Hallo GOT'ers!
Gisteren zat ik met mijn pa een beetje te bomen over rentes en hypotheken.
Nu is het geval dat mijn vader op het moment weinig rente krijgt en ik een hyptheek heb met een rente van 4,2%.
Nu leek het ons interessant om de volgende constructie uit te voeren.
1. Mijn vader koopt mijn huis voor het nu nog openstaande hypotheek bedrag, zo'n +- 160K
2. Ik leen 160K van mijn vader en koop het huis terug (contract voor lening opstellen)
3. win/win ik betaal 2,2% minder rente, mijn pa ontvangt 2% rente.
Kosten die ik even zo snel zie zijn 2x 2% overdrachts belasting en notaris kosten (beide aftrekbaar)
Schenkbelasting, hoeveel zou dit zijn?
De overdrachts belasting heb ik er heel snel uit. Maar geen idee hoe het met de schenkbelasting zit. Iemand enig idee?
Lijkt dit nu zo makkelijk of zit er een addertje onder het gras?
Gisteren zat ik met mijn pa een beetje te bomen over rentes en hypotheken.
Nu is het geval dat mijn vader op het moment weinig rente krijgt en ik een hyptheek heb met een rente van 4,2%.
Nu leek het ons interessant om de volgende constructie uit te voeren.
1. Mijn vader koopt mijn huis voor het nu nog openstaande hypotheek bedrag, zo'n +- 160K
2. Ik leen 160K van mijn vader en koop het huis terug (contract voor lening opstellen)
3. win/win ik betaal 2,2% minder rente, mijn pa ontvangt 2% rente.
Kosten die ik even zo snel zie zijn 2x 2% overdrachts belasting en notaris kosten (beide aftrekbaar)
Schenkbelasting, hoeveel zou dit zijn?
De overdrachts belasting heb ik er heel snel uit. Maar geen idee hoe het met de schenkbelasting zit. Iemand enig idee?
Lijkt dit nu zo makkelijk of zit er een addertje onder het gras?