LED LCD paneel transplantatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sepulep
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-07-2024
ik heb een onlangs een ORION TV met een soort van retro design gekocht
( https://tweakers.net/pricewatch/459048/orion-clb22rt500d-rood-zwart/specificaties/)

Nu voldoet deze op een (niet zo) klein detail na: het scherm is verreweg het donkerste LCD scherm dat ik aan deze zijde van 2005 en misschien wel ook wel daarvoor gezien heb :'(
(voor een impressie:
https://www.youtube.com/watch?v=7iBOmswt6eU
)

Kan 'm natuurlijk retouren, maar aangezien er eigenlijk geen andere TVs met eenzelfde ontwerp op de markt zijn, dacht ik dat het misschien wel een projectje is om het LCD paneel van deze TV (LED FHD 21.5 inch) te vervangen....

Is dit uberhaupt mogelijk?
- kan ik de TV openmaken, het type nummer van het paneel achterhalen, en bv van http://www.panelook.com/ een compatibel maar beter paneel bestellen
(of misschien op de bonnefooi (tweede hands) een gelijkend model TV kopen en deze demonteren..) of is dit te naief?
- als dit mogelijk is, hoe moeilijk zal het zijn?

Is dit zinvol?
- schiet ik hier iets mee op, of wordt de helderheid beperkt door de electronica/ software vd TV?
- kan ik, gegeven de beperkingen qua voeding, aansturing etc, een paneel vinden dat idd beter beeld geeft?
- uiteraard is de software van de TV vrij beperkt, dus calibratie is niet mogelijk...
- of is er een andere manier om de helderheid te boosten? (alleen de LEDs vervangen ofzo?)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:59

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Een panelswap lijkt me nagenoeg onmogelijk, je zult een paneel moeten vinden wat fysiek en elektronisch hetzelfde is maar een betere lichtopbrengst heeft. Een casemod waarin je het hele binnenwerk vervangt door het binnenwerk van een andere tv van dezelfde maat lijkt me de meest haalbare optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Wat is het merk en typenummer van het paneel, en welke aansluiting zit erop?

Met die informatie kun je een alternatief paneel gaan zoeken.

[ Voor 15% gewijzigd door donny007 op 05-07-2016 15:53 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sepulep
Het typenummer ed weet ik niet - ik heb 'm nog niet open gemaakt..

wat ik hier uit haal, zit een (het?) probleem in de driver voor de LED (backlight) Een LED scherm lijkt ofwel een geintegreerde driver te hebben - in welk geval (vul ik in) er een kansje is om een vervangend scherm te vinden (nl eentje met ook een geintegreerde driver?), ofwel niet geintegreerd, in dit geval zit de driver waarschijnlijk(?) in het 'moederbord' vd TV (en moet je op zoek naar paneel met exact dezelfde 'rauwe' LED voeding, wat niet waarschijnlijk is..)
..

casemod is misschien beter te doen (ruimte genoeg in de kast om eea weg te werken :-) ), maar lastig ivm met knoppen, DVD, geluid etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou eerst proberen om de led driver wat extra vermogen te geven, of op zijn minst te controleren of dat vermogen wel in lijn is met de specificaties voor het paneel.

Een vergelijkbaar scherm zal een vergelijkbare lichtopbrengst hebben, als deze signifikant minder is is hij wellicht defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sepulep
SA007 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 19:20:
Ik zou eerst proberen om de led driver wat extra vermogen te geven, of op zijn minst te controleren of dat vermogen wel in lijn is met de specificaties voor het paneel.

Een vergelijkbaar scherm zal een vergelijkbare lichtopbrengst hebben, als deze signifikant minder is is hij wellicht defect.
mijn indruk is dat het paneel van zichzelf niet zo birlliant is (zie bovenstaande film link)..het is inderdaad niet duidelijk waarom dit zo is (ik heb geen vergelijkings materiaal van dezelfde (prijs/ grootte) klasse paneel)..
Pagina: 1