegevens, dus telefonie kun je eenvoudig overzetten naar je eigen router (in tegenstelling tot KPN).
Hier heb je uiteraard een punt en je zou zeker nog beter de provider router eruit kunnen halen (heb ikzelf ook). Is het echter zo gecompliceerd om 2 routers in je netwerk te hebben icm chromecast en gaming? Ik zit eerlijk gezegd niet recentelijk in deze settings dus al een tijdje niet meer meegemaakt maar lijkt me toch niet onoverkomelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:32

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@TS,

sowieso is het het netste om alle 'gebouwbekabelig' uit te laten komen op een centraal punt, aangezien het huis vrij groot is en het nieuwbouw betreft zal er vast wel een plek zijn waar een kleine patchkast kan komen te hangen waar alle UTP kabels op uit kunnen komen. Je hebt nu de kans om het goed aan te pakken!

In de patchkast kun je dan een (PoE) switch plaatsen die alle apparaten voorziet van netwerkverbinding. In de patchkast kun je uiteraard ook de router plaatsen. Als je ervoor zorgt dat er een UTP kabel loopt van de FTU naar de patchkast kun je op deze manier de WAN verbinding aansluiten op je router.

Als je een PoE switch neemt kun je je IP camera's en Access-Points aansluiten met een enkele kabel.

Alles mooi gecentreerd, geen apparaten achter elkaar, geen dubbele routers en alle bewegingsvrijheid om in de toekomst met apparaten te schuiven.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasvane
@all, veel dank voor jullie review. Ik heb nu een beeld hoe ik alles ga inrichten. Thanks _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1