Huidige situatie:
Wat ik graag wil is mijn desktop boven van bedraad internet voorzien, dat het liefst op de router aangesloten is via de RJ11 aansluitingen in de wand. Dan ook voldoende draadloos bereik zowel boven als beneden.
De zoektocht:
Ik heb gelezen dat je de RJ11 aansluitingen kunt vervangen met RJ45 indien je de 4 draden op een specifieke manier aansluit, en dan gewoon internet signaal hebt.
Dan moet ik een manier vinden om de bekabeling die reeds in de muren ligt aan te sluiten op mijn router. De enige clue die ik van deze draden heb is dat er 4 kabels uit de muur steken bij de ingang van het huis, waarvan er 1 naar de weg loopt (maar niet aangesloten is, vandaar de ontvanger aan de muur):

Dan moet ik nog een manier vinden om mijn huidige router of zodanig te tweaken dat ik boven fatsoenlijk draadloos bereik heb, of vervang door een betere kwaliteit router. Overigens kan ik nu dus mijn router helemaal niet in, wat erg vervelend is omdat ik geen enkele setting kan aanpassen. De router in kwestie:

Mijn vragen:
- 10 jaar oud huurhuis in Tsjechië met "over the air" internet dat draadloos op een ontvanger aan ons huis opgevangen word, en met een RJ45 kabel naar ons modem/router loopt.
- Een MikroTik hAP modem/router die ons hele huis van bereik moet voorzien, maar daar slechts deels in slaagt.
- De router zou bereikbaar zijn op 192.168.88.1 (dat vind ik op internet en staat ook op de verpakking), echter kan ik die website niet bereiken vanaf mijn desktop (bedraad), noch vanaf mijn laptop (draadloos).
- (Voor mij onbekende) kabels (zie foto beneden) die door het hele huis lopen en elke ruimte van RJ11 aansluitingen voorziet (4 in totaal).
- Een desktop boven met daaraan een losse CAT5e kabel die veel te lang is en daardoor signaal lijkt te verliezen, en overigens vreselijk in de weg ligt.
- Voldoende draadloos bereik beneden, weinig tot geen bereik boven.
Wat ik graag wil is mijn desktop boven van bedraad internet voorzien, dat het liefst op de router aangesloten is via de RJ11 aansluitingen in de wand. Dan ook voldoende draadloos bereik zowel boven als beneden.
De zoektocht:
Ik heb gelezen dat je de RJ11 aansluitingen kunt vervangen met RJ45 indien je de 4 draden op een specifieke manier aansluit, en dan gewoon internet signaal hebt.
Dan moet ik een manier vinden om de bekabeling die reeds in de muren ligt aan te sluiten op mijn router. De enige clue die ik van deze draden heb is dat er 4 kabels uit de muur steken bij de ingang van het huis, waarvan er 1 naar de weg loopt (maar niet aangesloten is, vandaar de ontvanger aan de muur):
Dan moet ik nog een manier vinden om mijn huidige router of zodanig te tweaken dat ik boven fatsoenlijk draadloos bereik heb, of vervang door een betere kwaliteit router. Overigens kan ik nu dus mijn router helemaal niet in, wat erg vervelend is omdat ik geen enkele setting kan aanpassen. De router in kwestie:
Mijn vragen:
- Kan ik inderdaad RJ11 aansluitingen 'internet-ready' maken door de kapjes te vervangen en de draden goed aan te sluiten?
- Hoe kom ik mijn router in? Of is deze kapot? Ik durf hem momenteel geen harde reset te geven omdat ik bang ben dan helemaal geen verbinding meer te krijgen.
- Hoe kan ik de kabels in de muren aansluiten op mijn router?
When life throws you a curve, lean into it and have faith!