i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW
Vraag
Beste antwoord (via albatross op 05-07-2016 21:16)
Ik heb wel eens gelezen dat als je een achtschijfs NAS vult met Greens, en dan 1 raid array aanlegt, de boel hevig gaat trillen/resoneren door de gesynchroniseerde kop bewegingen. Zo erg dat het de levensduur van de schijven ernstig verminderd. En Reds zouden daar dan veel minder last van hebben, want "3D Active Balance Plus wat schade door schokken en stoten probeert op te vangen".
Nou heb ik geen 8 schijfs NAS, maar met een 4 schijfs exemplaar heb ik nog nooit iets waargenomen wat op dat effect lijkt.
Wat mij betreft is het allemaal hoofdzakelijk gebakken lucht/marketing praat (op de TLER na, wat onder omstandigheden nuttig kan zijn, maar niet voor ons), waar je toch gauw 15 euro per schijf voor betaald.
Voor dat geld krijg je dan wel een langere garantie. (3 jaar ipv 2). Helaas alleen op de schijf, en niet op de data.
Alle reacties
Ook kun je de HCL bekijken voor jouw specifieke NAS en dus feitelijk elke disk kopen die daar op staat.
Wat betreft DOA's (je bedoelt eigenlijk uitval en geen Dead-On-Arrival gok ik) gebruik ik altijd maar 1 onderzoek en die is welliswaar van een jaar of 3 terug maar daaruit bleek dat temperatuur eigenlijk geen noemenswaardige rol speelt bij uitval van schijven maar het uit en aan schakelen wel.
(onderzoek onder Google's Datacenters)
Er kwam welliswaar 1 merk naar boven met een exorbitant hoog uitval percentage maar betreffende merk is niet genoemd. De rest zat eigenlijk allemaal vrij dicht bij elkaar.
Mijn ervaring (als pc-boer verkoper in mijn bijbaan tijd) is dat ik Maxtor links laat liggen en verder heb ik Toshiba's hoog staan en WD's .
[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 05-07-2016 13:07 ]
Ik heb overigens niet een HCL nodig, want ik heb geen officiele Synology, maar XPenology (op ESXi), de gevirtualiseerde Synology dus. Daar zou in principe alles in kunnen wat ik maar wil.
i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW
When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..
En waarom zouden ze dat niet doen? De extra functionaliteit is niet nodig in een Linux software raid NAS, maar over het algemeen zit het ook niet in de weg (Soms wel, trouwens. Een Red wordt bij een recoverable error vaker uit de array gegooid dan een Green, simpelweg omdat hij het eerder opgeeft.). En ze maken er een hogere marge op. Marketing heet dat.albatross schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 12:53:
Die logica volg ik, maar toch biedt WD hun RED schijven aan, speciaal met NASware 3.0
Een probleem met de Green's is dat ze (in ieder geval in het verleden) nogal agressieve spin-down hebben. Voor een desktop is dat misschien geen probleem, maar in een NAS kan het overmatige slijtage geven. Gelukkig kun je dat uitschakelen met idle3-tools. Weet niet of dat nog steeds compatible is met de laatste disks.
In dat geval, laat maar zitten, die Reds dan.Mijzelf schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 14:38:
[...]
En waarom zouden ze dat niet doen? De extra functionaliteit is niet nodig in een Linux software raid NAS, maar over het algemeen zit het ook niet in de weg (Soms wel, trouwens. Een Red wordt bij een recoverable error vaker uit de array gegooid dan een Green, simpelweg omdat hij het eerder opgeeft.).
Die spin-down had ik voor al mijn groene schijven al naar 5 minuten gezet.Een probleem met de Green's is dat ze (in ieder geval in het verleden) nogal agressieve spin-down hebben. Voor een desktop is dat misschien geen probleem, maar in een NAS kan het overmatige slijtage geven. Gelukkig kun je dat uitschakelen met idle3-tools. Weet niet of dat nog steeds compatible is met de laatste disks.
P.S. Het idee was dus eigenlijk meer wat het toevoegt; en of het schade doet? Lijkt er dus op, als ik je antwoord goed lees, dat die Nasware 3.0 niets wezenlijks toevoegt, en alleen maar nadelen heeft.Mijzelf schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 14:38:
[...]
En waarom zouden ze dat niet doen? De extra functionaliteit is niet nodig in een Linux software raid NAS, maar over het algemeen zit het ook niet in de weg (Soms wel, trouwens. Een Red wordt bij een recoverable error vaker uit de array gegooid dan een Green, simpelweg omdat hij het eerder opgeeft.).
Ik heb wel eens gelezen dat als je een achtschijfs NAS vult met Greens, en dan 1 raid array aanlegt, de boel hevig gaat trillen/resoneren door de gesynchroniseerde kop bewegingen. Zo erg dat het de levensduur van de schijven ernstig verminderd. En Reds zouden daar dan veel minder last van hebben, want "3D Active Balance Plus wat schade door schokken en stoten probeert op te vangen".
Nou heb ik geen 8 schijfs NAS, maar met een 4 schijfs exemplaar heb ik nog nooit iets waargenomen wat op dat effect lijkt.
Wat mij betreft is het allemaal hoofdzakelijk gebakken lucht/marketing praat (op de TLER na, wat onder omstandigheden nuttig kan zijn, maar niet voor ons), waar je toch gauw 15 euro per schijf voor betaald.
Voor dat geld krijg je dan wel een langere garantie. (3 jaar ipv 2). Helaas alleen op de schijf, en niet op de data.
Ging er eerst vanuit dat die Nasware 3.0 een soort TLER verzorgt; maar nu ben ik daar niet zo zeker meer van.Mijzelf schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 17:43:
Tja, probeer maar eens te achterhalen wat Nasware 3.0 precies is/doet. Het is de firmware, en "is ontwikkeld om de betrouwbaarheid en prestaties van de NAS drives te optimaliseren.".
Dat "trillen/resoneren door de gesynchroniseerde kop bewegingen" is nieuw voor mij. Hoewel ik de gedachte erachter wel kan volgen, uiteraard, is het me moeilijk voor te stellen dat dit echt veel effect heeft. Nou heb ik ook geen officiele Synology kast, die ik weet niet hoezeer die dingen op elkaar gepakt zitten daar, maar toch.
In mijn oude ESX 3.5 server had ik 4x 1T WD desktop schijven draaien, die het na meer dan 65,000 (!) uur online te zijn geweest (bijna 8 jaar) nog steeds niet begeven hadden. Ergo, laat je niet gek maken door marketing.GeeMoney schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 13:04:
Ik zou gewoon voor de WD RED's gaan. Het prijs verschil tov GREEN's is minimaal en dan ga je de discussies compleet uit de weg. GREEN's zijn volgens WD gewoon geen absolute NAS schijven, waarom dan eigenwijs doen en toch kopen?
WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300