Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuis netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:28

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Huidige situatie:
  • 10 jaar oud huurhuis in Tsjechië met "over the air" internet dat draadloos op een ontvanger aan ons huis opgevangen word, en met een RJ45 kabel naar ons modem/router loopt.
  • Een MikroTik hAP modem/router die ons hele huis van bereik moet voorzien, maar daar slechts deels in slaagt.
  • De router zou bereikbaar zijn op 192.168.88.1 (dat vind ik op internet en staat ook op de verpakking), echter kan ik die website niet bereiken vanaf mijn desktop (bedraad), noch vanaf mijn laptop (draadloos).
  • (Voor mij onbekende) kabels (zie foto beneden) die door het hele huis lopen en elke ruimte van RJ11 aansluitingen voorziet (4 in totaal).
  • Een desktop boven met daaraan een losse CAT5e kabel die veel te lang is en daardoor signaal lijkt te verliezen, en overigens vreselijk in de weg ligt.
  • Voldoende draadloos bereik beneden, weinig tot geen bereik boven.
Het doel:
Wat ik graag wil is mijn desktop boven van bedraad internet voorzien, dat het liefst op de router aangesloten is via de RJ11 aansluitingen in de wand. Dan ook voldoende draadloos bereik zowel boven als beneden.

De zoektocht:
Ik heb gelezen dat je de RJ11 aansluitingen kunt vervangen met RJ45 indien je de 4 draden op een specifieke manier aansluit, en dan gewoon internet signaal hebt.
Dan moet ik een manier vinden om de bekabeling die reeds in de muren ligt aan te sluiten op mijn router. De enige clue die ik van deze draden heb is dat er 4 kabels uit de muur steken bij de ingang van het huis, waarvan er 1 naar de weg loopt (maar niet aangesloten is, vandaar de ontvanger aan de muur):

Bedrading

Bedrading

Dan moet ik nog een manier vinden om mijn huidige router of zodanig te tweaken dat ik boven fatsoenlijk draadloos bereik heb, of vervang door een betere kwaliteit router. Overigens kan ik nu dus mijn router helemaal niet in, wat erg vervelend is omdat ik geen enkele setting kan aanpassen. De router in kwestie:

Router 1

Router 2

Mijn vragen:
  • Kan ik inderdaad RJ11 aansluitingen 'internet-ready' maken door de kapjes te vervangen en de draden goed aan te sluiten?
  • Hoe kom ik mijn router in? Of is deze kapot? Ik durf hem momenteel geen harde reset te geven omdat ik bang ben dan helemaal geen verbinding meer te krijgen.
  • Hoe kan ik de kabels in de muren aansluiten op mijn router?
Alle hulp is welkom, alvast bedankt! :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb het idee dat die ene waarvan je wat van de aders kunt zien gewoon een cat3 of cat5(e) kabel is, maar je zult wat van de hulzen weg moeten strippen om er zeker van te zijn. Doe dat bij die andere draden ook en dan kunnen we zien hoe en wat.

Ik vermoed dat 't gewoon cat5 is namelijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
CyBeR schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 12:51:
Ik heb het idee dat die ene waarvan je wat van de aders kunt zien gewoon een cat3 of cat5(e) kabel is, maar je zult wat van de hulzen weg moeten strippen om er zeker van te zijn. Doe dat bij die andere draden ook en dan kunnen we zien hoe en wat.

Ik vermoed dat 't gewoon cat5 is namelijk.
Een stukje strippen kan, hoe ga ik dan zien wat voor kabel het is?

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Het lijken 4 twisted pairs te zijn. Kijk eens of je inderdaad volgende vind
4 paren:
oranje + oranje/wit
blauw + blauw/wit
groen + groen/wit
bruin + bruin/wit

zo ja, dan zijn het cat 5 kabels en zou je er RJ45 op moeten kunnen zetten.

wat je router betreft, kijk op je PC/laptop eens wat het IP is van de 'default server" (in windows, start --> CMD <enter>
krijgt nu een soort dos schermpje (zwart met witte text)
typ daar
ipconfig
en kijk even wat er staat bij IP en default server

waarschijnlijk is je default server iets als 192.168.xxx.xxx
voer dat adres in in je browser om de instellingen pagina van de router te vinden

Waarschijnlijk kun je het bereik niet veel verbeteren in de router zelf. daarvoor kun je beter een accespoint bij kopen en bedraad aansluiten op de router (via 1 van de kabels bijvoorbeeld) om je WiFi te verbeteren.

Het mag ook een router zijn die je instelt als accespoint (zie het gepinde topic over : "router als accespoint" voor meer info hierover)

[ Voor 0% gewijzigd door VVV-007 op 05-07-2016 13:00 . Reden: typo ]

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
VVV-007 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 12:59:
Het lijken 4 twisted pairs te zijn. Kijk eens of je inderdaad volgende vind
4 paren:
oranje + oranje/wit
blauw + blauw/wit
groen + groen/wit
bruin + bruin/wit

zo ja, dan zijn het cat 5 kabels en zou je er RJ45 op moeten kunnen zetten.

wat je router betreft, kijk op je PC/laptop eens wat het IP is van de 'default server" (in windows, start --> CMD <enter>
krijgt nu een soort dos schermpje (zwart met witte text)
typ daar
ipconfig
en kijk even wat er staat bij IP en default server

waarschijnlijk is je default server iets als 192.168.xxx.xxx
voer dat adres in in je browser om de instellingen pagina van de router te vinden

Waarschijnlijk kun je het bereik niet veel verbeteren in de router zelf. daarvoor kun je beter een accespoint bij kopen en bedraad aansluiten op de router (via 1 van de kabels bijvoorbeeld) om je WiFi te verbeteren.

Het mag ook een router zijn die je instelt als accespoint (zie het gepinde topic over : "router als accespoint" voor meer info hierover)
Ik heb 192.168.1.254 als default gateway, maar kan die niet bereiken in mijn browser. Mijn IP is 192.168.1.54. Gek toch?

Andere router als access point klinkt goed, echter is niet makkelijker/beter om een router te kopen met beter bereik, i.v.m. latency e.d.?

Ik ga even kijken hoe de draden er uitzien en wat ik kan vinden, ben zo terug :+

Ik zie inderdaad de door jou genoemde paren, dus dan lijkt het CAT5 kabel te zijn :o

[ Voor 3% gewijzigd door LankHoar op 05-07-2016 13:13 ]

• VVV-007
Dat hangt er van af, je moet dan wel een ITE router kopen. Als deze van een provider is mee geleverd kan het zijn dat je met settings komt te zitten. Op zich is een extra AP niet erg, geeft geen merkbare extra latency, omdat het signaal nu vanaf je ITE modem eerste via de kabel naar een ander AP gaat dan vanaf het ITE modem naar het ingebouwde AP (Het stuk via de kabel geeft geen merkbare extra latency).

Je ip past prima bij het gateway IP, alleen raar dat je hem niet kan bereiken. Is deze modem router door een provider geleverd? zo ja kan het zijn dat hij gewoon is dicht getimmert (mogelijk kun je dingen instellen via een web account bij je ISP). Als dit zo is zou ik zeker geen andere router kopen en gewoon deze houden.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
VVV-007 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 13:09:
Dat hangt er van af, je moet dan wel een ITE router kopen. Als deze van een provider is mee geleverd kan het zijn dat je met settings komt te zitten. Op zich is een extra AP niet erg, geeft geen merkbare extra latency, omdat het signaal nu vanaf je ITE modem eerste via de kabel naar een ander AP gaat dan vanaf het ITE modem naar het ingebouwde AP (Het stuk via de kabel geeft geen merkbare extra latency).

Je ip past prima bij het gateway IP, alleen raar dat je hem niet kan bereiken. Is deze modem router door een provider geleverd? zo ja kan het zijn dat hij gewoon is dicht getimmert (mogelijk kun je dingen instellen via een web account bij je ISP). Als dit zo is zou ik zeker geen andere router kopen en gewoon deze houden.
Deze router is inderdaad geleverd door de provider. Dan lijkt wat jij zegt een goede verklaring te zijn. Is er een mogelijkheid dat te omzeilen? Ik zou graag mijn SSID en netwerksleutel aan willen passen namelijk. Of moet ik dan mijn provider contacteren?

Oké nu weet ik dat ik waarschijnlijk de juiste bekabeling door het huis heb lopen. Dan zou ik dus RJ45 afdekkapjes moeten kopen, en vervolgens de router aan moeten sluiten op die kabels in de muur. En dan boven een AP aansluiten. Zoals VVV-007 zegt mag het ook andere router zijn. Ik heb nog een Huawei HG655d, volstaat dat?

Nog een ander probleem nu: de kabels die uit de muur steken zijn in een ander vertrek dan de router, en die is gebonden aan die ruimte gezien de RJ45 kabel die aan de ontvanger zit. Is het mogelijk om een RJ45 kabel te verlengen zodat ik die afstand kan overbruggen?

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-11 15:40
LankHoar schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 13:22:
[...]

Deze router is inderdaad geleverd door de provider. Dan lijkt wat jij zegt een goede verklaring te zijn. Is er een mogelijkheid dat te omzeilen? Ik zou graag mijn SSID en netwerksleutel aan willen passen namelijk. Of moet ik dan mijn provider contacteren?

Oké nu weet ik dat ik waarschijnlijk de juiste bekabeling door het huis heb lopen. Dan zou ik dus RJ45 afdekkapjes moeten kopen, en vervolgens de router aan moeten sluiten op die kabels in de muur. En dan boven een AP aansluiten. Zoals VVV-007 zegt mag het ook andere router zijn. Ik heb nog een Huawei HG655d, volstaat dat?

Nog een ander probleem nu: de kabels die uit de muur steken zijn in een ander vertrek dan de router, en die is gebonden aan die ruimte gezien de RJ45 kabel die aan de ontvanger zit. Is het mogelijk om een RJ45 kabel te verlengen zodat ik die afstand kan overbruggen?
Verlengen kan maar komt de kwaliteit van het signaal vaak niet ten goede.
Veel gebruikte manier is RJ45 stekkers aan de uiteinden en een RJ45 koppelstukje ertussen. Mijn ervaringen zijn hiermee niet super, die koppelstukjes hebben de neiging snel slecht te worden.

Ik ken ook situaties waarbij 2 kabels met behulp van tape aan elkaar geplakt zijn.. kan ook werken..

Bij voorkeur ga je voor de moeilijkste optie -> vervang de te korte kabel voor een langere.
edit: of kies onderstaande manier inderdaad, zet er een switch tussen indien mogelijk

• VVV-007
die Huawei HG655d lijkt een modem router te zijn, maar zou je in theorie moeten kunnen gebruiken.
Zet hiervoor in de Huawei HG655d de DHCP server uit en geef hem de volgende gegevens
IP : 192.168.1.253
(eventueel indien nodig subnetmask 255.255.255.0)
sluit vervolgens een kabel aan op 1 van de 4 gele lan poorten (WiFi kun je zelf naar wens instellen)
dan zou het moeten werken.

Je kan een netwerk kabel het beste verlengen door er een switch tussen te zetten. Gezien je daar 4 kabels hebt die je mogelijk allemaal wilt gebruiken is dat mischien ook gelijk wel handig. Je zou daar ook je Huawei HG655d voor kunnen gebruiken (1 kabel naar je router, en dan kunnen er nog 3 vanuit de muur bij in).

is het daar net wat krap voor kun je met RJ45 koppel stukjes werken, maar ideaal is dat niet.

De wifi gegevens van je router kun je waarschijnlijk op de website van je Provider aan passen. Log daarvoor in op je account en kijk daar maar eens (dit komt wel vaker voor). Als het niet kan, zit je vrees ik vast aan de huidige gegevens... (ik weet ook niet hoe dat daar allemaal geregeld is ;) )

[ Voor 15% gewijzigd door VVV-007 op 05-07-2016 13:32 ]

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
De kabel die momenteel uit de muur komt (vanaf de ontvanger aan de buitenmuur) lijkt nogal goed weggewerkt te zitten in de muur en ben bang dat ik die niet zomaar kan vervangen:

RJ45 draad

De 4 kabels die je ziet in de OP lijken me ook niet makkelijk vervangbaar, of is dat minder moeilijk dan ik denk? Heb daar 0 ervaring mee.

Overigens maak ik me een beetje zorgen om signaal verlies. Momenteel loopt er dus een kabel van de router naar boven, en die is schat ik een kleine 10 meter lang. We hebben een 20/2 aansluiting, maar ik krijg net 5 op mijn desktop. Kan dat gewoon aan een slechte kwaliteit kabel liggen, en kan ik die dus beter niet hergebruiken om de rest mee te verlengen?

Bedankt voor alle hulp zover, ben er erg blij mee :+

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:21
Je router kun je o.a. beheren met winbox (via http://www.mikrotik.com/download). Kijk onder tabblad 'Neighbors' of je hem ziet en voer anders direct het ip-adres in. Probeer eens in te loggen met 'admin' zonder wachtwoord.

Als dit niet werkt, is de het wachtwoord aangepast en kun je hem enkel nog resetten (op eigen verantwoordelijkheid) of een inlog bij de provider opvragen.

Edit:
Als het wel werkt, pas dan goed op met wat je aanpast. Gebruik nooit de "Quick Set" feature op een reeds ingestelde router. Maak een backup (export) en gebruik Safe Mode voor je iets wijzigt.

[ Voor 20% gewijzigd door nescafe op 05-07-2016 13:53 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• VVV-007
Signaal verlies in de kabel is zeer onwaarschijnlijk. Die doet het of die doet het niet.

De lagere snelheid komt waarschijnlijk door het bereik wat je router heeft. Gelijk aan ADSL in nederland heb je ADSL tot 20/2 echter is de snelheid die je werkelijk haalt afhankelijk van de afstand tot aan de centrale. Met mobiel ITE is dat soort gelijk. Afhankelijk van het signaal wat je opvangt is dat meer of minder. Blijkbaar halen jullie nu dus maximal 5 mbps.

Dit blijft echter hetzelfde, de kabel doet daar niet veel aan. daar mag je tot 100 meter netwerk kabel tussen hebben zitten zonder dat je problemen krijgt. (die 100 meter geld van apparaat tot apparaat, dus als er nog een switch of router tussen zit, telt de lengte vanaf daar weer opnieuw). Je kan dus bijvoorbeeld 200 meter overbruggen door 2x 100 meter kabel met een switch er tussen.

Goede tip van nescafe hierboven, hopelijk kun je daarmee inloggen

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Helaas zegt Winbox dat het wachtwoord niet klopt :( ik zal mijn provider daarover contacteren, ben benieuwd of ze me het wachtwoord gaan geven, en indien niet waarom niet.

Qua snelheid: zojuist even getest op draadloos naast mijn modem, en met een ander kort kabeltje, en die kwamen uit op respectievelijk 5.7 en 8.1, beiden een tikje hoger dan mijn desktop. Nu zou het kunnen zijn dat dit signaal enorm schommelt omdat het allemaal via de lucht gaat. Echter staat de zender op het dak van het klooster op een heuvel (hoogste punt van het dorp), en is er niets wat tussen die zender en onze ontvanger in staat. Ook daar maar eens over babbelen met de provider misschien :)

-UPDATE-
3 schroevendraaiers, een klauwhamer en een knijptang later heb ik 1 van de huidige RJ11 kapjes eraf gekregen. Wist ik veel dat dat witte streepje een papiertje was dat voor een schroef zat 8)7

Gesloopt Kabels Nog meer kabels

Er lijken hier ook drie kabels uit de muur te komen, die dus allemaal weer opgesplitst zijn in allemaal kleine kabeltjes zoals je kunt zien in de foto. Dit lijkt aan te tonen dat drie van de vier kabels uit mijn OP door het hele huis heen lopen en uiteindelijk dus maar op 1 punt uit de muur komen. Heb ik het juist dat ik op deze kabelbrij in principe 3 RJ45 poorten kan aansluiten?

Ik denk dat dit afdekplaatje moet volstaan. Ik zie 4 verschillende soorten connectors, maakt het uit welke ik kies, (un)shielded, wire, cable?

[ Voor 53% gewijzigd door LankHoar op 05-07-2016 14:59 ]

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Van het weekend wil ik graag de boel aan gaan leggen. Er resten mij een paar vragen voor ik weet welke materialen ik nodig heb:
- Kan een unshielded kabel aangesloten worden op een shielded afdekkapje? En ook op een shielded switch? Het gekke is dat shielded hier goedkoper is dan unshielded 8)7
- Moet ik mijn huidige modem/router in kunnen om een tweede aan te kunnen sluiten als AP?
- Op welke draden uit de brij in de foto uit mijn vorige post moet ik het afdekkapje aansluiten om het zaakje te laten werken?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10
Ik kan geen enkele twist in die kabels ontdekken, dan kun je ethernet wel op je buik schrijven ben ik bang.

Een extra AP aansluiten moet wel lukken, alleen bridgen gaat je niet lukken zonder de gebruikersnaam/wachtwoord van de huidige MikroTik-router.
Echter staat de zender op het dak van het klooster op een heuvel (hoogste punt van het dorp), en is er niets wat tussen die zender en onze ontvanger in staat.
Ook geen dak? Die hAP is immers helemaal niet weatherproof - hebben ze echt niet ergens een MikroTik SXT verstopt voor de communicatie met de 'zender'? Dat lijkt me een veel logischere keuze als ISP (directioneel en weatherproof)..

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:34
Thralas schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 01:37:
Ik kan geen enkele twist in die kabels ontdekken, dan kun je ethernet wel op je buik schrijven ben ik bang.
Ik zie ook geen utp kabel, het lijkt een analoge telefoon binnenkabel (Waarvan de aders wrs ook te dik zijn voor een rj45). De paren zijn wel (min of meer) getwist, maar niet geschikt voor hoge datasnelheden. Proberen kan altijd natuurlijk, maar gigabit lijkt me geen optie 100mbit mss wel. Als de afstand niet te lang is kan je mazzel hebben.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• VVV-007
LankHoar schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 19:12:
Van het weekend wil ik graag de boel aan gaan leggen. Er resten mij een paar vragen voor ik weet welke materialen ik nodig heb:
- Kan een unshielded kabel aangesloten worden op een shielded afdekkapje? En ook op een shielded switch?
--> ja dat is geen probleem. Shielded is een extra maar niet verplicht bij netwerk bekabeling voor in huis.

Het gekke is dat shielded hier goedkoper is dan unshielded 8)7
- Moet ik mijn huidige modem/router in kunnen om een tweede aan te kunnen sluiten als AP?
--> nee dat hoeft niet. Je moet alleen in je 2e modem/router kunnen zodat je deze als AP kan instellen (maar aangezien je deze zelf hebt/koopt is dat geen probleem)
- Op welke draden uit de brij in de foto uit mijn vorige post moet ik het afdekkapje aansluiten om het zaakje te laten werken?
--> de kleur codering van je kabels is niet helemaal standaard, maar dat maakt niet uit zolang je het maar aan beide kanten gelijk aansluit. Hoewel er niet veel twist in de kabel paren zit, lijkt het er toch op dat elke kabel 4 ader paren heeft (blauw + wit, groen + wit, rood + wit en grijs/bruin + wit)

hier staat een aansluit schema + de stekker
Wikipedia: RJ-45

Je moet dan 568B volgen aan beide kanten.

Als je muur pluggen hebt zullen die of al kleur gecodeerd zijn of genummerd. Ook daarvoor kun je dan dit schema volgen. Doe het op alle pluggen hetzelfde.
zie vetgedrukt in de quote ;)

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Tens schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 09:56:
[...]

Ik zie ook geen utp kabel, het lijkt een analoge telefoon binnenkabel (Waarvan de aders wrs ook te dik zijn voor een rj45). De paren zijn wel (min of meer) getwist, maar niet geschikt voor hoge datasnelheden. Proberen kan altijd natuurlijk, maar gigabit lijkt me geen optie 100mbit mss wel. Als de afstand niet te lang is kan je mazzel hebben.
Gezien ik slechts een 20mbit (mogelijk later 40mbit) abo heb bij mijn provider (hoogste dat ze momenteel aanbieden, buitengebied van Praag loopt wat dat betreft nog wel achter), zou 100mbit ruim genoeg zijn. Ik zit wat te googlen op hoe ik het zaakje dan aan zou moeten sluiten, maar ik kom er nog niet echt uit. Zou een kabel zoals deze een oplossing zijn?

Thanks VVV :)

-EDIT- Inmiddels ook antwoord van de provider met de inloggegevens van het modem, dus daar kan ik nu in. Echter is dat Winbox nog niet zo makkelijk, en kan ik dus niet de settings vinden die ik wil veranderen. Even puzzelen nog :P

[ Voor 11% gewijzigd door LankHoar op 09-07-2016 13:27 ]

• VVV-007
Die kabel gaat je helaas niet helpen. Had je het wiki linkje gezien wat ik je gestuurd had?
Een andere niet zo'n nette oplossing (maar werkt wel) is het doormidden knippen van een (korte) netwerk kabel waar stekkers aan zitten en de 8 draadjes verbinden met de bijpassende in jou kabels (dit doe je aan beide kanten van de kabel uiteraard)

Hou dan volgende kleuren aan ( uitgaande van een standaard netwerk kabel)

Doorgeknipte kabel kleur --> kabel in muur kleur

Oranje --- rood
Oranje/ wit --- wit (getwist bij rood)

Blauw ---blauw
Blauw/wit --- wit (getwist bij blauw)

Groen----groen
Groen/wit --- wit ( getwist bij groen)

Bruin --- bruin
Bruin/wit ---- wit(getwist bij bruin)

Succes

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
VVV-007 schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 14:59:
Die kabel gaat je helaas niet helpen. Had je het wiki linkje gezien wat ik je gestuurd had?
Een andere niet zo'n nette oplossing (maar werkt wel) is het doormidden knippen van een (korte) netwerk kabel waar stekkers aan zitten en de 8 draadjes verbinden met de bijpassende in jou kabels (dit doe je aan beide kanten van de kabel uiteraard)

Hou dan volgende kleuren aan ( uitgaande van een standaard netwerk kabel)

Doorgeknipte kabel kleur --> kabel in muur kleur

Oranje --- rood
Oranje/ wit --- wit (getwist bij rood)

Blauw ---blauw
Blauw/wit --- wit (getwist bij blauw)

Groen----groen
Groen/wit --- wit ( getwist bij groen)

Bruin --- bruin
Bruin/wit ---- wit(getwist bij bruin)

Succes
Goed dat je het zegt, ik vergat het berichtje uit te klappen dus had alleen je eerste antwoord gezien 8)7

Ik ga er eens mee prutsen, bedankt voor de info en ik laat nog wel weten hoe het afloopt! :+

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:38
LankHoar schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 13:11:
[...]
-EDIT- Inmiddels ook antwoord van de provider met de inloggegevens van het modem, dus daar kan ik nu in. Echter is dat Winbox nog niet zo makkelijk, en kan ik dus niet de settings vinden die ik wil veranderen. Even puzzelen nog :P
Maak eerst een backup van de configuratie op de MikroTik en sleep deze daarna vanuit 'files' naar een veilige plek op je PC.

MikroTik apparatuur kan veel voor een lage prijs, maar is niet echt laagdrempelig in gebruik. Oftewel; je configuratie is kapot, voordat je er erg in hebt.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Zojuist een hele tijd aan het klooien geweest om eerst eens het AP aan te leggen zonder de kabels in de muur (heb daar het spul nog niet voor kunnen kopen), maar loop al tegen problemen aan. Ik volg de stappen uit het gepinde topic (op het resetten van mijn modem na i.v.m. provider specifieke instellingen), echter krijg ik geen verbinding op mijn AP. Een aantal keer leek alles goed te gaan, maar bij aansluiten op de UTP-kabel uit het modem had ik geen Internet (zowel draadloos als bedraad niet). Het modem een aantal keer een harde reset gegeven maar nu blijf ik erop steken dat ik geen statisch IP kan toewijzen. Zodra ik het huidige IP 192.168.1.1 verander in een nieuw adres binnen de range van mijn modem (192.168.88.1 is het modem's adres, dus pak ik bijvoorbeeld 192.168.88.2 of 192.168.88.200), kan ik het niet opslaan met de volgende foutmelding: 'parameter settings are invalid' :(

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Wat betreft de foutmelding 'parameter settings are invalid', zou ik denken dat het gewenste ipadres of het mac-adres verkeerd wordt ingevuld. kan het zijn dat je bijv. het mac adres van de router welke je een static ip-adres wilt geven op verkeerde wijze noteert? ( de ene router gebruikt : en de andere weer alles gewoon aan elkaar en weer een ander gebruikt een - bijv. A0:A0:A0 of A0A0A0).

200 fish found!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Zeehond schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 20:09:
Wat betreft de foutmelding 'parameter settings are invalid', zou ik denken dat het gewenste ipadres of het mac-adres verkeerd wordt ingevuld. kan het zijn dat je bijv. het mac adres van de router welke je een static ip-adres wilt geven op verkeerde wijze noteert? ( de ene router gebruikt : en de andere weer alles gewoon aan elkaar en weer een ander gebruikt een - bijv. A0:A0:A0 of A0A0A0).
Het staat er als "192.168.1.1" en ik typ dan "192.168.88.2", dus net zoals het er al staat.

• VVV-007
Je probeert dat in je huawei aan te passen hoop ik? Je hoeft hiervoor (bijplaatsen AP) namelijk niets aan jou microtik te doen.

Omdat die huawei een modem router is kan het best zijn dat deze moeilijk doet en niet accepteert dat je DHCP wil uit zetten.

Sluit 1 pc met lan kabel aan op 1 van de 4 lan poorten van de Huawei (als ik het zo zie in de handleiding heb je ook alleen maar LAN poorten waar die kabel in past, omdat de Huawei geen rj45 WAN poort heeft, verder nog niet verbinden met je microtik)

Uit de handleiding voor de Huawei:

U kunt het IP-adres als volgt wijzigen:
Stap 1 Kies Basis >> LAN in het menu om de pagina met LAN-instellingen weer te geven.

Stap 2 (niet in handleiding)
Op de pagina met LAN-instellingen staat waarschijnlijk ook een optie "DHCP server" welke nu waarschijnlijk op aan (enabled) staat. Deze moet je op uit (disabled) zetten.

Stap 3 Voer het gewenste nieuwe IP-adres in het tekstvak IP-adres in. (voor jou 192.168.88.252)
Voer vervolgens een subnetmasker in het tekstvak Subnetmasker in (voor jou 255.255.255.0).
Stap 4 Klik op Toepassen om de instellingen op te slaan.

koppel de netwerk kabel naar je PC even los
Sluit daarna de Huawai met een netwerk kabel aan op je microtik (gebruik daar 1 van de 4 lan poorten voor)

Sluit nu je PC met netwerk kabel weer aan op je Huawai (moet nu internet krijgen)
Werkt dit? dan zou de WiFi die de Huawai uitzend ook internet moeten geven.

Mocht je nog wat aan de instellingen van je Huawai willen veranderen (bijvoorbeeld ander WiFi wachtwoord instellen) dan moet je na deze stappen 192.168.88.252 in een browser typen om bij de instellingen van de Huawai te komen.

Gezien de reactie van The Lord over je modem router van je provider (microtik) zou ik je zeker voor nu afraden om hier wat in aan te passen. Het is namelijk niet noodzakelijk (die microtik doet wat hij voor jou moet doen)

[ Voor 76% gewijzigd door VVV-007 op 10-07-2016 09:28 ]

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Dubbel.

[ Voor 97% gewijzigd door LankHoar op 11-07-2016 10:08 ]

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
VVV-007 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 09:06:
Je probeert dat in je huawei aan te passen hoop ik? Je hoeft hiervoor (bijplaatsen AP) namelijk niets aan jou microtik te doen.

Omdat die huawei een modem router is kan het best zijn dat deze moeilijk doet en niet accepteert dat je DHCP wil uit zetten.

Sluit 1 pc met lan kabel aan op 1 van de 4 lan poorten van de Huawei (als ik het zo zie in de handleiding heb je ook alleen maar LAN poorten waar die kabel in past, omdat de Huawei geen rj45 WAN poort heeft, verder nog niet verbinden met je microtik)

Uit de handleiding voor de Huawei:

U kunt het IP-adres als volgt wijzigen:
Stap 1 Kies Basis >> LAN in het menu om de pagina met LAN-instellingen weer te geven.

Stap 2 (niet in handleiding)
Op de pagina met LAN-instellingen staat waarschijnlijk ook een optie "DHCP server" welke nu waarschijnlijk op aan (enabled) staat. Deze moet je op uit (disabled) zetten.

Stap 3 Voer het gewenste nieuwe IP-adres in het tekstvak IP-adres in. (voor jou 192.168.88.252)
Voer vervolgens een subnetmasker in het tekstvak Subnetmasker in (voor jou 255.255.255.0).
Stap 4 Klik op Toepassen om de instellingen op te slaan.

koppel de netwerk kabel naar je PC even los
Sluit daarna de Huawai met een netwerk kabel aan op je microtik (gebruik daar 1 van de 4 lan poorten voor)

Sluit nu je PC met netwerk kabel weer aan op je Huawai (moet nu internet krijgen)
Werkt dit? dan zou de WiFi die de Huawai uitzend ook internet moeten geven.

Mocht je nog wat aan de instellingen van je Huawai willen veranderen (bijvoorbeeld ander WiFi wachtwoord instellen) dan moet je na deze stappen 192.168.88.252 in een browser typen om bij de instellingen van de Huawai te komen.

Gezien de reactie van The Lord over je modem router van je provider (microtik) zou ik je zeker voor nu afraden om hier wat in aan te passen. Het is namelijk niet noodzakelijk (die microtik doet wat hij voor jou moet doen)
Ik heb het precies gedaan zoals je het beschrijft, alleen dan niet met 192.168.88.252 maar met 192.168.88.2 (zou zelfde range moeten zijn toch?). Anyway, ik ga het vanavond nog eens met dat IP adres proberen dan (gisteren lekker dagje weg geweest dus geen gelegenheid gehad te reageren :)).

Overigens, ik was inderdaad niet van plan om aan mijn Microtik te rommelen voorlopig, en indien ik dat later nog wel moet doen sla ik eerst de huidige configuratie op :+

• VVV-007
Ik rade je een hoog ip aan, zodat je zeker geen ruzie gaat krijgen met de DHCP pool van je microtik (omdat ik niet weet of die vanaf 192.168.88.2 begint uit te delen of een horger IP. Bij 192.168.88.252 heb je daar zeker geen last van. zelfs als het in de DHCP pool mocht vallen krijg je pas problemen als er meer dan 100 apparaten zijn aangesloten en dat gebeurt in de meeste thuis situaties eigenlijk niet (zeker ook omdat standaard DHCP leases maar voor x aantal uur worden uitgegeven).

Als je dus tegen rare problemen aan loopt adviseer ik je om hem het hoge IP te geven. (kan ook zijn dat je modemrouter een DHCP pool heeft vanaf 192.168.88.10 of zo, dan heb je ook geen last, maar ik ken de modem router en provider verder niet, dus geen idee hoe dat ingesteld staat)

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:21
Mikrotik begint bovenaan (http://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=105758), dus dan kun je beter in het midden gaan zitten of de pool verkleinen.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Na een kennis ingeschakeld te hebben is het gelukt de Huawei als AP te gebruiken. Echter lukte het alleen met IP 192.168.1.2, en niet met 192.168.88.XXX. Hij dacht dat de Huawei een beetje brak is, we hebben het echt 10x opnieuw moeten proberen.

Ik zie wel hoe lang deze het volhoud, mocht het misgaan kan ik snel genoeg een repeater/andere router aanschaffen. Over enkele weken ga ik proberen de bekabeling op orde te brengen zodat er geen draad meer los door het huis slingert :)

Pagina: 1